Korte vragen #12

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen #12

Bericht door hauptbahnhof »

Om het maar wat uitgebreider uit te leggen:
De Metrolinien vormen het hoofdnet in Berlijn. Er zijn overigens meerdere Duitse steden die de zogenaamde Metrolinien hebben, zoals Hamburg en München.

Deze lijnen rijden overdag een hoge frequentie (meestal om de 5 minuten) en rijden 24 uur per dag. Als je op een goeie plek zit heb je dus dezelfde tram- of buslijn die de hele dag rijdt, maar daarnaast heb je ook nachtbuslijnen. In het weekend rijdt de metro (U-bahn) m.u.v. U4 ook gewoon 's nachts. Door de weeks zijn deze metrolijnen verbust in de nacht.

Detail: in de U-bahn geeft Helga alleen de overstapmogelijkheden naar Metrotram en Metrobus. De overige lijnen zijn dus niet belangrijk :N (zal wel te maken hebben met het feit dat de rest niet altijd rijdt).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #12

Bericht door Ardan »

U55 rijdt ook niet 's nachts. En in de afroepen wordt alleen gezegd 'Übergang zur (zum?) MetroTram/Bus', de nummers worden niet genoemd. S-Bahn en andere metrolijnen worden wel met nummer aangegeven.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen #12

Bericht door hauptbahnhof »

Fout. Alleen de andere U-bahnlinien worden met lijnnummer aangegeven. Je bent in de war met S-bahn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #12

Bericht door Ardan »

Klopt, je hebt gelijk. S-Bahn wordt ook niet met nummer genoemd.
Ik doe ook maar wat
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #12

Bericht door baladid »

Ik twijfel tussen twee reisopties:
IC Den Haag-Utrecht - IC Utrecht-Heerlen - Stoptrein naar Aken.
IC Den Haag-Utrecht - IC Utrecht-Maastricht - Veolia naar Heerlen - stoptrein naar Aken.

De treinen Den Haag-Utrecht en Heerlen-Aken liggen vast. Ik heb dus de optie lang op de stations van Utrecht en Heerlen te wachten of dat ommetje via Maastricht te doen.
Welk traject is mooier? Sittard-Heerlen direct of Sittard-Maastricht-Heerlen. Materieel scheelt me weinig, geld scheelt me (in dit geval) niks, het gaat puur om het uitzicht ;-).
Ik ken geen van de twee trajecten, ben nog nooit met de trein in Limburg geweest.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #12

Bericht door Aking »

De spoorlijn Maastricht (Randwyck) - Heerlen - Kerkrade (Centrum) wordt de Heuvellandlijn genoemd, dat heeft zo zijn reden :wink:

Verder kom je op die lijn langs het oudste nog bestaande station van Nederland: Valkenburg
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

De spoorlijn Heerlen - Maastricht wordt algemeen gezien als de mooiste lijn van Nederland. Wel vind ik stiekem Heerlen - Sittard weer mooier dan Maastricht - Sittard :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #12

Bericht door waldo79 »

Oftewel. Geen voorkeur.

Vraagje: de overstap s500 of s12500 naar s9800 is goed te doen in Gouda? Jammer dat de s6000 vandaag niet cross-platform staat met de s9800 in Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

Van 8 naar 10 is crossplatform in Gouda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte vragen #12

Bericht door Daelea »

Als ik afga op de vertreksporen en aankomst- en vertrektijden te Shl, zou ik kunnen afleiden dat de s2600 Vs - Shl en de s3500 Shl - Hrl dit weekend aan elkaar gekoppeld zijn. Iemand die deze doorgaande trein Vs - Hrl kan bevestigen? Scheelt me weer tien minuten eerder op Ledn zijn :)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #12

Bericht door waldo79 »

Bee schreef:Van 8 naar 10 is crossplatform in Gouda.
Oké.

Aanvulling: overstap in Ut moeiteloos gehaald. Kan blijven zitten tot Den Haag Centraal.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #12

Bericht door Thom91 »

Thom69 schreef:Als ik afga op de vertreksporen en aankomst- en vertrektijden te Shl, zou ik kunnen afleiden dat de s2600 Vs - Shl en de s3500 Shl - Hrl dit weekend aan elkaar gekoppeld zijn. Iemand die deze doorgaande trein Vs - Hrl kan bevestigen? Scheelt me weer tien minuten eerder op Ledn zijn :)
Zijn gekoppeld, iig gisteren
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

Is dat in ononderbroken ritlengte niet een nieuw Nederlands record?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #12

Bericht door Wubbo »

Wat versta je onder ononderbroken?
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen #12

Bericht door verfmeer »

Zonder kop te maken?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

Je kan zonder overstap van Vlissingen naar Heerlen. Tot nu toe stonden we op Vlissingen - Groningen als record, maar dit lijkt mij nog langer, of niet?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Geert »

In tariefeenheden scheelt het 5 TE, in het voordeel van Groningen:

Vlissingen-Schiphol-Groningen: 427 TE (http://www.rijdendetreinen.nl/tariefafs ... gn&via=shl)
Vlissingen-Schiphol-Heerlen: 422 TE (http://www.rijdendetreinen.nl/tariefafs ... rl&via=shl)
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #12

Bericht door dylanwild94 »

hoeveel meter is een tarief afstand?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #12

Bericht door Aking »

Volgens mij is daar geen vaste afstand voor, omdat sommige reizen via 2 trajecten toch het gelijke aantal tariefeenheden op moet leveren, ondanks een verschil van (vele) kilometers...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #12

Bericht door Ronald »

Met "echte" afstanden kom ik op 220 voor Schiphol-Heerlen en 216 voor Schiphol-Groningen (gebaseerd op een verzameling metingen op http://www.afstandmeten.nl waar ik een keer de voor mij relevante Nederlandse spoortrajecten heb ingezet).
Laatst gewijzigd door Ronald op zo 02 nov 2014, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #12

Bericht door Thom91 »

Eventueel kan het ook via blijbol: http://software.blijbol.nl/spoorkompas/TreinnetWeb.html

419 (Heerlen) of 414 (Groningen)..
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #12

Bericht door Wubbo »

Geert schreef:In tariefeenheden scheelt het 5 TE, in het voordeel van Groningen:

Vlissingen-Schiphol-Groningen: 427 TE (http://www.rijdendetreinen.nl/tariefafs ... gn&via=shl)
Vlissingen-Schiphol-Heerlen: 422 TE (http://www.rijdendetreinen.nl/tariefafs ... rl&via=shl)
Naar Groningen is zelfs 436 (die trein rijdt via Amsterdam Centraal). Bij Blijbol kom ik dan op 425 km.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte vragen #12

Bericht door fogeltje »

Ik heb een ouderwets VDU. Stel ik besluit spontaan, na 9 uur, 1e klasse te willen reizen en laad een klassewissel op mijn ovc, krijg ik dan 40% korting op het 1e klasse tarief of geldt de korting alleen als ik 2e klasse reis?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #12

Bericht door Suus »

Kortingskaarten geven in Nederland altijd korting ongeacht de klasse.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte vragen #12

Bericht door fogeltje »

Danke
"Een touringcar is geen bus"
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten