Voorstel fietsen in streekbussen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Suus »

De trein is niet bedoeld om fietsen over een kleine afstand mee te nemen, vandaar dat de prijs zo hoog ligt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door The Greyhound »

Het blijft toch allemaal een kwestie van klantgericht denken. Als de ruimte voor fietsen te klein is, dan maak je hem groter. Van San Francisco naar San Jose rijdt de CalTrain, een drukke spoorlijn zeker in de spits. De treinen bestaan uit 5-6 dubbeldekkers. 2 rijtuigen zijn voor 25% ingericht voor het vervoer van fietsen. In totaal kunnen er per rijtuig 40 fietsen mee die netjes in een rek staan. Dit is enorm populair voor het woon werk verkeer.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door baladid »

In Gießen mogen fietsen onder voorwaarden mee in de stadsbus. Er is een rolstoelvak. Zijn er geen rolstoelen, mogen kinderwagens mee. Zijn er geen kinderwagens, mogen fietsen mee. Het meenemen is gratis.
Bee schreef:In Dresden mochten ze zelfs in de tram.
Fietsen in de tram meenemen lijkt me heel normaal...
Bee schreef:de Vélib' uit Parijs,
Een heerlijk systeem!
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door marlies »

The Greyhound schreef:Het blijft toch allemaal een kwestie van klantgericht denken. Als de ruimte voor fietsen te klein is, dan maak je hem groter. Van San Francisco naar San Jose rijdt de CalTrain, een drukke spoorlijn zeker in de spits. De treinen bestaan uit 5-6 dubbeldekkers. 2 rijtuigen zijn voor 25% ingericht voor het vervoer van fietsen. In totaal kunnen er per rijtuig 40 fietsen mee die netjes in een rek staan. Dit is enorm populair voor het woon werk verkeer.
In Duitsland heb ik ook (met fiets en SWT ;) ) in een dubbeldekker van Metronom gereisd waar een gehele(!) onderverdieping van een bak was ingericht als fietsenstalling. Als dat overdreven klinkt: hij was vol. Uiteindelijk had de conducteur genoeg van het proppen en bleven er dus fietsers op het perron achter toen we eindelijk met +10 vertrokken.

Afbeelding
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door zone2000 »

dylanwild94 schreef:gewoon een aanhanger achter de bus waar je je fiets in kan zetten. maar dat is alleen leuk in afgelegen gebieden.
Prima. Blijft die aanhanger wel achter op het station want ik heb geen e achter d op mijn rijbewijs.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door marvinkok »

Plus: Wie gaat die fietsen vastzetten en is verantwoordelijk voor die dingen?
Je krijgt een beetje hetzelfde als met de roelstoelen, de chauffeur moet zijn spullen inpakken, kijken of het allemaal goed vast staat etc.: Tot ziens punctualiteit... Als je zo graag een fiets mee moet hebben in de bus zorg je voor je een vouwfiets, die je dan vóór het instappen inklapt en meeneemt als bagage. Die zijn er tegenwoordig als elektrische variant dus dat is geen argument meer ;)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Zugführer »

Wel interessant dat je de vouwfiets noemt, want zo vaak als ik vouwfietsen in de trein zie, kan ik me eigenlijk niet herinneren dat ik ze ooit al in een bus heb gezien. Dus blijkbaar valt het wel mee met de behoefte zo'n ding mee te nemen in een bus?
Wat je in Duitsland met die aanhangerbussen vaak ziet is dat er slechts een beperkt aantal haltes aangewezen is als halte waar je je fiets kan in- of uitladen. De dienstregeling is dan zo opgezet dat je alleen op grotere haltes/busstations de bus een aantal minuten laat wachten zodat er tijd is voor de fietsen en je onderweg niet bij elke boom hoeft te stoppen om iemand fiets van de aanhanger af te halen ;)
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door marvinkok »

Ik maak het wel eens mee inderdaad. En over het algemeen komen die mensen ook nog uit de trein.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Nitein-Repart »

Nou, ik denk dat je het per lijn en per tijdvak kan bekijken. Bussen waar in het weekend maar een paar mensen inzetten kunnen misschien aantrekkelijker worden als fietsen mogen worden meegenomen. Dus per lijn en per tijdvak bekijken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Stefan »

Vouwfietsen heb ik inderdaad ook met enige regelmaat in de bus... Vind ik dan ook weer geen probleem eigenlijk. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Busfoto.nl »

Fietsen in de hus is wellicht niet een allerbeste oplossing; aangezien het aantal fietsers daarvoor te groot is. Bij een wolkbreuk zig je gelijk met 40 fietsen opgezadeld.

Wat allicht een meer haalbare oplossing is en waar ik al eens eerder over nagedacht heb, is het toestaan van de OV-fiets in de bus. Met de ketengedachte in het achterhoofd kun je zo redelijk aantrekkelijk natransport bieden in gebieden waar sommige bestemmingen net buiten fietsafstand van een treinstation, en tegelijk buiten loopafstand van een bushalte liggen.

Neem een bedrijventerrein in een niet al te groot dorp in Zeeland. Door de financiële noodzaak zich te concentreren op de drukke assen, heeft het dorp geen reguliere busverbinding meer. 2 kilometer verderop rijdt nog wel elk halfuur een bus. Een bezoeker van het bedrijf, om het even welke reden, wil graag met het OV reizen. Van huis pakt hij de bus of fiets naar het station en reist naar het station in Zeeland. Aldaar aangekomen is hij in dubio. Fietst hij twaalf kilometer door de wind tegen die altijd op provinciale fietspaden is? Of pakt hij de bus en loopt daarna twintig minuten?

Een OV-fietsverhuurmogelijkheid bij elke bushalte is inefficient voor die ene reiziger per dag die op zoek is naar natransport. Het onderhoud van de fietsen en stalling is duurder dan de incidentele reiziger die er gebruik van wil maken, met een taxi te laten vervoeren.

Efficienter is het om hem de OV-fiets te laten huren op het station en mee te laten nemen in de bus, die bij de rolstoelplek een fietsklemmetje heeft. De bus rijdt toch, is redelijk bezet maar heeft tegelijkertijd ruimte zat voor die ene OV-fiets. Op de terugweg kan hij besluiten om de bus te pakken of terug te fietsen. Als onderdeel van de ketenreisnkan de OV-fiets uiteraard gratis mee.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:De trein is niet bedoeld om fietsen over een kleine afstand mee te nemen, vandaar dat de prijs zo hoog ligt.
Tsja, niet be'doeld voor is natuurlijk ook maar een kwestie van 'we hebben er gewoon geen zin in'. Niet heel klantvriendelijk vind ik. De trein komt niet overal, en de bus komt ook niet overal of sluit niet aan op de trein of wat dan ook. Het zou veel van mijn reizen aanzienlijk verkorten als ik de fiets mee kon nemen. En 2 euro voor een klein ritje of zo zou ik nog kunnen declarere nbij mijn werkgever maar geen 6 euro (tenminste, heb het nog niet gevraagd).
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Tochjo »

Ardan schreef:Bij Arriva in de Achterhoek mag je ook gratis je fiets meenemen in de trein, buiten de spits.
Op de trajecten Tiel - Arnhem, Arnhem - Doetinchem - Winterswijk en Winterswijk - Zutphen - Apeldoorn mag de fiets gratis mee in het weekend. Op weekdagen moet altijd een Dagkaart Fiets gekocht worden. Begrijp ik althans uit dit document.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Suus »

Bakpapier schreef:
Bee schreef:De trein is niet bedoeld om fietsen over een kleine afstand mee te nemen, vandaar dat de prijs zo hoog ligt.
Tsja, niet be'doeld voor is natuurlijk ook maar een kwestie van 'we hebben er gewoon geen zin in'. Niet heel klantvriendelijk vind ik. De trein komt niet overal, en de bus komt ook niet overal of sluit niet aan op de trein of wat dan ook. Het zou veel van mijn reizen aanzienlijk verkorten als ik de fiets mee kon nemen. En 2 euro voor een klein ritje of zo zou ik nog kunnen declarere nbij mijn werkgever maar geen 6 euro (tenminste, heb het nog niet gevraagd).
De OV-fiets al overwogen? Naast het goedkope abonnement nog geen vier euro per rit en nooit meer gesleep met je fiets.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Daniel »

Nog wel een maartje bij de OV-fiets: je moet natuurlijk net wel een logisch station treffen waar ze die dingen hebben. Herinner me nog van eerder dit jaar dat het, qua reis, het meest handig zou zijn vanaf station Sassenheim te fietsen maar daar hebben ze geen OV-fietsen. Alternatief was Voorhout, maar dat leverde een wat onmogelijke overstap op...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:
Bakpapier schreef:
Bee schreef:De trein is niet bedoeld om fietsen over een kleine afstand mee te nemen, vandaar dat de prijs zo hoog ligt.
Tsja, niet be'doeld voor is natuurlijk ook maar een kwestie van 'we hebben er gewoon geen zin in'. Niet heel klantvriendelijk vind ik. De trein komt niet overal, en de bus komt ook niet overal of sluit niet aan op de trein of wat dan ook. Het zou veel van mijn reizen aanzienlijk verkorten als ik de fiets mee kon nemen. En 2 euro voor een klein ritje of zo zou ik nog kunnen declarere nbij mijn werkgever maar geen 6 euro (tenminste, heb het nog niet gevraagd).
De OV-fiets al overwogen? Naast het goedkope abonnement nog geen vier euro per rit en nooit meer gesleep met je fiets.
Ik heb de OV fiets wel degelijk overwogen (bijvoorbeeld om naar mijn werk te komen, het station bij mijn werk heeft ook OV fietsen), maar dit is voor mij helaas niet echt een optie. Ik kan de abonnementskosten namelijk niet declareren bij mijn werkgever. De prijs per fietshuur zou ik misschien nog wel declareren, maar ik ga alsnog niet betalen voor een abonnement om daar te komen. Buiten werk om maak ik denk ik niet echt gebruik van de OV fiets, omdat ik er niet van houd om op onbekende plekken te fietsen, waar ik moet zoeken. Ik ga ook niet zo vaak naar plekken die met het OV lastig te bereiken zijn, behalve als ze zó in de middle of nowhere liggen dat zelfs de fiets niet echt meer een optie is en dan regel ik vaak gewoon een auto.

Daniel: sassenheim - voorhout is echt zo gefietst, al gaat er natuurlijk maar 2x per uur een trein naar Voorhout. Eigenlijk zou sassenheim een logischer OV fietspunt zijn, of nog beter: gewoon op allebei de stations. Waarschijnlijk heeft sassenheim het niet omdat het nog een vrij nieuw station is en voorhout al veel ouder.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Daniel »

Bakpapier schreef:Daniel: sassenheim - voorhout is echt zo gefietst, al gaat er natuurlijk maar 2x per uur een trein naar Voorhout.
Check, dat is ook precies wat ik die dag gedaan heb. Maar als je uit Amersfoort komt is het natuurlijk veel handiger om op Schiphol de Sprinter naar Sassenheim te kunnen pakken en vanaf daar te fietsen. Naar Voorhout heb je een overstap van ruim een half uur in Leiden (maar met een sprintje kon ik toen nog een trein eerder halen gelukkig).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Geert »

Bakpapier schreef:Ik heb de OV fiets wel degelijk overwogen (bijvoorbeeld om naar mijn werk te komen, het station bij mijn werk heeft ook OV fietsen), maar dit is voor mij helaas niet echt een optie. Ik kan de abonnementskosten namelijk niet declareren bij mijn werkgever.
Tientje per jaar, zo duur is het niet...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door marlies »

Grootste probleem met de OV-fiets is dat je er niet op kunt rekenen dat 'ie er gaat zijn. Ik maak er niet vaak gebruik van maar het is me al twee keer overkomen dat er geen fietsen beschikbaar waren. Dat is behoorlijk vervelend.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Daniel »

Vooral op kleine stations ja. Waarbij er ook vage situaties zijn met zelfservicestallingen vol OV-fietsen waar er volgens de automaat 0 beschikbaar zijn, daar heb ik al wel een aantal klachten over ingediend maar daar hoor je vervolgens nooit meer wat van.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door marlies »

Kunnen reserveren zou heel fijn zijn. Het centrale systeem weet al hoe veel fietsen er vrij zijn want als je er eentje meeneemt wordt dat online afgehandeld (itt reizen met de ov-chipkaart). Gewoon meteen het dagtarief afboeken bij het aanmaken van een reservering, geen gezeik, klaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Daniel »

Naar het schijnt was men wel bezig met een functie waarmee je het aantal beschikbare fietsen op een locatie kunt zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Ardan »

Ja leuk, maar heb je daar veel aan?
Je gaat hoopvol van huis want er staan nog 5 van de 8 fietsen. En als je aankomt zijn die 5 ook inmiddels allemaal weg.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Daniel »

Eigenlijk zou je zoiets in de reisplanner-app moeten hebben. Er zullen immers genoeg bestemmingen vanaf meerdere stations bereikbaar zijn, waarbij het makkelijk is als je kan zien of je beter nog één halte kunt blijven zitten bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Suus »

marlies schreef:Kunnen reserveren zou heel fijn zijn. Het centrale systeem weet al hoe veel fietsen er vrij zijn want als je er eentje meeneemt wordt dat online afgehandeld (itt reizen met de ov-chipkaart). Gewoon meteen het dagtarief afboeken bij het aanmaken van een reservering, geen gezeik, klaar.
Dat gebeurt voor gewone klanten niet omdat de kans op misgrijpen dan juist groter wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten