Ardan on Tour #23: Duits Lijntje bij Veghel [9 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #23: Duits Lijntje bij Veghel [9 foto's]

Bericht door Ardan »

Goedenavond lieve kijkers!
Ik ben net terug uit Schijndel, waar ik dit weekend bij mijn beste vriend heb doorgebracht. Vrijdagmiddag ben ik erheen gegaan, tot Nijmegen met de trein en daarna met de fiets via Grave, Zeeland, Uden en Veghel naar Schijndel. De route kwam (stomtoevallig) een paar keer langs het Duits Lijntje, de voormalige spoorlijn Boxtel-Wesel. Ik kruiste de lijn twee keer bij Mariaheide tussen Uden en Veghel, en in Veghel reed ik er ook een stuk langs. Helaas was het vrijdagavond al donker geworden toen ik daar was. Vrijdag- en zaterdagavond zijn mijn vriend en ik ook nog wel naar de supermarkt vlakbij het oude station van Schijndel geweest, maar ook toen was het donker.

Vanmiddag op de terugweg heb ik echter wel even een beetje tijd genomen om wat foto's te schieten.
De eerste foto is meteen al een teleurstelling: de spoorbrug over de Zuid-Willemsvaart is weggehaald! Links zien we nog wel een wachterswoning.
Afbeelding

Een klein stukje verder bij het industrieterrein is de spoorlijn dubbelsporig.
Afbeelding
Afbeelding
Wat me hier opviel was dat het noordelijke spoor er nog vrij nieuw uitzag. Volgens de opdruk op de dwarsliggers zelfs uit 2001! Waarom zou de boel toen nog vervangen zijn?

Nog een stukje verder een oude spoorwegovergang.
Afbeelding
Afbeelding

Brug over de Aa. Zo te zien gebouwd voor dubbelspoor, geen idee of dat ooit ook zo is geweest hier.
Afbeelding

Het oude station van Veghel staat er niet meer. Wel staan er wat oude overwegattributen roestig te roesten bij de overweg hier, en is er ook nog een wachterswoning.
Afbeelding
Afbeelding

Enkele honderden meters verder naar het oosten staat een juk en houdt het spoor op. Tussen Mariaheide en Uden staat nog wel een informatiebord en een soort monumentje, maar geen rails meer.
Afbeelding

Ik vond het erg interessant om te zien allemaal :) Ik ben zeker van plan vaker deze kant op te komen en dan zal ik wel wat uitgebreider de tijd gaan nemen om de lijn te onderzoeken :) :)
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #23: Duits Lijntje bij Veghel [9 foto's]

Bericht door Etienne »

Leuke foto's :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Ardan on Tour #23: Duits Lijntje bij Veghel [9 foto's]

Bericht door Mr-W »

Leuke foto's :pos:
Jammer dat de spoorbrug weg is :( De vorige keer dat ik in Veghel ben geweest met de auto lag ie er nog.
lijn 25 rijdt namelijk niet lang 't kanaal
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ardan on Tour #23: Duits Lijntje bij Veghel [9 foto's]

Bericht door Aking »

Ardan schreef:Wat me hier opviel was dat het noordelijke spoor er nog vrij nieuw uitzag. Volgens de opdruk op de dwarsliggers zelfs uit 2001! Waarom zou de boel toen nog vervangen zijn?

Ik meen dat het eveneens het Duits Lijntje was waar een jaartje of wat terug nog alle hectometerpaaltjes zijn vervangen of er langs het volledige tracé nog hekken zijn geplaatst (of beide :') ) terwijl de lijn toen ook al niet meer berijdbaar was :X
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #23: Duits Lijntje bij Veghel [9 foto's]

Bericht door Ardan »

Ik heb alleen hectometerpaaltje 16.6 gezien en geen hekken. Maar ik reed er dan ook maar hooguit twee kilometer langs in Veghel en een paar honderd meter in Schijndel dus niet echt representatief :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ardan on Tour #23: Duits Lijntje bij Veghel [9 foto's]

Bericht door Zugführer »

Ik heb het hele traject vorig jaar ergens gewandeld, van Boxtel naar Gennep in twee etappes. Op het hele oostelijke deel staan nog wel infoborden her en der en het tracé is overal nog prima te herkennen, maar rails vind je er niet meer.
De brug over de Zuid-Willemsvaart is verdwenen omdat het kanaal verbreed gaat worden
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #23: Duits Lijntje bij Veghel [9 foto's]

Bericht door Geert »

Leuk verslagje :)
De spoorlijn met spliksplinternieuwe kilometerborden was de lijn Leeuwarden - Stiens. Zijn zelfs nog mondelinge kamervragen over gesteld in 1997 :')
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Ardan on Tour #23: Duits Lijntje bij Veghel [9 foto's]

Bericht door Michael 1988 »

Ardan, als je vaker deze kant op komt geef dan een gil. Ik woon in de buurt en heb vorig jaar en het jaar daarvoor ook al een repo gemaakt van het Duits Lijntje ;). In Veghel kwam ik zelf 3 wachtershuisjes tegen, een staat er bij de Scania fabriek nog. Daarnaast is de brug al ruim een jaar lang weg (helaas). Althans vorig jaar zomer waren ze er mee bezig met demonteren.

Overigens even een tip (voor iedereen zelfs). Als je naar Uden gaat en dan bij de afrit naar het ziekenhuis, daar staat aan de andere kant van de snelweg nog een klein stukje spoor met daarop een locomotief en enkele wagons. Ik ben er vaak zat langs geweest, maar steeds geen tijd gehad om foto's te maken of ik was de camera vergeten.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ardan on Tour #23: Duits Lijntje bij Veghel [9 foto's]

Bericht door Fles »

Dit bedoel je zeker.

Afbeelding
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Ardan on Tour #23: Duits Lijntje bij Veghel [9 foto's]

Bericht door Michael 1988 »

Ja die.

Edit: mijn excuses. Zie net dat dat mogelijk niets te maken had met het duits lijntje. Ligt erg ver van het hoofdtraject af.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten