Ontwikkelingen Texelhopper

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Ontwikkelingen Texelhopper

Bericht door Ronald »

Pilot openbaar vervoer Texel start half december

TEXEL - De Texelhopper gaat op 15 december rijden. Dan is het op Texel gedaan met de huidige vorm van openbaar vervoer. Het gaat om een proef voor twee jaar.

Op één vaste lijn na gaan er belbusjes rijden. De routes en rijtijden van de busjes liggen niet vast, maar worden bepaald door de vraag. Ook blijft er ’s ochtends vroeg en in de middag een bus rijden vanaf De Cocksdorp voor scholieren en forensen.

Lees verder: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... 177890.ece

----------------------------------

Het project "Texelhopper" gaat dus op 14 december van start. Er blijven nog maar twee vaste buslijnen over: één buslijn Den Helder Station - De Koog, welke 7 dagen per week ieder uur rijdt en meegaat op de boot. Verder komt er een scholierenlijn van Den Burg naar De Cocksdorp die doordeweeks in de spitsrichting rijdt. Of er tijdens vakanties nog speciale toeristenlijnen wordt mij nog niet duidelijk. De dienstregeling van de lijnen (28 en 629) is al te vinden op de Connexxion-site.

Naast forensen lijken ook toeristen die buiten de belangrijke kernen verblijven de grote verliezer te worden. Voor bestemmingen die buiten de reguliere buslijnen liggen moet je een taxibusje reserveren waarop je kan overstappen. Dit moet één uur van tevoren en moet ook van tevoren worden betaald (3 euro per rit). Als je van buiten Texel komt zal dit dus via Ideal of creditcard moeten begrijp ik uit het verhaal. Mis je je aansluiting, dan vervalt ook je ticket en reservering. Ook zijn er geen dagkaartjes meer en kan je niet meer betalen met de ov-chipkaart.

Het concept staat verder uitgelegd op http://www.texelhopper.nl
patat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 jan 2014, 17:08

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door patat »

Eén kaart voor het hele openbaar vervoer
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Etienne »

Bij zo'n proef bekruipt mij het idee dat dit net zoiets wordt als de lijntaxi's in Limburg rond de eeuwwisseling. Dit gaat echt reizigers kosten. :?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Milco »

Ik zat al zo raar te kijken naar de nieuwe dienstregeling van lijn 28 gisteren, maar nu snap ik 'm dat ie met de boot meevart.
Zullen reizigers nu geen bootticket meer nodig hebben of komt er een (duurder?) alternatief voor de bus Den Helder - Texel?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

Je hebt een combiticket van 5 euro nogwat nodig. Dat lijkt sterk op een Texelhopper-kaartje van 3 euro + het bootticket van iets van 2,50 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

Ik vrees dat de titel had moeten zijn "Pilot Texel zonder openbaar vervoer start half december".
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ronald »

Vandaag worden er trouwens door het tv-programma Kassa op Texel opnames gemaakt voor een item hierover. Binnenkort dus te zien denk ik.
Een gemeenteraadslid heeft de redactie van Kassa ondertussen gevraagd om niet alleen maar de negatieve kanten te belichten... Tja.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door sirvinniei »

Frans F schreef:Ik vrees dat de titel had moeten zijn "Pilot Texel zonder openbaar vervoer start half december".
Eerder ov alleen in ochtend en middag en voor de rest belbus voor lijn 29 (lijn 28 blijft hetzelfde)
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Ardan »

Ronald schreef:Een gemeenteraadslid heeft de redactie van Kassa ondertussen gevraagd om niet alleen maar de negatieve kanten te belichten... Tja.
Positief is dat de bus meegaat op de boot, maar voor de rest is het om te janken inderdaad..
Ik doe ook maar wat
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Obus »

Als ik het goed lees is dit een pilot, dus is er nog niets definitiefs besloten. Als blijkt dat het nieuwe openbaar vervoer zonder openbaar vervoer (het zijn immers een soort veredelde taxi's in de vorm van een melkkoe) een flop is en de eilanders (of nog erger: de toeristen) zich gaan roeren, dan zal het vast wel teruggedraaid worden. Niemand zit te wachten op grote economische of politieke schade.
De mortuis nil nisi bene
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

De proef duurt twee jaar, tegen die tijd heeft ook de laatste reiziger wel een fiets, brommer of auto gekocht.
OV op afroep heeft nog nooit ergens gewerkt en dat zal hier niet anders zijn, te omslachtig.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Inderdaad. Het is een pilot.
Die gaat niet werken, want dat is gewoon bekend. Maar de bedenkers ervan hebben geen enkele affiniteit met het OV en zijn geheel wereldvreemd.
Daarnaast hebben ze ook een IQ van een goudvis (sorry aan alle goudvissen).
Als ze wel affiniteit hebben, dan zouden ze 5 jaar geleden al op non actief moeten worden gesteld vanwege de capaciteit die ze bezitten.

Pilot wordt stopgezet omdat er geen vraag is.
Probleem opgelost, want als er geen vraag is waarom laat je dan een grote bus rijden.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Etienne schreef:Bij zo'n proef bekruipt mij het idee dat dit net zoiets wordt als de lijntaxi's in Limburg rond de eeuwwisseling. Dit gaat echt reizigers kosten. :?
Lijntaxi hadden een vaste route en vaste halten.
De huidige belbussen in Limburg zijn exact hetzelfde als de lijntaxi van destijds.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Suus »

De belbussen op Texel hebben ook vaste haltes. Dat is in ieder geval op te maken van een screendump van Google Earth op de website waar op een satellietfoto's gele punaises zijn geplaatst van alle haltepunten :')

Nog meer bizarre zaken: een maandabonnement kost maar liefst 90(!!!) euro en geeft dan nog steeds geen recht op onbeperkt gebruik van de belbusjes, je mag slechts 50 ritten per maand maken wat, als je er twee per dag maakt, slechts genoeg is voor 25 dagen per maand. Studenten met een OV-kaart kunnen voortaan alleen gratis gebruik maken van het OV als ze zelf op Texel wonen of een van hun ouders op Texel woont, ze kunnen dan een gratis maandabonnement aanvragen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Hainje »

Haha.







Dit gaat leuk worden. Popcorn? Anyone? :D
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

@Bee
Die abonnementen zullen vooral worden verkocht aan scholieren voor de bussen 28 en 629. 50 belbusritten per maand is overigens op zich wel voldoende voor pendelaars (er zijn maximaal 23 werkdagen in een maand) maar omdat je iedere dag twee keer moet bellen zal vrijwel niemand geinteresseerd zijn.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Hainje »

Of het voldoende is of niet, dat lijkt mij niet eens relevant. De prijs is echt belachelijk!! Voor dat geld kan ik mijn kinderen ook zelf wel naar de boot brengen. :P
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Frans F »

Hainje schreef:Of het voldoende is of niet, dat lijkt mij niet eens relevant. De prijs is echt belachelijk!! Voor dat geld kan ik mijn kinderen ook zelf wel naar de boot brengen. :P
Scholieren in Brabant betalen bijv. met €84,50 vrijwel hetzelfde voor een maandabonnement, niet-scholieren €112,35
Zo extreem is het dus ook weer niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Suus »

Een maandkaart voor het volledige GVB-net waarmee je wel onbeperkt kan reizen en dat aanzienlijk meer OV tot je beschikking geeft is 89 euro per maand. Negentig euro voor een maandabonnement voor alleen het eiland Texel en het stukje tot het station in Den Helder met een beperking tot 50 belbusritten per maand is gewoon achterlijk duur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door MdJ »

Overigens kan ik voor lijn 33 (Den Helder-Den Helder TESO-steiger) geen dienstregeling opvragen: die zal dan ook wel opgeheven worden..
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door AppleMoose »

Ook een manier om je bezuinigingen binnen te halen...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Daniel »

MdJ schreef:Overigens kan ik voor lijn 33 (Den Helder-Den Helder TESO-steiger) geen dienstregeling opvragen: die zal dan ook wel opgeheven worden..
Die heb je ook niet meer nodig gezien lijn 28 met de boot mee gaat varen, dan sluit 'ie er vanzelf ook op aan :wink:

Gezien de bussen al mee gaan varen betekend dit trouwens neem ik aan ook het einde voor de stalling Texel?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door huibf »

Lijkt me niet. De eerste bus vertrekt niet vanaf den helder maar vanaf den burg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Vinny »

De bus gaat op de boot meevaren? Wat is dat nou weer voor achterlijke onzin. Als er iets een volkomen inefficiente verspilling van middelen is... :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pilot openbaar vervoer Texel start half december

Bericht door Suus »

Er klopt gewoon echt helemaal niets van dit plan. Hoe kunnen die mensen op Texel denken dat dit een verbetering is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 25 gasten