Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Linkerspoor »

klaxxon schreef:Ik ben atheïst daar niet van, maar ik kan me voorstellen dat er genoeg gelovige chauffeurs rondrijden. En die moeten dan rondrijden met een bus waar en tekst op staat waar ze valikant tegen zijn, en/of reacties van passagiers uit kunnen lokken? Bushokjes prima, maar de bus? Liever niet. Gelukkig doet de GVB niet aan reclame, en de Arriva, tja, die rijdt niet in Amsterdam (alleen boven het IJ daar ergens).
Wat een onzin. Ze moeten gewoon rijden met die dingen. Niet alles op je werk gaat zoals je zelf het liefste ziet.

Wat nou als een buschauffeur fel tegen mp3-spelers is, omdat die gehoorschade veroorzaken. Mag hij dan ook de bus met mp3-speler reclame laten staan?

Overigens vind ik sommige opmerkingen in dit topic dan weer naar de andere kant door slaan.
BR628 schreef:JEZUS... :twisted: GODVERDOMME !

:lol: :roll:
Een beetje respect mag van mij ook wel. Dat je wil verkondigen dat je ook niet gelovig bent of zelfs tegen geloof, prima. Maar dat mag van mij wel op een nette/normale manier gebeuren (de opmerkingen op de bus vind ik netjes genoeg).
Daarnaast heeft zo'n bericht totaal geen toegevoegde waarde. Verbaasd me dan ook dat het niet verwijderd is.
Oud forumgebruiker

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Oud forumgebruiker »

Linkerspoor schreef:
klaxxon schreef:Ik ben atheïst daar niet van, maar ik kan me voorstellen dat er genoeg gelovige chauffeurs rondrijden. En die moeten dan rondrijden met een bus waar en tekst op staat waar ze valikant tegen zijn, en/of reacties van passagiers uit kunnen lokken? Bushokjes prima, maar de bus? Liever niet. Gelukkig doet de GVB niet aan reclame, en de Arriva, tja, die rijdt niet in Amsterdam (alleen boven het IJ daar ergens).
Wat een onzin. Ze moeten gewoon rijden met die dingen. Niet alles op je werk gaat zoals je zelf het liefste ziet.
Tot zover de theorie / principes. In de praktijk zullen de chauffeurs vast wel door verontwaardigde reizigers aangesproken worden, en ik kan me voorstellen dat streng gelovige chauffeurs zacht gezegd 'not amused' zijn om in een wagen te karren met teksten die tegen hun levensovertuiging indruisd, en als beledigend op kan worden gevat.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Linkerspoor »

klaxxon schreef:Tot zover de theorie / principes. In de praktijk zullen de chauffeurs vast wel door verontwaardigde reizigers aangesproken worden,
Mogelijk. En dan kunnen ze zeggen dat ze het met de reiziger eens zijn en onzin vinden, en roepen dat er wel een god bestaat.
klaxxon schreef:en ik kan me voorstellen dat streng gelovige chauffeurs zacht gezegd 'not amused' zijn om in een wagen te karren met teksten die tegen hun levensovertuiging indruisd,
Natuurlijk zullen ze 'not amused' zijn, maar dat betekent naar mijn mening niet meteen dat ze die bus daadwerkelijk niet hoeven te rijden.

Nogmaals, wat als een buschauffeur heel fel tegen mp3-spelers is. Hoeft die ook geen bus te rijden met een reclame voor mp3-spelers?
klaxxon schreef:en als beledigend op kan worden gevat.
Oneens. Nou ja, het kan inderdaad beledigend opgevat worden, maar dat kun je met alles. Het is net zo beledigend als niet-gelovigen te lezen krijgen dat ze in god moeten geloven. En ook dat vind ik niet beledigend. Hooguit irritant.
Oud forumgebruiker

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Oud forumgebruiker »

In mijn ogen is de beste oplossing gewoon de reclame op bushokjes, reclamezuilen of andere plaatsen. Het bespaard gewoon een hoop gezeik, want al kun je nog zeggen dat de chauffeur die bus gewoon moet rijden, het kan bij deze persoon toch voor een naar gevoel zorgen. Chauffeurs zijn toch het visitekaartje van het bedrijf die deze reclame toestaat! Kan me voorstellen dat er chauffeurs zijn die daar niet aan mee willen werken.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Linkerspoor »

klaxxon schreef:In mijn ogen is de beste oplossing gewoon de reclame op bushokjes, reclamezuilen of andere plaatsen. Het bespaard gewoon een hoop gezeik, want al kun je nog zeggen dat de chauffeur die bus gewoon moet rijden, het kan bij deze persoon toch voor een naar gevoel zorgen.
En als de gelovige buschauffeur dan niet bij die halte wil stoppen?

De buschauffeur staat los van de bus/het uiterlijk van de bus, behalve dat hij/zij het voertuig bestuurt en nog een aantal irrelevante taken. Het is niet de buschauffeur die de boodschap verkondigt: het is de poster op de bus die de boodschap verkondigt.

Als er nou gezegd werd dat de buschauffeur bij elke passagier die binnen komt verplicht moet zeggen "geloof niet in god", dan zou ik het terecht vinden als de buschauffeur dat niet doet. Maar nu, nee.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Chauf21 »

klaxxon schreef:Ik ben atheïst daar niet van, maar ik kan me voorstellen dat er genoeg gelovige chauffeurs rondrijden. En die moeten dan rondrijden met een bus waar en tekst op staat waar ze valikant tegen zijn, en/of reacties van passagiers uit kunnen lokken? Bushokjes prima, maar de bus? Liever niet. Gelukkig doet de GVB niet aan reclame, en de Arriva, tja, die rijdt niet in Amsterdam (alleen boven het IJ daar ergens).
Chauffeurs hebben 9 van de 10 keer niet eens door met welke reclame ze rijden. Opmerkingen over reclames op de bussen hoor je vrijwel nooit van de reizigers, maar het zou kunnen dat iemand die zich stoort aan dergelijke uitingen wél een opmerking plaatst. Tja.. dat kan je ook hebben bij reclames van Weightwatchers..
Oud forumgebruiker

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Oud forumgebruiker »

Linkerspoor schreef:
klaxxon schreef:In mijn ogen is de beste oplossing gewoon de reclame op bushokjes, reclamezuilen of andere plaatsen. Het bespaard gewoon een hoop gezeik, want al kun je nog zeggen dat de chauffeur die bus gewoon moet rijden, het kan bij deze persoon toch voor een naar gevoel zorgen.
En als de gelovige buschauffeur dan niet bij die halte wil stoppen?

De buschauffeur staat los van de bus/het uiterlijk van de bus, behalve dat hij/zij het voertuig bestuurt en nog een aantal irrelevante taken. Het is niet de buschauffeur die de boodschap verkondigt: het is de poster op de bus die de boodschap verkondigt.

Als er nou gezegd werd dat de buschauffeur bij elke passagier die binnen komt verplicht moet zeggen "geloof niet in god", dan zou ik het terecht vinden als de buschauffeur dat niet doet. Maar nu, nee.
Jajaja, heel rationeel weer allemaal. Klopt helemaal wat je zegt, maar het kan ook nog gevoelens bij mensen oproepen, en die zie je m.i. over het hoofd.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Linkerspoor »

Ik zeg dat die gevoelens het niet rechtvaardigen om de bus niet hoeven te besturen, niet dat er geen gevoelens zullen en mogen zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Suus »

In plaats van "atheïstische boodschappen" te gaan verbieden, moeten ze het gewoon de andere kant op verbieden (of nog beter, gewoon niet doen!), geen advertenties over levensovertuigingen. Dan zijn we ook meteen van de "Jezus leeft" en "God geeft liefde" posters af. Maar met de christelijke oogkleppen van de SGP zal zoiets er wel niet inzitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Linkerspoor »

En wat is dan een levensovertuiging, waarin leg je de grens? (denk waar aan die mp3-spelers...) Lijkt me lastig te realiseren. Daarnaast vind ik het persoonlijk ook onnodig.
Oud forumgebruiker

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Oud forumgebruiker »

Linkerspoor schreef:Ik zeg dat die gevoelens het niet rechtvaardigen om de bus niet hoeven te besturen
Nou, als ik het visitekaartje was van een bedrijf waar men leuzen toestaat waar ik het vanuit mijn levensbeschouwing niet mee eens zou zijn, en ook nog met deze leuzen rond moet rijden en er mogelijk op aangekeken wordt door passagiers, zou ik het sterk overwegen om te weigeren. Gelukkig is Connexxion is deze sociaal genoeg om buschauffeurs niet in deze benarde situatie te brengen!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Suus »

Linkerspoor schreef:En wat is dan een levensovertuiging, waarin leg je de grens? (denk waar aan die mp3-spelers...) Lijkt me lastig te realiseren. Daarnaast vind ik het persoonlijk ook onnodig.
Tegen MP3-spelers zijn is niet iets waar je je hele leven om heen bouwt en je een groot deel van je gedachtengoed op baseert, bij een godsdienst zoals het Christendom of de Islam is dat vaak wel zo. Die grens lijkt mij redelijk duidelijk. Advertenties over een MP3-speler willen je wat verkopen, niet een levensovertuiging opdringen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Linkerspoor »

klaxxon schreef:Nou, als ik het visitekaartje was van een bedrijf waar men leuzen toestaat waar ik het vanuit mijn levensbeschouwing niet mee eens zou zijn, en ook nog met deze leuzen rond moet rijden en er mogelijk op aangekeken wordt door passagiers, zou ik het sterk overwegen om te weigeren. Gelukkig is Connexxion is deze sociaal genoeg om buschauffeurs niet in deze benarde situatie te brengen!
Dan moet connexxion helemaal stoppen met reclame.
Linkerspoor oftewel ik zelf schreef:Nogmaals, wat als een buschauffeur heel fel tegen mp3-spelers is. Hoeft die ook geen bus te rijden met een reclame voor mp3-spelers?
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Linkerspoor »

Bee schreef:
Linkerspoor schreef:En wat is dan een levensovertuiging, waarin leg je de grens? (denk waar aan die mp3-spelers...) Lijkt me lastig te realiseren. Daarnaast vind ik het persoonlijk ook onnodig.
Tegen MP3-spelers zijn is niet iets waar je je hele leven om heen bouwt en je een groot deel van je gedachtengoed op baseert, bij een godsdienst zoals het Christendom of de Islam is dat vaak wel zo. Die grens lijkt mij redelijk duidelijk. Advertenties over een MP3-speler willen je wat verkopen, niet een levensovertuiging opdringen.
Normaal wel ja. Maar op zich is het best mogelijk om daar een levensovertuiging van te maken. Het zal niet de eerste vreemde/opvallende levensovertuiging zijn.
Oud forumgebruiker

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Oud forumgebruiker »

Linkerspoor schreef:Dan moet connexxion helemaal stoppen met reclame.
Gelukkig is Connexxion wat minder rationeel ingesteld, en geven zij het sociale aspect / en het respect ook aandacht!
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Linkerspoor »

klaxxon schreef:
Linkerspoor schreef:Dan moet connexxion helemaal stoppen met reclame.
Gelukkig is Connexxion wat minder rationeel ingesteld, en geven zij het sociale aspect / en het respect ook aandacht!
Het respect naar in god gelovenden ja, niet naar atheïsten.
Laatst gewijzigd door Linkerspoor op za 31 jan 2009, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Oud forumgebruiker

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Oud forumgebruiker »

Het respect naar de chauffeurs, die niet opgezadeld hoeven worden met de mening van een religieuze overtuiging (of juist niet dus) op hun bus, maar gewoon ongehinderd hun werk kunnen blijven doen.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Linkerspoor »

Tja, ik blijf van mening dat de reclameboodschap los staat van de chauffeur, en dat ze dus sowieso ongehinderd hun werk kunnen blijven doen. Maar ik denk niet we het daar over eens gaan worden.

Wat is het volgende: een atheïst die als koerier werkt en niet meer langs kerken wil en hoeft te rijden?
Een christelijke eerstehulp arts die een moslim niet hoeft te behandelen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Vinny »

Zullen we gewoon maar voorstellen dat de enige reclame die nog op bussen mag, Kermit de Kikker is die een nieuwe aflevering van de Sesamstraat-serie aankondigt?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Fles »

Linkerspoor schreef:
BR628 schreef:JEZUS... :twisted: GODVERDOMME !

:lol: :roll:
Een beetje respect mag van mij ook wel. Dat je wil verkondigen dat je ook niet gelovig bent of zelfs tegen geloof, prima.

Waar heb je nou precies last van? Iemand die de naam van je profeet noemt? Iemand die zich wenst te laten verdoemen? Waarom moeten sommigen mensen blind in ALLES waar "Jezus" of "God" in voorkomt een belediging zien??

Erger je niet, verwonder je slechts.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Linkerspoor »

Fles schreef:Waar heb je nou precies last van? Iemand die de naam van je profeet noemt? Iemand die zich wenst te laten verdoemen? Waarom moeten sommigen mensen blind in ALLES waar "Jezus" of "God" in voorkomt een belediging zien??
Geen idee. Maar feit is er veel mensen het als beledigend zien, dat is algemeen bekend. Zelf val ik daar gelukkig niet onder. Ik vind echter dat je wel rekening dient te houden met andere mensen, dat geldt zowel voor bejaarden als niet bejaarden als voor ongelovigen als voor gelovigen. Als je wil vloeken, prima, doe ik zelf ook. Maar om dat nou op zo'n manier hier neer te zetten vind ik onrespectvol en onnodig.

Wat voegt het toe aan het onderwerp? Als hij er nou een verhaaltje om heen had gemaakt van dat hij ook jezus en godverdomme vrij wil kunnen roepen of zo, en dat naar het nieuwsbericht had gelinkt: prima. Zoals het er nu staat: nee.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Fles »

Ik ben het er op zich wel mee eens dat de reactie van BR628 onnodig was ja. Maar daar moet toch een ander evenwicht in gevonden worden dan wat momenteel gangbaar lijkt. De ChristenUnie in de regering is echt een stap achteruit. Niet alleen in perceptie van uitingen, maar in alles.

Maar goed, laten we eens met interesse volgen hoe er door de hele wereld omgegaan wordt met de rehabilitatie van bisschop en holocaust-ontkenner Williamson. De rol van de katholieke kerk in WO2 was al niet bepaald vlekkeloos te noemen. Daar komt dit dan nog bij.

Begrijp me goed hoor, ik ben geen grave-dancer. Maar wat er in het Vaticaan gebeurde, en to the present day gebeurt, vind ik kwalijk, om me heel zachtjes uit te drukken.
Laatst gewijzigd door Fles op zo 01 feb 2009, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Linkerspoor »

Fles schreef:Ik ben het er op zich wel mee eens dat de reactie van BR628 onnodig was ja. Maar daar moet toch een ander evenwicht in gevonden worden dan wat momenteel gangbaar lijkt. De ChristenUnie in de regering is echt een stap achteruit. Niet alleen in perceptie van uitingen, maar in alles.

Maar goed, laten we eens met interesse vlgen hoe er door de hele wereld omgegaan wordt met de rehabilitatie van bisschop en holocaust-ontkenner Williamson. De rol van de katholieke kerk in WO2 was al niet bepaald vlekkeloos te noemen. Daar komt dit dan nog bij.

Begrijp me goed hoor, ik ben geen grave-dancer. Maar wat er in het Vaticaan gebeurde, en to the present day gebeurt, vind ik kwalijk, om me heel zachtjes uit te drukken.
Het middelste gedeelte heb ik te weinig weet van om daar over te kunnen oordelen, maar voor de rest:
We zijn het eens. :pos:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door webguy »

Als je ChristenUnie met de Katholieke kerk gaat vergelijken weet ik niet of je wel goed bezig ben. De ChristenUnie komt vooral uit de protestantse hoek...
Verder vind ik dat een morele kreet op stations 'vloek niet', wat de meeste mensen van 50+ als fatsoenlijk zien, heel wat anders is dan een kreet als 'er is geen god'.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fel protest SGP tegen atheïstische boodschap op bus

Bericht door Fles »

Ik weet niet hoe erg het is om te zeggen
Tegen iemand die gelovig is
"Er is geen God, ga door met je leven"

Maar ik kan niet geloven
dat dat erger is
dan te schelden met ziektes
waaraan een mede-user een dierbare verloren heeft.

Al heb ik me daar zonder twijfel ook schuldig aan gemaakt in het verleden.

:|
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten