ÖBB investeert wél in nachttreinen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door Mr-W »

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB gaat voor 46 miljoen euro slaaprijtuigen aanschaffen. Onduidelijk is of er een aanbesteding komt.

Tijdens een vragenuurtje voor lezers van de Kleine Zeitung, beaamde ÖBB-directeur Christian Kern dat de kwaliteit van de slaaprijtuigen te wensen over laat. “Wij gebruiken nu slaaprijtuigen van andere vervoerders. We hebben een programma opgezet waarmee we 46 miljoen euro in nieuwe slaaprijtuigen gaan investeren, die hopelijk in 2017 of 2018 gaan rijden. Wij geloven dat we hiermee aantrekkelijke verbindingen kunnen aanbieden. Helaas investeert Deutsche Bahn helemaal niets meer in nachttreinvervoer. Maar wij denken dat dit er over twee jaar heel anders uitziet.”
ovmagazine
kleinezeitung.at
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door Frans F »

Het lijkt me toch lastig als alle buurlanden er mee stoppen.
Want welke trajecten ga je dan rijden?
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door verfmeer »

Je kan toch gewoon bij de buitenlandse versies van Prorail een tijdspad aanvragen? Dat gebeurt volgens mij met wel meer treinen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door Zugführer »

De nachttrein Wenen-Köln wordt toch al helemaal door ÖBB uitgevoerd?
Wellicht kunnen ze straks ook bijvoorbeeld München - Venezia over gaan nemen (nu nog met DB materieel dacht ik?) en wat nieuwe nachttreinen naar Nederland inleggen ;)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door Frans F »

Er is een verschil tussen uitvoeren en commercieel exploiteren. Als DB er mee stopt kan OBB natuurlijk voor eigen rekening in Duitsland gaan rijden maar of de Oostenrijkse belastingbetaler daar blij van wordt is maar de vraag. De meeste nachttreinen zijn immers al sinds jaar en dag verliesgevend.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door Zugführer »

Maar rijdt ÖBB in Duitsland niet voor eigen rekening dan?
Ik weet bijvoorbeeld wel dat DB en ÖBB gezamenlijk op eigen kosten de eurocity's naar Italië laten rijden, maar hoe het precies met nachttreinen zit weet ik eigenlijk niet
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door Nitein-Repart »

De klassieke nachttrein heeft in West-Europa geen toekomst meer, daar is men veel meer gebaad bij een goed HSL-netwerk. In denk dat de ÖBB zich op Oost-Europa wil richten, aangezien er daar nog geen fatsoenlijk HSL-netwerk is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door Frans F »

Volgens mij valt het Duitse deel van het traject qua exploitatie onder DB.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:De klassieke nachttrein heeft in West-Europa geen toekomst meer, daar is men veel meer gebaad bij een goed HSL-netwerk. In denk dat de ÖBB zich op Oost-Europa wil richten, aangezien er daar nog geen fatsoenlijk HSL-netwerk is.
Dat zit je dan wel weer met de concurrentie van Wizz- en RyanAir en van talrijke obscure touringcarboeren.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door reisthijs »

Zugführer schreef:De nachttrein Wenen-Köln wordt toch al helemaal door ÖBB uitgevoerd?
Niet helemaal, tussen Köln en Frankfurt staat er een DB-loc voor.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door Aking »

reisthijs schreef:
Zugführer schreef:De nachttrein Wenen-Köln wordt toch al helemaal door ÖBB uitgevoerd?
Niet helemaal, tussen Köln en Frankfurt staat er een DB-loc voor.
Die kan de ÖBB toch ook gewoon huren van de DB? Al dan niet met personeel.


Overigens juich ik het van harte toe! Kunnen ze gelijk de nachttrein naar Amsterdam weer terug laten keren :Y
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door Zugführer »

Maar zou zo'n huurconstructie nu niet al plaatsvinden?
Voor zover ik me kan herinneren was het personeel in Köln meteen al van de ÖBB.
Bovendien hoeft het feit dat de Deutsche Bahn niet meer in nieuw nachttreinmaterieel investeert niet te betekenen dat ze niet meer (willen) meewerken aan het rijden van een nachttrein uit een ander land of van een andere maatschappij, lijkt mij
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door Vinny »

Er zijn natuurlijk wel slaap- en nachttreinen die commercieel rendabel zijn omdat ze alleen seizoensgebonden rijden. Als de OBB brood ziet in het exploiteren van nachttreinen als open acces vervoer dan zullen ze ongetwijfeld geïnteresseerd zijn. Het kan een bedrijfsmatig interessante zet zijn. Met nieuwe rijtuigen kan je ook betere kwaliteit leveren. Ik vind het product nachttrein namelijk tamelijk matig. Te weinig sanitaire voorzieningen, nauwelijks ruimte voor je baggage, vaak is de catering slecht of gedurende een groot gedeelte van het traject afwezig.

Maar als reiservaring vind ik de internationale nachttrein nog altijd meesterlijk. Met zes volkomen onbekenden een nacht lang in een coupé doorbrengen en als vrienden de trein verlaten. :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door Stefan »

Precies, in 't voorjaar nog de nachttrein Boedapest - Boekarest gedaan met 2 vrienden.. 't Blijft toch heerlijk, in slaap vallen (en wakker worden uiteraard :P ) met de 'gekletter' op de spoorstaven op de achtergrond. :)

Daarnaast aan 't eind van deze maand voor de eerste (en gelijk laatste keer :lol: ) met de CNL naar Praag, we konden het toevallig nog voor een leuk prijsje boeken. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
waldo79
Berichten: 7633
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door waldo79 »

Ik vond het een ontspannen manier van reizen en dan heb ik geen eens ervaringen in West-Europa 8-)
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: ÖBB investeert wél in nachttreinen

Bericht door Timon91 »

Vergeet niet dat er ook nog binnenlandse nachttreinen zijn. De nachttreinen binnen Oostenrijk (uiteraard) en die naar Zwitserland worden ook met ÖBB materieel gereden. Denk hierbij aan Wien-Zürich (koersrijtuigen van Budapest-Zürich), Wien-Feldkirch, Graz-Feldkirch-Zürich. Die worden naar mijn weten best goed gebruikt, goed om te horen dat er geïnvesteerd wordt in nieuw materieel :)
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten