Een beter Zeeuws totaalproduct

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door verfmeer »

Vraagje: Zou 1x/uur stoptrein en 1x/uur sneltrein meer reizigers opleveren? Materieel bespaar je er niet mee, dus de kosten blijven gelijk. Dus denk ik dat de 2x uur stoptrein het beste is wat de NS kan leveren.
De rede dat er vroeger 1x/uur gereden werd ligt waarschijnlijk meer in de richting van de Beneluxtrein, die het pad tussen Dordrecht en Roosendaal vulde. Daardoor kon de IC naar Vlissingen niet verder doorrijden dan Dordrecht. Ook toen werd er al gestopt op IC-onwaardige stations (Souburg, Kruiningen-Yerseke), dus een complete stoptrein is niet zo'n probleem.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Suus »

De stations mochten onder politieke druk niet gesloten worden, twee treinen is het maximum wat je in Zeeland verantwoord kan noemen en je hebt sowieso twee intercity's tussen Dordrecht en Roosendaal nodig, een gat dat de Benelux niet meer kon opvullen omdat die naar de HSL zou gaan. In de oude situatie hadden de stoptrein bovendien geen toegevoegde waarde voor doorgaande reizigers want de aansluitingen in Roosendaal waren slecht. Daarom is al voor december 2008 deze oplossing voorgesteld, dat de verbouwing van de Oude Lijn daarna jaar op jaar werd uitgesteld tot december 2012 en er is (behalve misschien in tijdsligging) niet aan aangepast. Het staat ook niet of heel erg laag op de toekomstagenda van NS, men is daar wel tevreden over de situatie.

Bovendien, de situatie is echt wel duidelijk beter dan eerst. Er is in Roosendaal nu voor alle treinen een mooie knoop, de grote stations hebben nu twee keer per uur een doorgaande verbinding naar de Randstad en een verder isolement van de kleine plaatsen is voorkomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door regenmaker »

Klopt, het is een verbetering in vergelijking met de situatie eerst.

Maar wat vooral belangrijk is voor de treinverbinding is dat er goede aansluitingen zijn met de bus, zoals bijvoorbeeld uit Terneuzen, Yerseke, Domburg en Zierikzee (ook al heeft Zierikzee een sneldienst verbinding met Rotterdam Zuidplein). Het is belangrijk voor Zeeuws-Vlaanderen dat er een snelle verbinding is naar Goes, die bestaat al in de vorm van lijn 20. Ook is er een lijn 10 naar Middelburg, maar die rijdt vrij weinig ook doordeweeks.

Ook moeten er goede verbindingen zijn naar Belgische plaatsen, zoals Antwerpen, Gent en Brugge. Ik denk dat hier vooral winst kan worden geboekt ten opzichte van de huidige situatie. Vooral een 1x/(2)uur Gent - Terneuzen door de week zou denk ik een positief effect hebben (lijn 50 rijdt nu alleen in het weekend). Naar Brugge bestaat lijn 42, die vanaf Breskens naar Brugge gaat via Sluis en Oostburg. Deze buslijn moet zeker behouden blijven en het is goed dat er een goede aansluiting is op de fast ferry naar Vlissingen in Breskens.

Lijn 19 Hulst - Antwerpen - Breda, zou wat mij betreft gekoppeld mogen worden aan lijn 10, waardoor je Breda - Antwerpen - Hulst - Terneuzen - Middelburg krijgt. Dit zou wat mij betreft een verbetering zijn. Ik heb Hulst altijd zo'n raar eindpunt gevonden en als lijn 19 vertraging heeft dan heb je in Hulst totaal gaan aansluiting op de andere streeklijnen en sta je daar te wachten. Aan de andere kant wordt de lijn door dit lange traject wel erg vertragingsgevoelig, dus misschien heeft iemand anders een betere oplossing om Zeeland beter te verbinden met Antwerpen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Daantje »

Met de trein via Roosendaal is waarschijnlijk altijd nog het snelst naar Antwerpen vanuit de Zeeuwse eilanden.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door verfmeer »

Ik denk dat je een aantal opties hebt. Het belangrijkste voor lijn 19 is de verbetering van de overstapopties in België. Als er een trein tussen Breda en Antwerpen gaat rijden kan je dat gedeelte schrappen, als er maar een goede overstap in Antwerpen is. Dus denk ik dat je vanuit Nieuw-Namen/Kieldrecht direct door moet rijden naar Antwerpen-Centraal, dan praat je over een reistijd van minder dan 1 uur vanuit Hulst. Daar ligt een mooie knoop, met een halfuursdienst naar Terneuzen. Op dit moment kost dat per bus net iets minder dan een uur, via alle routes.
Wat je eventueel zou kunnen doen is direct doorrijden naar Westscheldetunnel, met enkel een stop bij het Ziekenhuis in Terneuzen. Dan zou het met een beetje geluk (vroeg vertrekken in Hulst) binnen een half uur kunnen, zodat je op de andere knoop bij de Westerscheldetunnel aankomt. Maar ik vraag mij af hoeveel verkeer er daadwerkelijk zit te wachten op een bus die je in 1,5 uur van Terneuzen naar Antwerpen brengt, als het met de auto in 3 kwartier kan.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door regenmaker »

Dan zou ik kiezen voor een directe bus Busstation Westerschelde Tunnel - Terneuzen Ziekenhuis - Antwerpen Centraal als daar vraag naar is tenminste. Lijkt mij ook niet zo rendabel.

Zou dan eerder Goes - Terneuzen - Gent (Lijn 20 aan lijn 50 koppelen ook doordeweeks) en dan de route van lijn 20 (dus via Axel) laten overnemen door lijn 19. Alleen weet ik niet of er op dit moment veel doorgaande reizigers zijn op Hulst - Axel - Terneuzen - Goes.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Kritiekelaar »

Bakpapier schreef:Leefbaarheid is ook niet afhankelijk van hoe vaak er een trein rijdt. Leefbaarheid is afhankelijk van de aanwezigheid van voorzieningen zoals winkels/scholen, en vooral ook de bereikbaarheid per auto. En al deze dorpen liggen langs de snelweg die parallel aan het spoor loopt. Mensen pakken niet de trein om even boodschappen in Goes te gaan doen, maar de auto. De trein is er voor dagjes uit (dan is een lage frequentie prima) en voor scholieren/studenten (dan is 1x per uur ook prima). Nogmaals, de dorpen mogen al héél erg blij zijn dat de stations niet gewoon zijn gesloten.
Mr-W schreef:
Bakpapier schreef:Een NS spitsdienst lijkt me inderdaad nog te verkiezen boven aanbesteding. Maar zou de NS dat doen voor een lijn in de periferie? Ik vraag me dat ten zeerste af. Het rijk gaat het niet betalen, want periferie.
Genoeg klagen over overvolle treinen in de scholierenspits zal al helpen om iets in beweging te krijgen want NS heeft vervoerplicht en moet iedere intercity reiziger die langer dan 15 minuten in de trein zit een zitplaats kunnen garanderen in de nieuwe concessie.
Dan hebben we hier een mooie conclusie van de treindiscussie waar ieder zich in zou moeten kunnen vinden toch?

Ik kom nog met een overdachte reactie op de busdienst-tegenvoorstellen van jou Mr.W. en van Regenmaker en Verfmeer.
Alvast curieus te constateren dat haast alles wat wij zoal voorstellen in het concessie-Plan van Eisen is toegestaan. Behalve.... lijn 19 inkorten tot Antwerpen. Zijn wij nou zo :x of is de provincie dat?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Gekko123 »

Ik denk persoonlijk dat je het gedeelte Hulst - Antwerpen nog wel eens de nek om zou kunnen gaan draaien als je hem inkort tot Antwerpen. Een groot deel van de reizigers reist voor mijn gevoel juist door van/naar Breda (vanuit Hulst gezien).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door regenmaker »

Heb op mijn gebruikerspagina een overzicht staan met alle buslijnen die op dit moment in Zeeland rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door verfmeer »

regenmaker schreef:Dan zou ik kiezen voor een directe bus Busstation Westerschelde Tunnel - Terneuzen Ziekenhuis - Antwerpen Centraal als daar vraag naar is tenminste. Lijkt mij ook niet zo rendabel.

Zou dan eerder Goes - Terneuzen - Gent (Lijn 20 aan lijn 50 koppelen ook doordeweeks) en dan de route van lijn 20 (dus via Axel) laten overnemen door lijn 19. Alleen weet ik niet of er op dit moment veel doorgaande reizigers zijn op Hulst - Axel - Terneuzen - Goes.
De route via Axel kost je een extra 30 minuten. Dat is voor de reiziger ook niet fijn. Ik denk dat gegeven de lijnen die op op dit moment tussen Hulst en Terneuzen rijden, een snelle bus tussen terneuzen en Hulst wel vol te krijgen is, de andere bussen kunnen dan minder frequent gaan rijden.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door starx »

Mooi uitgewerkte ideeën.

Ik wil nog wel even wat kwijt over de Zeeuwse lijn:
Zeeland is wat OV betreft een vreemde eend in de bijt vergeleken met andere provincies. Vanwege de vele geografische barrières is de lijn Vlissingen-Roosendaal eigenlijk de enige lijn die in Zeeland kon worden aangelegd. Dat is gelukkig ook gebeurd. Daardoor is de dekking van de spoorwegen in deze provincie veruit het slechtst van heel Nederland.
Dit heeft als gevolg dat Zeeland voor een groot deel van het OV in de provincie zelf op moet draaien en daardoor zijn de middelen beperkt. Daarom hebben ze waarschijnlijk geen zin om extra treinen te subsidiëren.

De stations Rilland-Bath, Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke, Kapelle-Biezelinge en Arnemuiden zijn nooit aangelegd met het idee dat er elk half uur een IC moet stoppen. Als dat zo was geweest dan waren al die stations er waarschijnlijk nooit gekomen. Een halfuurdienst is hier tamelijk overkill, zeker buiten de spits. Een derde trein in Zeeland is ook niet rendabel te maken. Eigenlijk zou een uurdienst voor deze kleine stations meer recht doen aan de reizigersaantallen, vooral vergeleken met de aantallen van Goes, Middelburg en Vlissingen. Maar ik denk niet dat je het dienstregelingspatroon dan nog erg netjes kunt maken.

Ik denk zelf dat de dienstregeling hier de komende tijd niet zal veranderen. De provincie is al lang blij dat ze gratis deze dienstregeling van de NS aangeboden krijgen en ik denk dat de extra stops daarom voor lief nemen. Ook NS lijkt het idee te hebben dat de Zeeuwse lijn qua bediening "af" is. Ze accepteren dat er op deze lijn niet veel meer in zit dan nu.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Bakpapier »

Gekko123 schreef:Ik denk persoonlijk dat je het gedeelte Hulst - Antwerpen nog wel eens de nek om zou kunnen gaan draaien als je hem inkort tot Antwerpen. Een groot deel van de reizigers reist voor mijn gevoel juist door van/naar Breda (vanuit Hulst gezien).
Klopt, de busverbinding hulst-breda is juist zeer belangrijk. Nu is het wel zo dat er een treinverbinding van antwerpen naar Breda gepland staat. Maar dat kost waarschijnlijk extra geld t.o.v. de bus voor studenten met een OV-jaarkaart, dus of dat nu de oplossing is... en met de files in Antwerpen is er ook veel kans dat de bus de aansluiting op zo'n trein nniet haalt.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Bakpapier »

Een rechtstreekse bus terneuzen - hulst rijdt er al in de spits 1x per uur, dus daar zal zeker vraag naar zijn. Maar buiten de spits lijkt het ommetje via Axel me wel noodzakelijk om de bus gevuld te krijgen, en tsja dan is het jammer dat dat extra tijd kost.

Je kunt bus 621 wel door laten rijden naar Goes, ten koste van één rit van bus 20 in de spits, maar of dat nu veel zoden aan de dijk zet... Maakt het er alleen maar ingewikkelder op.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door verfmeer »

Ik denk dat je Goes-Antwerpen per bus nooit succesvol gaat krijgen. Met de trein is dat namelijk in 1:26 gedaan, en met de bus ben je voor Westerscheldetunnel-Antwerpen al langer bezig. Daarom denk ik dat je bus 19 als een bus voor Zeeuws Vlaanderen moet zien, en de andere eilanden gewoon via Roosendaal bedienen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door CamilleKreemers »

Bakpapier schreef:Een rechtstreekse bus terneuzen - hulst rijdt er al in de spits 1x per uur, dus daar zal zeker vraag naar zijn. Maar buiten de spits lijkt het ommetje via Axel me wel noodzakelijk om de bus gevuld te krijgen, en tsja dan is het jammer dat dat extra tijd kost.

Je kunt bus 621 wel door laten rijden naar Goes, ten koste van één rit van bus 20 in de spits, maar of dat nu veel zoden aan de dijk zet... Maakt het er alleen maar ingewikkelder op.
Je zou kunnen kiezen om de 621 aan de spitsritten van lijn 20 gekoppeld te gaan uitvoeren. Ik heb ergens een keer gelezen dat het in de spits mogelijk moet zijn enkele ritten om Terneuzen te rijden. Is hier vraag naar en zo ja, hoeveel minuten reistijd zou dit schelen voor de reizigers?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Bakpapier »

Om Terneuzen heen rijden is natuurlijk een achterlijk idee, Terneuzen is verreweg de grootste plaats in de regio met veel in- en uitstappers, daar ga je toch niet omheen rijden? Hulst zelf is nou niet echt een wereldstad.

Lijn 19 koppelen naar Goes is inderdaad ook een dom idee vanwege het bestaan van het concept 'trein'. Bovendien krijg je dan een dusdanig lange buslijn dat de kans op vertragingen veel te groot is. Wat ik wél graag zou zien, is bus 19 doortrekken tot Terneuzen busstation wst. Dan heb je een directe verbinding terneuzen - antwerpen (terneuzen-breda is 30 minuten sneller met de trein, misschien 20 min sneller als je een rechtstreekse bus terneuzen-breda zou hebben)
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door verfmeer »

Het probleem met welke directe buslijn dan ook is dat er in Zeeuws Vlaanderen een aantal mooie knopen liggen, waardoor het versnellen van welke buslijn dan ook weinig nut heeft, tenzij het 30 minuten betreft. Dat gaat via Terneuzen niet lukken,en levert een lijn op die tussen de knopen aankomt in Hulst of bij de Westerscheldetunnel.

Dan lijkt het overnemen van het stuk Westerscheldetunnel-Hulst van lijn 10 of lijn 20 een goede optie, al heeft ook dat weer nadelen. Want dan mist Goes of Middelburg de directe verbinding met Terneuzen, iets wat wel handig is.

Daarom denk ik dat de huidige opzet het beste is, als een overname van lijn 629 niet mogelijk is. Wat wel beter moet is de aansluiting in Antwerpen. De huidige haltes zijn niet bij het centrum, noch in de buurt van een station. In een ideale situatie zijn lijn 19 het Centraal Station aan doen, maar dat zal extra reistijd kosten.
Een alternatief zou een stop bij Antwerpen-Luchtbal zijn, daar komt de bus nu al langs, dus zal het hooguit 1 minuut extra kunnen, en levert een hoop extra aansluitingen op. Ik denk dat Veolia/Connexxion daar ook wel voor te porren is, maar ik weet niet wat De Lijn daarvan vindt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een beter Zeeuws totaalproduct

Bericht door Hainje »

Of De Lijn legt een nieuwe lijn in tussen Hulst en Antwerpen, Franklin Rooseveltplaats of Zwijndrecht, Krijgsbaan P+R.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten