NMBS 2015

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

NMBS 2015

Bericht door Suus »

Hallo iedereen,

Zoals wellicht bekend treedt in december bij de NMBS een volledig nieuw vervoersplan in werking. Dit is de grootste aanpassing van de Belgische spoordienstregeling sinds 1984 toen een klokvaste dienstregeling werd ingevoerd. Uiteraard zal deze nieuwe dienstregeling ook op onze wiki verschijnen, een aantal anderen en ik willen zullen daar aan werken.

Nu zit ik wel met een paar dingen die ik vooraf nog even wil regelen.

1. Er zijn in België P-treinen, treinen die als aanvulling op de normale dienstregeling rijden. Op onze wiki is daar tot nu toe geen overzicht van. Omdat ook de P-treinen volledig overhoop gaan wil ik eigenlijk ook alle P-treinen die dit jaar nog rijden in een overzicht vastleggen. Met behulp van Railtime en Beluxtrains moeten we eind kunnen komen. Zijn er mensen die mij daarmee willen helpen?

2. Is het mogelijk dat de oude dienstregeling net zoals de Nederlandse spoordienstregeling gearchiveerd kan worden?

3. Er is afgesproken om twee weken voor het ingaan van de dienstregeling te starten met het bewerken van de wiki. Omdat de nieuwe spoordienstregeling het aanpassen van naar schatting zo'n 650 pagina's behelst vroeg ik mij af of het akkoord is hiermee een week eerder te starten.

Ik hoor het graag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: NMBS 2015

Bericht door Etienne »

Ik heb op mijn computer in Word een lijstje gemaakt van alle Ptreinen.En uiteraard wil ik ook wel bijspringen, daar in het busvervoer ook wijzigingen gaan optreden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS 2015

Bericht door Suus »

Als je mij dat toe zou kunnen mailen zou ik je dankbaar zijn. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: NMBS 2015

Bericht door Roelof88 »

Bee schreef:2. Is het mogelijk dat de oude dienstregeling net zoals de Nederlandse spoordienstregeling gearchiveerd kan worden?
Het is in ieder geval mogelijk om de Belgische treinseries voormalig te maken door onderstaande code toe te voegen aan de infobox:

Code: Selecteer alles

status=voormalig
Zie Serie L3100 waar dit al gedaan is. Ze komen dan in een aparte categorie te staan. Ook moet de parameter dienstregeling=2014 toegevoegd worden (omdat het huidige dienstregelingsjaar standaard ingevuld is in de infobox).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS 2015

Bericht door Suus »

Wat lijkt jullie eigenlijk de beste naam voor de pagina's?
NMBS Serie 500 (2015)
Treinserie 500 (NMBS 2015)
Treinserie 500 (België 2015)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: NMBS 2015

Bericht door Etienne »

Ik vermoed wel dat er vastgehouden wordt aan de eerste 50 en laatste 50 treinnummers, dus alleszins is het noemen van Treinserie 500 niet eens zo'n logische gedachte. Daar zou toch iets op verzonnen moeten worden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS 2015

Bericht door Suus »

Je zou er nog IC en L voor kunnen zetten. Nu gebruiken we op de wiki voor de IC's en IR's de letters maar men gaat deze niet beter communiceren dan nu en ze worden in sommige gevallen in 2015 gebruikt voor treinen die halverwege van treinserie veranderen (vooral met treinen die een lusroute rijden via Brussel of het vliegveld).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: NMBS 2015

Bericht door huibe »

Dan zou ik gaan voor de treinseries (geen IC of L ervoor) met de toevoeging België 2015
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: NMBS 2015

Bericht door Etienne »

Gaat dat dan geen probleem vormen bij het toevoegen van oudere series om een archief aan te leggen?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

NMBS 2015

Bericht door Suus »

Ik weet sowieso nog niet goed of dat automatische systeem goed gaat werken voor België. Ik heb tot nu toe nog geen tijd gehad om het te testen.

Wat betreft de reisinformatie heb ik navraag gedaan bij HGBTF, daar kreeg ik een uitgebreid antwoord dat de reisinformatie niet gaat veranderen t.o.v. nu en kwamen ook meteen de euvels met het veranderen van treinseries op sommige stations op tafel, vandaar dat ik daarom eigenlijk voorstel om alleen nog maar serienummers te gebruiken in plaats van het huidige systeem.

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst eens de dienstregeling bekeken via HAFAS. Er lijken nog wel wat bugs in te zitten omdat sommige treinen dus van serie wijzigen maar dat staat wat slordig in het systeem, die rijden in richting A volledig als serie 1 en in richting B volledig als serie 2, maar ik heb begrepen dat in principe Brussel-Zuid of de Luchthaven de stations zijn waar dan van nummer wordt gewisseld.

Het treinnummeringsysteem blijft verder hetzelfde als met de huidige dienstregeling, met series die bij 0 en bij 50 beginnen en de 7000-8000 serie voor P-treinen. Voor de HSL -treinen en de Benelux geldt het ook in Nederland gebruikte systeem, die zitten allemaal in de 9000-serie.

Van Etienne ontving ik een lijst met P-treinen van deze dienstregeling, die ga ik aankomende week op de wiki plaatsen, daar heb ik nu een idee voor uitgewerkt hoe dat het beste te doen valt (ik wil treinen die een paartje vormen bij elkaar zetten).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: NMBS 2015

Bericht door chemie »

Bee schreef:Hallo iedereen,

2. Is het mogelijk dat de oude dienstregeling net zoals de Nederlandse spoordienstregeling gearchiveerd kan worden?
Ik ben geen expert maar ik ben ervan overtuigt dat dit een mogelijkheid is.
Bee schreef:3. Er is afgesproken om twee weken voor het ingaan van de dienstregeling te starten met het bewerken van de wiki. Omdat de nieuwe spoordienstregeling het aanpassen van naar schatting zo'n 650 pagina's behelst vroeg ik mij af of het akkoord is hiermee een week eerder te starten.

Ik hoor het graag.
Ik heb er geen bezwaar tegen eerder beginnen. 650 pagina's is a hell of a job in twee weken tijd. Je doet het bij slot van rekening vrijwillig en eventueel als hobby. Misschien moet je het even overleggen met het beheer, das altijd nog de beste optie.

Als je er hulp nodig hebt bij het aanpassen stuur even een PM, ik ben welwillend om me erin te verdiepen en te ondersteunen/helpen waar nodig. Vanaf woensdag zijn de tentamens voorbij, dan heb ik wat meer tijd :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS 2015

Bericht door Suus »

Roelof88 schreef:
Bee schreef:2. Is het mogelijk dat de oude dienstregeling net zoals de Nederlandse spoordienstregeling gearchiveerd kan worden?
Het is in ieder geval mogelijk om de Belgische treinseries voormalig te maken door onderstaande code toe te voegen aan de infobox:

Code: Selecteer alles

status=voormalig
Zie Serie L3100 waar dit al gedaan is. Ze komen dan in een aparte categorie te staan. Ook moet de parameter dienstregeling=2014 toegevoegd worden (omdat het huidige dienstregelingsjaar standaard ingevuld is in de infobox).
Op dit moment wordt het automatisch archiefsysteem alleen gebruikt voor de normale variant van SerieInfo, in België gebruiken we BSerieInfo. Als je daar SerieInfo gaat gebruiken ga je echter ook de automatisch gegenereerde pagina's en categorieën voor Nederland vervuilen. Mijn idee is dus dat automatisch archiefpagina's maken wel gaat, maar dat er eerst een systeem moet worden gebouwd dat om kan gaan met de Belgische pagina's. Ik ga eens kijken of dat lukt, vingers gekruisd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS 2015

Bericht door Suus »

Ik heb het aan de praat gekregen *O*

Het vereist wel dat de paginatitels voor Belgische treinseries voortaan worden opgebouwd als Treinserie XXXX (België JJJJ) en dat bij voormalige Belgische treinseries het sjabloon {{BVSerieInfo}} wordt gebruikt.

Voorbeeld van een treinserie: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trein ... lgië_2013)
Voorbeeld van een overzichtspagina: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Olen/Bediening

:)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ricohallo
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 okt 2011, 17:44

Re: NMBS 2015

Bericht door ricohallo »

Nu zie ik dat de L-treinen als treinserie XX50 worden ingevoerd, maar dan is er voor mij toch nog iets onduidelijk. Soms bestaat er zowel een IC/IR met een treinnummer en twee L-treinen met dat treinnummer. Meestal rijdt één van de L-treinen dan in het weekend. Zo heb je IC P 3000 van Gent naar Antwerpen, L 3000 van Leuven naar Ottignies, die niet in het weekend rijdt, en L 3050 van Brussel-Noord naar Nivelles die dus juist alleen in het weekend rijdt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS 2015

Bericht door Suus »

IC P heeft niets met het probleem te doen, dat is de 3000, de twee stoptreinen zijn beide de 3050 en wel een probleem. Ik ga even iets proberen, moment :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS 2015

Bericht door Suus »

Goed, wat ik had bedacht werkt, dus mijn voorstel is dan om bij zulke dubbele gevallen (zijn er nog meer?) het volgende te doen:

Treinserie 3050A (België JJJJ) voor de serie die op werkdagen rijdt.
Treinserie 3050C (België JJJJ) voor de serie die in het weekend rijdt.

Waarbij A en C gekozen zijn vanwege de letters die ze daarvoor gebruiken op de tonnetjes op de stations en de lijnfolders op de website.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ricohallo
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 okt 2011, 17:44

Re: NMBS 2015

Bericht door ricohallo »

Er zijn er zeker nog meer.
Dit is ook het geval bij:
-De series 3500 (L3500 Brussel-Luxemburg - Mechelen doordeweeks en L3550 Brussel-Zuid - Mechelen in het weekend, alhoewel dat samengevoegd kan worden)
-Series 5100 (L5100 Liège - Waremme, welke de hele week rijdt en ook met nummers onder 5100-5150 rijdt, en de L5150 Hasselt - Tongeren die alleen in het weekend rijdt)
-Series 5300 (L5300 Brussel-Zuid - Dendermonde, rijdt niet in het weekend en L5350 Liège - Maastricht, rijdt dagelijks)
-Series 5400 (L5400 is de spitstrein Brussel-West - Dendermonde, rijdt vanzelfsprekend alleen doordeweeks en L5450 Welkenraedt - Spa, die dagelijks rijdt)
-Series 5900 (L5900 Arlon - Luxemburg, rijdt alleen doordeweeks, en L5950 Libramont - Arlon die dagelijks rijdt)
-Tot slot series 6100 (L6100 Brussel-Luxemburg - Halle, rijdt niet in het weekend, en L6150 Charleroi-Zuid - Namen, rijdt alleen in het weekend).
Er zijn er toch best veel die afwijken van doordeweekserie en weekendserie. :oops:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS 2015

Bericht door Suus »

Ga ik allemaal oplossen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: NMBS 2015

Bericht door Zugführer »

Maar dat zijn toch allemaal geen vergelijkbare problemen?
Dat zijn gewoon twee niet overlappende series xx00 en xx50
Of zie ik iets over het hoofd?
ricohallo
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 okt 2011, 17:44

Re: NMBS 2015

Bericht door ricohallo »

Je hebt gelijk, in bijna alle gevallen die ik nu hierna opgenoemd heb is er geen IC/IR met dat serienummer. Alleen series 3000 en 3500 hebben ook een IC/IR.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS 2015

Bericht door Suus »

Ik ben inmiddels begonnen met de series van 2015 in te voeren. Ik ontdek zeker in het weekend nog veel voor mij onbekende wijzigingen en treinen. Wees ook niet bang om mij te corrigeren, ik werk aan de hand van een voorlopig spoorboekje en Hafas maar ik zie soms ook nog wel eens iets over het hoofd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ricohallo
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 okt 2011, 17:44

Re: NMBS 2015

Bericht door ricohallo »

Is ook ergens al bekend wat voor materieel er rijdt in de series?
Als dat niet zo is kan er het beste maar even 'Onbekend' staan denk ik, zoals ik bij een aantal ook heb gedaan en aangegeven. Als er bekend is wat voor materieel er zal gaan rijden kan dat natuurlijk ingevoerd worden. Zelf gebruikt ik http://beluxtrains.net voor de actuele inzet van materieel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS 2015

Bericht door Suus »

Tot nu toe alleen de verhalen die ik heb gelezen op HGBTF, dus vrij onzeker. Slechts voor een paar series is het echt te voorspellen, zoals de trein naar Noorderkempen, Couvin of de treinen via Mol.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS 2015

Bericht door Suus »

Zover ik kan overzien staan nu alle treinseries voor 2015 op de wiki: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Categ ... treinserie
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NMBS 2015

Bericht door Ronald »

Klopt het dat serie 2550 in het weekend Antwerpen-Zuid als eindpunt heeft? Vreemd eindpunt, is er geen verknoping met een andere serie?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten