Suriname krijgt een tram

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Suriname krijgt een tram

Bericht door flipje »

Suriname: tramlijn van 130 miljoen
Het Nederlandse bedrijf Strukton gaat een tramlijn aanleggen in Suriname. Het project kost 130 miljoen euro en wordt gefinancierd door de ING-bank. Een deel van de 150 personeelsleden van een nog op te richten spoorwegmaatschappij gaat in Nederland zijn opleiding volgen.

Het spoor gaat vanuit Paramaribo naar het 30 kilometer zuidelijker gelegen plaatsje Onverwacht lopen. De hoofdstad breidt zich snel in die richting uit. Door de drukte op de overvolle wegen duurt de reis per auto nu vaak meer een uur.

De nieuwe tram moet het traject in een half uur afleggen. Het is de bedoeling dat de spoorlijn in de toekomst wordt doorgetrokken naar de internationale luchthaven Johan Adolf Pengel in Zanderij.

Voor meer informatie + bron: klik hier
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door flipje »

Ik ben benieuwd of het daadwerkelijk van de grond gaat komen :)
Alargule

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Alargule »

De vraag is vooral: gaat het werken?
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door zone2000 »

Er is ook bewust gekozen voor dieseltreinen omdat soms ook wijken worden afgesloten door de Energie Bedrijven Suriname. Door de dieseltreinen zal er geen stagnatie worden ondervonden. Hij merkte op dat deze hypermoderne treinen ook in Europa rijden. Per trein kunnen 250 mensen vervoerd worden; 134 zitplaatsen en 120 staanplaatsen. In het begin wordt er gerekend op een bezettingsgraad van 20%. Een belangrijke aanbeveling is om ook een tracé te bouwen van Onverwacht naar Zanderij. Het is volgens Strukton eveneens mogelijk om tot in de stad een spoor aan te leggen
http://www.starnieuws.com/index.php/wel ... item/25970

videopresentatie: http://www.starnieuws.com/index.php/wel ... /video/527
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Anne »

Die treinen lijken verdacht veel op de ex. Syntus LINTjes na een opfris beurt.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Srananbloke »

Eerst zien, dan geloven. Ik zie het op dit moment vooral als een manier van de zittende regering-Bouterse om zieltjes te winnen voor de presidentsverkiezingen van volgend jaar. Die plannen zijn alles behalve nieuw.

Mocht het echt gebeuren, is dat natuurlijk wel een goede ontwikkeling voor Suriname. Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd in het wegennet, maar dat is inmiddels aardig dichtgeslibd. Ik heb in het verleden weleens eigen tram/treinplannetjes ontworpen voor Paramaribo. Als dit echt van de grond komt, komt één van mijn fantasielijntjes alsnog uit :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Zugführer »

Als je het filmpje bekijkt blijkt dat het ook gaat om LINT treinstellen, "waar de Nederlandse spoorwegen ook mee rijden". Toch een vreemd idee dat het bedrijf dat de spoorlijn aan gaat leggen ook bepaald wat voor materieel er moet gaan rijden
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Z2N »

Zou het gaan om ex-Syntus Lintjes? :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Karl »

Zugführer schreef:Als je het filmpje bekijkt blijkt dat het ook gaat om LINT treinstellen, "waar de Nederlandse spoorwegen ook mee rijden". Toch een vreemd idee dat het bedrijf dat de spoorlijn aan gaat leggen ook bepaald wat voor materieel er moet gaan rijden
Mwah, er staat ook dat ING de financiering gaat doen. Het kan dus best dat de exploitatie onderdeel is van het totale contract.
Het is een spectrum.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door flipje »

Hoeveel Lintjes staan er in Amersfoort dan?

En zit ING ook niet in die lease constructie van het NS materieel? Zo ja dan verklaart het genoeg over de Lintjes (A)
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door OmniLezer »

Ik ben deels Surinaams dus ik kan dat zeggen. Gaat dit werken of uberhaupt wel gerealiseerd worden. Surinaamse mensen(de meeste Surinamers in Suriname) zijn meestal nog cultuur gebonden dus die zullen vast protesteren hier tegen. Ze willen dat het land zo blijft als het was. Misschien dat de wijken wel een betere stroomvoorziening krijgen, maar dit denk ik niet.

Als ze niet protesteren, protesteren ze niet en heb ik ongelijk.
;-)
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Srananbloke »

Mwah, dat valt wel mee. Men leeft inderdaad nog erg cultuurgebonden aan die kant. Maar tegelijkertijd ontwikkelt Suriname zich wel. Zij het niet in zo'n rap tempo als elders, maar veranderingen zijn wel zichtbaar. Ook mede mogelijk gemaakt door investeringen uit o.a. China (die in ruil daarvoor weer lekker mogen wroeten in de jungle).

Als ik het land een jaar of 20 geleden (toen ik er voor het eerst was) vergelijk met hoe er het nu voor staat, is echt een wereld van verschil. Maatschappelijk en economisch was Suriname bijna uitsluitend op Nederland gericht, en die focus heeft zich nu meer verplaatst naar Noord/Zuid-Amerika en Azië. En dat levert de nodige investeringen op. Maar Nederland zal op zoveel gebieden belangrijk blijven. Dat Strukton bij dit spoorproject is betrokken zegt wat dat betreft wel iets (mocht het ook echt doorgang krijgen :P )
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Vinny »

Zugführer schreef:Als je het filmpje bekijkt blijkt dat het ook gaat om LINT treinstellen, "waar de Nederlandse spoorwegen ook mee rijden". Toch een vreemd idee dat het bedrijf dat de spoorlijn aan gaat leggen ook bepaald wat voor materieel er moet gaan rijden
Je ziet dat tegenwoordig wel vaker. Zulke "package deals" zijn voor veel bedrijven interessant. Het is natuurlijk wel een beetje "l'histoire se repete", toen railgebonden openbaar vervoer opkwam, medio 19e eeuw, werd heel vaak volgens dit model gewerkt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Aking »

Wel mooi dat ze het beestje gewoon bij de naam durven te noemen en spreken van een tram, in plaats van dat lightgemekker hier :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Suus »

Maar ik kan een LINT-treinstel nu toch niet echt een tram noemen :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Aking »

Een trein kun je t ook niet noemen, dat is een belediging voor de ekte ekte treinen :Y
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door BrengMe »

Een tramtrein :Y
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Stéphane »

Een LINTje in het centrum van Amsterdam, ik zie het al voor me :)
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Hainje »

OmniLezer schreef:zijn meestal nog cultuur gebonden dus die zullen vast protesteren hier tegen. Ze willen dat het land zo blijft als het was.
Dat heet niet cultuurgebonden maar gewoon conservatief. :p
🍉
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door VIRM »

Ik vraag mij af in hoeverre dit gerealiseerd wordt:
- Praktisch de helft van Suriname woont in Groot Paramaribo. Dus hoeveel mensen gaan er gebruik van maken als die lijn erbuiten gaat?
- Doortrekken naar de luchthaven is leuk en aardig, maar zo heel erg veel vluchten gaan daar ook weer niet per dag. Slechts een fractie van wat er bijvoorbeeld van Schiphol vertrekt.
- De regering-Bouterse is niet bepaald geliefd bij de Nederlandse. Dus in hoeverre zal er achter de schermen druk plaatsvinden door de Nederlandse regering op ING en Strukton om dit project te schrappen?
- En we hebben ook te maken met een land waar (er wordt gegrapt?) dat wegen vooral vlak voor de verkiezingen worden geasfalteerd. En de volgende verkiezingen zijn in 2015.

Kortom: volgens mij zouden goede busverbindingen en busbanen beter en meer rendabel zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Vinny »

Aking schreef:Wel mooi dat ze het beestje gewoon bij de naam durven te noemen en spreken van een tram, in plaats van dat lightgemekker hier :Y
Het verschil in de meeste landen betreft de wetgeving. Aan tramverbindingen worden minder hoge eisen gesteld dan aan treinverbindingen. Ik denk dat gezien het stedelijke karakter van de aan te leggen lijn: tram de lading het best dekt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Suriname krijgt een tram

Bericht door Srananbloke »

VIRM schreef:- Praktisch de helft van Suriname woont in Groot Paramaribo. Dus hoeveel mensen gaan er gebruik van maken als die lijn erbuiten gaat?

- Doortrekken naar de luchthaven is leuk en aardig, maar zo heel erg veel vluchten gaan daar ook weer niet per dag. Slechts een fractie van wat er bijvoorbeeld van Schiphol vertrekt.
Als dit allemaal doorgaat, en er vanuit gaande dat de lijn ook langs Lelydorp gaat, is een lijn naar Onverwacht één van de betere keuzes die je kunt maken wat een spoorverbinding betreft. Lelydorp (tussen Paramaribo en Onverwacht) is feitelijk een uitgestrekte (en relatief dichtbevolkte) voorstad van Paramaribo. Op het verkeer tussen die twee zal een treinverbinding dan ook primair worden gericht.

Een doortrekking naar het vliegveld is inderdaad nog overtrokken met het handjevol vluchten wat daar plaatsvindt. Er zijn echter wel plannen om het vliegveld en de omgeving een flinke boost te geven. Of dit uiteindelijk meer vluchten/bedrijvigheid oplevert is een lange termijn verhaal. Maar een doortrekking past wel in de strategie van de regering om de luchtvaart verder te laten groeien.
- De regering-Bouterse is niet bepaald geliefd bij de Nederlandse. Dus in hoeverre zal er achter de schermen druk plaatsvinden door de Nederlandse regering op ING en Strukton om dit project te schrappen?
De diplomatieke banden zijn inderdaad op een laag pitje gezet sinds de verkiezingen van 2010, maar dit heeft nauwelijks gevolgen gehad voor de zakelijke en maatschappelijke banden tussen Nederland en Suriname. Nederlandse bedrijven werken al jaren volop mee in grote bouwprojecten, Nederlandse onderwijsinstellingen sturen nog steeds heel wat stagiaires die kant op en het toerisme vanuit Nederland groeit nog steeds en wordt niet langer gedomineerd door Neder-Surinamers die familie/vrienden bezoeken. De politiek heeft sinds het aantreden van Bouterse ook weinig druk uitgeoefend om deze ontwikkelingen af te kunnen remmen, los van een paar man minder op de Nederlandse ambassade. Ze kunnen er weinig aan doen.
- En we hebben ook te maken met een land waar (er wordt gegrapt?) dat wegen vooral vlak voor de verkiezingen worden geasfalteerd. En de volgende verkiezingen zijn in 2015.
Lokale wensen en klachten worden vaak rondom verkiezingstijd serieus genomen. Aan verbeteringen in het hoofdwegennet wordt echter al geruime tijd gewerkt. Zo wordt op dit moment de Oost-Westverbinding (de 'snelweg' tussen de grenzen met Guyana en Frans-Guyana) op diverse punten aangepakt. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheid om de verbinding met het zuiden te verbeteren. Zal wel weer iets van een Nederlands-Chinees onderonsje worden.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast