Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Thom91 »

dennistd schreef:Als iedereen die in dit topic met ideeën komt nu eerst eens http://dennistd.nl/temp/tr/zl-es.pdf helemaal door gaat lezen, dan krijgen we een stuk betere discussie die ook nog eens op feiten gebaseerd is.
oh, dat rapport wat ik op de vorige pagina ook al neerzette en uiteindelijk niemand heeft gelezen? Het blijft ook een fantastische wereld hier.
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Thom91 »

dennistd schreef:Wat ik nog wel mis in alle documenten: een verbouwing van Wierden, want nu zal de sneltrein daar terug moeten naar 40km/h vanwege de langzame wissels daar.
Buiten beschouwing gelaten, maar een ombouw naar 1:15/1:18,5 is natuurlijk altijd mogelijk ;)
Komt wel goed schatje.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Bakpapier »

Indien Wierden zo langzaam moet worden gepasseerd is dat misschien een logische stop voor de sneltrein, ipv de andere tussengelegen stations
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Nitein-Repart »

Wierden heeft de s7000 wat Nijverdal en Raalte niet hebben, terwijl de laatste twee iets groter en belangrijker zijn dan Wierden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Thom91 »

Daarom zou je misschien een knappe overstap kunnen realiseren tussen die twee? ;)
Komt wel goed schatje.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door verfmeer »

Thom91 schreef:Daarom zou je misschien een knappe overstap kunnen realiseren tussen die twee? ;)
Wat is het nut daarvan? Ten zuiden/oosten van Wierden hebben de s7000 en de s7900 al hetzelfde traject en is overstappen dus zinloos. Voor reizigers tussen de s7000 en Zwolle geldt dat de overstap op de sprinter nu al bijna perfect is (3 minuten) en dat dat zonder inhaalmoment tussen Wierden en Zwolle nooit beter kan worden. Een sneltrein daar laten aansluiten zou de bereikbaarheid van de regio alleen maar verkleinen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Wubbo »

Thom91 schreef:
dennistd schreef:Als iedereen die in dit topic met ideeën komt nu eerst eens http://dennistd.nl/temp/tr/zl-es.pdf helemaal door gaat lezen, dan krijgen we een stuk betere discussie die ook nog eens op feiten gebaseerd is.
oh, dat rapport wat ik op de vorige pagina ook al neerzette en uiteindelijk niemand heeft gelezen? Het blijft ook een fantastische wereld hier.
Ik had hem gelezen ;-)

Er staat een interessante passage in het rapport. In de huidige dienstregelingsopzet is er een extra perron nodig om een IC naar Enschede af te kunnen wikkelen (daarvoor wordt het opdelen in twee fases van spoor 9 voorgesteld, waarbij over een van de fases een perron komt te liggen om zo ook aan spoor 8 te kunnen halteren) en kunnen niet zowel IC als stoptrein netjes in de knoop Zwolle zitten. Er wordt echter ook gesproken van een 4x/uur knoop Zwolle (incl frequentieverhoging richting Lelystad), waardoor zowel de stoptrein als de IC in een knoop aan kunnen komen. Ik ben heel benieuwd hoe zo'n opzet er dan uit zou zien (er zijn nogal wat keuze-opties) en ben benieuwd wat de visie van Overijssel daarop is.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door verfmeer »

Een kwartiersknoop in Zwolle bestaat de facto al: De s4600 uit Amsterdam komt om :05 binnen en vertrekt om :25 en de s13800 komt binnen om :26 en vertrekt om :03. Als je deze treinen op elkaar kunt aansluiten en er een sneltrein/IC naar Enschede bij kunt doen, heb je al een hele mooie dienstregeling.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door dennistd »

verfmeer schreef:Een kwartiersknoop in Zwolle bestaat de facto al: De s4600 uit Amsterdam komt om :05 binnen en vertrekt om :25 en de s13800 komt binnen om :26 en vertrekt om :03. Als je deze treinen op elkaar kunt aansluiten en er een sneltrein/IC naar Enschede bij kunt doen, heb je al een hele mooie dienstregeling.
De s4600 sluit in elk geval al aan op de (spits)sneltrein van/naar Enschede, die gaat vertrekken om :11 en aankomen om :18 zoals in het diagram op de vorige pagina te zien is. Daarnaast sluiten ook de s9100 en waarschijnlijk ook een doorgetrokken s9000 aan op deze trein. Vanuit Groningen heb je dan een 10/20-ligging voor een verbinding naar Enschede, die beiden ongeveer even lang zijn in reistijd.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

Een aankomst van .17 is zo slecht nog niet. Je mist dan net alle intercity's maar sluit aan op sprinters richting Groningen, (Leeuwarden), Harderwijk (krap) en Lelystad. Dat je naar Groningen niet de intercity hebt, scheelt uiteindelijk zo'n 10 minuten. Richting Amersfoort of Deventer is overstap op de IC bijvoorbeeld niet interessant. Bovendien krijg je tussen Enschede en Almelo een betere verdeling tussen sneltrein en IC die daar gaan rijden.

Verder zou naar mijn idee de knoop idealiter precies symmetrisch moeten liggen, want nu vertrekt de trein naar Schiphol net te vroeg naar mijn idee en wordt daardoor nog wel eens gemist.
Laatst gewijzigd door visgraat op wo 12 nov 2014, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Thom91 »

Wubbo schreef:
Thom91 schreef:
dennistd schreef:Als iedereen die in dit topic met ideeën komt nu eerst eens http://dennistd.nl/temp/tr/zl-es.pdf helemaal door gaat lezen, dan krijgen we een stuk betere discussie die ook nog eens op feiten gebaseerd is.
oh, dat rapport wat ik op de vorige pagina ook al neerzette en uiteindelijk niemand heeft gelezen? Het blijft ook een fantastische wereld hier.
Ik had hem gelezen ;-)

Er staat een interessante passage in het rapport. In de huidige dienstregelingsopzet is er een extra perron nodig om een IC naar Enschede af te kunnen wikkelen (daarvoor wordt het opdelen in twee fases van spoor 9 voorgesteld, waarbij over een van de fases een perron komt te liggen om zo ook aan spoor 8 te kunnen halteren) en kunnen niet zowel IC als stoptrein netjes in de knoop Zwolle zitten. Er wordt echter ook gesproken van een 4x/uur knoop Zwolle (incl frequentieverhoging richting Lelystad), waardoor zowel de stoptrein als de IC in een knoop aan kunnen komen. Ik ben heel benieuwd hoe zo'n opzet er dan uit zou zien (er zijn nogal wat keuze-opties) en ben benieuwd wat de visie van Overijssel daarop is.
Waar staat dat ongeveer? Kan het zo even niet vinden..
Komt wel goed schatje.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

pagina 8 van het rapport van Arcadis.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

Wat ik overigens vreemd vind is dat een korte termijn maatregel is om tussen Raalte en Zwolle extra stoptreinen/sprinters (dus 4x/uur) en later tussen sneltreinen die weer niet in Raalte stoppen. Dan gaat de frequentie daar weer terug naar 2x/uur. Qua capaciteit zal het misschien de beste oplossing zijn, maar voor de reiziger misschien een beetje raar overkomen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Bakpapier »

Is het niet handiger om gewoon langere treinstellen in te zetten, ipv een tijdelijke frequentieverhoging?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

Nee, in de spits zit je al tegen de limiet aan met 3 treinstellen en er wordt de komende jaren ook een groei verwacht...
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Bakpapier »

VIRM inzetten dan maar ! :)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Zugführer »

Diesel-VIRM?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door dennistd »

visgraat schreef:Wat ik overigens vreemd vind is dat een korte termijn maatregel is om tussen Raalte en Zwolle extra stoptreinen/sprinters (dus 4x/uur) en later tussen sneltreinen die weer niet in Raalte stoppen. Dan gaat de frequentie daar weer terug naar 2x/uur. Qua capaciteit zal het misschien de beste oplossing zijn, maar voor de reiziger misschien een beetje raar overkomen.
Het probleem is dat de trein vanuit Enschede al vol zit na Nijverdal, waardoor er weinig plek is voor de reizigers van Raalte en Heino. Een kortetermijnoplossing is dan om op dat laatste stuk een extra trein in te zetten. Je zou er voor kunnen kiezen om de stoptrein dan als sneltrein te laten rijden en Raalte en Heino over te laten slaan, maar dan moeten reizigers Nijverdal-Raalte dus via Zwolle terugsteken.

Als er straks een sneltrein helemaal vanaf Enschede rijdt zal die voldoende doorgaande reizigers uit de stoptrein halen, zodat daar weer voldoende plek is voor de reizigers uit Raalte en Heino, waardoor er geen extra stoptrein meer nodig is.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Frans F »

Bakpapier schreef:Is het niet handiger om gewoon langere treinstellen in te zetten, ipv een tijdelijke frequentieverhoging?
Die extra capaciteit heb je alleen nodig op het stuk Zwolle-Raalte en als je met langere treinen tot Enschede gaat werken heb je veel meer extra spitsmaterieel nodig dan met extra tussentreinen op alleen Zwolle-Raalte. Daarnaast trek je met een hogere frequentie meer reizigers. Het is een vergelijkbare situatie als op de Maaslijn met de extra tussendiensten Nijmegen-Boxmeer.

Overigens blijf ik ondanks alle fervente supporters hier mijn ernstige vraagtekens houden met die IC. Dat de IC-verbinding naar Emmen in het verleden is mislukt moge een waarschuwing zijn, ook daar bleek een frequentere sprinterdienst meer reizigers op te leveren. Ik betwijfel eerlijk gezegd of er wel een markt voor een IC is en of een halfuurdienst met sprinters en verdichting tussen Zwolle-Raalte in de spits niet een meer reële oplossing is. En de zin van het idee dat de IC van Amsterdam naar Berlijn/Enschede over Zwolle zou moeten gaan rijden ontgaat me eerlijk gezegd nog steeds volledig, het lijkt me een totaal onlogische route vergeleken met die over Amersfoort en Apeldoorn.

Los daarvan wil ik nog eerst nog wel eens zien hoeveel geld de Provincie eigenlijk beschikbaar heeft voor al deze mooie plannen aangezien de noodzakelijke bezuinigingen op het OV nog altijd niet zijn ingevuld. Het zou niet de eerste keer zijn dat de ambitie van de Provincie Overijssel groter is dan de portemonnee en het zou uiteindelijk best eens bij de huidige dienstregeling kunnen blijven.

Sorry jongens dat ik alle mooie dromen misschien verstoor maar ik vind het sprookjesgehalte van de discussie op dit moment iets te hoog.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 12 nov 2014, 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Obus »

Is het geen idee om tijdelijk, tot dat er fatsoenlijke sneltreinen kunnen rijden, snelle (spits)intercity's Es - Hgl - Aml - Dv - Zl in te zetten?

Reistijd Aml - Zl bedraagt momenteel 40 minuten per sprinter. Als je via Mariënberg reist, doe je er 52 minuten over (de tweede optie). Je kan echter ook een IC via Deventer instellen. Dat duurt 47 minuten inclusief stops te Olst en Wijhe. Dat laatste is niet nodig - dus je totale reistijd bedraagt ca. 45 minuten. Dat is slechts vijf minuten langzamer dan de sprinter tussen Aml en Zl. Vanuit Es is het zelfs sneller, want je bespaart als IC nog eens 7 minuten tussen Aml en Es.
De mortuis nil nisi bene
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Ronald »

Als de reistijd langer is zal die trein dus bijna niemand nemen lijkt me zo.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Thom91 »

Frans F schreef:
Bakpapier schreef:Is het niet handiger om gewoon langere treinstellen in te zetten, ipv een tijdelijke frequentieverhoging?
Overigens blijf ik ondanks alle fervente supporters hier mijn ernstige vraagtekens houden met die IC. Dat de IC-verbinding naar Emmen in het verleden is mislukt moge een waarschuwing zijn, ook daar bleek een frequentere sprinterdienst meer reizigers op te leveren. Ik betwijfel eerlijk gezegd of er wel een markt voor een IC is en of een halfuurdienst met sprinters en verdichting tussen Zwolle-Raalte in de spits niet een meer reële oplossing is. En de zin van het idee dat de IC van Amsterdam naar Berlijn/Enschede over Zwolle zou moeten gaan rijden ontgaat me eerlijk gezegd nog steeds volledig, het lijkt me een totaal onlogische route vergeleken met die over Amersfoort en Apeldoorn.

Sorry jongens dat ik alle mooie dromen misschien verstoor maar ik vind het sprookjesgehalte van de discussie op dit moment iets te hoog.
Gelukkig is het gekozen plan 2x/uur stopper en 1x/uur sneltrein in de spitsrichting alleen tijdens de spits.
Komt wel goed schatje.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door verfmeer »

Nee, en bovendien weet ik niet of het wel past tussen Deventer en Olst, daar ligt slechts enkelspoor.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Zugführer »

Ronald schreef:Als de reistijd langer is zal die trein dus bijna niemand nemen lijkt me zo.
Wel als je die goed over het uur verdeeld met de huidige stoptrein natuurlijk, zodat er 4 keer per uur een verbinding ontstaat die ongeveer een even lange reistijd hebben
Zo'n intercity zal sowieso wel weer nodig zijn, want ik neem aan dat de spoorlijn in gedeeltes dicht gaat tijdens de elektrificatie.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door verfmeer »

Zugführer schreef:
Ronald schreef:Als de reistijd langer is zal die trein dus bijna niemand nemen lijkt me zo.
Wel als je die goed over het uur verdeeld met de huidige stoptrein natuurlijk, zodat er 4 keer per uur een verbinding ontstaat die ongeveer een even lange reistijd hebben
Zo'n intercity zal sowieso wel weer nodig zijn, want ik neem aan dat de spoorlijn in gedeeltes dicht gaat tijdens de elektrificatie.
Maar als je de trein een kwartier verschuift ten opzichte van de s7900, dan kom je in Deventer tegelijkertijd met de s3600 aan. Die gaan nooit allebei tegelijkertijd over dat spoor passen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten