'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door SuperGhost »

Frans F schreef:
SuperGhost schreef:Toch gaan de capaciteitsproblemen toch echt over Barneveld-Ede.
De Provincie wil een kwartierdienst kunnen rijden tussen Barneveld en Ede, dat is een wens maar gezien het aantal reizigers helemaal geen noodzaak. Daarnaast is de vraag hoe de Provincie daar ooit een kwartierdienst wil gaan rijden als ze weigeren om extra materieel aan te schaffen.
Een kwartiersdienst rijden heb je minder treinstellen voor nodig als de huidige halfuursdienst in de spits met 2 treinstellen laten rijden.

Er rijdt nu namelijk al een kwartiersdienst tot Barneveld Centrum (straks tot Barneveld Zuid), die daar in 15 minuten keert. Hierdoor kost een kwartiersdienst over de hele lijn slechts 2 extra treinstellen, terwijl in de spits de treinen Amersfoort-Ede verlengen 3 extra treinstellen kost.
reisthijs schreef:
Dagren schreef:Behalve dat het perron daar tot kortgeleden nog te kort voor was. :P
Alleen op papier - die paar meters hoeven in de praktijk geen probleem te zijn, en dat was het bij NS ook niet.
Op een kruisingsstation kan je altijd nog uitwijken naar het andere spoor waar meer ruimte is.
NS kruisde nooit op Barneveld Centrum, dus was het ook geen probleem als de trein iets verder door reed en het spoor al bezette (trein had dan ook al een groen sein ri Amersfoort bij binnenkomst). Bij Connexxion wordt er door de hogere frequentie wel gekruist op Barneveld Centrum, waardoor dat wél een probleem was. Dit heeft ProRail nu dus eindelijk opgelost door de nuttige perronlengte te vergroten.

Uitwijken naar het andere spoor is geen optie, want spoor 1 heeft geen keervoorziening, waardoor de kerende trein dus helemaal niet verhuisd kan worden naar spoor 1.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Carlos0_0 »

Frans F schreef:
visgraat schreef: Het reservestel op de Valleilijn wordt gekoppeld aan de trein die 8:03 in Amersfoort aankomt. Daar is de druk in de spits het hoogst. Daar ligt dus het probleem. De aanschaf van een extra treinstel zijn voor de Valleilijn, zou een in mijn ogen een gepaste oplossing zijn, omdat je daarmee niet meer een reservetrein inzet, maar dat extra treinstel. Wie dat zou moeten betalen, laat ik in het midden.
Zoals je zelf al aangeeft heb je extra treinen alleen kort in de ochtendspits nodig, dus de vraag is of je daarvoor nieuw materieel moet bestellen. Mijn inziens kun je daar beter een of twee Lint's voor gebruiken die al bijna 14 jaar oud zijn en grotendeels afgeschreven. Dat ze op diesel rijden is inderdaad duurder per km maar omdat het toch maar om een of twee ritten op uitsluitend schooldagen gaat speelt dat niet zo zo'n rol.
Je heb inderdaad echt niet veel extra materieel nodig voor deze lijn, ik zit er dagelijks in Amersfoort-Hoevelaken en terug in de spits.
Ik heb soms de trein van 07:58 ongeveer en soms de trein van 08:03, ik moet zeggen dat het echt niet dramatisch druk is ofzo ook terug niet tussen half 5 en 5.
Ja de trein zit een beetje vol maar nog zat zit plekken over(2de stel is niet eens echt nodig), inderdaad gooi 1 of 2 oude treinen erin om te kijken hoe het dan gaat(En als dat eventueel beter werkt dat er op termijn wat nieuws bij komt).

Maar een kwatierdienst ook naar Ede-wageningen nee dat is echt niet nodig.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Frans F »

SuperGhost schreef: Er rijdt nu namelijk al een kwartiersdienst tot Barneveld Centrum (straks tot Barneveld Zuid), die daar in 15 minuten keert. Hierdoor kost een kwartiersdienst over de hele lijn slechts 2 extra treinstellen, terwijl in de spits de treinen Amersfoort-Ede verlengen 3 extra treinstellen kost.
Dan zit je nog steeds met losse stellen tussen Barneveld en Amersfoort.
En dat is nu juist het capaciteitsprobleem want daar is meer capaciteit gewenst in de spits, niet richting Ede.
Carlos0_0 schreef: Ja de trein zit een beetje vol maar nog zat zit plekken over(2de stel is niet eens echt nodig), inderdaad gooi 1 of 2 oude treinen erin om te kijken hoe het dan gaat(En als dat eventueel beter werkt dat er op termijn wat nieuws bij komt).
De Provincie beweert dat er reizigers achterblijven op de perrons en dat zou dan dus 's morgens in Hoevelaken moeten zijn. Voor ons hier is het lastig te controleren of dat ook zo is, het kan ook zijn dat er gewoon politiek bedreven wordt om geld los te krijgen bij Mw Mansveld.

In de middagspits ben ik wel eens rond 5 uur van Amersfoort naar Ede-W geweest. Toen waren alle zitplaatsen vanuit Amersfoort vol maar hoefden er geen mensen te staan. De Proto's hebben 170 zitplaatsen (Plan V heeft er 128) en er kunnen ook nog behoorlijk veel mensen staan, dus overvol zijn ze niet zo gauw.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Jurre »

De trein die om 8.03 in Amersfoort aankomt had geregeld achterblijvers in Hoevelaken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door SuperGhost »

Frans F schreef:
SuperGhost schreef: Er rijdt nu namelijk al een kwartiersdienst tot Barneveld Centrum (straks tot Barneveld Zuid), die daar in 15 minuten keert. Hierdoor kost een kwartiersdienst over de hele lijn slechts 2 extra treinstellen, terwijl in de spits de treinen Amersfoort-Ede verlengen 3 extra treinstellen kost.
Dan zit je nog steeds met losse stellen tussen Barneveld en Amersfoort.
En dat is nu juist het capaciteitsprobleem want daar is meer capaciteit gewenst in de spits, niet richting Ede.
Hoe kan het dan dat provincie/opdrachtgever, vervoerder, reizigers en gemeenten dan vooral roepen dat er een capaciteitsprobleem is op Barneveld-Ede?

Ik heb zelf ook regelmatig gereden met de Valleilijn, zowel op Amersfoort-Barneveld als op Barneveld-Ede en ik herken het ook wel dat in de spits de bezetting op de 2 treinen op Barneveld-Ede veel groter is dan die op de 4 op Barneveld-Amersfoort. Dat zegt nog niet dat er op dat laatste stuk er geen problemen kunnen zijn, maar die zijn wel minder dan op Ede-Barneveld. De totale drukte op Barneveld-Amersfoort is wel groter dan op Barneveld-Ede, maar de drukte per trein is echter groter op Barneveld-Ede.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Tochjo »

Erno-BE schreef:
Tochjo schreef:Breng zit niet ruim in zijn materieel. De concessie schrijft voor dat enkele spitsritten met drie stellen moeten worden gereden, wat betekent dat alle negen stellen tegelijk nodig zijn.
De meeste, zoniet alle ritten die met drie stellen gereden worden, kunnen ook af met twee stellen.
Vast, maar een concessie-eis is een concessie-eis. En natuurlijk kan dat niet altijd waargemaakt worden doordat er bijvoorbeeld onderhoud moet worden uitgevoerd, maar dat lijkt me wel iets anders dan bewust je materieel op een andere lijn inzetten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door regenmaker »

Uhm, die treinen met drie treinstellen van Breng uit Doetinchem zitten overvol hoor. Niemand ooit op Arnhem geweest met de spits?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door busentrein »

Ik heb ze vaak, waarbij wel vermeld moet worden dat dit ook per rit enorm verschilt. Een van de latere ritten die met 9 bakken rijdt is erg overkill, k had laatst een coupe voor mijzelf *O*
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door visgraat »

Maar de conclusie voor de Valleilijn is dat door een reizigersgroei de materieelinzet in de ochtendspits tegen de limiet aan zit. De druk is het hoogst tussen Hoevelaken en Amersfoort, maar ook tussen Barneveld en Ede is de drukte groot op basis van huidig materieelinzet. Extra treinstellen zijn gewenst en misschien zelfs noodzakelijk. Dat kan een nieuwe trein zijn, maar ook een ouder stel, zo lang het binnen concessievoorwaarden valt. Eventueel zou je daar van kunnen afwijken als de partijen daar overeenstemming over kunnen krijgen. Het is aan de provincie en vervoerder het probleem op te lossen. Wie uiteindelijk verantwoordelijk is voor voldoende capaciteit in treinen staat ook in de consessievoowaarden. Spooruitbreiding om algehele kwartierdienst te rijden, lost het probleem niet op en is ook niet noodzakelijk. Klaar.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door sirvinniei »

het zou wel de spreiding vergoten: nu zit in de ene stoptrein alle reizigers tussen ede en amersfoort en in de andere de reizigers tussen barneveld en amersfoort, dus is de trein vanuit barneveld in theorie leger. Als er op de hele lijn een kwartierdienst is zou het ongeveer even moeten zijn.
Ik heb geen onderschrift
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door visgraat »

Dan kan je ook binnen de mogelijkheden de rustige trein iets later laten vertrekken, zodat die iets strakker op de doorgaande trein zit.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door DrechtBlub »

Ik denk dat het probleem niet kwartierdiesnt is, maar eerder te korte treinen... als ik cxx was had ik gekeken voor een verlenging van 2 van de protossen met een extra bak (mogelijk van een andere fabrikant) en als tijdelijke oplossing in de spits 1 protos weghalen die als enkeltje rijd en die vervangen door 2 huurlintjes, dan kunnen we het lint doorknippen voor de reizigers die nu blijven staan.
Daarbuiten, is een 20 minuten dienst niet mogelijk zonder al te veel gedoe? iedere 15 min is ook wel ERG drastisch.
Ik blub in het Drecht.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door SuperGhost »

visgraat schreef:Dan kan je ook binnen de mogelijkheden de rustige trein iets later laten vertrekken, zodat die iets strakker op de doorgaande trein zit.
Nee, dan krijg je juist die 'korte-slag'-treinen juist nog rustiger worden, omdat die geen aansluiting ri. Utrecht meer heeft en alleen de doorgaande trein dat nog heeft.
Dit zal er juist voor zorgen dat die doorgaande trein zowel op Barneveld-Amersfoort als op Barneveld-Ede drukker wordt, want rond .00/.30 ligt de verbinding Barneveld-Utrecht niet meer via Amersfoort, maar via Ede (en dan 13 minuten langer). Dat verergert het probleem dus alleen maar.
wilburg22 schreef:Daarbuiten, is een 20 minuten dienst niet mogelijk zonder al te veel gedoe? iedere 15 min is ook wel ERG drastisch.
Nee, dan mag de rijtijden tussen twee kruisingspunten maximaal slechts 10 minuten zijn, maar Lunteren-Ede Wageningen is 11 minuten.
Dit versnellen kost geld en lost ook nog niets op, want dan heb je in Ede-Wageningen nog altijd 2 perronsporen nodig en die zijn er ook niet.

Bovendien past dat op Barneveld Aansluiting - Amersfoort ook niet zomaar met de kwartiersdienst op Amersfoort - Deventer en NS wil niets aan hun dienstregeling aanpassen voor de Valleilijn (dat is ook al de reden van de huidige scheve symmetrie op de Valleilijn).
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door visgraat »

Ik bedoel een minuut of 3, zodat de aansluitingen hetzelfde blijven en je nog kan kruisen op het hoofdspoor bij Barneveld Noord. Als je daarnaast zoveel mogelijk bussen op die trein laat aansluiten kan het net het verschil maken. Lijn 102 komt 7.39 aan in Hoevelaken. Als de trein daar 7.44 zou vertrekken ben je net voor de IC in Amersfoort.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door MdJ »

"verderop op het hoofdspoor kunnen ze kruisen"-> Dat doen ze al.

Paden liggen op Bnc-Bnva strak vast. Daar is geen verlegging mogelijk, alleen een kwartier/half uur om (met de andere richting erbij)
Bij twijfel: gebruik beton.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Dennenboom »

wilburg22 schreef:Ik denk dat het probleem niet kwartierdiesnt is, maar eerder te korte treinen... als ik cxx was had ik gekeken voor een verlenging van 2 van de protossen met een extra bak (mogelijk van een andere fabrikant) en als tijdelijke oplossing in de spits 1 protos weghalen die als enkeltje rijd en die vervangen door 2 huurlintjes, dan kunnen we het lint doorknippen voor de reizigers die nu blijven staan.
Lijkt me ook. Het gaat om een gering aantal treinen dat echt stampvol zit. Moet daarvoor heel veel dure infrastructuur gebouwd worden? Langere treinen lijkt me een veel betere korte termijn oplossing
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door visgraat »

MdJ schreef:"verderop op het hoofdspoor kunnen ze kruisen"-> Dat doen ze al.

Paden liggen op Bnc-Bnva strak vast. Daar is geen verlegging mogelijk, alleen een kwartier/half uur om (met de andere richting erbij)
Sorry, ik kwam op iets anders uit, maar ik hoor graag waarom ik fout zit:
Tussen vertrekkende trein uit de richting Ede-Wageningen in de richting Amersfoort op Barneveld Noord en binnenkomende trein uit de richting Amersfoort zit 5 minuten. Tussen de trein die de korte route Amersfoort - Barneveld aflegt is dit 7 minuten: 7 - 5 is toch 2 minuten?

Blijf je een minuutje langer staan op Hoevelaken om ook reizigers in de bus mee te nemen dan zit je op 3 minuten. Het kan misschien net verschil maken of alle mensen met een trein later meekomen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door MdJ »

Bedoel je te zeggen dat je richting Amersfoort in Hoevelaken een minuut wil wachten? Ik snap anders niet wat je bedoeld.
(Daarnaast: 1 minuut langer daar wachten geeft dat de overstap op de IC's naar Utrecht 1 minuut korter wordt. Ik denk niet dat je dat moet willen.
Bij twijfel: gebruik beton.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door visgraat »

Dat klopt. Dat wil ik wel. De overstaptijd is nu 9 minuten en wordt dan 6. Dat is toch prima?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door SuperGhost »

Zou het wellicht kunnen dat daarachter een goederenpad zit, waardoor dat 'gat' er is?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door visgraat »

Goed punt. Waar zou je die tijden van goederenpaden zien?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door visgraat »

Ik zag vanmorgen de trein van 7:47 uur aankomen op station Amersfoort. Ik schat dat er tussen de 100 en 120 mensen in de trein zaten. Deze was in ieder geval verre van vol. In de ochtendspits rijdt hier toch nooit een goederentrein achter?
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Carlos0_0 »

visgraat schreef:Ik zag vanmorgen de trein van 7:47 uur aankomen op station Amersfoort. Ik schat dat er tussen de 100 en 120 mensen in de trein zaten. Deze was in ieder geval verre van vol. In de ochtendspits rijdt hier toch nooit een goederentrein achter?
En ik ging met die trein weer naar Hoevelaken toevallig en zag die mensen net als vanochtend uitstappen, ja hij is redelijk vol met die.
Maar wat ook is als ik hem tussen Half 5 en 5 neem lijkt die ook vol als die Hoevelaken stopt, maar mensen stappen in bijna altijd op de plek waar ze makkelijk naar trap/lift kunnen.
Ik zag dus ook aantal plekken waar nog ruimte over was om te zitten of eventueel te staan, en toen die weg ging 7:58 als ik goed heb was die ook echt niet vol(Hoevelaken stappen er paar uit maar stapt niet meer als 4 man in)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Daniel »

Een schopje voor dit topic met een nieuwe ontwikkeling: het AD/Amersfoortse Courant meldt vandaag dat het Hoornbeeck College in Amersfoort een proef gaat doen waarbij scholieren met een elektrische fiets naar school gaan reizen. Dit met als doel de extreme scholierendrukte op de Valleilijn wat te verminderen.
Werkt goed tot het gaat regenen vermoedelijk...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: 'Valleilijn dreigt aan succes ten onder te gaan'

Bericht door Berk-24 »

regenmaker schreef:Uhm, die treinen met drie treinstellen van Breng uit Doetinchem zitten overvol hoor. Niemand ooit op Arnhem geweest met de spits?
De t30722 rijdt maandag met drie stellen (andere dagen met twee), heb niet echt het gevoel dat die overvol zit (bij mij is overvol dat reizigers moeten achterblijven). En ik zit daar vaak genoeg in.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten