Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Lijn 23 gaat rijden vanaf Utrecht CS jaarbeurszijde naar de haltes St.Jacobsstraat, Rozenstraat en Vredenburg. Vanaf daar weer terug naar de jaarbeurszijde. Deze lijn rijdt van maandag t/m vrijdag van 08:45u tot 18:00u, zaterdag van 08:45u tot 17:30u, zondag van 11:45u tot 17:30u.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Ah, de winkelpendel, die komt me wel bekend voor.
Waarom is die niet meteen ingesteld met het knippen van lijn 5/7 en 1/21?
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Ik vermoed dat dat een geldkwestie is geweest, maar de daling in passagiers op de lijnen 25 en 26 onder andere is denk ik wel aanleiding geweest om deze lijn in te voeren.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Nieuwe dienstregeling per 14 december

Op zondag 14 december gaat de nieuwe dienstregeling in. Deze keer is het aantal wijzigingen beperkt. Hieronder een overzicht:

Lijn 8 krijgt zijn definitieve route

De nieuwe eindhalte van lijn 8 komt aan de Snellenlaan, vlakbij de Biltstraat. Vanaf de Adriaen van Ostadelaan gaat lijn 8 de Jan van Scorelstraat in en via Stadshouderslaan, Prinsesselaan, Biltstraat naar de Snellenlaan. Terug in de omgekeerde volgorde. De haltes Burg. Fockema Andreaelaan, Bosboomstraat en Diakonnessenhuis vervallen. De nieuwe haltes zijn: Diakonessenhuis (nu Pieter Breughelstraat - alleen richting Snellenlaan), Hobbemastraat, Prins Hendriklaan (alleen richting Utrecht CS), De Hoogstraat, Dillenburgstraat, Rosarium en Prinsesselaan. De naam van de halte Adriaen van Ostadelaan richting Utrecht CS wordt gewijzigd in Diakonessenhuis.

Pendeldienst lijn 18 wordt opgeheven

Nu lijn 8 volgens zijn definitieve route gaat rijden, wordt lijn 18 opgeheven.

Winkelpendel - lijn 23 tussen Utrecht CS Jaarbeurszijde en de haltes Rozenstraat/Vredenburg

Lijn 23 rijdt op maandan t/m vrijdag van 08.45 uur tot 18.00 uur, op zaterdag van 08.45 uur tot 17.30 uur en op zondag van 11.45 uur tot 17.30 uur als lijn 25 vanuit Oog in Al naar Utrecht CS Jaarbeurszijde elk kwartier door als lijn 23 naar de haltes Sint Jacobstraat, Rozenstraat en Vredenburg. Van daar terug naar Utrecht CS Jaarbeurszijde en verder naar Oog in Al.

Nieuwe spitslijn: Lijn 271; aanpassing lijn 72

Lijn 271 gaat twee keer per uur rijden in de spitsrichting tussen Nieuwegein Zuid en Rijnsweerd/De
Uithof en door naar Driebergen-Zeist. Lijn 271 rijdt tussen Nieuwegein-Zuid en de halte Stadshuis
dezelfde route als lijn 72, en verder over de route van lijn 71. Reizigers uit Nieuwegein-Zuid naar
Rijnsweerd en De Uithof krijgen hiermee een aanzienlijk snellere verbinding. Lijn 271 neemt
daarmee de verbinding tussen Nieuwegein centrum en Nieuwegein Zuid over van lijn 72. Alle ritten
van lijn 72 gaan eindigen op Nieuwegein Stadscentrum. Lijn 71 blijft twee keer per uur via de huidige
route rijden en bedient daarmee Nieuwegein Stadscentrum. Lijn 271 doet Nieuwegein Stadscentrum
niet aan.

Lijn 545 wordt opgeheven; lijn 45 wordt uitgebreid

De ‘wegbrengservice’ lijn 545 wordt geschrapt. Lijn 45 gaat ook op maandag t/m zaterdag ’s avonds
een uurdienst rijden.

Lijn 49 rijdt ook in het dal

Lijn 49 gaat ook in de daluren rijden als lijn 281 niet rijdt. Deze extra dalritten worden gereden met
het 8-persoonsbusje van lijn 45.

Meer dalritten tussen De Uithof en Utrecht Centraal

Ook buiten de spitsuren is het erg druk in lijn 28 tussen De Uithof en het centraal station. Daarom
rijdt lijn 128 op werkdagen voortaan ook tussen de spitsuren 4x per uur tussen Utrecht CS en De
Uithof, bovenop de ritten van lijn 28. Na de middagspits rijdt lijn 28 langer een hogere frequentie.
Tot ca. 21:30 rijdt lijn 28 6x per uur.

Extra capaciteit voor drukste spitsritten

Op diverse lijnen naar Rijnsweerd en De Uithof is het vervoer de afgelopen maanden stevig
toegenomen, waardoor op de drukste ritten in de ochtendspits regelmatig niet alle reizigers mee
kunnen. In september is al wat geschoven met de inzet van geleed materieel en versterkingsbussen
om de lijnen 71 vanaf Driebergen-Zeist en 72/265 vanaf Bilthoven meer capaciteit te bieden in de
ochtendspits. Met ingang van 14 december verhogen we op deze en andere lijnen structureel de
capaciteit. Hieronder een overzicht van de ‘probleemritten’ en hoe deze aangepakt worden.
- Lijn 30: 8:18 vanaf Overvecht, rijdt met een gelede bus.
- Lijn 32: 8:00 vanaf Maarssen, rijdt met een gelede bus.
- Lijn 65: meeste ritten in de ochtend- en middagspits rijden met een gelede bus.
- Lijn 71: 7:47 vanaf Driebergen-Zeist, rijdt met een gelede bus. 8:17 en 10:17 vanaf Driebergen-Zeist rijden met twee bussen.
- Lijn 72: 8:05, 8:35 en 10:35 vanaf Bilthoven, rijden met twee bussen.
- Lijn 252: de drukste spitsritten rijden met een gelede bus.
- Lijn 283: 7:30 en 8:00 vanaf IJsselstein, rijden met een gelede bus.
- Lijn 287: 7:55, 8:10 en 8:25 vanaf Vianen, rijden met een gelede bus. 16:45 en 17:00 vanaf De Uithof, rijden met een gelede bus
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Hehe, we hebben er een jaar op moeten wachten maar gelukkig wordt er dan nu wat gedaan aan probleemgeval 65.
Hoewel het nog even afwachten is hoe het uitpakt met de ritten naar Het Klooster (dat werd 64 toch?) want de drukte-oorzaak zit op het gezamelijke traject van die lijn en lijn 65.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Jammer dat je straks geen mooie 5 minutenverdeling hebt op lijn 28 + 128 buiten de spits, maar een 7,5 minutendienst met daartussen een kwartierdienst. Tenzij ze 28 soms wat langer laten wachten op CS of zo. Interessant dat we na een jaar lijn 28 toch weer terug aan het gaan zijn naar de GVU frequenties ;)
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

snap niet dat ze lijn 23 gewoon als lijn 25 laten rijden... lijkt me toch net iets duidelijker
Ov liefhebber, reizen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Waarschijnlijk omdat de winkelpendel op beperkte tijden rijdt en dus niet altijd doorrijdt naar het centrum, maar ik ben ook niet zo'n fan van weer een nieuw lijnnummer
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

MR92 schreef:Winkelpendel - lijn 23 tussen Utrecht CS Jaarbeurszijde en de haltes Rozenstraat/Vredenburg

Lijn 23 rijdt op maandan t/m vrijdag van 08.45 uur tot 18.00 uur, op zaterdag van 08.45 uur tot 17.30 uur en op zondag van 11.45 uur tot 17.30 uur als lijn 25 vanuit Oog in Al naar Utrecht CS Jaarbeurszijde elk kwartier door als lijn 23 naar de haltes Sint Jacobstraat, Rozenstraat en Vredenburg. Van daar terug naar Utrecht CS Jaarbeurszijde en verder naar Oog in Al.
Is dit mogelijk een verklaring voor de Groningse geimporteerde citaro's. Er zijn meer bussen nodig voor de lijnen 23 en 271, waardoor de huidige vloot niet voldoende is en er dus meer bussen nodig zijn.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 10 nov 2014, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Ik meen dat er voor de omlopen 25/23 maar 1 extra omloop bij komt. Verder denk ik dat die bussen voor de streek zullen zijn. Voornamelijk om ritten op de 65, 71 en 72 bij te springen. Als ik het zo even snel uitreken in omlooptijden, zijn er daarvoor 3 extra bussen nodig.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Voor 271 heb je sowieso niet echt extra bussen nodig, die vervangt immers 72 in Nieuwegein Zuid en komt in plaats van ritten van de 71 op het traject naar De Uithof. Dat lijkt me ongeveer evenveel bussen te kosten.

Wat betreft de dubbel rijdende ritten op 71 en 72: daar zijn gezien de tijden precies twee bussen voor nodig en dat past dus wel bij het bericht dat ik eerder kreeg dat de LE's uit Groningen daarvoor bestemd zijn.
Voor de 65 zullen de gelede bussen wel aardig helpen want de meeste ritten die nu overvol zitten zijn juist nog ritten met een standaardbus. Alleen ergens aan het einde van de spits, zo rond 8.30 uur, heb je een rit die nu al geleed rijdt en zelfs dan amper alle passagiers mee krijgt. Dat zou een potentiële zijn waar je nog een versterkingsbus voor kunt gebruiken, maar dan zou er dus een derde nodig zijn aan de tijden waarop ze op 71/72 rijden te zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Trouwens, extra bussen heb je er niet voor nodig, maar ik vraag me stiekem wel af waar de DRU's vandaan komen om opeens een kwartierdienst op lijn 128 te kunnen gaan rijden gedurende de dalperiode?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik vraag me vooral af waar al die geledes vandaan komen die je hiervoor nodig hebt. De geledes die nu al op de 65 rijden gaan vaak verder als lijn 63 waardoor je ze dus wel mooi rondjes kunt laten rijden maar dan heb je toch al zo'n beetje de helft van de streekgeledes die er zijn nodig.

Met alle gelede ritten die in het lijstje staan heb je zo'n beetje alle streekgeledes al nodig dus, en dan moet je de bestaande gelede ritten ook nog ergens mee rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Ik zag vorige week geregeld een streekgelede rijden op een rit van lijn 242 naar Wijk bij Duurstede. Ik weet niet hoe het zit in de ochtend, maar het zou kunnen dat er dan ook eentje naar de Uithof gaat. Voor mijn gevoel zou daar eventueel een standaardbus op ingezet kunnen worden, dus dan zou dat al een gelede zijn die is vrijgespeeld.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Misschien kunnen 128 en 228 wat kleiner rijden, ik zag laatst in ieder geval al een normale bus rijden op 228, paste prima. Maar vooral op de 128 zal het toch wel krap gaan worden.
Beetje jammer wel dat er nu twee buseen achter elkaar moeten gaan rijden op bepaalde ritten, hadden er misschien toch wat meer geledes besteld moeten worden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Zeker op de streek waren extra geledes wel welkom geweest denk ik ja. Al zal de kans wel vrij groot zijn dat de omlopen met geleed op de 252, 283 en 287 met een stadsgelede gereden worden. Zeker op 252 en 287 rijdt de vestiging Europalaan nu al meerdere omlopen immers.

@Gekko123: die rit op 242 zou weleens aanvoer voor een omloop kunnen zijn waarop die gelede wel van pas komt. Meen dat er een omloop op diverse streeklijnen was met een gelede uit Wijk bij Duurstede. Die is dan dus op die rit 242 wellicht niet nodig, maar wel op de ritten die verder in die omloop zitten.

Zag vanmiddag trouwens ook opeens een gelede op de 41 die reed op een tijdstip waarop er normaal een standaardbus reed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
UtrechtOV
Berichten: 135
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door UtrechtOV »

Maar als ik dit zo lees, komen er geen amba's naar de stad.
De streek lijkt gewoon pure uitbreiding te hebben.

Heeft lijn 8 trouwens niet meer omlopen nodig met deze routewijziging?
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

Ze hadden gewoon langer moeten doorrijden met de GVU DBG's, dan had je al die geledes die nu op lijn 28 ergens anders kunnen inzetten.

Ik vraag me trouwens af hoe populair lijn 23 zal gaan worden. Denk niet dat je dezelfde praktijken als met lijn 18 wilt, wat een blunder was dat. Elke 10 minuten een bus waar niemand in zat.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Mjah als de overstap een beetje gunstig is en ik geen 9 minuten op t Jaarbeursplein sta te wachten winnen ze mij er in ieder geval mee, want sinds dat "mijn" lijn 7 naar t Jaarbeursplein is verhuisd neem ik hem een stuk minder vaak :Y
Laatst gewijzigd door Aking op ma 10 nov 2014, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Weet iemand wanneer Connexxion met een overzicht op hun site komt met wijzingen voor de provincie? De tijden zijn er al maar een wijzigingslijstje ontbreekt nog.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door ovforens »

Interessant om te zien hoe druk lijn 12 in de ochtend is. Van 08:07 tot 08:12 staan kijken voor 300 seconden: 374 instappers!
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Zugführer schreef:Misschien kunnen 128 en 228 wat kleiner rijden, ik zag laatst in ieder geval al een normale bus rijden op 228, paste prima. Maar vooral op de 128 zal het toch wel krap gaan worden.
Beetje jammer wel dat er nu twee buseen achter elkaar moeten gaan rijden op bepaalde ritten, hadden er misschien toch wat meer geledes besteld moeten worden?
De 228-bussen zijn afkomstig van de tussenritten van lijn 6. Die zijn erg vol met studenten voor de HU.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

MR92 schreef:Ik meen dat er voor de omlopen 25/23 maar 1 extra omloop bij komt. Verder denk ik dat die bussen voor de streek zullen zijn. Voornamelijk om ritten op de 65, 71 en 72 bij te springen. Als ik het zo even snel uitreken in omlooptijden, zijn er daarvoor 3 extra bussen nodig.
Aangezien de 23 pas na de ochtendspits gaat rijden, zou het mij niet eens verwonderen als er wel wat extra DRU, maar geen extra bus voor nodig is.

Ik hoop dat het mogelijk is om gelijk lijn 25 te filmen vanaf de stad, zodat duidelijk is waar deze lijn verder naar rijdt.

Als de doorkoppeling een succes blijkt, kan men overwegen om ook de lijn 7 en 26 door te trekken, al is het maar op zaterdagen en zondagen. Interessant voor winkelend publiek en scheelt parkeerdruk van fietsers.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Daniel schreef:Meen dat er een omloop op diverse streeklijnen was met een gelede uit Wijk bij Duurstede. reed.
Dat klopt
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door microshit »

ovforens schreef:Interessant om te zien hoe druk lijn 12 in de ochtend is. Van 08:07 tot 08:12 staan kijken voor 300 seconden: 374 instappers!
Sterker nog, rond 7.30 rijden ze al stavol 2 wagens achter elkaar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten