DRIS in Groningen en Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door rener »

winkelc oost beijum was al weggehaald
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12805
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Hainje »

njoy schreef:dat ik bijna de neiging heb om media of politieke partijen van dit dure gestuntel op de hoogte te brengen.
Doen!
🍉
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

+ Overwinningsplein richting HS (via De Wijert), stapt nooit iemand in aangezien lijn 6 hier 4x per uur langs komt aan de andere kant van de weg en sneller op HS is.
+ Overwinningsplein richting Hoornse Meer, zeer beperkt aantal instappers.
+ Corpus den Hoorn Zuid richting Hoornse Meer, zeer beperkt aantal instappers
+ Leonard Springerlaan richting Hoornse Meer, zeer beperkt aantal instappers
+ Concourslaan richting Hoornse Meer, zeer beperkt aantal instappers
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

DRIS palen bij bovenstaande haltes richting Hoornsemeer hebben nu misschien nog niet zoveel nut, maar dit is misschien een voorbode op een Qlink lijn 2 via de Paterswoldseweg naar Eelde en P+R de Punt? Dit zou mij in ieder geval een logische uitbreiding lijken in het Qlink netwerk.

Lijn 2 kan dan vanaf P+R de Punt via Eelde, Martini ziekenhuis, Paterswoldseweg, HS, Zuiderdiep/Grote Markt, UMCG Noord, Boterdiep (kan in de toekomst in beide richtingen), Bedumerweg en Zuidwolde naar bijvoorbeeld Bedum/Middelstum gaan rijden.
Laatst gewijzigd door Cpt.Iglo op ma 10 nov 2014, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Ik heb het idee dat dit inderdaad met Q-link in de toekomst in het achterhoofd wordt gedaan. Ook bij de haltes waar echt nooit iemand instapt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door marlies »

Nassauplein en Winkelcentrum Paddepoel in noorderlijke richting (Zernike/Noorderstation) mogen wat mij betreft ook in het rijtje.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Nassauplein wordt door studenten richting Zernike toch redelijk gebruikt. WKC Paddepoel vind ik logisch voor studenten uit Oranjebuurt die vanaf lijn 9 willen overstappen op lijn 15 naar Zernike.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door marlies »

Dat eerste heb ik zeer grote twijfels bij, tenzij 5 reizigers per dag voor redelijk gebruikt kwalificeert. Dat tweede idem, het is dan inderdaad de logische route maar de groep die het hele kleine endje vanuit de Oranjebuurt naar Zernike per bus aflegt en daarbij niet de rechtstreekse verbinding van een kwartier eerder of later pakt maar ook nog eens halverwege overstapt lijkt me niet groot. Ze zullen er zijn, maar we hebben het dan echt niet over noemenswaardige aantallen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Ik heb juist het idee dat lijn 9 op dat traject aardig wordt gebruikt, zeker in de spits.
Buslijn 9 vanuit Zernike/Paddepoel loopt vaak goed vol, zeker in vergelijking met de bussen uit Selwerd. Heb zelf wel eens gebruik gemaakt van zo n overstap vanaf Akerkhof op WKC Paddepoel. Je moet het alleen die lijn wel kennen. Met de dris weet je precies of je voor 11, 15 of 17 moet wachten.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Cpt.Iglo schreef:DRIS palen bij bovenstaande haltes richting Hoornsemeer hebben nu misschien nog niet zoveel nut, maar dit is misschien een voorbode op een Qlink lijn 2 via de Paterswoldseweg naar Eelde en P+R de Punt? Dit zou mij in ieder geval een logische uitbreiding lijken in het Qlink netwerk.

Lijn 2 kan dan vanaf P+R de Punt via Eelde, Martini ziekenhuis, Paterswoldseweg, HS, Zuiderdiep/Grote Markt, UMCG Noord, Boterdiep (kan in de toekomst in beide richtingen), Bedumerweg en Zuidwolde naar bijvoorbeeld Bedum/Middelstum gaan rijden.
Laten we het hopen...

Toch jammer dat Qbuzz zo weinig prijs geeft over dit soort dingen.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Dat weinig prijsgeven ligt alleen niet aan Qbuzz maar aan het OV-bureau, waar voor een aantal lijnen al een meerjarenplan zelfs klaarligt (zie bijvoorbeeld het doortrekken van de Qliner naar Stadskanaal naar Ter Apel).
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

Het heeft denk ik ook weinig zin om dergelijke plannen al de wereld in te helpen, terwijl bijvoorbeeld de komst van P+R de Punt nog niet zeker is. Een Qlink lijn via de luchthaven die kant op lijkt mij overigens wel een goede ontwikkeling voor Eelde en de luchthaven, dus van mij mag een dergelijke lijn er zo snel mogelijk komen. Ik ben ook erg benieuwd naar de toekomstplannen, maar ik denk niet dat hier voorlopig veel over naar buiten komt. Eerst de verbetering van de doorstroming op de Oostersingel, de busbaan Kolendrift en busstation UMCG Noord, en wellicht de nieuwe busroutes via de Diepenring maar eens zien te realiseren.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

De gemeentes kiezen zelf waar in hun gemeente DRIS palen komen te staan, dus daar heeft Qbuzz weinig over te zeggen.

Bij de Hamweg in Harkstede is de paal ondertussen ook gearriveerd (het scherm nog niet) en hij hangt in de goede richting: richting Groningen.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Kevster schreef:Dat weinig prijsgeven ligt alleen niet aan Qbuzz maar aan het OV-bureau, waar voor een aantal lijnen al een meerjarenplan zelfs klaarligt (zie bijvoorbeeld het doortrekken van de Qliner naar Stadskanaal naar Ter Apel).
Ach ja, het OV-bureau... Die bedoelde ik ook natuurlijk. :X
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Qbuzzie »

Vind het toch wel apart. Hier bij ons in Roden worden tot en met de Leeksterweg allemaal DRIS palen geplaats. Ze werken allemaal maar daarna zijn ze weg. Zal het te maken hebben met een meer jaren plan voor lijn 4? Denk hierbij aan Nieuw-Roden en de plannen voor de 27 minuten deadline.

Trouwens ik vind een lijn 2 als Q-link niet verkeerd klinken :lol:
De wielen van de bus gaan rond en rond...
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

De bedoeling is om de route van lijn 4 in Roden te strekken/versnellen,met als doel om in 27 minuten naar Roden te kunnen rijden. Eerder dit jaar (of al eerder) was daar al een informatieavond over waarbij men kon kiezen uit meerdere varianten.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Klopt, overigens gebeurt de plaatsing van de panelen inderdaad toekomstbewust.
CamilleKreemers
Berichten: 4384
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

TheRoy-t schreef:De bedoeling is om de route van lijn 4 in Roden te strekken/versnellen,met als doel om in 27 minuten naar Roden te kunnen rijden. Eerder dit jaar (of al eerder) was daar al een informatieavond over waarbij men kon kiezen uit meerdere varianten.
Heb je misschien een link waar eventueel deze snelle lijn 4 staat voor me? Ik volg persoonlijk de ontwikkelingen van het HOV-net rond Groningen en weet wel welke varianten er waren voor Leek.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door TheRoy-t »

CamilleKreemers schreef:
TheRoy-t schreef:De bedoeling is om de route van lijn 4 in Roden te strekken/versnellen,met als doel om in 27 minuten naar Roden te kunnen rijden. Eerder dit jaar (of al eerder) was daar al een informatieavond over waarbij men kon kiezen uit meerdere varianten.
Heb je misschien een link waar eventueel deze snelle lijn 4 staat voor me? Ik volg persoonlijk de ontwikkelingen van het HOV-net rond Groningen en weet wel welke varianten er waren voor Leek.
Dat heeft in een memo van het OVbureau gestaan en de Dagblad van het Noorden ook. Ik kan het nu zo snel niet terugvinden, maar met een beetje zoeken moet het wel te vinden zijn.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door njoy »

Uit een brief van B&W van Groningen aan de Raadscommissie Beheer en Verkeer:

DRIS systeem op busstation
Op de LTA (Lange Termijn Agenda) staat dat er voor de zomer 2014 een digitaal paneel met reizigersinformatie op het busstation bij het Hoofdstation komt. Tijdens de raadscommissie van oktober melde ik u dat dit langer gaat duren. Reden hiervoor is dat het technisch compiexer is dan voorheen gedacht werd. Met betrekking tot de displays op het Hoofdstation is het streven dat alle panelen eind dit jaar zijn geplaatst. Of dit gehaald wordt, hangt onder andere van de complexiteit van de stroomaansluitingen, de temperatuur buiten, en het verkrijgen van benodigde toestemming van betrokken instanties.

Hoewel de brede uitrol van DRIS niet op uw LTA staat, informeer ik u hierbij ook over de voortgang van het uitrollen van DRIS op de verschillende bushaltes in de stad. Het project is ten opzichte van de oorspronkelijke planning vertraagd. De verwachting was dat 90% van de panelen eind 2014 geplaatst zou zijn. Dit percentage wordt niet gehaald. Reden hiervoor is dat we er voor gekozen hebben om de plaatsing en participatie/communicatie in een aantal gevallen te combineren met infrastructurele reconstructies, zoals de aanpak van de HOV-haltes in de stad. De verwachting is dat 95% van de haltes voor de zomer 2015 geplaatst is. De andere DRIS-panelen kunnen dan nog niet geplaatst worden, omdat deze onderdeel van andere projecten zijn die pas later afgerond zijn. (Bron: http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/sho ... erkeer.pdf)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Geert »

Als het streven van 90% niet gehaald is, welk percentage is er nu dan wel gerealiseerd?
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Tja waar zullen ze zitten? Ik schat op zo'n 75%.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

In het kader van 'lekker nuttig': Er zijn ook palen geplaatst op halte Stadspark in Peizermade, beide richtingen.

Peizermade heeft 110 inwoners en 4 haltes: Zonnehof, Stadspark, Peizermade en P+R Hoogkerk. Zonnehof heeft geen DRIS. Of halte Peizermade ook DRIS heeft gekregen heb ik niet gezien, maar ik verbaas me nergens meer over.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door isadora »

Maar,........is dan de grote vraag:
waarom heeft Zonnehof geen paal gekregen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Ik probeer die halte te vinden op Streetview, maar ik denk dat ie is opgeheven. :lol: Dat lijkt mij wel een legitieme reden om geen DRIS te plaatsen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten