Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag gelden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag gelden

Bericht door Daniel »

Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag gelden
Geplaatst op: woensdag 29 oktober 2014 21:03
Laatst bijgewerkt: woensdag 29 oktober 2014 21:04


Als de Nederlandse Spoorwegen in de winter vanwege extreem weer de dienstregeling aanpast, dan blijft die de hele dag gelden. NS heeft onderzocht of het mogelijk is of een aangepaste dienstregeling ook een dagdeel kan worden ingezet in plaats van de hele dag, maar dat blijkt volgens staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) niet wenselijk.
Lees verder | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door webguy »

Bah. Bijvoorbeeld op de lijn Utrecht - Arnhem - Nijmegen is dit killing omdat je ipv vier keer per uur 10 bakken maar twee keer per uur 10 bakken doet. 12 bakken zou daar niet kunnen omdat Driebergen te kort is, maar daar zou 12 bakken volgens Prorail ook moeten passen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door reisthijs »

De te korte perrons vind je boven Alkmaar, niet in Driebergen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door webguy »

Maar na Alkmaar wordt sowieso gesplitst toch? 10 bakken past ook al niet
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Daniel »

Splitsen is juist iets wat men in de winterdienstregeling ook zo min mogelijk wil om problemen met sneeuw in de koppelingen te voorkomen enzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Reiziger Delft »

webguy schreef:Bah. Bijvoorbeeld op de lijn Utrecht - Arnhem - Nijmegen is dit killing omdat je ipv vier keer per uur 10 bakken maar twee keer per uur 10 bakken doet. 12 bakken zou daar niet kunnen omdat Driebergen te kort is, maar daar zou 12 bakken volgens Prorail ook moeten passen.
Tevens krijgt men het tijdens een winterdienstregeling standaard niet voor elkaar om de s3000 op tijd te laten rijden, omdat deze dan extra in Driebergen-Zeist stopt. In daluren past dat nog wel in de dienstregeling, in de spits niet.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Nitein-Repart »

Beter gaat men bij zo'n winterdienstregeling pendelen tussen twee knooppuntstations, bijvoorbeeld Arnhem en Nijmegen en Artnhem en Utrecht dan dat men willekeurig treinen schrapt. Ook zijn afwijkende frequenties (bijv. Iedere 20 minuten een IC en iedere 20 minuten een sprinter tussen Arnhem en Nijmegen) eerder mogelijk hierdoor.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door reisthijs »

Liever niet. Dat betekent dat er ruim van te voren besloten moet worden of er zo'n dienstregeling gereden moet worden en duurt het ook weer lang tot de treindienst weer normaal is.
Dan krijg je al snel dat er de hele werkweek een rampendienstregeling is voor 1 sneeuwbuitje...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door marlies »

Daniel schreef:Splitsen is juist iets wat men in de winterdienstregeling ook zo min mogelijk wil om problemen met sneeuw in de koppelingen te voorkomen enzo.
Ik ken de stations niet dus geen idee of het dan overwegen of wissels ofzo blokkeert maar als je dan niet wilt splitsen kun je natuurlijk wel met 2 afgesloten lege bakken rijden die niet langs het perron komen. Of je communiceert gewoon duidelijk dat mensen achterin of voorin de trein niet gaan kunnen uitstappen in Schubbekutteveen zoals in de rest v/d wereld gebruikelijk is.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Dennenboom »

Dat mag niet, dat is verboden. (als ik het goed heb)

Overigens in de oude DDR stond in het spooorboekje een hele lijst met treinnummers en wagennummers die bij bepaalde stations niet gebruikt konden worden vanwege gebrek aan perronlengte.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door marlies »

Als dat verboden is wordt het hoog tijd dat de wet wordt aangepast. Engeland is zo'n beetje het enige land ter wereld met een grotere veiligheidsobsessie dan Nederland en zelfs daar is het aan de orde van de dag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Suus »

De norm die wordt gehanteerd is dat een trein in Nederland in de planning overal langs het perron moet passen. Om die reden is station Eijsden een paar jaar gesloten geweest, de Belgische intercity was te lang voor het perron. In de praktijk gaat het soms nog wel eens fout natuurlijk.

Je kan er over discussieren of dit echt een noodzakelijke regel is, maar de ervaring is dat de afgelopen jaren in de planning de veiligheidsnormen flink zijn aangescherpt, mede door het ongeluk in Amsterdam. Afzwakken is wel volledig tegen die trend in en de vraag is bovendien hoe noodzakelijk het afzwakken van de regel is, aangezien het in de dagelijkse praktijk bijna geen problemen oplevert.

Boven Schagen is het trouwens enkelsporig, als je daar met te lange treinen rijdt krijg je mogelijk ook nog problemen op de plekken waar je kan passeren...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Dennenboom »

Maar om nu het spoor op slot te gooien en daardoor de mensen te dwingen relatief minder veilige alternatieven te gebruiken is het paard achter de wagen spannen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door VIRM »

Deze starre en inflexibele houding is toch niet uit te leggen aan de reiziger? Als de gevolgen meevallen, moet je gewoon over kunnen schakelen naar een normale dienstregeling. Desnoods ga je pendelen met personeel, zodat dat geneuzel geen rol speelt.

Een a twee jaar geleden werd de sneeuwapocalypse voorspeld en werd op een bepaalde dag de dienstregeling aangepast. Op de bewuste dag zelf bleek alles mee te vallen (lees: geen vlokje sneeuw te zien), maar moest en zou de aangepaste dienstregeling de hele dag worden vastgehouden.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:De norm die wordt gehanteerd is dat een trein in Nederland in de planning overal langs het perron moet passen. Om die reden is station Eijsden een paar jaar gesloten geweest, de Belgische intercity was te lang voor het perron. In de praktijk gaat het soms nog wel eens fout natuurlijk.

Je kan er over discussieren of dit echt een noodzakelijke regel is, maar de ervaring is dat de afgelopen jaren in de planning de veiligheidsnormen flink zijn aangescherpt, mede door het ongeluk in Amsterdam. Afzwakken is wel volledig tegen die trend in en de vraag is bovendien hoe noodzakelijk het afzwakken van de regel is, aangezien het in de dagelijkse praktijk bijna geen problemen oplevert.
Aan de andere kant.. Als we een probleem aan het creëren zijn door ook in de spits ver uit te snijden ga daar dan pragmatisch mee om of kies ervoor om in de spits minder uit te dunnen.
Boven Schagen is het trouwens enkelsporig, als je daar met te lange treinen rijdt krijg je mogelijk ook nog problemen op de plekken waar je kan passeren...
Dat valt dus reuze mee. Die perrons zijn inderdaad niet lang genoeg maar de sporen allemaal wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Suus »

VIRM schreef:Deze starre en inflexibele houding is toch niet uit te leggen aan de reiziger? Als de gevolgen meevallen, moet je gewoon over kunnen schakelen naar een normale dienstregeling. Desnoods ga je pendelen met personeel, zodat dat geneuzel geen rol speelt.
Een groot bestand dat je van het internet downloadt, bijvoorbeeld een volledig seizoen van een TV-serie, staat ook niet plotsklaps binnen een paar seconden op je computer. Het inladen van een dienstregeling in alle systemen is ook niet in een paar seconden gedaan, dat duurt eventjes. Je moet bovendien duizenden personeelsleden informeren en diensten halverwege aanpassen, de kans op chaos is dan misschien nog groter omdat personeel en materieel op andere plaatsen is dan in de originele planning.
Een a twee jaar geleden werd de sneeuwapocalypse voorspeld en werd op een bepaalde dag de dienstregeling aangepast. Op de bewuste dag zelf bleek alles mee te vallen (lees: geen vlokje sneeuw te zien), maar moest en zou de aangepaste dienstregeling de hele dag worden vastgehouden.
Ook weermannen zitten er wel eens naast, het blijven prognoses, geen absolute wetenschap.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Vinny »

Ik vind dat de aangepaste dienstregeling vooral moet bestaan uit het rijden van rondjes rond de kerk. Hiermee hou je de impact van verstoringen beperkt tot de plek waar deze zich voordoen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Zugführer »

Mee eens. En daarnaast zoveel mogelijk voorkomen dat de frequentie omlaag gaat. Dat is mijn grootste ergernis bij zo'n winterdienstregeling. Dat er de hele dag maar 2 keer per uur een trein langs komt terwijl het helemaal geen slecht weer geworden is. Pendel dan liever frequent -met personeel- op en neer tussen grote stations zodat als er iets mis gaat dat alleen op dat stukje invloed heeft.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Wubbo »

Dat is ooit (op een snikhete dag in oktober herinner ik me) geprobeerd, en is door reizigers en volgens mij ook hier tot de grond toe afgebrand. Meer overstappen (in de winter, dus in de kou) betekent meer kans op het missen van een trein en meer tijd doorbrengen op een koud perron. De huidige winterdienstregeling is een veel minder klantonvriendelijke maatregel dan dat plan van toen.

Overigens: als het boven Alkmaar echt zo'n probleem is zou je kunnen overwegen om daar je lange treindienst Nijmegen - Den Helder wel te knippen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Geert »

En/of wat pragmatischer omgaan met de winterdienstregeling: de laatste keren dat er winterdienstregeling was is volgens mij in de spits de frequentie op Utrecht-Amsterdam verdubbeld door een aantal s800'en extra te laten rijden. Dat zou voor Utrecht-Arnhem ook te overwegen zijn als de treinen daar om uiteenlopende redenen niet op lengte te krijgen zijn.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door webguy »

Als iedereen goed meld met de reisplanner op die dag of de trein niet te druk was komt het vast goed :)
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door VIRM »

Wubbo schreef:Dat is ooit (op een snikhete dag in oktober herinner ik me) geprobeerd, en is door reizigers en volgens mij ook hier tot de grond toe afgebrand. Meer overstappen (in de winter, dus in de kou) betekent meer kans op het missen van een trein en meer tijd doorbrengen op een koud perron. De huidige winterdienstregeling is een veel minder klantonvriendelijke maatregel dan dat plan van toen.

Overigens: als het boven Alkmaar echt zo'n probleem is zou je kunnen overwegen om daar je lange treindienst Nijmegen - Den Helder wel te knippen natuurlijk.
Dat 'oefenen' was inderdaad op een stralend mooie dag. :)
Als extra overstappen zou kunnen leiden tot een hogere frequentie, is het wellicht niet zo'n gek idee. Want het is inderdaad hel als eenderde tot de helft van de frequenties verdwijnen. En het is slechts voor een paar dagen per jaar, toch?
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Wubbo »

Als je alles gaat keren op de grote stations kun je nooit de huidige frequenties aanbieden. Dat past simpelweg nooit op de stations. In Amsterdam C proberen ze dit uit te voeren op koningsdag, maar zelfs dan lukt het niet (s800 en s3000 rijden dus door).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Meltrain »

In plaats van alleen alles te halveren (in de Randstad dan), zou ook overwogen kunnen worden om IC's extra stops te laten maken op middelgrote stations, zodat de wel rijdende Sprinters niet helemaal overbevolkt raken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mansveld: Aangepaste dienstregeling blijft hele dag geld

Bericht door Suus »

Nee, want dan gaan overstappen verloren op de grote stations.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten