Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50889
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Suus »

Bij SLT heb je zeeën aan beenruimte in een tweezitter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door regenmaker »

Ik zeg niet dat de SLT weinig beenruimte heeft hè. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door flipje »

Mooi dat er nou eindelijk duidelijkheid is over de aanbesteding. :)

Heb net even het PVE door genomen en wat ik toch wel mis is het stukje abonnementen. Om even een voorbeeld te nemen:
Op dit moment kun je met een IJsselmond abonnement met het Kamperlijntje echter de NS kan deze niet uitlezen dus dien je een zichtabonnement bij Syntus aan te schaffen om met de trein te kunnen. Erg dubbelop voor de reiziger en had toch wel gehoopt dat de provincie hier over iets in het PVE zou melden, maar helaas..
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Niek »

Als Wdn - Zl geëlektrificeerd is, zou er dan potentie zijn voor een IC Es - Gn / Lw? of zouden hiervoor te weinig reizigers zijn. Een IC Es - Asd zou ook handig zijn, als je die 1x/2u laat rijden, heb je zonder overstappen een uursdienst tussen Hgl - Asd in combinatie met de t140
Edit: De IC Es - Asd dan wel over de hanzelijn
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

Ik denk dat de vervoervraag van een IC Enschede - Zwolle veel lager ligt dan Zwolle - Amsterdam. Daarnaast moet je heel sporen kruisen in Zwolle. Richting het noorden moet je ook veel kruisen en bovendien keren in Zwolle. Tot slot, niet onbelangrijk: Zwolle - Enschede is geen hoofdnet meer in de toekomst en de andere spoorlijnen wel.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door starx »

Ik denk dat een treindienst Hengelo-Zwolle-Amsterdam zelfs na de elektrificatie tot 2030 uitgesloten is. Er zou daarvoor een behoorlijke hoeveelheid dubbelspoor nodig zijn en in Zwolle past die sowieso niet in de knoop.

Daarnaast is de lijnvoering via Almelo, Deventer en Apeldoorn veel makkelijker te versnellen. Een snelheidsverhoging naar 140/160 zou hier zeker fijn zijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door reisthijs »

Ik denk niet dat de knoop Zwolle in 2030 nog bestaat in de huidige vorm. Of denk je dat de IC's op de Hanze- en Veluwelijn tot in de eeuwigheid een halfuursdienst zullen blijven rijden?
visgraat schreef:Ik denk dat de vervoervraag van een IC Enschede - Zwolle veel lager ligt dan Zwolle - Amsterdam.
Geen probleem, er rijden nog meer treinen over de Hanzelijn. En als die in de toekomst de vervoersvraag misschien niet meer aankunnen kan een nieuwe IC Enschede - Amsterdam een mooie aanvulling zijn.
visgraat schreef:Tot slot, niet onbelangrijk: Zwolle - Enschede is geen hoofdnet meer in de toekomst en de andere spoorlijnen wel.
Daar is vast wel een mouw aan te passen. De regionale vervoerder mag straks een heel eind over het hoofdrailnet rijden (Wierden - Enschede), dan moet er andersom ook wel iets te regelen zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door julsteren »

Ik vind de overstap in Zwolle op Borne-Groningen/Leeuwarden juist fijn, want dan kan ik wat te eten halen :Y gewoon zo laten dus. Vind ik.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door SuperGhost »

reisthijs schreef:Ik denk niet dat de knoop Zwolle in 2030 nog bestaat in de huidige vorm. Of denk je dat de IC's op de Hanze- en Veluwelijn tot in de eeuwigheid een halfuursdienst zullen blijven rijden?
De Hanzelijn gaat vanzelf wel een keer naar een kwartiersdienst per IC, de Veluwelijn weet ik zo niet. De Hanzelijn kan namelijk nog extra reistijdwinst opleveren en daardoor de Veluwelijn verder ontlasten. Ik denk niet dat de Veluwelijn ooit een kwartiersdienst per IC nodig gaat hebben en zal dat dan denk ik ook niet krijgen, aangezien daar wel investeringen voor nodig zijn (je moet ergens de sprinter voorbij kunnen rijden).
reisthijs schreef:
visgraat schreef:Ik denk dat de vervoervraag van een IC Enschede - Zwolle veel lager ligt dan Zwolle - Amsterdam.
Geen probleem, er rijden nog meer treinen over de Hanzelijn. En als die in de toekomst de vervoersvraag misschien niet meer aankunnen kan een nieuwe IC Enschede - Amsterdam een mooie aanvulling zijn.
Als er een kwartiersdienst komt over de Hanzelijn, dan wordt de vraag per trein al iets kleiner natuurlijk. Daarnaast zal een IC Enschede-Zwolle-Amsterdam natuurlijk ook nieuwe reizigers winnen ten koste van de verbinding Enschede-Amersfoort.
visgraat schreef:Tot slot, niet onbelangrijk: Zwolle - Enschede is geen hoofdnet meer in de toekomst en de andere spoorlijnen wel.
Dat hoeft geen enkel probleem te zijn, aangezien de provincie (als opdrachtgever) natuurlijk in de concessie kan verwerken dat de regionale vervoerder een NS-intercity moet accepteren over die lijn. De provincie heeft natuurlijk ook weinig enkel belang bij het tegenhouden van zo'n IC-dienst die ze zelf graag zouden zien.

Dat het wel mogelijk moet zijn (qua concessierechten) hebben we ook al bij de Maaslijn, waarbij NS zelf ook al aanbood een onderzoek te starten naar een mogelijke NS-intercity (Zwolle?-)Nijmegen-Maastricht over de Maaslijn. Is echter voorlopig wel gestopt, omdat NS vond dat er nog veel te veel enkelspoor is/komt om serieus aan zo'n IC te denken.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Erik1100 »

Heb ergens wel berichten gelezen over speculatie dat de ICB via Almere, Zwolle en Almelo gaat rijden. Zodoende zou de Hanzelijn kunnen worden gebruikt voor internationale treinen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Thom91 »

Als je 200 kan rijden daar is Amsterdam - Hengelo sneller via Zwolle dan via Apeldoorn..
Komt wel goed schatje.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door SuperGhost »

Als de Vmax daar 140 wordt/blijft, dan is het zelfs al sneller :wink:

De vertragende factor is momenteel dat je Almelo-Zwolle alleen per stoptrein kan afleggen en in Zwolle geen (officiële) overstap hebt op de Hanzelijn-IC.
Zou die overstap in Zwolle (4 min) wel officieel zijn, dan zou de reistijd nu al 1:52 zijn.
De reistijd via Deventer is nu 1:54 en op momenten van de IC-Berlijn 1:44.
Dus regulier zou alleen al bij het officieel maken van de overstap te Zwolle de route via Zwolle al sneller zijn op Almelo-Amsterdam C.

Nu kan de route via Deventer wel 16 minuten sneller zijn als je niet naar Schiphol, maar naar Amsterdam C verknoopt zou zijn in Amersfoort (reistijd dan 1:38), maar de route via Zwolle zou nog meer tijdwinst kunnen halen. Op Almelo-Zwolle zou je al 13 minuten kunnen winnen (mits op juiste plekken dubbelspoor én Vmax 140) en vervolgens ook nog op de wachttijd in Zwolle (2 min is genoeg, dus -2) en Lelystad/Almere (-5 min). Hier valt dus met een snelheid van Vmax 20 minuten te winnen schat ik, waardoor je uit zou komen op 1:32 voor Almelo-Amsterdam C.
Dat is dus 6 minuten sneller dan de snelst mogelijke optie via Deventer. Alleen zou je op die route dan wel de verbinding naar Schiphol moeten opofferen. Aangezien dat dus niet zo snel zal gaan gebeuren, zou je dus op een winst van 21 minuten kunnen komen via Zwolle. Dat is een behoorlijke winst lijkt me.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Obus »

NS geeft voor Amsterdam Centraal - Almelo de volgende reisadviezen:

1:53 IC Asd - Amf / IC Amf - Aml
1:54 IC Asd - Alm / IC Alm - Zl / Sp Zl - Aml

Dat is welgeteld één minuut verschil beste mensen. Dus: 1x/u IC Asd - Alm - Lls - Zl ---- ats ---- Alm - Hgl - Es, aangevuld door stoptrein Es - Zl. Om in Twente de vier stoptreinen te behouden, trek je de dienst Mariënberg - Almelo door naar Es.

Je boekt dan vier à vijf minuten winst doordat je niet meer hoeft te wachten op je volgende trein. Als je met snel materieel als de ddz rijdt, dan zal de stoptreindienst weinig extra reistijd opleveren. De nieuwe intercity zal dus sneller zijn. Bovendien interfereert de trein niet met de IC naar Deventer die in de toekomst 1x/u gaat.
De mortuis nil nisi bene
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Klaasje »

Erik1100 schreef:Heb ergens wel berichten gelezen over speculatie dat de ICB via Almere, Zwolle en Almelo gaat rijden. Zodoende zou de Hanzelijn kunnen worden gebruikt voor internationale treinen.
Daar is pas sprake van als over substantiële lengte dubbelsporigheden worden aangelegd. Daar is momenteel geen geld voor.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Wubbo »

@Obus: als je zo gaat rekenen, moet je ook iets met de huidige overstaptijd in Amersfoort (die kan namelijk ook flink korter). Het is geen natuurwet dat de IC uit Amsterdam nooit meer aan gaat sluiten op de IC naar Twente, dat zou in een nieuw dienstregelingsontwerp (waar je toch over praat, gezien de plannen hier voor de Hanzelijn) zomaar anders kunnen zijn.

Daarnaast past een extra treindienst in Twente niet zonder concessies ergens aan te doen. Er loopt nu al een overbelastverklaring, een extra treindienst erbij past dus waarschijnlijk niet zomaar.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door SuperGhost »

Het grootste probleem daar is dat de IC-Berlijn en de sprinter Enschede-Apeldoorn conflicteren.
Als de IC-Berlijn via Zwolle zou gaan (moet je wel genoeg extra dubbelspoor hebben), dan is dat conflict al weg.
Gamma
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Gamma »

Dan conflicteert de IC Berlijn mogelijk weer met de andere Sprinter, Zwolle-Enschede.
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Nitein-Repart »

Zwolle-Enschede is een korter traject dan Apeldoorn-Enschede en het scheelt 2 mogelijk 3 stops.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Ardan »

:cry: Pimpeltje moet hier blijven rijden :cry:

:mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:Het grootste probleem daar is dat de IC-Berlijn en de sprinter Enschede-Apeldoorn conflicteren.
Als de IC-Berlijn via Zwolle zou gaan (moet je wel genoeg extra dubbelspoor hebben), dan is dat conflict al weg.
Dat conflict is alleen echt weg als de IC Berlijn een andere grenstijd krijgt. Zolang hij aan de grens verwacht wordt op de tijd dat hij nu ook verwacht wordt, ligt hij in Twente in de huidige tijdsligging (en dus ook met het conflict).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Ardan »

Zou het gebruik van multicourante locs daar nog iets aan kunnen veranderen? Niet wisselen in Bh scheelt zo'n 10 minuten, niet eens stoppen 12 á 13 (schat ik zo). Dan kom je in NL ook weer in een compleet ander pad terecht.
Ik doe ook maar wat
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

Dat klopt. Ik ben benieuwd of dan het hele patroon weer omgaat of de internationale trein dan nog steeds tien minuten in dat geval buffertijd krijgt in Bad Bentheim.

Ik denk overigens dat de sprinter Groningen - Zwolle ook een interessante optie zou kunnen zijn door te rijden als IC naar Amsterdam. Hoogeveen en een aantal andere plaatsen krijgen dan weer een rechtstreekse verbinding met de Randstad. De sporen liggen zo dat die route makkelijk toe te passen is. Daarnaast is het daar wel de kortste route.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:
Erik1100 schreef:Heb ergens wel berichten gelezen over speculatie dat de ICB via Almere, Zwolle en Almelo gaat rijden. Zodoende zou de Hanzelijn kunnen worden gebruikt voor internationale treinen.
Daar is pas sprake van als over substantiële lengte dubbelsporigheden worden aangelegd. Daar is momenteel geen geld voor.
Dat klopt inderdaad, maar de provincie wil wel geld steken in een partiele verdubbeling van het spoor. Als dat voldoende is om een snel IC pad (sommige media spreken van 8 minuten tijdwinst t.o.v de huidige sprinter) te creeëren dan is het logisch om een IC Enschede-Amsterdam Centraal via Zwolle in te leggen. De IC Berlijn kan hiermee geintegreerd worden eventueel. De IC naar Schiphol blijft dan via Amersfoort rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Nitein-Repart »

visgraat schreef:Dat klopt. Ik ben benieuwd of dan het hele patroon weer omgaat of de internationale trein dan nog steeds tien minuten in dat geval buffertijd krijgt in Bad Bentheim.

Ik denk overigens dat de sprinter Groningen - Zwolle ook een interessante optie zou kunnen zijn door te rijden als IC naar Amsterdam. Hoogeveen en een aantal andere plaatsen krijgen dan weer een rechtstreekse verbinding met de Randstad. De sporen liggen zo dat die route makkelijk toe te passen is. Daarnaast is het daar wel de kortste route.
Ik gun Hoogeveen geen verbinding verder dan Zwolle.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

Arnhem wel?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten