OVer je OV-Chipkaart #12

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Ik zag gisteren in Eindhoven het product "Vr" voorbij komen. Weet iemand waar dat voor staat? Is dat het product wat de oude stadspas vervangt?
dat zou goed kunnen... Product heet Eindhoven Vrij.
Het vervangt niet zozeer de stadspas, want die heb ik ook.
Het vervangt wel het vrij reizen voor 12- en 65+.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door fogeltje »

De dame in kwestie leek me niet 12- of 65+. Dacht eerst aan een studente. Maar dan zou het WK of dat andere geweest zijn. Er is toch ook een product voor mensen met vrijwel geen inkomen? Maar aan de andere kant had ze wel genoeg geld op bij de Julia's koffie te gaan drinken.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

Postte hier al eerder het een en ander rondom samenreiskorting, maar het wordt steeds gekker... hoorde nu van m'n vader dat hij proefondervindelijk heeft vast weten te stellen dat de automaten die wegwerpchipkaarten verkopen bij het scannen van een anonieme OVC de optie "samenreiskorting" niet geven, terwijl die er wel bij staat als je op dezelfde automaat een persoonlijke OVC voor de lezer houdt.
De automaten met een geel bord geven de optie wel als je een anonieme OVC voor de lezer houdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:De dame in kwestie leek me niet 12- of 65+. Dacht eerst aan een studente. Maar dan zou het WK of dat andere geweest zijn. Er is toch ook een product voor mensen met vrijwel geen inkomen? Maar aan de andere kant had ze wel genoeg geld op bij de Julia's koffie te gaan drinken.
Het gratis ov is vervallen voor 12- en 65+ in Eindhoven.
Dat is vervangen door gratis ov voor minima (en dus voor alle inhuis wonende personen). Een jongere persoon is dus goed mogelijk.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tristan »

Eindelijk eens ov-chipkaartnieuws dat zelfs ik als positief ervaar.
Nu ook saldo chipkaart aanvullen bij automaat NS

De ov-chipkaart kan vanaf woensdag bij alle kaartautomaten van NS ook worden aangevuld tot een specifiek bedrag. Voorheen konden reizigers het saldo op hun chipkaart op het station alleen verhogen met een vast bedrag.

Met name incidentele reizigers ergerden zich hieraan. Zij moeten voor een treinreisje vaak meer geld op hun kaart laden dan nodig is. Om deze ergernis weg te nemen, is de NS-kaartautomaat nu uitgerust met een extra knop om het saldo op de kaart aan te vullen.
Lees verder...

Nu deze optie nog doorvoeren naar alle andere oplaadpunten.
Laatst gewijzigd door Tristan op di 28 okt 2014, 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Ardan »

Ha fijn! Hier zat ik op te wachten *O*
Ook is het mogelijk een lager bedrag op de kaart te plaatsen dan nodig is bij NS. Het bedrijf komt hiermee tegemoet aan de wens van reizigers die bij de NS-automaten saldo willen laden voor de bus, tram of metro van het stadsvervoer. ,,Als een voldoende grote groep reizigers om een specifieke dienstverlening van ons vraagt, dan kijken we of dit mogelijk is.”
Eh, dat kon altijd al :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Volgens mij gaat het erom dat het minimumbedrag bij kaartautomaten van NS nu 4 euro is, en je minder nodig hebt om op te laden voor een bus-, tram- of metroreis.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door ODRAIL »

Ardan schreef:Ha fijn! Hier zat ik op te wachten *O*
Ook is het mogelijk een lager bedrag op de kaart te plaatsen dan nodig is bij NS. Het bedrijf komt hiermee tegemoet aan de wens van reizigers die bij de NS-automaten saldo willen laden voor de bus, tram of metro van het stadsvervoer. ,,Als een voldoende grote groep reizigers om een specifieke dienstverlening van ons vraagt, dan kijken we of dit mogelijk is.”
Eh, dat kon altijd al :P
Nee dit kon niet. Dit weet ik uit eigen ervaring :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Suus »

Er heeft enige tijd een knop voor één euro op de NS-automaat gezeten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Anne »

Tochjo schreef:Volgens mij gaat het erom dat het minimumbedrag bij kaartautomaten van NS nu 4 euro is, en je minder nodig hebt om op te laden voor een bus-, tram- of metroreis.
NS heeft een tijd lang als minimumbedrag € 1 gehad en als volgende optie € 5. Dat is dit jaar gewijzigd en zijn beide vervangen door € 4 onder het mom van dat dit het bedrag is voor het regionale vervoer. Maar als je al saldo op je kaart hebt was dat een kul argument. Daarom is het een goede optie om bijv. net als bij de RET zelf te kunnen kiezen welk bedrag.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door ODRAIL »

avl schreef:NS heeft een tijd lang als minimumbedrag € 1 gehad en als volgende optie € 5. Dat is dit jaar gewijzigd en zijn beide vervangen door € 4 onder het mom van dat dit het bedrag is voor het regionale vervoer. Maar als je al saldo op je kaart hebt was dat een kul argument. Daarom is het een goede optie om bijv. net als bij de RET zelf te kunnen kiezen welk bedrag.
Bij de RET is het minimumbedrag € 1. En je kunt er geen bedragen opzetten die een komma bevatten (bijvoorbeeld € 1,50).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Ardan »

KM46 schreef:
Ardan schreef:Ha fijn! Hier zat ik op te wachten *O*
Ook is het mogelijk een lager bedrag op de kaart te plaatsen dan nodig is bij NS.
Eh, dat kon altijd al :P
Nee dit kon niet. Dit weet ik uit eigen ervaring :wink: .
Ja dit kon wel. Dit weet ik uit eigen ervaring :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Hoe anders? 'U heeft 20 euro nodig om te reizen met de trein dus u moet minimaal tot aan een saldo van 20 euro opladen ook al heeft u het helemaal niet nodig na na nanana'?
Ik heb zovaak even vier euro saldo op de kaart bijgeladen om weer in de plus te komen voor een busrit..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door ODRAIL »

Oja ja dat kon in de beginjaren van de OV-Chipkaart niet maar later weer wel.

@Ardan: Je hebt gelijk :wink: .
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tristan »

Wat ik me wel afvraag: gaat het hier om aanvullen tot bedrag X of kun je zelf een X bedrag opladen.

Stel je hebt een saldo van € 14,86 en wil naar € 20,-, ga je dan 'opladen tot € 20,-' of kun je zelf het bedrag € 5,14 (of een bedrag in een veelvoud van € 1,-) intoetsen?
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Suus »

Je kan zelf een bedrag kiezen, maar alleen ronde bedragen, dus wel vijf of zes euro maar niet vijf euro veertien eurocent.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Een rit die ik op 20 oktober maakte met Hermes, van station Eindhoven naar Eindhoven Airport, is nog niet verwerkt in Mijn OV-reishistorie. Hebben anderen ook een of meerdere ontbrekende transacties? De terugreis op 25 oktober staat er wel in.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door webguy »

Mag tot een maand duren he - ik sprak mensen van TLS en die vertelden dat ze tot 362 dagen na reizen nog transacties krijgen.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Ik weet dat (volgens de uitleg) OV-bedrijven 62 dagen de tijd hebben om transacties aan te leveren en dat na die periode aangeleverde transacties niet meer verwerkt worden. Maar het gaat hier om één specifieke rit, alle andere zijn wel correct verwerkt, dus ik vroeg me af of iemand hier kennis had van een achterstand of storing ofzo.

Overigens vind ik het belachelijk dat dit kan voorkomen - wat als ik die rit had moeten declareren? Als je daarvoor zo fanatiek naar dat transactieoverzicht verwijst, moet je ook zorgen dat het klopt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door webguy »

Op papier is het 62 dagen, praktijk is dus soms anders. Bussen hebben een aanrijding bijvoorbeeld en de monteur vergeet om de boordcomputer gegevens uit te laten wisselen, dat soort scenario's
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Ja, tuurlijk, bij aanrijdingen en dergelijke kan ik me voorstellen dat het even duurt. Het is echter niet de eerste keer en ook niet de enige vervoerder waarbij ik tegen dit probleem aanloop. En dan reis ik nog zelden met de bus ook.

Maar goed, we wachten af :)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door nvdw »

De vertraging in de transactie is het gevolg van de manier waarop het ovc-systeem in het voertuig zijn data overdraagt.

Jouw centen worden direct van de kaart getrokken, maar de vervoerder moet die transactie nog naar TLS versturen om die poen binnen te krijgen. Als TLS de transactie heeft verwerkt zie jij dat terug op je overzicht.

Het mooiste is als het voertuig zijn transacties via een mobiel netwerk kan verzenden, zoals 3G. In de praktijk maken de meeste bussen en systemen nog verbinding via wifi op de stalling. Komt die verbinding om wat voor reden dan ook niet tot stand, dan worden er dus geen gegevens verzonden. In het vervelendste geval ontstaat er dan een enorme backlog aan gegevens die niet verzonden kan worden in de tijd dat het boordsysteem nog 'live' is nadat de bus op de stalling is geparkeerd na de dienst, of in de tijd dat de bus staat te draaien terwijl de chauffeur zijn stoel rechtzet etcetera.

Dat is niet in jouw belang maar zeker ook niet in het belang van de vervoerder dus er wordt zeker aan gewerkt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Je kan zelf een bedrag kiezen, maar alleen ronde bedragen, dus wel vijf of zes euro maar niet vijf euro veertien eurocent.
Dit is dus niet waar. Je kunt alleen je saldo aanvullen tot € 4, € 10, € 20, etcetera.

Dus als je saldo € -2,82 is, kun je kiezen voor aanvullen tot € 4 (aanvullen tot € 0 staat er helaas niet bij) en dan reken je € 6,82 af.

De klant wil juist zelf een op te laden bedrag kunnen bepalen. NS heeft dus maar half naar de klant geluisterd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Hainje »

fogeltje schreef:De dame in kwestie leek me niet 12- of 65+. Dacht eerst aan een studente. Maar dan zou het WK of dat andere geweest zijn. Er is toch ook een product voor mensen met vrijwel geen inkomen? Maar aan de andere kant had ze wel genoeg geld op bij de Julia's koffie te gaan drinken.
Mogen wij steuntrekkers nu gvd nu ook al niet meer naar de Julia's?!?!11¡¡¡1one! :evil: :evil: :evil:
🍉
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Tochjo schreef:Een rit die ik op 20 oktober maakte met Hermes, van station Eindhoven naar Eindhoven Airport, is nog niet verwerkt in Mijn OV-reishistorie.
Ter geruststelling van eenieder die al nachtenlang wakker lag van deze schandelijke omissie: de rit staat er inmiddels tussen :pos:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door webguy »

Iedereen zei het al, maar zo'n ING contactloze pas doet het dus gewoon niet in Londen. Je kan zelfs niet pinnen bijd eOyster automaten, moet met Credit Card.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten