Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

waarom niet dan?
Er rijden toch al van die busjes rond in Gelderland? Waarom zouden ze dat nu niet willen dan?
Daarnaast wil Gelderland juist niet te lege bussen zien, lijkt een beetje tegenstrijdig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

De enige Irisbusjes die in Gelderland komen rijden op een enkele rit van lijn 73, maar daar heeft Gelderland verder niks over te zeggen (want ondanks dat die vrijwel de hele route over Gelders grondgebied rijdt is het een lijn van DAV)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Ze zijn niet "schoon & jong" genoeg om in de huidige concessie te mogen rijden... -o-
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

dennistd schreef:Blijkbaar wordt lijn 54 Laren-Holten toch niet helemaal opgeheven na protesten: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... 2866&cat=1
de 54 rijdt toch tussen Rijssen en Zutphen?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

t/m december inderdaad ja. Arriva was van plan om deze lijn in te korten naar Zutphen - Laren , maar op last van de provincie gaat deze lijn toch nog door naar Holten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

busentrein schreef:Ze zijn niet "schoon & jong" genoeg om in de huidige concessie te mogen rijden... -o-
Wat is de eis dan in Gelderland? Zijn al EEV-busjes in elk geval. Maarja, wel 7 jaar oud inmiddels.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Hmm EEV is hier destijds wel geëist, maar ook qua leeftijd, er rijden al oudere bussen hier rond (weliswaar alleen voor versterking)..
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:De enige Irisbusjes die in Gelderland komen rijden op een enkele rit van lijn 73, maar daar heeft Gelderland verder niks over te zeggen (want ondanks dat die vrijwel de hele route over Gelders grondgebied rijdt is het een lijn van DAV)
Wat heeft de buslijn naar Winterswijk te maken met de concessie rond Dordrecht? :?

Overigens heb ik op lijn 73 nog nooit kleinere busjes gezien en alleen grote bussen.

Of ben ik nu in de war met materieel?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Haha, mooie lijnnummerverwarring zo. Jij vroeg naar Irisbusjes die al in Gelderland reden... die kun je dus vinden op een aantal ritten van lijn 73 die van Leerdam via enkele Gelderse dorpjes aan de Linge naar Gorinchem rijdt. Een heel andere 73 dus aan de andere kant van Gelderland :wink:

Wat jouw 73 betreft, daar rijden toch ook weleens ritten met een Optare op? Die zijn qua lengte niet veel groter dan zo'n Irisbusje hoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Optare's heb ik persoonlijk nog nooit gezien op de Oost-Gelderse lijn 73, wel genoeg op 72.

Dat er weinig/geen Optare's op die lijn 73 rijden heeft te maken met het doorrijden van/naar Haaksbergen/Enschede. De vraag op Groenlo-Haaksbergen(-Enschede) is te groot voor een Optare. Dit terwijl op het rustige deel Groenlo-Winterswijk een Optare juist wel een goede optie zou zijn. Lijn 72 (waar wel enkele Optare's in rijden) is regelmatig drukker dan lijn 73 op Groenlo-Winterswijk. Daarom had het mij ook logischer geleken om lijn 72 juist naar Enschede te laten rijden en 73 naar Neede (ook omdat 72 altijd 2x p/u rijdt en 73 alleen in de brede spits en op Eibergen-Neede 2x p/u buiten de spits toch te veel is).
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door dennistd »

Op lijn 74 duikt 's avonds wel een Optare op. Is volgens mij een vrij ingewikkelde constructie met mat-ritten Borculo-Neede en Neede-Haaksbergen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 808
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:De enige Irisbusjes die in Gelderland komen rijden op een enkele rit van lijn 73, maar daar heeft Gelderland verder niks over te zeggen (want ondanks dat die vrijwel de hele route over Gelders grondgebied rijdt is het een lijn van DAV)
De provincie Gelderland heeft anders wel alle in gelderland gelegen bushaltes van lijn 73 vervangen door Gelderse exemplaren. Het blijft een bijzonder grensgeval. De lijn is met name van belang voor Gelderse inwoners van Asperen en Heukelum (geen dorpjes zoals Daniël stelt maar steden met echte stadswallen!!), en Zuid Holland betaald, of zijn er voor dit soort grensgevallen speciale regelingen qua verdeling van de kosten.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 808
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door The Greyhound »

busentrein schreef:Hmm EEV is hier destijds wel geëist, maar ook qua leeftijd, er rijden al oudere bussen hier rond (weliswaar alleen voor versterking)..
Qua kilometers zijn de Iris busjes zo goed als nieuw.....voor de meeste busjes alleen een paar ritjes in de spits ( lijn 73 alleen in de ochtend). Misschien is het gemis van airco een probleem. De TST in Portugal heeft de voormalige 6030 en 6031 van airco voorzien, geen idee wat zoiets kost.
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

SuperGhost schreef:Optare's heb ik persoonlijk nog nooit gezien op de Oost-Gelderse lijn 73, wel genoeg op 72.

Dat er weinig/geen Optare's op die lijn 73 rijden heeft te maken met het doorrijden van/naar Haaksbergen/Enschede. De vraag op Groenlo-Haaksbergen(-Enschede) is te groot voor een Optare. Dit terwijl op het rustige deel Groenlo-Winterswijk een Optare juist wel een goede optie zou zijn. Lijn 72 (waar wel enkele Optare's in rijden) is regelmatig drukker dan lijn 73 op Groenlo-Winterswijk. Daarom had het mij ook logischer geleken om lijn 72 juist naar Enschede te laten rijden en 73 naar Neede (ook omdat 72 altijd 2x p/u rijdt en 73 alleen in de brede spits en op Eibergen-Neede 2x p/u buiten de spits toch te veel is).
Misschien niet heel bijzonder maar op zondagochtend rijdt er gepland een Optare op de 73.
dennistd schreef:Op lijn 74 duikt 's avonds wel een Optare op. Is volgens mij een vrij ingewikkelde constructie met mat-ritten Borculo-Neede en Neede-Haaksbergen.
Valt wel mee, er gaat een Optare als lijn 74 naar Haaksbergen en vanaf daar als matrit naar Neede toe.
En andersom gaat er een Optare als matrit van Neede naar Haaksbergen om daar als lijn 74 naar Doetinchem te rijden.
The Greyhound schreef:
busentrein schreef:Hmm EEV is hier destijds wel geëist, maar ook qua leeftijd, er rijden al oudere bussen hier rond (weliswaar alleen voor versterking)..
Qua kilometers zijn de Iris busjes zo goed als nieuw.....voor de meeste busjes alleen een paar ritjes in de spits ( lijn 73 alleen in de ochtend). Misschien is het gemis van airco een probleem. De TST in Portugal heeft de voormalige 6030 en 6031 van airco voorzien, geen idee wat zoiets kost.
Geen airco inderdaad, geen radio en geen speciale luchtgeveerde stoelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Bij mijn weten zit er wel degelijk radio in die Irisbusjes, maargoed, dat lijkt me niet het punt te zijn waarop de provincie Gelderland ze afgekeurd heeft :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door MdJ »

Ik denk eerder het comfort (wat een k*tstoelen zitten er in; vooral voor streeklijnen...) en het aantal bereikbare stoelen zonder opstapje nogal een probleem gaat vormen.
Bij twijfel: gebruik beton.
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

Daniel schreef:Bij mijn weten zit er wel degelijk radio in die Irisbusjes, maargoed, dat lijkt me niet het punt te zijn waarop de provincie Gelderland ze afgekeurd heeft :wink:
De Provincie heeft ze niet afgekeurd maar de OR achterhoek ;)

Ze hebben gezegd dat er geen radio's in zaten, kan zijn dat dit later alsnog is ingebouwd in de bussen, dat durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

In dit topic stond juist dat de provincie ze had afgekeurd. Wat MdJ over de stoelen zegt klopt inderdaad wel, terwijl die busjes apart genoeg juist voor streeklijnen gekocht zijn (alhoewel niet voor lijnen waar de gemiddelde reiziger enorm lang in zou zitten).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Inmiddels kan ik dat bevestigen dan de OR ze heeft afgekeurd op artikel 40.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

En wat staat er in dat artikel 40?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door BrengMe »

En wat is de OR?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

Da's de ondernemingsraad :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door gkw1969 »

busentrein schreef:Inmiddels kan ik dat bevestigen dan de OR ze heeft afgekeurd op artikel 40.
"correct me if i'm wrong", Nick. Maar ik vermoed dat je bedoeld dat de bus niet voldoet aan de eisen die zijn afgesproken in het artikel 40 convenant.

Dit convenant wordt afgesproken bij een concessiewisseling. De term artikel 40 slaat op artikel 40 van de Wet Personenvervoer, waarin wordt gesteld dat de oude en de nieuwe concessiehouder met elkaar in overleg moeten voor de concessiewisseling.
In dit convenant worden zaken geregeld voor het personeel en worden ook aanvullende afspraken gemaakt over hoe de concessie ingevuld moet worden, voorzover dit met vakbonden besproken dient te worden.
Dit convenant wordt gesloten door vakbonden en concessiehouders en geldt als bedrijfsregel voor de nieuwe concessiehouder.
Kortom.... deze moet zich hier aan houden voor de duur van de concessie tenzij anders aangegeven.
Het personeel in de Achterhoek heeft er schijnbaar voor gekozen hier ook voertuigeisen aan toe te voegen, net als dat we in Twente de opbouw van de diensten hebben afgesproken. (voor Twente waren die afspraken nodig omdat we met 2 CAO's werken met beiden hun eigen werktijdregeling).
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Meltrain »

Op arriva.nl staat deze lijst met wijzigingen:
  • Treintraject Zutphen - Winterswijk
    Er gaat op doordeweekse dagen een extra trein rijden van Zutphen naar Winterswijk om 19.36 uur. De eerste rit om 06.32 uur vervalt. De laatste trein van Winterswijk naar Zutphen (vertrek 23.50 uur), die van maandag t/m zaterdag rijdt, komt ook te vervallen.
  • Treintraject Arnhem - Tiel
    Op dit traject gaan er op doordeweekse dagen 's middags twee extra ritten rijden: van Arnhem naar Tiel (vertrek 14.59 uur) en van Tiel naar Arnhem (vertrek 15.16 uur).
  • Lijnen 1, 2 en 3 Servicelijnen Doetinchem
    De servicelijnen 1, 2 en 3 vervangen de bestaande stadslijnen 22 en 25. Deze lijnen verbinden de wijken de Huet, Dichteren en Overstegen met het Gelre ziekenhuis, het centrum en het station. De servicelijnen gaan langs diverse zorginstellingen en woonlocaties. De servicelijnen rijden van circa 09.00 tot 18.00 uur.
  • Lijn 23 Borculo - Doetinchem
    In de ochtendspits vertrekken er vanaf Borculo twee extra bussen die doorrijden tot Doetinchem, Metzo College (vertrek 07.29 uur en 07.59 uur).
  • Lijn 24 Doetinchem - 's-Heerenberg
    In de ochtend- en middagspits gaat lijn 24 elk kwartier rijden.
  • Lijn 28 Doetinchem - Gendringen
    De route van buslijn 28 verandert in Ulft. De bus gaat via Ulft Noord rijden, en zal daar ook stoppen bij de DRU. Op doordeweekse dagen rijdt buslijn 28 frequenter in de ochtend- en middagspits, namelijk elk kwartier.
  • Lijn 40 Dinxperlo - Terborg - Doetinchem
    Op doordeweekse dagen rijdt buslijn 40 tussen 9.00 en 14.00 uur elk uur. ’s Avonds en in het weekend rijdt deze lijn voortaan tot station Terborg, waar u een goede aansluiting heeft op de treinen van en naar Arnhem en Winterswijk. In Ulft rijdt de bus een andere route, via Ulft Noord, de DRU, Ulft Centrum en Bontebrug. Buslijn 40 neemt dan de ritten van de belbus 197, van Terborg naar Ulft, over.
  • Lijn 51 Vorden - Doetinchem
    Buslijn 51 zal voortaan niet verder rijden dan station Vorden. Daar sluiten de bussen aan op de treinen van en naar Zutphen en Winterswijk. De busverbinding tussen Vorden en Zutphen wordt voortaan door lijn 80 verzorgd.
  • Lijn 72 Neede - Groenlo - Lichtenvoorde - Varsseveld
    Buslijn 72 rijdt in het vervolg door naar Station Varsseveld, waar u een goede aansluiting heeft op de trein van en naar Doetinchem. Zo reist u nog sneller naar Doetinchem. In Lichtenvoorde rijdt buslijn 72 een gewijzigde route.
  • Lijn 74 Doetinchem - Groenlo - Enschede
    Lijn 74 rijdt op doordeweekse dagen tijdens de spits voortaan vier keer per uur tussen Doetinchem en Groenlo, en buiten de spitsen elk uur. Bus 74 rijdt ’s avonds en in het weekend niet meer: u kunt gebruikmaken van lijn 72, en daarna in Varsseveld de trein nemen naar Doetinchem en omgekeerd.
  • Lijn 80 Zutphen - Warnsveld - Vorden
    De stadslijn Zutphen/Warnsveld rijdt op doordeweekse dagen eenmaal per uur door naar Station Vorden. Zo ontstaat er een snelle verbinding tussen Vorden en Warnsveld en het Gelre Ziekenhuis. Voor de avonduren introduceren we de Nachtvlinder: een bus die ieder halfuur aansluit op de treinen die in Zutphen aankomen, en u via de snelste route naar uw uitstaphalte brengt.
  • Lijn 84 Zutphen Station - De Mars
    Buslijn 84 komt te vervallen.
Wel opvallend dat er niks over lijn 54 bij staat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Ardan »

Prima wijzigingen. Prettig vind ik ook die extra treinrit Zp - Ww. Heb vaak genoeg vlak na de avondspits gereisd en als ik met vertraging in Zutphen aankwam kon ik meteen een uur wachten, en met mij vele anderen.
En die wijziging in lijn 74 geeft wel de enorme verspitsing aan.. elk kwartier óf elk uur.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten