Voorstel fietsen in streekbussen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door zone2000 »

Efficienter is het om hem de OV-fiets te laten huren op het station en mee te laten nemen in de bus, die bij de rolstoelplek een fietsklemmetje heeft. De bus rijdt toch, is redelijk bezet maar heeft tegelijkertijd ruimte zat voor die ene OV-fiets. Op de terugweg kan hij besluiten om de bus te pakken of terug te fietsen. Als onderdeel van de ketenreisnkan de OV-fiets uiteraard gratis mee.
en de rolstoeler die bij de volgende halte wacht?
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Busfoto.nl »

zone2000 schreef:
Efficienter is het om hem de OV-fiets te laten huren op het station en mee te laten nemen in de bus, die bij de rolstoelplek een fietsklemmetje heeft. De bus rijdt toch, is redelijk bezet maar heeft tegelijkertijd ruimte zat voor die ene OV-fiets. Op de terugweg kan hij besluiten om de bus te pakken of terug te fietsen. Als onderdeel van de ketenreisnkan de OV-fiets uiteraard gratis mee.
en de rolstoeler die bij de volgende halte wacht?
U zoekt kennelijk naar problemen. Door dat soort beperkingen worden veel ontwikkelingen m.i. onterecht tegengehouden. Kan niet, mag niet, wat als, eng...

Die eenmaal per 2500 kilometer dat een rolstoeler een OV-fiets tegenkomt in de bus, kunnen de buschauffeur, rolstoeler en OV-fietser toch wel ff rangeren zodat het past?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Chauf21 »

nvdw schreef:
Thom91 schreef:Iemand tips ter verbetering van het idee?
Uit het oogpunt van de individuele reiziger: topidee. Ik woon zelf aan de MLL en vind het ideaal dat ik een fiets kan meenemen, dat scheelt inderdaad het nodige gezeik met voor- en natransport.

Uit het oogpunt van het algemeen: nee, doe maar niet. Helaas omdat dit soort dingen aan hun eigen succes ten onder gaan. ...
Het verbeteren van voor- en natransport kan zeker positief zijn. Het probleem met de beperkte ruimte in de bus kan je ook anders bekijken: hoe kan je na transportmiddel zo compact mogelijk vervoeren, zodat je toch gebruik kan maken van extra voor- en natransport? De vouwfiets is dan een goed alternatief, maar je zou ook kunnen denken aan een step. Beide vervoermiddelen zijn compact te vervoeren, maar vergroten je bereik enorm!
Interessant om te bedenken waarom het dan niet op grote schaal gebruikt wordt :)
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Bakpapier »

De reden is simpelweg omdat je er dan alsnog mee moet zeulen op je bestemming, zeker een vouwfiets. En ook omdat je zo'n ding moet kopen, je krijgt nogal waar je voor betaald (een goedkope vouwfiets heb je niet heel erg veel aan).
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door waldo79 »

Het is ook niet gauw goed bij jou...
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door matti93 »

Op de plekken waar er echt vraag is naar busvervoer voor fietsen, zal die vraag uit meer dan twee fietsen per rit bestaan.
Voor de veiligheid zal een fiets, net als een rolstoel, vastgezet moeten worden en andere reizigers moeten er wel langs kunnen om uit te stappen. Kortom, er moeten voorzieningen zijn en meer dan twee fietsen gaat niet zomaar passen.

Extra voorzieningen zoals een aanhangwagen kosten geld, net als het verminderen van het aantal zitplaatsen (meer staan dus minder comfortabel enz.). Als we de kosten één-op-één doorberekenen, dan zal vrijwel niemand er gebruik van maken (net als de kosten voor personenvervoer trouwens, zonder subsidie). De overheid investeert nu juist in de OV-fiets (ook bij bushaltes!), dus het lijkt me raar als er ook nog geïnvesteerd gaat worden in dit soort faciliteiten.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Thom91 »

Nadat ik de discussie even op zijn beloop het gelaten ben ik wel tot de conclusie gekomen dat het meenemen van fietsen mogelijk ten onder gaat aan zijn eigen succes en het de vrijheid voor de bus inperkt voor bijvoorbeeld invaliden. Hoe ga je om met stortbuien etc, lastige vraagstukken. De vouwfiets heb ik ook voorbij zien komen, ik heb het nog nooit gezien maar kan me niet voorstellen dat er geen mensen zijn die nu al hun vouwfiets niet meenemen in de bus.

Het uitbreiden van de ov-fiets is denk ik wel een goede optie, nu alleen te vinden op de NS-stations. Er wordt geopperd voor OV-fietsen op busknooppunten maar dat lijkt mij niet echt haalbaar. Voor zover mij bekend liggen de meeste en grootste busknooppunten buiten de steden, en zijn vaak ook P&R terreinen.

Al met al een lastig vraagstuk. Bussen zijn om reizigers te vervoeren, maar je wilt ze graag een extra service bieden, zeker in de relatief rustige daluren. Ik kan me niet voorstellen dat het meenemen van een vouwfiets in de bus niet is toegestaan dus die laat ik buiten beschouwing. Mogelijk moeten we zoeken naar het stallen van de fiets buiten de bus, bijvoorbeeld voor- of achterop. Niet in een speciaal wagentje maar gewoon een simpele fietsendrager. Is hij vol? Jammer.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Hainje »

Thom91 schreef:De vouwfiets heb ik ook voorbij zien komen, ik heb het nog nooit gezien maar kan me niet voorstellen dat er geen mensen zijn die nu al hun vouwfiets niet meenemen in de bus.
Dat gebeurd inderdaad regelmatig. Heb er van tijd tot tijd wel een in mijn bus gehad.
🍉
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Michael 1988 »

Ik hou het simpel. Ik ben tegenstander van alle soorten fietsen in de bus, trein, metro en tram. Dit geldt ook voor vouwfietsen. Het neemt (vooral in de spits) teveel plek in beslag voor passagiers en laat je het eenmaal toe, dan moet het ook toegelaten worden de gehele dag. Daarnaast kun je niet altijd vanuit gaan wanneer het druk is in de bus of trein of niet, dus gewoon geen enkele fiets in het openbaar vervoer. Zet hem gewoon neer in een fietsenrek (staan er niet voor niets).

Ik heb vaak zat meegemaakt dat enkele (lompe) mensen de vouwfiets uitgeklapt in de trein zetten, vervolgens in de trein inklappen en zodra ze uitstappen op een volle balkon de vouwfiets uit gaan klappen wanneer ze moeten uit stappen en dan vervolgens op een druk perron als een gek gaan fietsen. Dit heb ik op meerdere stations bij verschillende personen gezien. Dit is niet alleen asociaal, maar ook gevaarlijk. Dus vandaar dat ik ook tegenstander ben van vouwfietsen in de trein en in de bus, want ook daar neemt het de plek in beslag van of een rolstoel of een zitplaats voor een passagier of het staat midden in het gangpad.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Daantje »

De bedoeling van een vouwfiets is doorgaans dat je geen bus,tram of metro nnodig hebt als voor en natransport dus zal je ze daar minder vaak aantreffen dan in de trein.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Thom91 »

Michael 1988 schreef:Ik hou het simpel. Ik ben tegenstander van alle soorten fietsen in de bus, trein, metro en tram. Dit geldt ook voor vouwfietsen. Het neemt (vooral in de spits) teveel plek in beslag voor passagiers en laat je het eenmaal toe, dan moet het ook toegelaten worden de gehele dag. Daarnaast kun je niet altijd vanuit gaan wanneer het druk is in de bus of trein of niet, dus gewoon geen enkele fiets in het openbaar vervoer. Zet hem gewoon neer in een fietsenrek (staan er niet voor niets).
Bij de NS is het al jaren verboden in de spits en dat gaat ook prima.
Komt wel goed schatje.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Michael 1988 »

Helaas ben ik vouwfietsen vaak zat tegengekomen in de bus en in de trein binnen en buiten de spits. Op de oude lijn 300 van den bosch naar tilburg reed een paar jaar geleden bijvoorbeeld regelmatig iemand met een vouwfiets mee vanaf den bosch tot waalwijk (rit vertrekkend rond half 8) en die persoon stapte vreemd genoeg vaak uit een stadsbus.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door matti93 »

Thom91 schreef:Het uitbreiden van de ov-fiets is denk ik wel een goede optie, nu alleen te vinden op de NS-stations. Er wordt geopperd voor OV-fietsen op busknooppunten maar dat lijkt mij niet echt haalbaar. Voor zover mij bekend liggen de meeste en grootste busknooppunten buiten de steden, en zijn vaak ook P&R terreinen.
Het BRU denkt daar anders over. Kijk bijvoorbeeld naar de OV-fietspunten in Utrecht bij het Moreelsepark, de Mariaplaats en het Janskerkhof. Ook op de Uithof, een busknooppunt, zijn meerdere huurlocaties. In Zeist staat een OV-fietscarrousel bij het busstation, in Nieuwegein is een huurlocatie bij de sneltramhalte Stadscentrum.
Vier P&R-locaties rond Utrecht hebben ook een huurvoorziening.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Thom91 »

Ik zeg ook niet allemaal, en zeker die in de stadscentra verdienen het. Ik zat zelf meer te denken aan Gieten etc..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorstel fietsen in streekbussen

Bericht door Daniel »

@matti93: en dan mis je Vianen Lekbrug nog in je lijstje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten