Plaatsen voor mindervaliden in trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Eigenlijk vind ik het raar dat we plekken in bussen en treinen moeten reserveren voor mindervaliden mensen/ouderen (rolstoelplekken uitgezonderd..), en daar weer een discussie over voeren. Nog niet zo heel lang geleden was het gewoon heel normaal dat je opstond voor die mensen, zonder discussie. Laten we eens de discussie voeren waarom dat geen vanzelfsprekendheid meer is. :idea:
Is dat wel zo? In de gevallen dat ik een mindervalide persoon in bus of trein zag en er was geen zitplek meer heb ik nog nooit meegemaakt dat er niet iemand op stond.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Thom91 »

marlies schreef:
Frans F schreef: Ik woon in een buurt met heel veel ouderen. Degenen met een laag inkomen die wmo-vergoeding krijgen gaan steevast met de regio-taxi naar het ziekenhuis, het winkelcentrum, etc. Degenen met een aanvullend pensioen die geen wmo-vergoeding krijgen gaan met de bus omdat ze de taxi te duur vinden. Sorry, maar dat is realiteit op dit moment. De huidige wmo-regeling houdt alleen maar rekening met inkomen niet met wel/geen noodzaak om met de taxi te gaan.
Ja, daar heb je een punt. Onder ouderen heerst veel meer een moraal van "Vadertje staat heeft dat voor me geregeld, daar heb ik 40 jaar voor gewerkt en dus maak ik er gebruik van ook". Dat zal moeten veranderen. Mijn referentiekader is de groep onder de 60, die hechten over het algemeen veel meer aan hun zelfstandigheid en de vrijheid om op pad te kunnen gaan zonder ruim van te voren iets geregeld te hoeven hebben. Hoe toegankelijker het OV, hoe groter het percentage van die groep zal zijn dat er van gebruik kan en zal maken en uiteindelijk bespaart dat een boel geld.
Thom91 schreef: Toch kan ik me wel enigszins vinden in het commentaar van Frans F. Er is zwaar gesubsidieerd WMO-vervoer, waar heel veel geld naar toe moet. Vervolgens wordt er weer veel geld naar een ander vervoermiddel gegooid terwijl het mij niet lijkt dat die twee met elkaar moeten 'concurreren'. Dan kan je er beter voor kiezen om 1 van de 2 goed uit te voeren. En verder hebben de gehandicapten natuurlijk hun vertegenwoordigers die in gesprek kunnen gaan over dat WMO vervoer.
Daar ben ik het dus niet mee eens: het OV moet met WMO-vervoer concurreren in de zin dat het het zo veel mogelijk overbodig maakt. Helemaal lukt dat natuurlijk nooit, maar iedereen behalve de taxi-brache wordt er beter van als het OV een beter alternatief voor het WMO-vervoer wordt. En ik heb niet zo veel sympathie voor de taxi-branche :P
Een van de twee kiezen, dit is geld over de balk gooien..
Komt wel goed schatje.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door verfmeer »

Waarom kan dit niet allebei bestaan? Kijk, mensen die auto kunnen rijden hebben er naar mijn mening geen recht op, maar bijv. kinderen van het speciaal onderwijs kunnen meestal niet met het ov en hebben dus geen andere keus. Ik denk dat je kritisch naar die WMO-taxi's moet kijken, maar 123 afschaffen lijkt mij een slecht idee.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door AppleMoose »

Geert schreef:
Ronaldussen schreef:Eigenlijk vind ik het raar dat we plekken in bussen en treinen moeten reserveren voor mindervaliden mensen/ouderen (rolstoelplekken uitgezonderd..), en daar weer een discussie over voeren. Nog niet zo heel lang geleden was het gewoon heel normaal dat je opstond voor die mensen, zonder discussie. Laten we eens de discussie voeren waarom dat geen vanzelfsprekendheid meer is. :idea:
Is dat wel zo? In de gevallen dat ik een mindervalide persoon in bus of trein zag en er was geen zitplek meer heb ik nog nooit meegemaakt dat er niet iemand op stond.
Als dat altijd zou gebeuren, dan hoefden we geen zitplaatsen te reserveren voor deze mensen ;)

@Thom91: Nogmaals, het is niet of-of, het is een kwestie van en-en. En zorgen dat het openbaar vervoer ook geschikt is voor mindervalide mensen die zelfstandig willen en kunnen reizen, en zorgen voor goede voorzieningen voor mensen die niet zelfstandig kunnen kiezen. Deze twee vormen van vervoer hoeven/kunnen niet met elkaar concurreren, daar de wmo-taxi enkel toegankelijk is voor een bepaalde doelgroep, en het ov voor alle doelgroepen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Wubbo »

Ronaldussen schreef:Laten we trouwens ook eens ophouden om van alle (ethische) discussies gelijk een "financiële discussie" te maken.
Financiën mogen in mijn ogen nooit van doorslaggevende betekenis zijn bij ethische kwesties!
Natuurlijk zijn ze dat op een gegeven moment wel. Je kan miljoenen investeren in een systeem dat het mogelijk maakt dat mensen met een heel specifieke afwijking ook met het openbaar vervoer kunnen gaan, maar als dat een doelgroep is van 5 mensen en je daar uiteindelijk 1 reis per jaar extra door krijgt, dan mag je best een discussie voeren over die investering.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Als dat altijd zou gebeuren, dan hoefden we geen zitplaatsen te reserveren voor deze mensen ;)
Nou ja, dat vraag ik me dus af. Ik vind dit typische symboolpolitiek: het oogt heel aardig en meedenken, maar in de praktijk zal het weinig voordelen bieden. In een trein met voldoende zitplaatsen maakt het niet uit waar je gaat zitten, en als het wel druk is zal er toch vaak iemand voor je opstaan (in mijn ervaring dan).
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door AppleMoose »

@ Wubbo: Dat is hier nu niet aan de orde. Daarbij stel ik ook niet dat de financiën geen enkele rol mogen spelen in een beslissing, maar je moet ook breder kijken. Uiteindelijk zou je ook kunnen beslissen op grond van wat beter is voor die doelgroep, los van het financiële kader. Juist dat brede perspectief mis ik nogal eens in dit soort discussies.

@ Geert: Dat kun je vinden, op basis van jouw ervaringen. Ik heb weer andere ervaringen, zowel in de trein als in de bus, waar bij gereserveerde zitplaatsen wellicht wel een uitkomst waren. Maar ik denk dat we er beiden mee eens zijn dat dit eigenlijk overbodig hoort te zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Thom91 »

Ronaldussen schreef:
Geert schreef:
Ronaldussen schreef:Eigenlijk vind ik het raar dat we plekken in bussen en treinen moeten reserveren voor mindervaliden mensen/ouderen (rolstoelplekken uitgezonderd..), en daar weer een discussie over voeren. Nog niet zo heel lang geleden was het gewoon heel normaal dat je opstond voor die mensen, zonder discussie. Laten we eens de discussie voeren waarom dat geen vanzelfsprekendheid meer is. :idea:
Is dat wel zo? In de gevallen dat ik een mindervalide persoon in bus of trein zag en er was geen zitplek meer heb ik nog nooit meegemaakt dat er niet iemand op stond.
@Thom91: Nogmaals, het is niet of-of, het is een kwestie van en-en. En zorgen dat het openbaar vervoer ook geschikt is voor mindervalide mensen die zelfstandig willen en kunnen reizen, en zorgen voor goede voorzieningen voor mensen die niet zelfstandig kunnen kiezen. Deze twee vormen van vervoer hoeven/kunnen niet met elkaar concurreren, daar de wmo-taxi enkel toegankelijk is voor een bepaalde doelgroep, en het ov voor alle doelgroepen.
Ik zie liever dat het een het ander aanvult dan dat er een volledig extra net wordt gemaakt. Je zou mindervaliden met een taxidienst prima kunnen vervoeren naar een station waar vervolgens op een trein gestapt kan worden. Op het eindstation zou dezelfde mindervalide daar weer met een andere taxiservice naar huis gebracht kunnen worden. Dit is veel goedkoper en efficiënter dan dezelfde taxi de mogelijk 200 km laten rijden en vervolgens 200 km terug.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door AppleMoose »

Verreweg de meeste ritten met de wmo-taxi's worden binnen de regio gemaakt. Daarnaast heb je inderdaad nog de Valys voor ritten buiten de regio, maar de meesten maken daar geen of heel weinig gebruik van.
Natuurlijk kun je kijken of je het een en ander met elkaar kunt verbinden en daar zijn ze ook mee bezig (in onze regio is jouw plan al onderwerp van gesprek). Maar feit blijft dat voor een deel het ov gewoon geen optie is. Dus zul je moeten zorgen dat er ook ander vervoer mogelijk blijft zoals de wmo-taxi. Daarmee blijft het dus een en-en verhaal en geen of-of.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Thom91 »

Voor welke groep is het OV geen optie dan?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door AppleMoose »

O.a. de doelgroep waar ik mee werk. Daarvoor is het echt niet verantwoord om met het ov te gaan. Niet voor henzelf en zeker ook niet voor de overige reizigers. Daarnaast kun je niet met alle soorten rolstoelen e.d. het ov in, dus voor die mensen is het ook al geen optie.

Dat buiten beschouwing gelaten, is het de vraag of "jouw" plan wel echt zo efficiënt is daar de meeste reizen binnen de regio gemaakt worden. Voor een reis van Dieren naar Rheden heb je nu 1 taxi nodig. Onderweg worden meestal meerdere mensen opgehaald en afgezet. Als we jouw idee uitvoeren dan heb je minimaal 2 taxi's nodig voor 1 en dezelfde reis die persoon X maakt. Taxi haalt die persoon op in Dieren en brengt hem naar het dichtstbijzijnde ov-halte. 3 straten verderop heb je de bushalte van lijn 43, maar is te ver voor die persoon om daar zelfstandig heen te kunnen gaan. Daar wordt die persoon afgezet en moet die vervolgens in lijn 43 stappen. In Rheden stapt die weer uit en moet die persoon weer in de taxi (In de praktijk zal dat vaak dezelfde taxi zijn als in Dieren, maar nu rijdt ie leeg naar Rheden...), om vervolgens naar het adres te gaan waar die persoon moet wezen.
Afgezien of dit wel of niet efficiënt/goedkoper is, is het ook de vraag of deze gang van zaken wenselijk is. Drie keer in- en drie keer uitstappen in een relatief kort tijdsbestek op een relatief korte afstand kan zeer belastend zijn voor mensen met een handicap. Daarnaast vergroot natuurlijk ook de kans dat er iets misgaat onderweg door de speling die taxi's hebben en de tijden van het ov.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Thom91 »

Ik ging vooral uit van het gebruik met de trein, niet zozeer met de bus en dus ook voor de langere tripjes. Voor een tripje in de buurt lijkt een taxi mij wel zo handig en klantvriendelijk.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door AppleMoose »

Dan kan ik mij wel vinden in jouw standpunt. Hoewel er altijd doelgroepen blijven bestaan voor wie dat geen optie is en je daarvoor vervoer op maat moet blijven houden, maar verder is dat plan wel het overwegen waard.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Thom91 »

Mijn excuses dat ik daar niet expliciet genoeg in was.. :)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door AppleMoose »

Geeft niet, we komen er wel. :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door verfmeer »

Een mindervalide bij mij in de buurt heeft voor volgende week een taxirit van Den Haag Centraal naar Groningen Hoofdstation gepland staan, omdat ze bang is voor dubbeldekkers. Zij kan namelijk geen traplopen waardoor ze niet bij de stoelen kan. Als men hier over na had gedacht had men misschien VIRM en DDZ met 1 treinstel enkeldeks moeten toepassen, zodat ook deze mensen comfortabel met het OV kunnen reizen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Geert »

Er zijn ook zitplaatsen op het balkon...
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Busfoto.nl »

Wat een onzin. Als iemand zich zo slecht laat infomeren over de trein en haar voorzieningen, vind ik het prima dat ze zo in een keer haar Valys-kilometers opsoepeert.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door verfmeer »

Het klopt dat er enkele stoelen op het balkon staan, maar dat zijn er max. 10, en in de ochtendspits is er een grote kans dat die al vol zijn. Waar wij gezonde mensen een gebrek aan comfort nog wel kunnen overleven, is dat voor veel mensen die slecht ter been zijn geen mogelijkheid.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Geert »

Maar die kunnen dan vragen of ze mogen zitten in die stoelen op het balkon.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Klaasje »

Vaak is het ook best goed te zien als iemand slecht ter been is.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Daantje »

Klaasje schreef:Vaak is het ook best goed te zien als iemand slecht ter been is.
Heel vaak ook niet hoor. Slecht ter been is niet alleen het gevolg van problemen met je bewegingsgestel maar kan ook een gevolg zijn van bijvoorbeeld een hart of longaandoening.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door reisthijs »

verfmeer schreef:Het klopt dat er enkele stoelen op het balkon staan, maar dat zijn er max. 10, en in de ochtendspits is er een grote kans dat die al vol zijn.
Dat lijkt mij in de praktijk toch mee te vallen, de meeste mensen gaan als ze in een VIRM stappen direct naar boven of beneden en negeren de balkon-zitplaatsen. Die plaatsen worden vaak als laatste opgevuld.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door Thom91 »

Daantje schreef:
Klaasje schreef:Vaak is het ook best goed te zien als iemand slecht ter been is.
Heel vaak ook niet hoor. Slecht ter been is niet alleen het gevolg van problemen met je bewegingsgestel maar kan ook een gevolg zijn van bijvoorbeeld een hart of longaandoening.
Dan werkt zijn of haar mond nog prima..
Komt wel goed schatje.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Plaatsen voor mindervaliden in trein

Bericht door matti93 »

Voor mensen die geen zichtbare beperking hebben zal het lastig zijn om een plek 'op te eisen', maar dat zal net zo goed gelden als de plek gereserveerd is voor mindervaliden.
Het lijkt me wel een mooi plan als van te voren bekend is waar de trein stopt en dat er dan op een bepaalde plek op het perron assistentie door de conducteur mogelijk is om een plek te bemachtigen. Kan de conducteur ook meteen wat zichtbare service verlenen om het imago te verbeteren...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten