Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door jesperhaverkamp »

Dit had ik niet zien aankomen. Ik dacht dat die Israeliers gewoon hun tijd in Waterland zouden uitzitten en dan met stille trom vertrekken. Hopen dat ze geen onrealistisch bod hebben gedaan en als het wel zo is, dat de provincie het doorziet. Zou sneu zijn voor Connexxion als ze weer tweede worden (net als in Waterland) en dan een paar jaar later EBS met hangende pootjes naar de overheid.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

Dus EBS en Connexxion?
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door jesperhaverkamp »

EBS heeft zelf aangegeven dat ze meedoen.
Connexxion doet als zittende vervoerder mee. (Ze hebben te veel verloren om niet in te schrijven zoals ooit in Friesland)
Arriva doet ook wel een gooi denk ik.
Wellicht Syntus.

Maar daarvoor moeten we het persbericht van de provincie afwachten.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

En Qbuzz, kunnen we daar nog iets van verwachten?
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door jesperhaverkamp »

QBuzz is altijd zeer selectief. Ik verwacht dat ze met NS meedoen in Limburg en daarop focussen.
Daarna de focus op Amstelland-Meerlanden.

Maar, dit is puur op gevoel en met een hoog speculaasgehalte :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Suus »

Misschien wel een voordeel van deze concessie is dat er niet te concurreren valt met abonnementen. In Zuid-Holland lijkt dat Connexxion de das omgegaan te hebben, maar in Noord-Holland is het Randstad Noord Zone-abonnement verplicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door jesperhaverkamp »

Even off-topic over die tarieven in Zuid-Holland. Het viel me op dat de afgeschreven bedragen (instaptarieven) bij Arriva altijd binnen een dag op het ov-chipkaartoverzicht staan, terwijl de bijgeschreven bedragen (uitcehck) er pas dagen later staan. Is Arriva rente aan het trekken net als banken die er dagen over doen om geld over te schrijven? Inkomstenbronnetje voor Arriva?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Jef400 »

EBS kan putten uit Israel. Arriva uit Duitsland, en Qbuzz bij de NS. Ze zien er brood in.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door verfmeer »

jesperhaverkamp schreef:Even off-topic over die tarieven in Zuid-Holland. Het viel me op dat de afgeschreven bedragen (instaptarieven) bij Arriva altijd binnen een dag op het ov-chipkaartoverzicht staan, terwijl de bijgeschreven bedragen (uitcehck) er pas dagen later staan. Is Arriva rente aan het trekken net als banken die er dagen over doen om geld over te schrijven? Inkomstenbronnetje voor Arriva?
Nee, want dan zou bij veelvuldig busgebruik in een paar dagen (10 ritten in 1 dag bijvoorbeeld), de OV-chipkaart op -40 kunnen staan, omdat Arriva al die bedragen achter houdt. Bovendien zou inchecken bij een andere vervoerder dan niet meer kunnen. Ik denk dat dit langer duurt omdat uitchecken ingewikkelder is dan inchecken, bij inchecken moet er altijd 4 euro vanaf en bij uitchecken moet er gekeken worden waar er ingecheckt is. Dat duurt langer dus is de verwerkingssnelheid lager, ook al staat het bij de OV-terminals wel goed.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door OV Hoekschewaard »

jesperhaverkamp schreef:EBS heeft zelf aangegeven dat ze meedoen.
Connexxion doet als zittende vervoerder mee. (Ze hebben te veel verloren om niet in te schrijven zoals ooit in Friesland)
Arriva doet ook wel een gooi denk ik.
Wellicht Syntus.

Maar daarvoor moeten we het persbericht van de provincie afwachten.
Meestal als Arriva een bod doet op een (nieuwe) concessie dan wordt dat gepubliceerd op het intranet van Arriva. Maar ik heb geen persbericht kunnen vinden op die site dus ik denk niet dat ze mee doen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

Misschien vind je dat bericht morgen Hoekschewaard.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Nitein-Repart »

jesperhaverkamp schreef:EBS heeft zelf aangegeven dat ze meedoen.
Connexxion doet als zittende vervoerder mee. (Ze hebben te veel verloren om niet in te schrijven zoals ooit in Friesland)
Arriva doet ook wel een gooi denk ik.
Wellicht Syntus.

Maar daarvoor moeten we het persbericht van de provincie afwachten.
Syntus denk ik niet, concessie is totaal in contrast met de Achterhoek, Veluwe, Overijssel, Zeeland, Oost-Brabant of andere redelijk landelijke gebieden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Vinny »

jesperhaverkamp schreef:Dit had ik niet zien aankomen. Ik dacht dat die Israeliers gewoon hun tijd in Waterland zouden uitzitten en dan met stille trom vertrekken. Hopen dat ze geen onrealistisch bod hebben gedaan en als het wel zo is, dat de provincie het doorziet. Zou sneu zijn voor Connexxion als ze weer tweede worden (net als in Waterland) en dan een paar jaar later EBS met hangende pootjes naar de overheid.
EBS heeft natuurlijk nu wat meer ervaring in Nederland. Ik neem niet aan dat ze nu nog een cowboy-voorstel zullen indienen. Ik weet natuurlijk ook niet wat ze in Tel Aviv denken. Naast het feit dat mijn Hebreeuws niet meer is van wat het geweest is, ben ik nog altijd niet behept met telepatische gaven. Los daarvan, vermoed ik dat als ze er geen brood inzagen ze zich niet hadden ingeschreven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Meltrain »

Ik ben benieuwd of en wanneer de inschrijvende vervoerders bekend worden gemaakt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door webguy »

Waarschijnlijk hoopt EBS op schaalvoordelen door beide concessies te hebben
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door fred1954 »

Meltrain schreef:Ik ben benieuwd of en wanneer de inschrijvende vervoerders bekend worden gemaakt.
Ik ga er vanuit dat dat in december bekend gemaakt gaat worden wie de nieuwe concessiehouder is per 13 december 2015. Dat gebeurt bij mijn weten gemiddeld een jaar van te voren.
Het viel mij overigens op dat in het PvE de nieuwe concessiehouder niet verplicht wordt om het busstation Marnixstraat als keerpunt op te nemen voor de lijnen naar Zandvoort en IJmuiden, maar resp. metrostation Burg. de Vlugtlaan en station Sloterdijk. Voor de lijn naar Zandvoort is het busstation Marnixstraat een optie als keerpunt voor de nieuwe concessie, maar geen "must" meer.

Edit: lees in de link van Jesper, dat de bekendmaking op 18 december a.s. is.
Laatst gewijzigd door fred1954 op zo 02 nov 2014, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door jesperhaverkamp »

EBS heeft het persbericht over het meedingen naar de concessie inmiddels weer van haar website afgehaald.

Tekst is nog terug te vinden via: http://www.groot-waterland.nl/2014/10/3 ... em-ijmond/

Iets te vroeg gepubliceerd? :P
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door zone2000 »

Drie inschrijvers voor OV-concessie regio Haarlem-IJmond
Gepubliceerd op 04-11-2014 om 10:55

De provincie Noord-Holland heeft van drie vervoerders een aanbieding ontvangen voor het busvervoer in de regio Haarlem-IJmond voor de komende 10 jaar. Vervoerders EBS, Connexxion en Syntus brachten een bod uit. De busconcessie geldt voor de periode van 13 december 2015 tot en met medio december 2025.

De inschrijving van EBS op deze concessie is opvallend. Aan het begin van dit jaar werd bekend dat EBS jaarlijks miljoenen euro’s verliest in de regio Waterland vanwege een inschattingsfout bij de aanbesteding van de OV-concessie. Om de concessie rendabel te maken maakte de vervoerder, naast een groot aantal interne maatregelen, een nieuw vervoersplan waarbij de dienstregeling op de schop ging.

Het concessiegebied Haarlem-IJmond ligt ten westen van Amsterdam en loopt van Zandvoort tot Krommenie. De negen gemeenten die in dit gebied liggen zijn Heemstede, Haarlem, Bloemendaal, Velsen, Uitgeest, Beverwijk, Haarlemmerliede, Spaarnwoude en Heemskerk. In omvang is de concessie iets kleiner dan Waterland. De concessie kent enkele R-net lijnen en een groot aantal ontsluitende lijnen.

Aanbesteding

De provincie wil met deze aanbesteding de huidige kwaliteit van het openbaar vervoer in Haarlem-IJmond zoveel mogelijk behouden. In het Programma van Eisen is veel aandacht voor een verdere verbetering van de dienstverlening, waaronder een betrouwbare dienstuitvoering en verhoging van het comfort. Al deze aspecten worden bij de beoordeling betrokken.

Gedeputeerde Staten besloten eerder al om voor deze concessie 18 miljoen euro meer uit te trekken dan nu beschikbaar is voor de huidige concessie. Volgens de provincie wordt dit gedaan door de “gewijzigde financieel-economische omstandigheden en het gestegen kostenniveau in de afgelopen jaren”.

Verduurzaming

De provincie wil het openbaar vervoer verder verduurzamen van het openbaar vervoer en stelt daarom eisen op het gebied van uitstoot van het materieel en beperkingen van het geluidsniveau. In de aanbesteding zijn partijen uitgedaagd om de overgang naar emissieloos rijden (zero emissie) vorm te geven. Zero emissie beperkt zich niet alleen tot elektrisch vervoer. Er zijn ook andere technieken en ontwikkelingen die daar aan bij kunnen dragen. Op 18 december maakt de provincie bekend aan welke vervoerder de concessie gegund wordt.
http://www.ovpro.nl/bus/2014/11/04/drie ... em-ijmond/
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door jesperhaverkamp »

Dus toch Syntus. Verklaart misschien waarom ze niet in Limburg hebben ingeschreven.

Geen Arriva. Die hebben wel voor Limburg gekozen en doen uitereraard als zittende vervoerder mee in HWGO.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door fred1954 »

(.....)Het concessiegebied Haarlem-IJmond ligt ten westen van Amsterdam en loopt van Zandvoort tot Krommenie. De negen gemeenten die in dit gebied liggen zijn Heemstede, Haarlem, Bloemendaal, Velsen, Uitgeest, Beverwijk, Haarlemmerliede, Spaarnwoude en Heemskerk. In omvang is de concessie iets kleiner dan Waterland. De concessie kent enkele R-net lijnen en een groot aantal ontsluitende lijnen.(......)

Ik vraag me af welke R-Net lijnen er rijden in deze concessie? Volgens mij geen één, in ieder geval geen lijn die behoort aan deze concessie. Het stukje Vijfhuizen-Haarlem van lijn 300 is onlangs overgenomen door de concessie Amstelland-Meerlanden. En de aangekondigde R-Net lijnen 340,346,356 ( ex 140, 176,175) horen en blijven bij AML.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door jesperhaverkamp »

De toekomstige R-Net verbinding naar IJmuiden zal bedoeld worden, denk ik.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

75, 80 en 82 toch?
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door jesperhaverkamp »

In ieder geval lijn 75.

Lijn 80 en 82 hangt af van hoeverre men de parelliteit met het spoor wil behouden en wat er met de draagvelugelboten gaat gebeuren.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

De lijnen 73, 75, 80 en 82 zouden ver-R-net kunnen worden. Ik heb alleen begrepen dat hiervoor haltes op lijn 73 moeten vervallen en lijn 80 betrouwbaarder gemaakt moet worden. Nu de draagvleugelboot weer komt volgens geruchten verwacht ik dat lijn 82 naar R-net wordt afgewacht.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door jesperhaverkamp »

Lijn 80 zie ik toch ook niet zo snel R-net worden omdat er zo veel paralelliteit met de trein is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten