Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
En toch is lijn 80 bijna altijd druk.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Ja, maar als we het hebben over bezuinigingen, dan is het toch zonde om een buslijn parallel aan een spoorlijn te laten rijden. Wellicht dat NS minder in de treindiensten hoeft te snijden als er wat meer gefocust wordt op de bus als feeder voor de trein in plaats van als alternatief. Maarja, het PVE lijkt er niet heel erg op in te spelen.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Lijn 80 is GEEN parallelle verbinding; hij verbindt Amsterdamse en Haarlemse wijken die allebei meer dan 1 km van een station vandaan liggen.
Dat er om historische redenen geen rechtstreekse weg tussen beide wijken is, en de 80 daarom een ommetje maakt langs de spoorlijn, maakt de verbinding volgens mij nog niet parallel (net zoals R-net Almere Haven - A'dam Amstel ook niet meteen parallel is aan de Flevolijn, omdat-ie toevallig over dezelfde Hollandsebrug rijdt)
Dat er om historische redenen geen rechtstreekse weg tussen beide wijken is, en de 80 daarom een ommetje maakt langs de spoorlijn, maakt de verbinding volgens mij nog niet parallel (net zoals R-net Almere Haven - A'dam Amstel ook niet meteen parallel is aan de Flevolijn, omdat-ie toevallig over dezelfde Hollandsebrug rijdt)
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Sterker nog. Deze lijn komt niet eens bij het Sloterdijk-station en het Haarlemse station.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Neemt niet weg dat de treinverbinding van Spaarnwoude naar Sloterdijk en het aansluitende stadsvervoer in Amsterdam voldoende frequent is om ook met een ingekorte lijn 80 een adequate verbinding te bieden. Natuurlijk is een rechtstreekse verbinding fijn, maar je kan elke ov-euro maar één keer uitgeven.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
http://app.transitmix.net/map/46625
Heb even zitten knutselen met de verbindingen in het gebied van Station Haarlem tot IJmuiden :) (74 en 82 even buiten beschouwing gelaten). De toekomstige R-net corridors zou je over de vondelweg kunnen lijden (met minder haltes dan nu het geval is), terwijl stadslijnen 2 en 3 zorgen voor het fijnmaziger vervoer tusses Haarlem, Haarlem Noord, IJmuiden en mogelijk ook Velsen-Zuid. Deze zouden eventeel in een omloop kunnen rijden. Lijn 14 zou ten slotte deels de route van lijn 2 over kunnen nemen tussen Haarlem station en het Kennemer Gasthuis locatie noord, om vervolgens verder te gaan naar Spaarndam, (en Buitenhuizen en Halfweg wanneer daar behoefte aan is)
Heb even zitten knutselen met de verbindingen in het gebied van Station Haarlem tot IJmuiden :) (74 en 82 even buiten beschouwing gelaten). De toekomstige R-net corridors zou je over de vondelweg kunnen lijden (met minder haltes dan nu het geval is), terwijl stadslijnen 2 en 3 zorgen voor het fijnmaziger vervoer tusses Haarlem, Haarlem Noord, IJmuiden en mogelijk ook Velsen-Zuid. Deze zouden eventeel in een omloop kunnen rijden. Lijn 14 zou ten slotte deels de route van lijn 2 over kunnen nemen tussen Haarlem station en het Kennemer Gasthuis locatie noord, om vervolgens verder te gaan naar Spaarndam, (en Buitenhuizen en Halfweg wanneer daar behoefte aan is)
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
De regio Haarlem-IJmond onverbeterbaar als het gaat om parallelle busdiensten gaat.jesperhaverkamp schreef:Ja, maar als we het hebben over bezuinigingen, dan is het toch zonde om een buslijn parallel aan een spoorlijn te laten rijden. Wellicht dat NS minder in de treindiensten hoeft te snijden als er wat meer gefocust wordt op de bus als feeder voor de trein in plaats van als alternatief. Maar ja, het PVE lijkt er niet heel erg op in te spelen.
-
- Berichten: 3540
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Had altijd het gevoel dat Arriva het liefst heel Nederland wou veroveren, dan is dit wel afwijkend.jesperhaverkamp schreef:Dus toch Syntus. Verklaart misschien waarom ze niet in Limburg hebben ingeschreven.
Geen Arriva. Die hebben wel voor Limburg gekozen en doen uitereraard als zittende vervoerder mee in HWGO.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Arriva doet vaak mee, maar als ze ergens geen brood in zien dan slaan ze wel eens over. In Utrecht hebben ze het vechten aan QBuzz en Connexxion overgelaten en in Arnhem vonden ze het risico van de trolleybus te groot.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
En in het verleden hebben ze zelfs niet meegedaan aan de SRE concessie, ondanks het feit dat ze Oost-Brabant al hadden.
Het lag in de lijn der verwachting toen dat ze ook zouden meebieden, net als nu met Haarlem-IJmond. Grenst immers aan een reeds in bezit zijnde regio!
Syntus vind ik wel een verrassing, maar ook zei zullen willen groeien en zeker verder kijken dan alleen landelijke gebieden.
Het lag in de lijn der verwachting toen dat ze ook zouden meebieden, net als nu met Haarlem-IJmond. Grenst immers aan een reeds in bezit zijnde regio!
Syntus vind ik wel een verrassing, maar ook zei zullen willen groeien en zeker verder kijken dan alleen landelijke gebieden.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Ik weet niet of dat er veel mee te maken heeft, vervoersplanning, lijnennetten, dienstregelingen, etc. worden toch allemaal in Heerenveen gemaakt. Ik denk dat er toch vooral gekeken wordt naar de mogelijkheden om geld te verdienen. Van West-Brabant bijv. weet iedereen dat Veolia dat momenteel nogal inefficiënt heeft georganiseerd en als je dat dan beter doet kun je leuk verdienen. Het overnemen van een efficiënte concessie is anderzijds minder aantrekkelijk wat die is al volledig uitgebeend.Hans schreef:Het lag in de lijn der verwachting toen dat ze ook zouden meebieden, net als nu met Haarlem-IJmond. Grenst immers aan een reeds in bezit zijnde regio!
Laatst gewijzigd door Frans F op di 04 nov 2014, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Aan OV in het SRE kun je anders leuk verdienen hoor. Arriva had in die tijd twee concessiegebieden waar het een puinhoop was (Oost-Brabant en ik dacht het DAV), daar wilden ze eerst alles op orde hebben voordat ze weer uit gingen breiden.
🍉
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
SRE is procentueel erg veel stads- en voorstadsvervoer wat meestal niet zo lucratief is.
Ik vrees dat dat zelfde voor Haarlem-IJmond geldt.
Ik vrees dat dat zelfde voor Haarlem-IJmond geldt.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
En toch, als je het stadsvervoer in Amsterdam zou aanbesteden staan ze gegarandeerd in twee rijen dik opgesteld voor het kantoor voor de stadsregio.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3540
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Streekvervoer is veel minder aantrekkelijk door de sterke spits/dal-pieken.Frans F schreef:SRE is procentueel erg veel stads- en voorstadsvervoer wat meestal niet zo lucratief is.
Ik vrees dat dat zelfde voor Haarlem-IJmond geldt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39181
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
DAV is wat dat betreft niet anders, al gaat het daar meerdere richtingen uit. Al zullen in die regio de verbindingen richting Utrecht, gezien het aandeel reizigers op lange afstanden, best lucratief zijn ookal zijn die enorm verspitst.Frans F schreef:SRE is procentueel erg veel stads- en voorstadsvervoer wat meestal niet zo lucratief is.
Voor wat betreft de bedrijven die meedoen: je ziet toch eigenlijk best wel een opsplitsing qua vervoerders. Drie hebben er in Limburg ingeschreven, de andere drie grote spelers in Haarlem-IJmond. Is het niet gewoon een stukje tactiek om aan één aanbesteding goed mee te doen en niet aan twee een beetje?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Ik weet niet of dat nu nog het geval zou zijn. Op het stadsvervoer in Amsterdam zit geen koninklijke marge. Dat was er vroeger wel op concessie Waterland.Bee schreef:En toch, als je het stadsvervoer in Amsterdam zou aanbesteden staan ze gegarandeerd in twee rijen dik opgesteld voor het kantoor voor de stadsregio.
Ik verwacht overigens dat Connexxion de aanbesteding wint. Ze zijn de zittende vervoerder, hebben wat revanche te nemen. EBS, daar geloof ik niet in. Die zullen hun vingers niet willen branden aan een scherp bod, en op veilig spelen betekent dat de aanbieding ook niet attractief is voor de concessieverlener. Dan hou je Syntus over. Die hebben in het OV-landje wel de gunfactor, maar ook niet de keiharde knikkers want ze zitten ook financieel lastig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3540
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Een concessie Stadsvervoer Amsterdam is toch een stuk interessanter van het busvervoer in een willekeurige provincie. Alleen al de bezetting van de voertuigen is al een stuk hoger, en dat maakt al heel wat uit.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Niet alleen EBS meer eerder ook Arriva leed fors verlies op de concessie Waterland.Vinny schreef:Dat was er vroeger wel op concessie Waterland.
Streekvervoer heeft een betere dekkingsgraad dan (voor)stadsvervoer, dat heeft te maken met dat streekbussen per uur veel meer kilometers maken. De reizigers betalen per kilometer en de chauffeurskosten zijn per uur, het aantal kilometer dat de bus per uur maakt bepaalt daarom in hoge mate de rentabiliteit.Erno-BE schreef: Streekvervoer is veel minder aantrekkelijk door de sterke spits/dal-pieken.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 04 nov 2014, 23:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Mwa, voor de aanbesteding van het busvervoer in Rotterdam waren toch slechts drie gegadigden. Het busvervoer in Den Haag had er zelfs maar twee.Bee schreef:En toch, als je het stadsvervoer in Amsterdam zou aanbesteden staan ze gegarandeerd in twee rijen dik opgesteld voor het kantoor voor de stadsregio.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Bee bedoelt hoogstwaarschijnlijk niet alleen het busvervoer, maar het totale pakket incl. (snel)tram en metroMeltrain schreef:Mwa, voor de aanbesteding van het busvervoer in Rotterdam waren toch slechts drie gegadigden. Het busvervoer in Den Haag had er zelfs maar twee.Bee schreef:En toch, als je het stadsvervoer in Amsterdam zou aanbesteden staan ze gegarandeerd in twee rijen dik opgesteld voor het kantoor voor de stadsregio.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Daar sla je een paar schakels over.Frans F schreef: Streekvervoer heeft een betere dekkingsgraad dan (voor)stadsvervoer, dat heeft te maken met dat streekbussen per uur veel meer kilometers maken. De reizigers betalen per kilometer en de chauffeurskosten zijn per uur, het aantal kilometer dat de bus per uur maakt bepaalt daarom in hoge mate de rentabiliteit.
- bezettingsgraad van streekvervoer is vrijwel altijd veel lager, voertuigen zijn kleiner. Die stadsbuschauffeur met een[dubbel]gelede vervoert meer passagiers dan die chauffeur met een Procity.
- door het instaptarief brengen lijnen met veel korte rieizgersritten net iets meer op.
- dit soort getallen zegt meer over de rentabiliteit voor de concessieverlener.
(het is ook contra-intuitief, we weten allemaal dat het OV zich steeds verder terugtrekt uit het platteland)
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Ik hoorde op me werk dat de datum van de uitslag een maand uitgesteld is. Kan iemand dat bevesigigen?
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Ik heb die geruchten ook gehoord, maar ik kan helaas geen bron vinden. Dus ik kan die vraag helaas niet beantwoorden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Ook chauffeur bij connexxion? :D
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 93 gasten