Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door verfmeer »

Ik zou de 900 gewoon op Breda keren, en dan een trein Antwerpen-Eindhoven inleggen. Daar hebben ze in Brabant veel meer aan.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Zugführer »

Mee eens. Dan hoeft die meanderbenelux ook niet meer via Breda...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door reisthijs »

Obus schreef:Je hypothese dat je tien minuten van de reistijd Tb - Asd kan halen is wel aardig voor de lange termijn (200 km/u treinen, ERMTS, etc.) maar ik denk dat je op dit moment hoogstens 4 minuten uit de overstap in Breda kan halen. Dan wordt de reistijd Tb - Asd via Bd 1:25. Als deze verbinding beter wordt, dan is het vanzelfsprekend dat de frequentie van de trein ook omhoog gaat.
Je plan is toch onuitvoerbaar op korte termijn (bij gebrek aan voldoende geschikt materieel), het is dan zinvoller om naar de lange termijn te kijken.

Liever even wachten tot je het in een keer goed kan doen, dan eerst een paar jaar aan rommelen met onaantrekkelijke lage frequenties. Denk ook aan de eerste Fyra-dienst die maar 1x/uur reed met het idee van "dan rijdt er tenminste iets": dat was ook niet bepaald succesvol, het werd pas wat toen de frequentie omhoog ging.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Obus »

reisthijs schreef:
Obus schreef:Je hypothese dat je tien minuten van de reistijd Tb - Asd kan halen is wel aardig voor de lange termijn (200 km/u treinen, ERMTS, etc.) maar ik denk dat je op dit moment hoogstens 4 minuten uit de overstap in Breda kan halen. Dan wordt de reistijd Tb - Asd via Bd 1:25. Als deze verbinding beter wordt, dan is het vanzelfsprekend dat de frequentie van de trein ook omhoog gaat.
Je plan is toch onuitvoerbaar op korte termijn (bij gebrek aan voldoende geschikt materieel), het is dan zinvoller om naar de lange termijn te kijken.

Liever even wachten tot je het in een keer goed kan doen, dan eerst een paar jaar aan rommelen met onaantrekkelijke lage frequenties. Denk ook aan de eerste Fyra-dienst die maar 1x/uur reed met het idee van "dan rijdt er tenminste iets": dat was ook niet bepaald succesvol, het werd pas wat toen de frequentie omhoog ging.
Daar heb je een punt. Je zou in inderdaad op lange termijn misschien wel een gewone halfuursdienst Asd - Tb kunnen aanbieden. Heb je ook nog tijd voor het bouwen van een keerspoortje.
verfmeer schreef:Ik zou de 900 gewoon op Breda keren, en dan een trein Antwerpen-Eindhoven inleggen. Daar hebben ze in Brabant veel meer aan.
Daar heeft Brabant veel minder aan. De reizigersvraag naar de Randstad is veel hoger dan naar Antwerpen.
De mortuis nil nisi bene
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door verfmeer »

Behalve Den Bosch heeft iedereen met de s1900 al een verbinding met Den Haag en Rotterdam, en buiten Tilburg is Amsterdam ook direct bereikbaar. En dat terwijl België bijna onbereikbaar is. Ik denk dat een halfuurstrein Antwerpen-Eindhoven nog best wel eens mensen kan trekken, helemaal als er in Breda een cross-platform overstap met de s900 is. De Beneluxtrein kan dan Breda overslaan.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door hidihi »

Mijn plannen kun je natuurlijk niet invoeren in 2015 maar met het huidige NS materiaalpark denk ik dat je veel meer kan doen dan er nu gedaan wordt. Mijn plan is om te proberen zo veel mogelijk plaatsen 4x uur te bedienen. Doordat de reizigersvraag per regio erg verschild moeten reizigers vaker overstappen.

Groningen

1 2pu IC Groningen-Assen-Zwolle (rijdt na Zwolle als 7 verder)
2 2pu Stop Groningen-Zwolle (rijdt na Zwolle als 7 verder)

Friesland

3 4pu Stop Leeuwarden-Zwolle (rijdt na Zwolle verder als 6)

Zwolle

4 2pu Stop Kampen-Zwolle
5 4pu Stop Zwolle-Amersfoort
6 4pu IC Zwolle-Utrecht
74pu IC Zwolle-Lelystad (rijdt verder als 8)

Flevoland

8 4pu Stop Lelystad-Duivendrecht-Schiphol (rijdt verder als 11)
9 4pu IC Lelystad-Amsterdam CS (rijdt tussen Lelystad-Weesp als stop)
10 4pu IC Lelystad-Utrecht Cs (rijdt tussen Lelystad en Almere poort als stop)

Zuidholland
11 4pu IC Den Haag CS Schiphol(Rijdt verder als 8)
12 4pu IC Den Haag CS Haarlen Amsterdam CS (slaat tussen Leiden en Haarlem alle stations over gaat verder als 42)
13 4pu Stop Den Haag Haarlem (enkele treinen rijden door als lijn 61)
14 4pu Stop Den Haag-Schiphol-Amsterdam CS)
15 4pu Stop Den Haag-Schiphol-Hilversum)
16 4pu Stop Den Haag-Gouda-Utrecht)
17 4pu IC Den Haag- Utrecht-Amersfoort (rijdt in de spits verder als 152)
18 2pu IC Leiden-Utrecht (stopt alleen op tussen station in Alpen a/d rijn)
19 2pu Sneltrein Leiden-Utrecht(Slaat tussen Woederden en Utrecht stations over)
20 2pu Stop Gouda Alphen a/d rijn
21 4pu IC Den Haag CS-Dordrecht
22 4pu IC Den Haag CS-Rotterdam
23 4pu Stop Den Haag-Delft-Alexander-Gouda-Breukelen
123 4pu Stop Rijswijk-Den Haag CS (alleen in de spits)
24 4pu IC Gouda Amsterdam CS
25 4pu IC Rotterdam Vlissingen (rijdt tussen Goes en Vlissingen als stoptrein)
26 4pu stop Rotterdam-Roosendaal
27 4pu stop Rotterdam-Dordrecht
127 4pu stop Rotterdam Dordrecht(rijdt in de spits)
28 4pu stop Hoek van Holland-Rotterdam
29 4pu IC Dordrecht-Breda

Brabant
30 2pu stop Goes-Bergen op zoom (rijdt verder als 31)
31 4pu IC Bergen op zoom-Zwolle(rijdt tussen bergen op zoom-Breda en Deventer- Zwolle als stoptrein)
131 4pu IC Eindhoven Nijmegen (alleen in spits)
32 2pu stop Lage Zwaluwe-Geleen
33 4pu IC Breda Eindhoven
133 2pu stop Breda-Tilburg
34 4pu stop Eindhoven-Nijmegen
35 4pu stop Eindhoven-Venlo
36 4pu IC Eindhoven-Utrecht-Amsterdam-Zaandam
37 1pu Int Einhoven-Dusseldorf (gaat verder als 69)
41 2pu IC Tilburg-Utrecht
73 1pu Int Breda-Roosendaal-Brussel ( vervoerd de passagiers van lijn 72 tussen Antwerpen-Brussel)

Limburg
38 4pu IC Geleen-Eindhoven- (stopt niet in Weert)
39 4pu IC Maastricht-Eindhoven (stopt niet in Weert)
40 2pu stop Eindhoven-Maastricht


Gelderland
42 4pu IC Nijmgen-Amsterdam-Haarlem (stopt niet in Ede Wageningen en Driebergen Zeist gaat na Haarlem verder als 12)
43 4pu sneltrein Arnhem Utrecht (stopt in Ede Wageningen en Driebergen Zeist)
44 1pu IC Arnhem-Oberhausen (vervangt de ICE treinen)
45 2pu stop Nijmgen-Zutphen (4x per uur gewenst gaat niet door infra)
46 2pu stop Arnhem-Ede wageningen
47 4pu stop Geldermalsen-Breda
48 4pu stop Tiel-Amsterdam
148 4pu stop Houten Castellum-Utrecht(alleen in de spits)
49 4pu stop Rhenen-Utrecht

Overijssel

50 2pu IC Zwolle Enschede( rijdt tussen Almelo en Zwolle als stop)
51 4 pu stop Enschede Apeldoorn
52 4pu IC Enschede Amsterdam (rijdt niet als 68 rijdt)
152 4pu IC Deventer Amersfoort (alleen in spits en rijdt in Amersfoort verder als 17)

Utrecht

53 4pu IC Utrecht-Rotterdam
54 4pu stop Utrecht-Sloterdijk-Amsterdam
55 2pu stop Utrecht-Hilversum-Amsterdam
56 2pu stop Utrecht-Soestdijk-Hilversum-Amsterdam
57 2pu stop Baarn-Amsersfoort
58 2pu stop Utrecht-Amersfoort

Noord Holland

59 4pu stop Zandvoort-Haarlem (enkele treinen rijden door als lijn 61)
60 4pu stop Uitgeest-Haarlem (enkele treinen rijden door als lijn 61)
61 4pu stop Amsterdam-Haarlem (treinen komen van lijnen 13,59 en 60)
62 4pu IC Den HelderAmsterdam (maakt alleen een tussenstop in Alkmaar/Zaandam)
63 4pu stop Den Helder-Amsterdam
64 4pu IC Enkhuizen-Amsterdam (maakt een tussenstop in Hoorn/Zaandam)
65 4pu stop Enkhuizen-Amsterdam
66 2pu stop Obdam-Alkmaar
67 2pu stop Hoorn-Alkmaar
68 2uur int Amsterdam-Hengelo-Berlijn

Lijnen over HSL

69 4pu Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda-Eindhoven(Rijdt 1x per uur verder als 37
70 1pu/2uur Amsterdam-Parijs (Thalys)
72 1pu Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (met ICE 3M doet in Antwerpen aansluiting bieden met 73)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Zugführer »

Ik denk dat je minstens 2 keer zoveel materieel nodig hebt als nu met deze frequenties :p
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Gekko123 »

En ik denk dat je de huidige stopstations in Friesland met jouw voorstel wel erg rijkelijk gaat bedienen. Ik krijg het idee dat je dan straks bij heel wat treinen evenveel in- en uitstappers gaat krijgen van wat Geerdijk nu heeft. Ik zou eerder gaan voor 2x/uur IC Zwolle - Steenwijk - Heerenveen - Leeuwarden en 2x/uur stoptrein Zwolle - Leeuwarden, wat ook beter aansluit op de behoefte. Eventueel zou je misschien nog in Meppel kunnen stoppen, maar dan zou de IC naar Groningen dat ook moeten gaan doen.

Verder heb je zo te zien ook totaal geen rekening gehouden met het onmogelijk passen van 4 IC's en 4 stoptreinen per uur tussen Amersfoort en Zwolle. Dan zouden er (voor een beetje robuustheid) minimaal tussen Nunspeet en Nijkerk vier sporen moeten liggen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Hainje »

Obus schreef:Daar heeft Brabant veel minder aan. De reizigersvraag naar de Randstad is veel hoger dan naar Antwerpen.
Dat zou ik toch niet zo stellig willen zeggen. Ik denk dat het lijkt dat er geen vraag naar is omdat het aanbod ook zeer beperkt is. Wanneer je een goede verbinding creëert tussen Eindhoven en Antwerpen denk ik dat je een sluimerende markt aanboort. Er zijn genoeg Brabantse studenten die (willen) studeren in België omdat het onderwijs daar gewoon een stuk beter is dan in Nederland, maar ook Brabanders die een dagje Antwerpen/Gent willen doen kun je in de weekenden verleiden de trein te nemen als deze rechtstreeks naar Antwerpen rijdt.

Bedenk dat wanneer de trein Eindhoven - Antwerpen via Noorderkempen gaat rijden je slechts een ruim uur onderweg bent, tegenover twee uur nu (via Roosendaal). Wanneer je twee treinen per uur rijdt tussen Eindhoven en Breda, waarvan de een naar Brussel doorrijdt en de andere naar Oostende, dan bedien je alle voor Brabanders interessante steden rechtstreeks en zonder overstap (i.t.t. de drie overstappen nu)!
🍉
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door hidihi »

Zugführer schreef:Ik denk dat je minstens 2 keer zoveel materieel nodig hebt als nu met deze frequenties :p
qua personeel wel een grote overschreiding daarom kan je het pas is 2016 toepassen. Maar qua materiaal valt de overschreiding reuze mee. De 3600 is een goed voorbeeld. Rijdt nu 2x per uur met 2x Icm met mijn plan gaat het naar 4x per uur maar dan zet je natuurlijk maar 1x Icm per trein in. Daarom moet de passagiers in mijn plan ook iets vaker overstappen want een route Leeuwarden-Utrecht vraagt minder zitplaatsen dan Rotterdam-Utrecht. Bij de NS worden worden deze twee routes vaak als 1 route gemaakt en om het zitplaats overschot te compenseren wordt er tussen Amersfoort en Leeuwarden minder ferqent gereden tenopzichte van Rotterdam-Utrecht. Het is een oplossing die gebruikt kan worden maar dan kies ik liever voor een knip in Utrecht. Dan kun je tussen Utrecht en Leeuwarden ook ferquent rijden maar dan met kleiner materiaal. Dit verhaal is een voorbeeld wat ik op andere ook zal toepassen
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Vinny »

Wat heeft de bediening van stoptreinstations in Friesland met de HSL te maken?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door hidihi »

Vinny schreef:Wat heeft de bediening van stoptreinstations in Friesland met de HSL te maken?
Dit staat er in de eerste drie regels:


Het einde van dienstregeling 2014 is in zicht - op naar 2015!

Hoewel het spoorboekje voor volgend jaar al zo goed als klaar is, is dit toch de tijd om je eigen droomdienstregeling in elkaar te knutselen.


Hoewel de titel anders sugereerd lees ik er uit dat het over de hele dienstregeling mag gaan. Als je het alleen over de HSL wil hebben kan ik mijn mening/idee kort ventileren. Ik wil de ICE 3M gebruiken om de oude V250 treinen die naar Belgie ging te vervangen. Een uitbreiding IC direct netwerk. Een nieuwe internationale trein naar Dusseldorf om de huidige ICE treinen te vervangen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Suus »

Ik kan er niet zoveel mee. Schroef eerst je frequenties eens flink terug, ga wat problemen oplossen (IC-verbinding Utrecht - Schiphol ontbreekt), weet even realistisch met de inzet van ICE-materieel en je komt eigenlijk bijna uit op de dienstregeling die nu rijdt. Goed, weten we ook weer dat ze in Utrecht stiekem best wel goed werk doen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door CamilleKreemers »

is er dan ook een verkorte versie van de ICE? Ik denk namelijk dat er geen vraag is naar lange ICd treinen.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door hidihi »

Bee schreef:Ik kan er niet zoveel mee. Schroef eerst je frequenties eens flink terug, ga wat problemen oplossen (IC-verbinding Utrecht - Schiphol ontbreekt), weet even realistisch met de inzet van ICE-materieel en je komt eigenlijk bijna uit op de dienstregeling die nu rijdt. Goed, weten we ook weer dat ze in Utrecht stiekem best wel goed werk doen :wink:
Wat zal je dan voor de V250 willen laten rijden? je kunt de reizigers toch niet laten wachten tot 2018/2020 tot dat er ander materiaal komt? De ICE 3M is het enige materiaal wat je op korte termijn kan inzetten. Ik ben opzich ook niet ontevreden over de routes. Ik denk wel dat een betere ferqentie tot hogere passagiers aantallen leid. Daarom denk ik dat hogere ferqenties met korter materiaal wel de beste optie is(p.s. niet voor de NS wel voor algemeen belang)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Wubbo »

Er zijn geen ICEs over, dus op korte termijn ICEs inzetten is geen optie. De enige manier om snel met ICEs over de HSL te gaan rijden is door de ICE-verbinding met Frankfurt op te heffen. En dan heb je alsnog maar een paar treinstellen, kun je misschien 1x/uur Amsterdam - Eindhoven via de HSL rijden, maar zeker geen 4x.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voorstel ingrijpende herziening dienstregeling HSL

Bericht door Suus »

ICE's zijn ook geen oplossing en een andere snelle oplossing is er ook niet. Iedereen kan wel heel hard gebrek aan ambitie roepen, maar dat zijn de feiten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten