Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
BERLIJN - Duitse spoorwegwerknemers hebben donderdag aan het einde van de ochtend hun staking beëindigd.
De acties leidden in meerdere regio's in Duitsland tot vertragingen en verstoringen van de dienstregeling. Dit geldt vooral voor delen van de deelstaten Beieren en Noord-Rijnland-Westfalen.
Ongeveer vierhonderd werknemers van spoorbedrijf Deutsche Bahn legden donderdagochtend vroeg het werk neer. De staking werd uitgeroepen door de twee grootste spoorwegvakbonden GDBA en Transnet.
Rond de steden Neurenberg en München viel het regionale treinverkeer uit en rond Keulen en Düsseldorf kwam het tot verstoringen. Ook in andere steden zoals Hamburg en Karlsruhe werd het treinverkeer ontregeld.
GDBA en Transnet vertegenwoordigen circa 130.000 van de ruim 220.000 werknemers bij Deutsche Bahn en willen een loonsverhoging van 10 procent. Ook eisen ze minstens twaalf vrije weekeinden per jaar. Deutsche Bahn biedt tot dusver 2,7 tot 3 procent meer loon.
Naar het schijnt worden morgen (vrijdag) de onderhandelingen tussen de vakbonden en Deutsche Bahn hervat en komt Deutsche Bahn met een verbeterd voorstel. Ben zeer benieuwd wat de uitkomsten hiervan zullen zijn ...
BERLIJN - De vakbonden en het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn hebben een akkoord bereikt over salaris en werktijden voor de ongeveer 140.000 werknemers. Daardoor zijn verdere stakingen van de baan.
Afgelopen week legden stakende spoorwegwerknemers het werk neer om Deutsche Bahn onder druk te zetten. Dat leidde tot ongeregeldheden, vertragingen en verstoringen.
Zaterdagavond sloten de vakbonden en Deutsche Bahn een overeenkomst, waarin is afgesproken dat alle werknemers dit jaar een loonsverhoging van 2,5 procent krijgen.
Volgend jaar komt daar nog eens 2 procent bij. Ook krijgen de spoorwegmedewerkers twaalf vrije weekeinden per jaar en een eenmalig bedrag van 500 euro.
''We hebben een oplossing gevonden die alle partijen tevreden stelt'', aldus Norbert Hansen van Deutsche Bahn.
Het bedrijf heeft naar eigen zeggen last van sterker wordende concurrentie en met de gevolgen van de economische neergang voor het vervoer van goederen over het spoor.
Hoe zit het eigenlijk met Superdiscount kaartjes van en naar en binnen Duitsland? Die zijn niet om te boeken, in het geval van staken wel? Of is het een risico dat je voor lief moet nemen bij de aanschaf van die kaarten?
Afgelopen donderdag (tijdens de staking) stond er op de site van DB een regeling voor het teruggeven en omboeken van treinkaartjes. Volgens mij mocht je met alle kaartjes (ook discount e.d.) een trein eerder of later nemen als jouw trein zou uitvallen. Dus met een regionaal ticket mocht je ook een ICE nemen als dit de volgende trein zou zijn. Ook mocht je kaartjes tot (meen ik) 15 februari inleveren als de betreffende trein niet gereden heeft.
Volgens mij mocht je niet van te voren al je treingebonden kaartje annuleren. Dus niet: "morgen zijn er stakingen, ik annuleer alvast", maar: "eerst kijken of de betreffende trein rijdt, zo niet, dan kun je annuleren".
Deze regel is natuurlijk wel een beetje vervelend, omdat je dan op het laatste moment pas weet of je kunt reizen of dat je je geld terug kunt krijgen.
Hier gaan we weer - Weer stakingen in Duitsland. In het goederenvervoer begint de staking woensdag om 15 uur, in het personenvervoer donderdag om 2 uur. De staking gaat tot maandag 4 uur duren.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Ja en Nee. Het is ook een ruzie tussen vakbonden. De staking is van de GDL, de machinistenvakbond. Deze willen nu de vakbond voor alle DB-medewerkers worden...
Staking is alleen voor DB-treinen, andere vervoerders rijden gewoon.
Van het weekeinde is ook groot feest in Berlijn omdat de val van de muur 25 jaar geleden is. Hoe de mensen daar willen komen? Geen flauw idee. De Fernbussen zullen volzitten.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Op Internet las in dat de staking plusminus 50 miljoen euro per dag kost. Het is niet alleen het personenvervoer, maar ook het goederenvervoer zoals het vervoer van nieuw gebouwde auto's naar de havens om verscheept te worden.
baladid schreef:Van het weekeinde is ook groot feest in Berlijn omdat de val van de muur 25 jaar geleden is. Hoe de mensen daar willen komen?
De BVG rijdt wel en het is natuurlijk toch vooral een Berlijns feestje.
Berlijn zonder S-Bahnen is ook niet mis. En het is niet alleen maar een Berlijns feestje...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
waldo79 schreef:Er valt behoorlijk wat te verbeteren aan de Duitse arbeidsvoorwaarden aan de onderkant van de markt :Y
Je kunt wel denken dat iedereen bij DB veel meer hoort te verdienen maar dat is vrees ik niet zo realistisch. DB is de afgelopen jaren al bezig geweest zich in hoog tempo uit de markt te prijzen.
Dankzij een linkse partij in de regering hebben we hier per 1-1-15 een miniumumloon. Sommige taxibedrijven hebben als reactie alle chauffeurs ontslagen...
Eens kijken wanner we dit als vlag krijgen:
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Er is niets mis met een minimumloon. Een ieder moet van haar of zijn salaris een menswaardig bestaan kunnen leven, met een 400-eurojob kan je dat niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bee schreef:Er is niets mis met een minimumloon. Een ieder moet van haar of zijn salaris een menswaardig bestaan kunnen leven, met een 400-eurojob kan je dat niet.
De hoogte van de lonen moet worden bepaald door de arbeidsprestatie niet door hoeveel iemand denkt nodig te hebben. Zo niet, dan krijg je vanzelf massale werkloosheid want geen werkgever neemt mensen aan die meer kosten dan ze opleveren. Simpele economie.
Iemand die met zijn tweeën een hele dag in een billigbakker moet staan (waar de kaiserbroodjes voor 19 cent per stuk over de balie gaan) en dat meerdere dagen per week verdient meer dan 400 euro per maand, maar dat is wel wat zo'n persoon nu krijgt. Uiteindelijk is het ook veel beter voor de Duitse belastingbetaler, nu worden de veel te lage lonen gecompenseerd met een aanvullende uitkering. Als mensen gewoon een fatsoenlijk loon verdienen hoeft de overheid ook veel minder geld uit te keren en minder belasting te betalen waardoor ze ook meer geld over houden om duurdere broodjes te kunnen kopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
De prijzen zullen stijgen, dus de mensen zullen wel meer moeten uitgeven. Als je als taxichauffeur nu 7€ per uur plus fooien krijgt, heb je dus vanaf 2015 mogelijk minder geld (omdat je werkeloos bent) en moet hogere prijzen betalen...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt