OV-chipkaartberichten op een rijtje
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Dat dacht ik dus ook al. Maar bij het kantoor van het OV bedrijf kon je dat dus niet doen. Nee, ik moest naar het postkantoor om daar een formulier in te vullen en dan zou ik dat moeten inleveren en na een paar dagen zou ik de kaart dan thuisgestuurd krijgen...
Ja en ik ben er dus maar 3 dagen...
Ja en ik ben er dus maar 3 dagen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Hmm, een anonieme chipkaart kopen is dan in Nederland dan toch een stuk sneller gedaan, die kan je al in een minuut uit een automaat getrokken hebben, inclusief een zelf te bepalen bedrag aan reistegoed. Persoonlijke kaarten raden we dan ook alleen aan als je een abonnement erop wil zetten of recht hebt op reductietarief. Scheelt je moeite en wachttijd. Hoe dat met de Oystercard zit, geen idee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Geloof je eerlijk gezegd niet: m'n vader heeft er twee, en die is nooit langer dan 2 dagen in Londen geweest :) Laatst zijn m'n ouders geweest samen en toen hebben ze er nog een gekocht.Vinny schreef:Dat dacht ik dus ook al. Maar bij het kantoor van het OV bedrijf kon je dat dus niet doen. Nee, ik moest naar het postkantoor om daar een formulier in te vullen en dan zou ik dat moeten inleveren en na een paar dagen zou ik de kaart dan thuisgestuurd krijgen...
Ja en ik ben er dus maar 3 dagen...
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Studenten hadden ook wat mij betreft eerder een OV-chipkaart moeten ontvangen. Nu heeft slechts een beperkte groep studenten de kaart al enkele jaren in bezit. Dat aantal had veel hoger moeten zijn.Geert schreef:- Studenten vormen volgens mij een aanzienlijke groep reizigers in de Rotterdamse metro, die hadden wel wat eerder dan een week van tevoren een OV-chipkaart kunnen krijgen.Chauf21 schreef:Het is een proefopzet, je zal dus áltijd situaties hebben waarin een aantal reizigers de kaart niet hoeft of kan aanschaffen. De enige manier om dat te voorkomen is een landelijke invoering waarbij de gehele OV-betaalwijze op één dag om moet.
Het lijkt mij dat het testen van de kaart op vaste locaties (stations) makkelijker is te realiseren dan het testen van die kaart bij steeds verspringende in- en uitchecklocaties. Misschien is de techniek in de bus nog niet optimaal en wil men voorkomen dat er straks allemaal foute registraties opduiken en onjuiste handelingen of berekeningen plaatsvinden. Daarbij kan je je afvragen hoever je die 'aansluitende' buslijnen dan lat lopen? De verschillende lijnen hebben immers ook weer diverse knoop- en overstappunten. Als je stelt dat álle lijnen die OV-chipkaartmetrostations aandoen, moeten zijn voorzien van dergelijke goed werkende apparatuur, betekent dat een enorme operatie. Immers, alle bussen van de vervoerders in die regio moeten zijn voorzien van de juist werkende apparatuur. Maar wanneer dat het geval is, zijn er ook niet zo veel belemmeringen om het gelijk helemaal landelijk in te voeren, lijkt me.Geert schreef:- Natuurlijk kun je niet iedereen altijd tevreden houden, maar het feit dat in de omliggende gebieden uberhaupt niet met een chipkaart gereisd kan worden vind ik toch wel een farce. Reizigers zijn verplicht om in de metro met een chipkaart te reizen en in de aansluitende buslijn met een strippenkaart. Had er dan voor gezorgd dat je in die bussen ook met chip kan reizen OF stel het moment dat alleen de chipkaart verplicht is in de metro uit.
Ik ken de Oyster Card alleen van naam. Ik wil je best geloven, maar wat ik me bij het lezen van deze reactie afvraag: is de Oyster Card wel vergelijkbaar? Is er in Engeland ook sprake van dezelfde startpositie (poortjes bij de metro waren daar al gebruikelijk), meerdere vervoerders (met welk bedrijf is Transport for London te vergelijken, RET, TLS, Stadsregio?) en meerdere vervoerbewijzen die een vergelijkbare geldigheid hebben (de Nederlandse zone-indeling is redelijk uniek in de wereld)? En hoe is de distributie daarvan aangepakt? Stel dat jaar- en maandkaarten niet anders verkrijgbaar zijn, is het logisch dat het gebruik heel hoog ligt. Ongetwijfeld dat de gedachte bij de opzet van de kaart hetzelfde is en Nederland zou kunnen leren van de implementatie aldaar, maar ik weet niet of je kan stellen dat de Oyster Card één op één te vergelijken is.Geert schreef:Toch typisch dat in Londen (met de Oyster Card, een behoorlijk vergelijkbaar product) binnen een jaar wel 75% van de reizigers wat overgestapt van de oude kaartjes naar de nieuwe chipkaart. Zou het dan toch genuanceerder liggen?Chauf21 schreef:Omdat mensen bang zijn om het oude los te laten en het nieuwe (betere) te gaan gebruiken. Daar zijn al heel wat onderzoeken over geweest.Frank schreef:Als een systeem echt beter is voor de klant, waarom zou die dan overstapschuw zijn?
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Het verhaal van de bus is inderdaad wat ingewikkelder, dat schijnt met een GPS-systeem en een boordcomputer te werken die locatie en halte aan elkaar verbinden. Het is een technische uitdaging, maar in de RET-bussen lijkt het redelijk tot goed te werken. Er wordt ingecheckt bij de juiste haltes en ook uitgecheckt bij de juiste haltes als ik de verhalen van reizigers met een transactieoverzicht hoor en zie. Het gaat bij het uitchecken mis als het GPS-signaal erg zwak is, dan is er geen locatiebepaling, alleen de kilometers. Als een van beide ontbreekt werkt het uitchecken ook niet goed :? (tenminste, daar lijkt het op)
Bij een transactie in de bus wordt het voertuignummer bewaard (dus bij de RET bijna altijd een 2xx of 3xx nummer) waardoor problemen ook voor de RET eenvoudiger op te sporen zijn. Bij andere bedrijven weet ik dat niet.
Bij een transactie in de bus wordt het voertuignummer bewaard (dus bij de RET bijna altijd een 2xx of 3xx nummer) waardoor problemen ook voor de RET eenvoudiger op te sporen zijn. Bij andere bedrijven weet ik dat niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Bij Connexxion wordt ook het voertuignummer opgeslagen bij de transactie, dat komt zelfs op het transactie-overzicht te staan als je dat op de oplaadautomaat bekijkt. Op zich opmerkelijk, want een haltenaam van een andere vervoerder herkennen blijkt erg moeilijk voor die automaten: zelfs als de betreffende halte een RET-metrostation is...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Had al het gevoel dat ik duidelijk iemand aan de andere kant van de balie had staan die stage bij het GVB heeft gelopen. Ik had een date met een meisje op mijn laatste avond en die bleek gewoon een anonieme Oyster te hebben (ik mocht zelfs op haar kaart reizen, maar dat hoefde niet meer). Kennelijk had ik beter moeten zoeken; maar ik ben op vakantie een toerist en geen nerd. Ik heb geen zin om van het kastje naar de muur te worden gestuurd als je ook gewoon zo'n kaart uit de muur zou moeten kunnen trekken..., maar goed ik heb mijn lesje 'klantvriendelijkheid in OV-wereld' ook weer geleerd.Geloof je eerlijk gezegd niet: m'n vader heeft er twee, en die is nooit langer dan 2 dagen in Londen geweest :) Laatst zijn m'n ouders geweest samen en toen hebben ze er nog een gekocht
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Al enkele jaren? Welke studenten zijn dat dan? De preview card was niet meer geldig na afloop van de proef, aan een eigen chipkaart heb je niets (geen vrij reizen noch korting) en de rest is de afgelopen weken op het laatste moment opgestuurd...Chauf21 schreef:Studenten hadden ook wat mij betreft eerder een OV-chipkaart moeten ontvangen. Nu heeft slechts een beperkte groep studenten de kaart al enkele jaren in bezit. Dat aantal had veel hoger moeten zijn.Geert schreef:- Studenten vormen volgens mij een aanzienlijke groep reizigers in de Rotterdamse metro, die hadden wel wat eerder dan een week van tevoren een OV-chipkaart kunnen krijgen.Chauf21 schreef:Het is een proefopzet, je zal dus áltijd situaties hebben waarin een aantal reizigers de kaart niet hoeft of kan aanschaffen. De enige manier om dat te voorkomen is een landelijke invoering waarbij de gehele OV-betaalwijze op één dag om moet.
Tuurlijk, ik kan me zelfs heel goed voorstellen dat het invoeren bij de bus lastiger is, vanwege de problemen die je zelf noemt. Maar ik vind dat je het wel mogelijk moet maken (al is het nog niet vlekkeloos in de bus): reizigers die het niet vertrouwen kunnen dan nog hun strippenkaart gebruiken, de early adaptors gebruiken de ov-chipkaart (en hebben er minder moeite mee als het eens mis gaat - in die bussen is het tenslotte nog een test en je bent niet verplicht om met de chip te reizen).Het lijkt mij dat het testen van de kaart op vaste locaties (stations) makkelijker is te realiseren dan het testen van die kaart bij steeds verspringende in- en uitchecklocaties. Misschien is de techniek in de bus nog niet optimaal en wil men voorkomen dat er straks allemaal foute registraties opduiken en onjuiste handelingen of berekeningen plaatsvinden. Daarbij kan je je afvragen hoever je die 'aansluitende' buslijnen dan lat lopen? De verschillende lijnen hebben immers ook weer diverse knoop- en overstappunten. Als je stelt dat álle lijnen die OV-chipkaartmetrostations aandoen, moeten zijn voorzien van dergelijke goed werkende apparatuur, betekent dat een enorme operatie. Immers, alle bussen van de vervoerders in die regio moeten zijn voorzien van de juist werkende apparatuur. Maar wanneer dat het geval is, zijn er ook niet zo veel belemmeringen om het gelijk helemaal landelijk in te voeren, lijkt me.Geert schreef:- Natuurlijk kun je niet iedereen altijd tevreden houden, maar het feit dat in de omliggende gebieden uberhaupt niet met een chipkaart gereisd kan worden vind ik toch wel een farce. Reizigers zijn verplicht om in de metro met een chipkaart te reizen en in de aansluitende buslijn met een strippenkaart. Had er dan voor gezorgd dat je in die bussen ook met chip kan reizen OF stel het moment dat alleen de chipkaart verplicht is in de metro uit.
Dat lijken mij minimale voorwaarden om in een gebied alleen de OV-chipkaart geldig te maken. In Rotterdam is daar deels aan voldaan (RET bus en tram), maar niet het streekvervoer. Ik vind dat echt een gemiste kans, het had ook een hoop ergernis bespaard.
Uiteraard is de Oyster Card niet 1-op-1 vergelijkbaar. Ik denk dat poortjes niet het grootste punt zijn (daar heeft men al kunnen wennen de afgelopen jaren in Rotterdam). Qua meerdere vervoerders: de tariefstructuur in Londen is in ieder geval eenvoudiger. De Tube werkt met zones, voor de bus en tram betaal je een vaste prijs voor iedere rit. Railvervoerders beginnen langzamerhand de Oyster Card te accepteren als vervoerbewijs, maar het is niet geldig op alle lijnen. Verder is dat redelijk vergelijkbaar met de Tube.Ik ken de Oyster Card alleen van naam. Ik wil je best geloven, maar wat ik me bij het lezen van deze reactie afvraag: is de Oyster Card wel vergelijkbaar? Is er in Engeland ook sprake van dezelfde startpositie (poortjes bij de metro waren daar al gebruikelijk), meerdere vervoerders (met welk bedrijf is Transport for London te vergelijken, RET, TLS, Stadsregio?) en meerdere vervoerbewijzen die een vergelijkbare geldigheid hebben (de Nederlandse zone-indeling is redelijk uniek in de wereld)? En hoe is de distributie daarvan aangepakt? Stel dat jaar- en maandkaarten niet anders verkrijgbaar zijn, is het logisch dat het gebruik heel hoog ligt. Ongetwijfeld dat de gedachte bij de opzet van de kaart hetzelfde is en Nederland zou kunnen leren van de implementatie aldaar, maar ik weet niet of je kan stellen dat de Oyster Card één op één te vergelijken is.
Waar ik zelf meer op doelde: in London is de Oyster Card ingevoerd als alternatief voor het oude systeem. Als extra impuls zijn ritjes met de Oyster Card iets voordeliger dan een rit met een gewoon kaartje. Zonder gebruikers te dwingen reist inmiddels 80% van de reizigers met de Oyster Card.
Maar goed, het is uiteraard een keuze die je maakt en in Nederland (Rotterdam) is er voor gekozen het op deze manier te doen. In mijn optiek haal je dan een beetje de drive bij de vervoerders weg om van de chipkaart iets te maken dat écht handiger is dan het oude systeem.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Wat ik vandaag trouwens merkte in de beta-webwinkel van www.ov-chipkaart.nl: je kunt nu ook in 'Mijn OV-chipkaart' de pagina voor laten lezen. Er wordt dus wat gedaan met de kritiek van de blinden- en ouderenorganisaties. :pos:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Nou, ik bijvoorbeeld :) Zonder dat ik zoiets bewust besteld heb, viel dat ding toch zeker wel een jaar of anderhalf jaar geleden op een dag op de deurmat. En ik ken ook wel wat andere studenten (met een binding met Rotterdam) die ook al eerder een OV-studentenchipkaart in bezit hadden. Maar het was wel een mager aantal gezien het aantal studenten dat in Rotterdam woont of studeert.Geert schreef:Al enkele jaren? Welke studenten zijn dat dan? De preview card was niet meer geldig na afloop van de proef, aan een eigen chipkaart heb je niets (geen vrij reizen noch korting) en de rest is de afgelopen weken op het laatste moment opgestuurd...
Het is een complexe afweging tussen kwaliteit, betrouwbaarheid, nut & noodzaak en mond-op-mond reclame (in positieve dan wel negatieve zin). Een gemist kans of bewust gekozen onderdeel van de proefopzet, het kan allebei. Het falen of slagen van een project is vaak mede afhankelijk van de initiatiefnemers en opdrachtgevers. Wie weet liggen hier nog mooie kansen voor ons in het verschiet :)Geert schreef:Tuurlijk, ik kan me zelfs heel goed voorstellen dat het invoeren bij de bus lastiger is, vanwege de problemen die je zelf noemt. Maar ik vind dat je het wel mogelijk moet maken (al is het nog niet vlekkeloos in de bus): reizigers die het niet vertrouwen kunnen dan nog hun strippenkaart gebruiken, de early adaptors gebruiken de ov-chipkaart (en hebben er minder moeite mee als het eens mis gaat - in die bussen is het tenslotte nog een test en je bent niet verplicht om met de chip te reizen).
Dat lijken mij minimale voorwaarden om in een gebied alleen de OV-chipkaart geldig te maken. In Rotterdam is daar deels aan voldaan (RET bus en tram), maar niet het streekvervoer. Ik vind dat echt een gemiste kans, het had ook een hoop ergernis bespaard.
Een samenleving waar individuele en publieke modaliteiten elkaar aanvullen en versterken is in mijn ogen een ideaalsituatie. Een breed geaccepteerde OV-chipkaart die óók voor andere dagelijkse doeleinden gebruikt kan worden, kan daar een heel goed hulpmiddel voor zijn. Een discussie die breder is dan hier nu gevoerd wordt, maar wie weet... :)Geert schreef:Waar ik zelf meer op doelde: in London is de Oyster Card ingevoerd als alternatief voor het oude systeem. Als extra impuls zijn ritjes met de Oyster Card iets voordeliger dan een rit met een gewoon kaartje. Zonder gebruikers te dwingen reist inmiddels 80% van de reizigers met de Oyster Card.
Maar goed, het is uiteraard een keuze die je maakt en in Nederland (Rotterdam) is er voor gekozen het op deze manier te doen. In mijn optiek haal je dan een beetje de drive bij de vervoerders weg om van de chipkaart iets te maken dat écht handiger is dan het oude systeem.
:pos:Geert schreef:Wat ik vandaag trouwens merkte in de beta-webwinkel van http://www.ov-chipkaart.nl: je kunt nu ook in 'Mijn OV-chipkaart' de pagina voor laten lezen. Er wordt dus wat gedaan met de kritiek van de blinden- en ouderenorganisaties. :pos:
Nu nog de mogelijkheid om het saldo online (met bijvoorbeeld iDeal) te kunnen opwaarderen! :)
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Dat laatste zit ook in de pijplijn! :)
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6468
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Bij het GVB in Amsterdam kan je nu voor €1,50 een OV-chipkaart aanschaffen.
Hopelijk helpen de positieve ervaringen in Rotterdam om mensen over te halen niet te wachten tot het laatste moment :)
De RET bedankt de reizigers overigens voor de soepele overgang van 'strip naar chip' via omroepen en tekstberichten.
Hopelijk helpen de positieve ervaringen in Rotterdam om mensen over te halen niet te wachten tot het laatste moment :)
De RET bedankt de reizigers overigens voor de soepele overgang van 'strip naar chip' via omroepen en tekstberichten.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Echt hoor, pas als het echt nodig is zullen mensen overstappen, dat had je in Rotterdam, en in Amsterdam lijkt het mij een nog groter probleem. In Amsterdam zijn niet alle poortjes bij de plaatsing gesloten, in Rotterdam wel, en door het flinke onmoedigingsbeleid (steeds minder poortjes die opengaan met stempelen of overstapgleuf) heeft er voor gezorgd dat er al dagen voor de echte overstap gigantische rijen bij de verkooppunten stonden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
De ov-studentenkaart en de Rotterdamse metro
Reisverslag van een student
Afgelopen avond eens naar Rotterdam geweest, om te kijken hoe ik daar als student nog met de metro kan reizen. Ik woon niet in Rotterdam, en heb dan ook nog geen chipkaart thuis gestuurd gekregen. Wel heb ik een persoonlijke chipkaart (aangevraagd toen die nog gratis was), maar zonder tegoed erop. Mijn plan is om met de trein uit de richting Utrecht naar Rotterdam Alexander te reizen en daar de metro naar Beurs te nemen. Geen onredelijk reisschema zou je zeggen, en als houder van een OV-Studentenkaart betaal ik gewoon voor het recht op dit traject te reizen (ook al wordt deze 'betaling' natuurlijk kwijt gescholden voor studenten die afstuderen).
Per trein kom ik aan in Rotterdam Alexander. Zoals verwacht zijn alle poortjes naar de metrostations dicht. Er loopt geen personeel rond, en ook is er geen enkele informatie te vinden waarop staat hoe studenten zonder chipkaart de poortjes te passeren. Ik moet toch naar Beurs, dus besluit de poortjes te passeren door achter iemand anders aan te lopen. Dat lukt zonder problemen.
Ik besluit in Voorschoterlaan, het eerste ondergrondse station vanaf richting Alexander, een tussenstop te maken. Ik verlaat het station weer door achter iemand aan te lopen. Ik trap daarbij wel op de voet van mijn voorganger, maar ondanks dit en het luide gepiep dat de poortjes maken wanneer er meer personen tegelijk passeren, loopt deze reiziger zonder op of om te kijken door. Ik vraag me overigens af hoe precies gedetecteerd wordt als er twee personen tegelijk door het poortje lopen: met de lichtsensors aan de zijkanten, of met een sensor in de vloer van het poortje? Overigens had ik helemaal mijn voorgangers voeten er niet af hoeven lopen, want de poortjes sluiten zo langzaam dat er ruim voldoende tijd is achter iemand door te lopen. Ik loop weer achter iemand aan terug de hal in, ditmaal door mijn lege chipkaart voor de scanner te houden. Ook dan heb je voldoende tijd om de poortjes te passeren.
In de hal zie ik dat twee RET'ers in hun hokje zitten. Ik vraag me af of ze de luide pieptoon die ik net veroorzaakte niet gehoord hebben of niet interessant vinden, maar ze geven in elk geval geen krimp. Ik ga naar dit loket en laat mijn ov-studentenkaart zien, met het verzoek om een tijdelijke ov-studentenchipkaart. Dat blijkt niet te kunnen, ik moet daarvoor op Beurs, maar dan wel voor 9 uur 's avonds (het is inmiddels rond half 10). "Maar hoe kom ik dan op Beurs?", vraag ik de employee. "Kom morgen maar terug", is het antwoord. Ik geef aan dat ik toch echt vandaag naar het centrum wil, waarop ik als antwoord "pak maar de tram" krijg. Ik vraag of ik op saldo reizen en dan geld terug vragen? Nee, ik had maar eerder een ov-studentenkaart moeten regelen (net alsof ik elke week in Rotterdam kom?).
Ik stel voor dat ik dan maar achter mensen aan blijf lopen, waarop de bediende aangeeft dat ik dan een boete kan verwachten als ik gecontroleerd word. Is dat waar? Als ik het goed begrepen heb, is de OV-studentenkaart nog steeds het officiele vervoersbewijs, en is de ov-chipkaart voor studenten alleen om de poortjes te openen, dus dan zou ik met een OV-studentenkaart meer zonder chipkaart gewoon een geldig vervoersbewijs hebben. Hoe dan ook, uiteindelijk besluit de man mij een zogenaamde RET servicekaart te geven. 'Gedurende 1 uur na inchecken onbeperkt reizen bij de RET', staat erop. Ik ben op dat moment al binnen de poortjes. Uitchecken met deze kaart kan niet omdat de kaart niet is ingecheckt, dus is het voor mij onmogelijk om in te checken (binnen de poortjes kun je niet inchecken). Ik loop terug naar de man achter de balie, waarop hij zijn hok verlaat, met zijn eigen kaart het station uitloopt en met mijn kaart weer incheckt.
Op Beurs hangt wel een hoop personeel rond de poortjes. Mensen die vergeten uit te checken worden er tussen uit gepikt. Ik vraag weer om een tijdelijke ov-studentenchipkaart. Een medewerker probeert me wat uit te leggen, maar de man beheerste het Nederlands helaas onvoldoende om zich verstaanbaar te kunnen maken. Een college komt te hulp en ik herhaal mijn vraag. De eerste collega probeert uit te leggen dat ik dan maar niet kan reizen en de volgende dag voor 21.00 uur terug moet komen. De andere collega beseft echter dat dat belachelijk is, en vraagt zijn eerste college om een servicekaart. Die weigert in eerste instantie, maar als de tweede college nog een halve minuut blijft aandringen en uitlegt dat ik toch echt moet reizen, haalt hij een stapel van zo'n paar 100 servicekaarten uit zijn zak, en geeft mij er een.
Ik reis terug naar station Blaak. Met mijn servicekaart check ik uit, en kom in het NS-station terecht. Overigens heb je een ov-chipkaart nodig om het treinstation langs deze kant te verlaten of binnen te gaan, dit staat volgens mij in het NS-station niet duidelijk aangegeven. In de gang tussen metrostation en treinstation hangt een groep van zo'n zes jongeren. De voorste geeft een niet al te harde duw tegen het poortje, waarop het half open blijft staan, en de andere vijf kunnen zo doorlopen. Ook op deze manier is zwartrijden dus geen enkel probleem. Alleen de balie in dit station is bemand, bij de poortjes staat geen personeel.
Ik reis door naar Capelsebrug. Hier probeer ik saldo op mijn chipknip te laden. Dit mislukt in eerste instantie, omdat ik, ondanks de uitgebreide waarschuwing je kaart vooral in het bakje te laten leggen tot de transactie klaar is, mijn kaart te vroeg weg haal: nadat ik mijn (niet ov-)chipkaart uit de automaat haal en de betaling akkoord is, duurt het nog zo'n 10 seconden voor het saldo op mijn kaart staat. Ik krijg een keurig bonnetje waarop staat dat ik mijn geld bij het Verkoop- en Informatiepunt terug kan vragen. Ook op dit station is geen personeel. De tweede keer lukt het wel. Ik reis op saldo (1,03 euro) terug naar Alexander. Ik ga proberen dit geld terug te vragen, net als de 5 euro dit ik nooit ontvangen heb. Uiteindelijk keer ik - nog steeds zonder (al dan niet tijdelijke) studentenchipkaart huiswaarts.
Conclusies
- De poortjes maken het zwartrijders nauwelijks moeilijker
- Het RET-personeel doet bijzonder weinig moeite zich klantvriendelijk op te stellen
Reisverslag van een student
Afgelopen avond eens naar Rotterdam geweest, om te kijken hoe ik daar als student nog met de metro kan reizen. Ik woon niet in Rotterdam, en heb dan ook nog geen chipkaart thuis gestuurd gekregen. Wel heb ik een persoonlijke chipkaart (aangevraagd toen die nog gratis was), maar zonder tegoed erop. Mijn plan is om met de trein uit de richting Utrecht naar Rotterdam Alexander te reizen en daar de metro naar Beurs te nemen. Geen onredelijk reisschema zou je zeggen, en als houder van een OV-Studentenkaart betaal ik gewoon voor het recht op dit traject te reizen (ook al wordt deze 'betaling' natuurlijk kwijt gescholden voor studenten die afstuderen).
Per trein kom ik aan in Rotterdam Alexander. Zoals verwacht zijn alle poortjes naar de metrostations dicht. Er loopt geen personeel rond, en ook is er geen enkele informatie te vinden waarop staat hoe studenten zonder chipkaart de poortjes te passeren. Ik moet toch naar Beurs, dus besluit de poortjes te passeren door achter iemand anders aan te lopen. Dat lukt zonder problemen.
Ik besluit in Voorschoterlaan, het eerste ondergrondse station vanaf richting Alexander, een tussenstop te maken. Ik verlaat het station weer door achter iemand aan te lopen. Ik trap daarbij wel op de voet van mijn voorganger, maar ondanks dit en het luide gepiep dat de poortjes maken wanneer er meer personen tegelijk passeren, loopt deze reiziger zonder op of om te kijken door. Ik vraag me overigens af hoe precies gedetecteerd wordt als er twee personen tegelijk door het poortje lopen: met de lichtsensors aan de zijkanten, of met een sensor in de vloer van het poortje? Overigens had ik helemaal mijn voorgangers voeten er niet af hoeven lopen, want de poortjes sluiten zo langzaam dat er ruim voldoende tijd is achter iemand door te lopen. Ik loop weer achter iemand aan terug de hal in, ditmaal door mijn lege chipkaart voor de scanner te houden. Ook dan heb je voldoende tijd om de poortjes te passeren.
In de hal zie ik dat twee RET'ers in hun hokje zitten. Ik vraag me af of ze de luide pieptoon die ik net veroorzaakte niet gehoord hebben of niet interessant vinden, maar ze geven in elk geval geen krimp. Ik ga naar dit loket en laat mijn ov-studentenkaart zien, met het verzoek om een tijdelijke ov-studentenchipkaart. Dat blijkt niet te kunnen, ik moet daarvoor op Beurs, maar dan wel voor 9 uur 's avonds (het is inmiddels rond half 10). "Maar hoe kom ik dan op Beurs?", vraag ik de employee. "Kom morgen maar terug", is het antwoord. Ik geef aan dat ik toch echt vandaag naar het centrum wil, waarop ik als antwoord "pak maar de tram" krijg. Ik vraag of ik op saldo reizen en dan geld terug vragen? Nee, ik had maar eerder een ov-studentenkaart moeten regelen (net alsof ik elke week in Rotterdam kom?).
Ik stel voor dat ik dan maar achter mensen aan blijf lopen, waarop de bediende aangeeft dat ik dan een boete kan verwachten als ik gecontroleerd word. Is dat waar? Als ik het goed begrepen heb, is de OV-studentenkaart nog steeds het officiele vervoersbewijs, en is de ov-chipkaart voor studenten alleen om de poortjes te openen, dus dan zou ik met een OV-studentenkaart meer zonder chipkaart gewoon een geldig vervoersbewijs hebben. Hoe dan ook, uiteindelijk besluit de man mij een zogenaamde RET servicekaart te geven. 'Gedurende 1 uur na inchecken onbeperkt reizen bij de RET', staat erop. Ik ben op dat moment al binnen de poortjes. Uitchecken met deze kaart kan niet omdat de kaart niet is ingecheckt, dus is het voor mij onmogelijk om in te checken (binnen de poortjes kun je niet inchecken). Ik loop terug naar de man achter de balie, waarop hij zijn hok verlaat, met zijn eigen kaart het station uitloopt en met mijn kaart weer incheckt.
Op Beurs hangt wel een hoop personeel rond de poortjes. Mensen die vergeten uit te checken worden er tussen uit gepikt. Ik vraag weer om een tijdelijke ov-studentenchipkaart. Een medewerker probeert me wat uit te leggen, maar de man beheerste het Nederlands helaas onvoldoende om zich verstaanbaar te kunnen maken. Een college komt te hulp en ik herhaal mijn vraag. De eerste collega probeert uit te leggen dat ik dan maar niet kan reizen en de volgende dag voor 21.00 uur terug moet komen. De andere collega beseft echter dat dat belachelijk is, en vraagt zijn eerste college om een servicekaart. Die weigert in eerste instantie, maar als de tweede college nog een halve minuut blijft aandringen en uitlegt dat ik toch echt moet reizen, haalt hij een stapel van zo'n paar 100 servicekaarten uit zijn zak, en geeft mij er een.
Ik reis terug naar station Blaak. Met mijn servicekaart check ik uit, en kom in het NS-station terecht. Overigens heb je een ov-chipkaart nodig om het treinstation langs deze kant te verlaten of binnen te gaan, dit staat volgens mij in het NS-station niet duidelijk aangegeven. In de gang tussen metrostation en treinstation hangt een groep van zo'n zes jongeren. De voorste geeft een niet al te harde duw tegen het poortje, waarop het half open blijft staan, en de andere vijf kunnen zo doorlopen. Ook op deze manier is zwartrijden dus geen enkel probleem. Alleen de balie in dit station is bemand, bij de poortjes staat geen personeel.
Ik reis door naar Capelsebrug. Hier probeer ik saldo op mijn chipknip te laden. Dit mislukt in eerste instantie, omdat ik, ondanks de uitgebreide waarschuwing je kaart vooral in het bakje te laten leggen tot de transactie klaar is, mijn kaart te vroeg weg haal: nadat ik mijn (niet ov-)chipkaart uit de automaat haal en de betaling akkoord is, duurt het nog zo'n 10 seconden voor het saldo op mijn kaart staat. Ik krijg een keurig bonnetje waarop staat dat ik mijn geld bij het Verkoop- en Informatiepunt terug kan vragen. Ook op dit station is geen personeel. De tweede keer lukt het wel. Ik reis op saldo (1,03 euro) terug naar Alexander. Ik ga proberen dit geld terug te vragen, net als de 5 euro dit ik nooit ontvangen heb. Uiteindelijk keer ik - nog steeds zonder (al dan niet tijdelijke) studentenchipkaart huiswaarts.
Conclusies
- De poortjes maken het zwartrijders nauwelijks moeilijker
- Het RET-personeel doet bijzonder weinig moeite zich klantvriendelijk op te stellen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Europees Parlement twijfelt aan legitimiteit OV-chipkaart
Uitgegeven: 3 februari 2009 21:58
Laatst gewijzigd: 3 februari 2009 23:54
AMSTERDAM - De SP denkt dat de Nederlandse Bank Europese regels overtreedt als het besluit de OV-chipkaart als betaalmiddel te accepteren en stelt vragen aan de Europese Commissie.
Aanleiding voor de Europese aandacht is de bankvergunning die voor het OV-chipkaartsysteem verstrekt moet worden.
Het bedrijf achter de kaart, Trans Link Systems (TLS), moet door De Nederlandsche Bank worden aangemerkt als een Elektronische Geld Instelling, zodra meer dan zes miljoen euro aan geld wordt beheerd.
Rotterdam
Vorige week maakte staatssecretaris Tineke Huizinga duidelijk dat deze grens waarschijnlijk overschreden wordt nu het betaalmiddel verplicht is in de Rotterdamse metro. Inmiddels heeft TLS dat aan de Nederlandse Bank gemeld.
De procedure om als Elektronische Geld Instelling te worden aangemerkt is inmiddels begonnen en zou in maart tot certificering moeten komen.
Omdat de OV-chipkaart alleen in Nederland gebruikt wordt, hoeft de OV-chipkaart niet aan zwaardere Europese eisen te voldoen maar kan volstaan met door de Nederlandsche Bank opgestelde eisen.
Europese bank
Aan die mindere eisen twijfelt de Socialistische Partij en wijst op het bestaan van twee Europese richtlijnen uit 2000, die stellen dat erkenning in één Europese lidstaat meteen een vergunning voor heel Europa betekent. In dat geval gelden de zwaardere eisen.
De zwaardere eisen vormen dan mogelijk een obstakel, omdat een gekraakte technologie wordt gebruikt die ook nog eens gebruik maakt van geheime versleuteling. Beide punten zijn volgens de Europese standaard niet toegestaan.
Erik Meijer
Europees Parlementslid Erik Meijer (SP) zegt dan ook problemen te voorzien en heeft dan ook de Europese Commissie gevraagd wat nu precies de status is.
"Wapent Nederland zich niet beter tegen gebreken en vervalsingen, dan zal die kaart nooit worden goedgekeurd", stelt Meijer.
"Ik zie het niet gebeuren dat De Nederlandse Bank dat risico neemt. Hackers kunnen de broncode van je kaart immers zó op internet vinden."
Bron: Nu.nl
Uitgegeven: 3 februari 2009 21:58
Laatst gewijzigd: 3 februari 2009 23:54
AMSTERDAM - De SP denkt dat de Nederlandse Bank Europese regels overtreedt als het besluit de OV-chipkaart als betaalmiddel te accepteren en stelt vragen aan de Europese Commissie.
Aanleiding voor de Europese aandacht is de bankvergunning die voor het OV-chipkaartsysteem verstrekt moet worden.
Het bedrijf achter de kaart, Trans Link Systems (TLS), moet door De Nederlandsche Bank worden aangemerkt als een Elektronische Geld Instelling, zodra meer dan zes miljoen euro aan geld wordt beheerd.
Rotterdam
Vorige week maakte staatssecretaris Tineke Huizinga duidelijk dat deze grens waarschijnlijk overschreden wordt nu het betaalmiddel verplicht is in de Rotterdamse metro. Inmiddels heeft TLS dat aan de Nederlandse Bank gemeld.
De procedure om als Elektronische Geld Instelling te worden aangemerkt is inmiddels begonnen en zou in maart tot certificering moeten komen.
Omdat de OV-chipkaart alleen in Nederland gebruikt wordt, hoeft de OV-chipkaart niet aan zwaardere Europese eisen te voldoen maar kan volstaan met door de Nederlandsche Bank opgestelde eisen.
Europese bank
Aan die mindere eisen twijfelt de Socialistische Partij en wijst op het bestaan van twee Europese richtlijnen uit 2000, die stellen dat erkenning in één Europese lidstaat meteen een vergunning voor heel Europa betekent. In dat geval gelden de zwaardere eisen.
De zwaardere eisen vormen dan mogelijk een obstakel, omdat een gekraakte technologie wordt gebruikt die ook nog eens gebruik maakt van geheime versleuteling. Beide punten zijn volgens de Europese standaard niet toegestaan.
Erik Meijer
Europees Parlementslid Erik Meijer (SP) zegt dan ook problemen te voorzien en heeft dan ook de Europese Commissie gevraagd wat nu precies de status is.
"Wapent Nederland zich niet beter tegen gebreken en vervalsingen, dan zal die kaart nooit worden goedgekeurd", stelt Meijer.
"Ik zie het niet gebeuren dat De Nederlandse Bank dat risico neemt. Hackers kunnen de broncode van je kaart immers zó op internet vinden."
Bron: Nu.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Die hebben er duidelijk helemaal niets van begrepen - ze spreken zichzelf totaal tegen. Als hackers de broncode zo op internet zouden kunnen vinden, zou dat het risico juist verminderen.Reiziger Ddrs schreef:De zwaardere eisen vormen dan mogelijk een obstakel, omdat een gekraakte technologie wordt gebruikt die ook nog eens gebruik maakt van geheime versleuteling. Beide punten zijn volgens de Europese standaard niet toegestaan.
Erik Meijer
Europees Parlementslid Erik Meijer (SP) zegt dan ook problemen te voorzien en heeft dan ook de Europese Commissie gevraagd wat nu precies de status is.
"Wapent Nederland zich niet beter tegen gebreken en vervalsingen, dan zal die kaart nooit worden goedgekeurd", stelt Meijer.
"Ik zie het niet gebeuren dat De Nederlandse Bank dat risico neemt. Hackers kunnen de broncode van je kaart immers zó op internet vinden."
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Er zitten lichtsensors in de zijkant, de vloer loopt in een bultje zodat daar stroom- en netwerkvoorziening kan lopen.math1985 schreef:Ik vraag me overigens af hoe precies gedetecteerd wordt als er twee personen tegelijk door het poortje lopen: met de lichtsensors aan de zijkanten, of met een sensor in de vloer van het poortje?
Het is logisch dat de poortjes niet snel sluiten, want mocht het fout gaan dan krijg je een flinke slag tegen je gezicht, lijkt mij ook niet prettig. Daarbij, als je op normaal tempo loopt en niet direct op de ander zit, zijn de deuren vaak toch al voor je gesloten of je moet ze het laatste stukje wegduwen. In dat geval zal het alarm afgaan.Overigens had ik helemaal mijn voorgangers voeten er niet af hoeven lopen, want de poortjes sluiten zo langzaam dat er ruim voldoende tijd is achter iemand door te lopen. Ik loop weer achter iemand aan terug de hal in, ditmaal door mijn lege chipkaart voor de scanner te houden. Ook dan heb je voldoende tijd om de poortjes te passeren.
Het alarm gaat zo vaak af dat het niet leuk meer is, daarbij zijn veel zwartrijders potentieel gevaarlijke personen.In de hal zie ik dat twee RET'ers in hun hokje zitten. Ik vraag me af of ze de luide pieptoon die ik net veroorzaakte niet gehoord hebben of niet interessant vinden, maar ze geven in elk geval geen krimp.
Dat je geen tijdelijke chipkaart kan krijgen op dat tijdstip is (voor mij) logisch, 's avonds stopt de uitgifte daarvan om veiligheidsredenen.
Ja, want je moet ingecheckt zijn als je in de metro reist. Dat is met handscanners te controleren en daar kunnen ze een boete voor geven. Je studentenkaart is een vervoersbewijs, maar in de metro alleen in combinatie met een chipkaart. Andersom is de chipkaart ook alleen geldig als je een studentenkaart erbij hebt, totdat de papieren studentenkaart wordt afgeschaft.Ik stel voor dat ik dan maar achter mensen aan blijf lopen, waarop de bediende aangeeft dat ik dan een boete kan verwachten als ik gecontroleerd word. Is dat waar?
De automaat geeft met zoveel waarschuwingen op het scherm en met een zeer doordringend geluid aan dat het opladen nog niet is afgelopen. Overigens gaat het bijna altijd goed, dit is de eerste keer dat ik hoor dat het opladen echt fout gaat bij te vroeg verwijderen van de chipkaart. Het geld terugvragen moet wel op tijd gebeuren, ik dacht binnen zes maanden. Overdag is er (natuurlijk) veel meer personeel aanwezig, dan reizen ook meer mensen met de metro. Die conclusie lijkt mij niet zo heel erg moeilijk. Op de sneltramstations is bijna nooit personeel aanwezig, daar er geen voorzieningen zijn voor dat personeel. Alleen de eindpunten en Alexander hebben een klein kantoortje, dat van Alexander heeft bijvoorbeeld maar ruimte voor drie stoelen.Ik reis door naar Capelsebrug. Hier probeer ik saldo op mijn chipknip te laden. Dit mislukt in eerste instantie, omdat ik, ondanks de uitgebreide waarschuwing je kaart vooral in het bakje te laten leggen tot de transactie klaar is, mijn kaart te vroeg weg haal: nadat ik mijn (niet ov-)chipkaart uit de automaat haal en de betaling akkoord is, duurt het nog zo'n 10 seconden voor het saldo op mijn kaart staat. Ik krijg een keurig bonnetje waarop staat dat ik mijn geld bij het Verkoop- en Informatiepunt terug kan vragen.
Daarbij, dat het aantal zwartrijders afneemt met de poortjes is een groot voordeel, maar zoals verwacht bij bijna iedereen kwam dat ook door de grote hoeveelheid personeel die er rondloopt/rondliep. Als dat weer op het gebruikelijke peil is zal er waarschijnlijk wel een afname zijn, maar verdwijnen doet het zeker niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Op http://www.studentenreisbewijs.nl lees ik:Bee schreef:Ja, want je moet ingecheckt zijn als je in de metro reist. Dat is met handscanners te controleren en daar kunnen ze een boete voor geven. Je studentenkaart is een vervoersbewijs, maar in de metro alleen in combinatie met een chipkaart. Andersom is de chipkaart ook alleen geldig als je een studentenkaart erbij hebt, totdat de papieren studentenkaart wordt afgeschaft.
"Deze Tijdelijke Studenten OV-chipkaart is op zichzelf geen vervoerbewijs. Je reist alleen geldig in combinatie met je papieren OV Studentenkaart. Bij controle laat je dus gewoon deze kaart zien. De Tijdelijke Studenten OV-chipkaart gebruik je om de poortjes te openen."
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Precies. De broncode is welliswaar op te vragen via internet, maar de truc van dergelijke algoritmes is dan ook niet in het geheim houden van de manier waarop er versleuteld is (de broncode dus) maar in het geheim houden van de gebruikte keys e.d. Doordat de code openbaar is kunnen allerlei experts de zwakke plekken aanwijzen en houd je dus (in theorie) een foutloos systeem over.math1985 schreef:Die hebben er duidelijk helemaal niets van begrepen - ze spreken zichzelf totaal tegen. Als hackers de broncode zo op internet zouden kunnen vinden, zou dat het risico juist verminderen.
Nu is dat laatste natuurlijk niet zo, maar je kunt wel duidelijk stellen dat open algoritmes veel minder kwetsbaar zijn dan gesloten algoritmes waarvan de broncode ineens uitlekt of ontdekt wordt (zie de case OV-chipkaart).
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Dat klopt bij wat ik heb gezegd. De tijdelijke studentenkaart is geen losstaand vervoersbewijs, het moet getoond worden samen met je studentenkaart. Maar zonder (tijdelijke) chipkaart is je studentenkaart niet geldig in de metro.
Vergelijk het met een treinkaartje met reductietarief. Een treinkaartje met reductietarief is ook alleen een geldig vervoersbewijs als je er een kortingskaart bij heeft. In de metro is dat ook zo met de (tijdelijke) chipkaart totdat de papieren studentenkaart is afgeschaft.
Vergelijk het met een treinkaartje met reductietarief. Een treinkaartje met reductietarief is ook alleen een geldig vervoersbewijs als je er een kortingskaart bij heeft. In de metro is dat ook zo met de (tijdelijke) chipkaart totdat de papieren studentenkaart is afgeschaft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
En waarom staat dat niet op die website dan? Dat is toch de website die steeds naar de studenten is gecommuniceerd.
Het is een spectrum.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Ik ben benieuwd waar ik de volgende keer tegenaan loop als ik van Ut naar Dtz wil. Ik krijg meer en meer het idee dat die hele flutkaart je het reizen eigenlijk uberhaupt onmogelijk maakt. Want het wordt natuurlijk veel duurder allemaal, en er is een hoop gezeik met dat in en uitchecken, dat is onpraktisch in de spits, bla bla geneuzel. De enige die hier blij van worden zijn straks JUIST de fraudeurs. Nou, klasse werk. Top.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Het staat achterop de 1+1=1 flyer die studenten krijgen als ze een chipkaart thuisbezorgd worden. Samen vormen ze een reisbewijs. In openbaar vervoer waar de chipkaart nog niet verplicht is, is de (tijdelijke) chipkaart niet verplicht om een reisbewijs te vormen, in de metro van Rotterdam is dat wel zo. Daarbij heeft die site weinig tot geen prioriteit bij de uitreikende instantie (IB-Groep/NS/TLS) en willen ze vooral niet bereikbaar zijn, gezien het feit dat ze voor de chipkaart een apart telefoonnummer hebben wat ook nog eens goed is weggestopt op de website.Karl schreef:En waarom staat dat niet op die website dan? Dat is toch de website die steeds naar de studenten is gecommuniceerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Prima dat het op de flyer schijnt te staan, maar het moet OOK op de website staan. De OV-chipkaart wordt gepresenteerd als een nieuw, hip en flashy betaalmiddel, dan verwacht ik tenminste dat de informatie ook op internet te vinden is.Bee schreef:Het staat achterop de 1+1=1 flyer die studenten krijgen als ze een chipkaart thuisbezorgd worden. Samen vormen ze een reisbewijs. In openbaar vervoer waar de chipkaart nog niet verplicht is, is de (tijdelijke) chipkaart niet verplicht om een reisbewijs te vormen, in de metro van Rotterdam is dat wel zo. Daarbij heeft die site weinig tot geen prioriteit bij de uitreikende instantie (IB-Groep/NS/TLS) en willen ze vooral niet bereikbaar zijn, gezien het feit dat ze voor de chipkaart een apart telefoonnummer hebben wat ook nog eens goed is weggestopt op de website.
Dat de website geen prioriteit heeft bij diverse instanties staat wel weer symbool voor het falen van de OV-chipkaart: MISCOMMUNICATIE, onderling en richting de reiziger.
Ik ben voor de OV-chipkaart, maar niet zoals het in Nederland/Rotterdam gebeurt.
Het is een spectrum.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Reiziger positief over ov-chipkaart
Uitgegeven: 5 februari 2009 14:26
Laatst gewijzigd: 5 februari 2009 14:29
AMSTERDAM - Reizigers in de Rotterdamse metro zijn goed te spreken over de ov-chipkaart. Reizigers zijn met name positief over het gemak van het reizen en de informatievoorziening door de vervoersbedrijf RET.
Dat blijkt uit een steekproef onder 553 metroreizigers. Sinds 29 januari is de ov-chipkaart het enige reis- en betaalmiddel in de Rotterdamse metro. Driekwart geeft aan al gewend te zijn aan het reizen met de kaart.
De groep 65-plussers is het meest positief over de ov-chipkaart. Zij geven het betaalmiddel een 7,6 als rapportcijfer. Het gemiddelde rapportcijfer van alle groepen reizigers is een 6,7.
Sfeer
Algemeen directeur Pedro Peters van de RET is tevreden emt de uitslag. "In de praktijk lijkt het alsof de klanten al jaren met de kaart reizen. Ook de sfeer in de metro is goed", aldus Peters.
Bron: Nu.nl
Uitgegeven: 5 februari 2009 14:26
Laatst gewijzigd: 5 februari 2009 14:29
AMSTERDAM - Reizigers in de Rotterdamse metro zijn goed te spreken over de ov-chipkaart. Reizigers zijn met name positief over het gemak van het reizen en de informatievoorziening door de vervoersbedrijf RET.
Dat blijkt uit een steekproef onder 553 metroreizigers. Sinds 29 januari is de ov-chipkaart het enige reis- en betaalmiddel in de Rotterdamse metro. Driekwart geeft aan al gewend te zijn aan het reizen met de kaart.
De groep 65-plussers is het meest positief over de ov-chipkaart. Zij geven het betaalmiddel een 7,6 als rapportcijfer. Het gemiddelde rapportcijfer van alle groepen reizigers is een 6,7.
Sfeer
Algemeen directeur Pedro Peters van de RET is tevreden emt de uitslag. "In de praktijk lijkt het alsof de klanten al jaren met de kaart reizen. Ook de sfeer in de metro is goed", aldus Peters.
Bron: Nu.nl
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten