Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Toch maar de streekbusroutes grotendeels behouden in de toekomst? :Y
Heb het dan ook nooit over opheffing gehad, maar inkorting tot Zuid. Deze situatie is verder geen probleem dan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Dat is het nadeel van klassieke netwerken. Den Haag zet bijvoorbeeld in op tweerichtingstrams en Brussel deed dat eerder ook al. De reden waarom Amsterdam niet wil is de conducteur.
Ook in Rotterdam willen ze wel eens pendelen met eenrichtingtrams over deels verkeerd spoor in geval van verstoringen of werkzaamheden.
Ik heb dat zelf ook eens meegemaakt: viewtopic.php?f=8&t=2387&p=40940#p40940
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Dat gebeurt in Amsterdam ook wel 's maar alleen bij hoge uitzondering.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Is op tram 2 ook wel eens gedaan maar toen wel met een tweerichtingstram geloof ik.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Mike »

fred1954 schreef:
Of toch maar niet: http://www.at5.nl/artikelen/136509/onge ... eriusplein
Fietsen denken in amsterdam ook dat ze overal mogen fietsen en overal voorrang hebben...
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

Mike schreef:
fred1954 schreef:
Of toch maar niet: http://www.at5.nl/artikelen/136509/onge ... eriusplein
Fietsen denken in amsterdam ook dat ze overal mogen fietsen en overal voorrang hebben...
Ja, maar de straatjes in Zuid zijn ook niet altijd de overzichtelijkste straatjes. De Lairessestraat bijvoorbeeld is echt verschrikkelijk om te fietsen, ivm de tram, bus, ( geparkeerde ) auto's en vele zijstraatjes. En dan nog niet te spreken over de Zeilstraat...
Maar ik moet en zal dat stoplicht halen!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Mike schreef:
fred1954 schreef:
Of toch maar niet: http://www.at5.nl/artikelen/136509/onge ... eriusplein
Fietsen denken in amsterdam ook dat ze overal mogen fietsen en overal voorrang hebben...
Gelukkig zit er vaak een bestuurder op :)
Komt wel goed schatje.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Natorious schreef:Ja, maar de straatjes in Zuid zijn ook niet altijd de overzichtelijkste straatjes. De Lairessestraat bijvoorbeeld is echt verschrikkelijk om te fietsen, ivm de tram, bus, ( geparkeerde ) auto's en vele zijstraatjes. En dan nog niet te spreken over de Zeilstraat...
Maar ik moet en zal dat stoplicht halen!
Heb jaren lang over de Lairessestraat heen gefietst naar m'n middelbare school. Als je gewoon rechts houdt en de stoplichten respecteert is er weinig aan de hand daar. Beschrijving trams, bussen, (geparkeerde) auto's en zijstraten is van toepassing op zo'n beetje iedere brede straat in Amsterdam.
patat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 jan 2014, 17:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door patat »

Ik vind de De Lairessestraat ook maar een vervelende straat om over te fietsen. De fietspaden zijn niet van het auto/tramverkeer gescheiden. De stoplichten staan waanzinnig afgesteld, zodat je iig als fietser constant voor rood staat te wachten. Het autoverkeer sjeest je hard voorbij, omdat zij ook gek worden van alle stoplichten. Vreselijke straat.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

n-evo schreef:Die discussie over de N/Z-lijn heb ik anno 2014 wel gehad hoor. Trekken aan een dood paard. Dat ding komt er nou eenmaal, laten we er het beste van maken. :P

Anyway, die Connexxion-bussen hebben IMO geen plek in de binnenstad die onderhand helemaal dichtslibt. Vanaf Station Amstelveenseweg t/m CS rijden ze bijna volledig over of direct langs tram infra. Nogal loco. Van mij mogen die lijnen zeker ingekort worden tot Zuid. Dan maar een extra overstap op tram en metro.
Ik vind het wel ironisch dat de verbinding die daadwerkelijk het SNELST is tussen Amsterdam Centraal en het Leidseplein door iedereen weg wordt gewenst. En dat terwijl de NZ-lijn helemaal niet die verbinding aan zal bieden.

Ik denk dus dat de Westelijke binnenstad een grote puinhoop gaat worden in de spits met reizigers die niet vervoerd kunnen worden met de bestaande stadslijnen. Tenzij er natuurlijk een extra stadsbuslijn of tramlijn wordt aangeboden, maar dat zal er wel weer niet vanaf kunnen :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

Vinny schreef:
Ik denk dus dat de Westelijke binnenstad een grote puinhoop gaat worden in de spits met reizigers die niet vervoerd kunnen worden met de bestaande stadslijnen. Tenzij er natuurlijk een extra stadsbuslijn of tramlijn wordt aangeboden, maar dat zal er wel weer niet vanaf kunnen :roll:
Als tram 5 in de toekomst door de Marnixstraat gaat, kan die wellicht als een uitkomst bieden. En bus 170 rijdt atm elke 10 minuten volgens mij op de hoofdas. Als deze R-Net wordt, zal de frequentie vast en zeker hoger worden, tenzij die Avl naar Uithoorn daarvoor al is gerealiseerd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Het is echt onzin dat de bussen sneller dan de tram zijn tussen CS en Leidseplein. Als ik met een tram gelijk met een bus vanaf de Dam vertrek naar Leidseplein, ben ik ongeveer gelijk op Leidseplein. Hoogstens is die bus soms een minuutje sneller als ik echt rustig rij.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door waldo79 »

Dan is de bus zeker niet trager. Je spreekt jezelf tegen ;)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Er wordt gedaan alsof je minuten tijdwinst hebt als je met de bus gaat. Dat is dus in theorie niet zo. Heb het woordje trager niet gezegd. Dus niks tegenspreken.
Enige moment waar je wel iets sneller kan zijnis als er een file trams bij de martelaarsgracht staat richting cs.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Natorious schreef:
Als tram 5 in de toekomst door de Marnixstraat gaat, kan die wellicht als een uitkomst bieden. En bus 170 rijdt atm elke 10 minuten volgens mij op de hoofdas. Als deze R-Net wordt, zal de frequentie vast en zeker hoger worden, tenzij die Avl naar Uithoorn daarvoor al is gerealiseerd.
Volgens de plannen is de 170 als R-Net nog de enige buslijn die in de toekomstplannen doorrijdt naar de Marnixstraat van de Amstellandlijnen. De rest keert op Station Zuid. Daar zal inderdaad dan wel een hogere frequentie aan vast hangen, voor de 170 lijkt me.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

In het document Nieuws uit DB 30 oktober 2014 dat te vinden is op de website van de SRA staat een kort stukje over de aanschaf van nieuw trammaterieel onder de werknaam 15G. Opvallend is dat er wordt gesproken over minimaal 37 tweerichtingtrams van 30-meter die zullen worden ingezet op lijn 5 en de lijn naar Westwijk. Eerder werd gesproken over 45-meter materieel voor deze lijn, en dit zou ook de rede zijn geweest om deze lijn niet door te trekken naar Amstelstation. Mogelijk willen ze dus toch meer flexibiliteit door gekoppelde 30-meter trams in te zetten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

De 2201-2204 zijn toch al de serie 15G?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Men wil de tram toch doortrekken naar Uithoorn. Zal dan een soort regiotram-light worden. Kun je denk ik beter consessie Amsterdam en Amstelland samenvoegen, zodat voor bussen en trams het onderscheid tussen stads- en streekvervoer vervalt. Per slot van rekening wordt 3/4 van de route binnen de bebouwde kom verreden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Rickingsh

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Rickingsh »

Gooi dan ook gelijk Zaanstreek en Waterland daar maar bij. Zijn we ook weer van die lullige concessies af en 4 (potentieel) verschillende vervoerders in A'dam.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door dylanwild94 »

Vinny schreef:Men wil de tram toch doortrekken naar Uithoorn. Zal dan een soort regiotram-light worden. Kun je denk ik beter consessie Amsterdam en Amstelland samenvoegen, zodat voor bussen en trams het onderscheid tussen stads- en streekvervoer vervalt. Per slot van rekening wordt 3/4 van de route binnen de bebouwde kom verreden.
z'n idee dat in Rotterdam al is uitgevoerd. die concessie heet nu Rotterdam bus. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

Bus Rotterdam. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Je gaat de vervoerders behoorlijk over de zeik krijgen als je de beschermde thuismarkt van GVB gaat uitbreiden. Die zouden het liefst GVB nu al opgedoekt zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Maar is/was dat in regio Rotterdam ook niet zo dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Daar is het openbaar aanbesteed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door waldo79 »

hauptbahnhof schreef:Er wordt gedaan alsof je minuten tijdwinst hebt als je met de bus gaat. Dat is dus in theorie niet zo. Heb het woordje trager niet gezegd. Dus niks tegenspreken.
Enige moment waar je wel iets sneller kan zijnis als er een file trams bij de martelaarsgracht staat richting cs.
Ik lees nergens dat iemand beweert dat de bus minuten sneller is. En wat dan nog?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten