en kan dat ook niet in Amsterdam?Bee schreef:Daar is het openbaar aanbesteed.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat kan, maar dan gaan tram en metro ook mee in de aanbesteding, omdat men de mening toegedaan is dat het netwerk te hecht is voor een losse aanbesteding van railvervoer en busvervoer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Beter lezen. ;-)waldo79 schreef:Ik lees nergens dat iemand beweert dat de bus minuten sneller is. En wat dan nog?hauptbahnhof schreef:Er wordt gedaan alsof je minuten tijdwinst hebt als je met de bus gaat. Dat is dus in theorie niet zo. Heb het woordje trager niet gezegd. Dus niks tegenspreken.
Enige moment waar je wel iets sneller kan zijnis als er een file trams bij de martelaarsgracht staat richting cs.
Ik zeg alleen dat dat zo lijkt omdat dus een hogere gemiddelde snelheid heeft maar die route is langer en heeft verkeerslichten die star werken. Dus kom je op hetzelfde uit.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Heel teleurstellend dat er geen langere trams voor de 26 komen. Was te verwachten in het traditionele Amsterdam. In iedere planstudie is naar voren gekomen dat langere trams wenselijk zijn (als het kan), maar joh boeiuh! Lekker negeren die hap.FLJ schreef:In het document Nieuws uit DB 30 oktober 2014 dat te vinden is op de website van de SRA staat een kort stukje over de aanschaf van nieuw trammaterieel onder de werknaam 15G. Opvallend is dat er wordt gesproken over minimaal 37 tweerichtingtrams van 30-meter die zullen worden ingezet op lijn 5 en de lijn naar Westwijk. Eerder werd gesproken over 45-meter materieel voor deze lijn, en dit zou ook de rede zijn geweest om deze lijn niet door te trekken naar Amstelstation. Mogelijk willen ze dus toch meer flexibiliteit door gekoppelde 30-meter trams in te zetten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Hmmm...ik lees in dat SRA-document niet expliciet dat het 15G-materieel (ook) op de IJtram ingezet gaat worden. Misschien dat dat nog perspectief biedt voor een 16G-serie met langer materieel.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Prima ;)hauptbahnhof schreef:Beter lezen. ;-)waldo79 schreef:Ik lees nergens dat iemand beweert dat de bus minuten sneller is. En wat dan nog?hauptbahnhof schreef:Er wordt gedaan alsof je minuten tijdwinst hebt als je met de bus gaat. Dat is dus in theorie niet zo. Heb het woordje trager niet gezegd. Dus niks tegenspreken.
Enige moment waar je wel iets sneller kan zijnis als er een file trams bij de martelaarsgracht staat richting cs.
Ik zeg alleen dat dat zo lijkt omdat dus een hogere gemiddelde snelheid heeft maar die route is langer en heeft verkeerslichten die star werken. Dus kom je op hetzelfde uit.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Het was de bedoeling dat bij de bestelling van 40-45 meter lang materieel voor de Amstelveenlijn ook gelijk gekeken zou worden naar extra voertuigen voor lijn 26. Die lange trams komen er niet. Lijkt me sterk dat er een aparte order komt voor alleen de IJtram. Vraag me af waarom er überhaupt nog planstudies worden gedaan als die adviezen toch steeds grotendeels in de wind worden geslagen. Die modernisering van Amsterdamse tramnet wil maar niet van de grond komen.Alargule schreef:Hmmm...ik lees in dat SRA-document niet expliciet dat het 15G-materieel (ook) op de IJtram ingezet gaat worden. Misschien dat dat nog perspectief biedt voor een 16G-serie met langer materieel.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Uit het SRA-document:
Onderlijning door ondergetekende. Ik zie hierin geen reden tot doemdenkerij over de toekomst van het Amsterdamse trammaterieel. Ik wacht het dus nog gewoon rustig af tot het voorjaar.De voorlopige minimale bestelgrootte is 37 15G trams (tweerichting voertuigen van 30 meter lang)
voor de Amstelveenlijn, zowel voor lijn 5 als voor de verbinding tussen Amsterdam Zuid en
Westwijk. [...] Het dagelijks bestuur heeft ingestemd om in het eerste kwartaal van 2015 de behoefte en de
capaciteit op het overige tramnet verder te analyseren zodat het bestuur in maart 2015 een besluit
kan nemen over de volledige grootte van de bestelling en de op te vragen opties.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Wat me vandaag opviel is dat men 'Amstel Station' in de M5 heeft aangepast naar 'Amstelstation', zoals het hoort dus. Verder had die betreffende M5 best veel moeite op weg te komen op Van der Madeweg en Spaklerweg. Veel slippen en stoten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Blaadjes op de rails?
Ik hoop nog steeds dat GVB eens wat logica en uniformiteit in de naamgeving van haltes en stations gaat aanbrengen. Waarom bijvoorbeeld 'Station Duivendrecht', 'Station Bijlmer ArenA', 'Station Sloterdijk' enerzijds en 'Amstelstation', 'Muiderpoortstation' anderzijds? Tuurlijk ligt het antwoord voor de hand: dat is historisch zo gegroeid. Maar da's nog geen reden het zo te laten. In de toevoeging 'station' kan ik me prima vinden - het geeft duidelijk aan dat hier een treinstation is - maar maak er dan 'Station Amstel' en 'Station Muiderpoort' van.
Ook in de verschillen tussen naamgevingen van metrostations en bijbehorende tramhaltes is de logica soms ver te zoeken: metrostation 'De Vlugtlaan' en tramhalte 'Burgemeester De Vlugtlaan'.
Ik hoop nog steeds dat GVB eens wat logica en uniformiteit in de naamgeving van haltes en stations gaat aanbrengen. Waarom bijvoorbeeld 'Station Duivendrecht', 'Station Bijlmer ArenA', 'Station Sloterdijk' enerzijds en 'Amstelstation', 'Muiderpoortstation' anderzijds? Tuurlijk ligt het antwoord voor de hand: dat is historisch zo gegroeid. Maar da's nog geen reden het zo te laten. In de toevoeging 'station' kan ik me prima vinden - het geeft duidelijk aan dat hier een treinstation is - maar maak er dan 'Station Amstel' en 'Station Muiderpoort' van.
Ook in de verschillen tussen naamgevingen van metrostations en bijbehorende tramhaltes is de logica soms ver te zoeken: metrostation 'De Vlugtlaan' en tramhalte 'Burgemeester De Vlugtlaan'.
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Miezerregen...
Wat station betreft vind ik op zich geen probleem. Wel namen bij metrostations moeten worden aangepast. Sowieso de vermelding metrostation en verder dezelfde naam. Dus ook bij Postjesweg: Metrostation Postjesweg ipv Jan Tooropstraat.
Wat station betreft vind ik op zich geen probleem. Wel namen bij metrostations moeten worden aangepast. Sowieso de vermelding metrostation en verder dezelfde naam. Dus ook bij Postjesweg: Metrostation Postjesweg ipv Jan Tooropstraat.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Op zich een goed idee. De vermelding van 'metrostation' zou ook een duidelijker onderscheid tussen de verwijzing naar een metrostation en de verwijzing naar een straatnaam maken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Station Centraal?Alargule schreef:Ik hoop nog steeds dat GVB eens wat logica en uniformiteit in de naamgeving van haltes en stations gaat aanbrengen. Waarom bijvoorbeeld 'Station Duivendrecht', 'Station Bijlmer ArenA', 'Station Sloterdijk' enerzijds en 'Amstelstation', 'Muiderpoortstation' anderzijds? Tuurlijk ligt het antwoord voor de hand: dat is historisch zo gegroeid. Maar da's nog geen reden het zo te laten. In de toevoeging 'station' kan ik me prima vinden - het geeft duidelijk aan dat hier een treinstation is - maar maak er dan 'Station Amstel' en 'Station Muiderpoort' van.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Station Rai (i.p.v. Station RAI) is ook verkeerd gespeld.Jurre schreef:Wat me vandaag opviel is dat men 'Amstel Station' in de M5 heeft aangepast naar 'Amstelstation', zoals het hoort dus. Verder had die betreffende M5 best veel moeite op weg te komen op Van der Madeweg en Spaklerweg. Veel slippen en stoten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
True. We wachten af!Alargule schreef:Onderlijning door ondergetekende. Ik zie hierin geen reden tot doemdenkerij over de toekomst van het Amsterdamse trammaterieel. Ik wacht het dus nog gewoon rustig af tot het voorjaar.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Station erachter is juist beter.
Zuidstation, Bijlmerstation, Holendrechtstation, Kraaienneststation, Sloterdijkstation, Waterloopleinstation *O*
Zuidstation, Bijlmerstation, Holendrechtstation, Kraaienneststation, Sloterdijkstation, Waterloopleinstation *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Bij de bussen gebruikt men simpelweg 'station', bijvoorbeeld Station Gein. Dat vind ik eigenlijk wel prima, want de meeste mensen zullen dit niet verwarren met een treinstation. Wat ook zou kunnen is 'Metro Gein' of zo.Alargule schreef:Blaadjes op de rails?
Ik hoop nog steeds dat GVB eens wat logica en uniformiteit in de naamgeving van haltes en stations gaat aanbrengen. Waarom bijvoorbeeld 'Station Duivendrecht', 'Station Bijlmer ArenA', 'Station Sloterdijk' enerzijds en 'Amstelstation', 'Muiderpoortstation' anderzijds? Tuurlijk ligt het antwoord voor de hand: dat is historisch zo gegroeid. Maar da's nog geen reden het zo te laten. In de toevoeging 'station' kan ik me prima vinden - het geeft duidelijk aan dat hier een treinstation is - maar maak er dan 'Station Amstel' en 'Station Muiderpoort' van.
Ook in de verschillen tussen naamgevingen van metrostations en bijbehorende tramhaltes is de logica soms ver te zoeken: metrostation 'De Vlugtlaan' en tramhalte 'Burgemeester De Vlugtlaan'.
En tsja of je het nu Amstelstation of Station Amstel noemt... als niet-amsterdammer vond ik de benaming 'Amstelstation' ook al een beetje raar klinken, maar het schijnt volledig ingeburgerd te zijn onder Amsterdammers en slaat ook op de omgeving van het Amstelstation ipv enkel het station zelf. Het lijkt me dus goed om dit zo te laten. Ook het voormalige Haarlemmermeerstation wordt nog altijd zo genoemd heb ik het idee. Sommigen op het forum zeggen zelfs Bijlmerstation.
Dingen als 'Sloterdijkstation' of 'Zuidstation' heb ik echter nog nooit gehoord, en ook niet voor nieuwere stations zoals RAI, Science Park en Holendrecht. (Holendrechtstation?).
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
In Berlijn hebben alle haltes bij metrostations een (U) achter de naam (of ervoor weet ik niet meer) in tram en bus. Vind dat helemaal niet zo gek bedacht. Hier zou dat (M) worden. :Y
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ervoor. Is een ideaal systeem. Een bus gaat bijvoorbeeld naar S+U Schöneberg.n-evo schreef:In Berlijn hebben alle haltes bij metrostations een (U) achter de naam (of ervoor weet ik niet meer) in tram en bus. Vind dat helemaal niet zo gek bedacht. Hier zou dat (M) worden. :Y
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Naar mijn weten is 'centraal' hierin nog altijd een bijvoeglijk naamwoord (het centraal/centrale station). Bij alle overige stations is er sprake van namen cq zelfstandige naamwoorden. En in het Nederlands plaats je een bijvoeglijk naamwoord voorzover ik heb opgelet nog altijd voor het zelfstandige naamwoord.paolie schreef:Station Centraal?
Dus nee: hier gewoon 'Centraal Station' en niet het pseudo-franse alternatief.
;)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
^^ Je verhaal zou hebben geklopt toen het station nog Amsterdam Centraal Station (Amsterdam CS) heette. Het station heet echter al jaren Amsterdam Centraal. En hier fungeert Centraal dus als een naam. Oftewel: Station Centraal
-
- Berichten: 3926
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat de spoorwegen een naam hanteren voor een station, betekent niet dat het stad- en streekvervoer dat ook doen. Er zijn maar 5 treinstations in Nederland met de toevoeging "Centraal". Toch zul je in meerdere gebieden zien dat er op de voertuigen (bussen) de bestemming Centraal Station (of **plaatsnaam** Centraal (Station) wordt gebruikt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Omdat de stads- en streekvervoerbedrijven terecht het belangrijkste station van de stad als Centraal Station betitelen. De spoorwegen doen daar moeilijk in (A)
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
...en wat zou toch de functie van 'centraal' in de oude naam zijn geweest?paolie schreef:^^ Je verhaal zou hebben geklopt toen het station nog Amsterdam Centraal Station (Amsterdam CS) heette. Het station heet echter al jaren Amsterdam Centraal. En hier fungeert Centraal dus als een naam. Oftewel: Station Centraal
Anyway, details. Het zal me ook wat schelen. Zolang er maar enige consistentie in het geheel aan namen zit.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Als "station" niet bij de naam hoort dan is het in het Nederlands logisch om de naam van het station achter het woord te plakken met een spatie. Station Arnhem, Station Breda, Station Rilland-Bath. Arnhem Station of Arnhemmerstation is veel minder gebruikelijk. Bij de door Alargule genoemde uitzonderingen geldt dat het woord station al in de naam gebakken zit. Dan is het wat overbodig om het twee keer te vermelden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 153 gasten