Dordrecht -Geldermalsen is ook geelektriceerd zonder dat het baanvak gesloten is.Zugführer schreef: Zo'n intercity zal sowieso wel weer nodig zijn, want ik neem aan dat de spoorlijn in gedeeltes dicht gaat tijdens de elektrificatie.
Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Toen waren de veiligheidsregels nog niet zo intensief als nu.
Gepland staat vanaf drgl 2016 baanvak dicht dagelijks van 21:30 tot 06:30 en in de zomer van 2016 zes weken plat.
Gepland staat vanaf drgl 2016 baanvak dicht dagelijks van 21:30 tot 06:30 en in de zomer van 2016 zes weken plat.
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Er heeft wel tijdelijk zo'n spits-sprinter Hengelo-Deventer-Zwolle (was een veredelde sneltrein) gereden toen er in Nijverdal aan de tunnel gewerkt werd en deze vertrek vlak voor de 3600 uit naar Zwolle. Alleen waren dat ook maar 1 of 2 ritten per richting ('s ochtends ri. Zwolle, 's middags ri. Hengelo). In twee richtingen was onmogelijk i.v.m. het enkelspoor Deventer-Olst (je moet dan juist daar de tegentrein kruisen) en meer ritten werd ook lastig, omdat je dan de IC-Berlijn in de weg rijdt.
Bovendien is de 3600 al zeer vertragingsgevoelig, wat zeker i.v.m. het enkelspoor Deventer-Olst en de krappe kering in Zwolle zeer onverstandig is om dat stuk enkelspoor krap te gaan plannen.
Bovendien is de 3600 al zeer vertragingsgevoelig, wat zeker i.v.m. het enkelspoor Deventer-Olst en de krappe kering in Zwolle zeer onverstandig is om dat stuk enkelspoor krap te gaan plannen.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Dan kort je in de de s3600 toch in tot Deventer en laat je de nieuwe intercity twee keer per uur karren tussen Es en Dv, met stops te Olst en Wijhe? Als het baanvak trouwens dichtgaat, dan kun je misschien ook nog wat doen via Mariënberg.
De mortuis nil nisi bene
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
En dan de IC-Berlijn ook inkorten tot Hengelo?
Maar ik denk dat het toch wel duidelijk mag zijn dat dat een belachelijk voorstel is?
Bovendien heb je dan niet eens een kwartiersdienst, want zo'n sprinter via Deventer komt dan op dezelfde tijd aan als de sprinter via Nijverdal, dus alleen voor reizigers uit Rijssen en Holten zou dat interessant zijn (moet je er echter wel stoppen). Daar kun je geen trein van overeind houden. Laat staan dat je de duizenden reizigers Noord-Nederland<->Arnhem en verder zwaar benadeeld, want die krijgen dan ruim 30 minuten extra reistijd (het is namelijk vrijwel onmogelijk om die op zo'n sprinter te laten aansluiten én in Zwolle nog in de knoop te blijven vallen).
Maar ik denk dat het toch wel duidelijk mag zijn dat dat een belachelijk voorstel is?
Bovendien heb je dan niet eens een kwartiersdienst, want zo'n sprinter via Deventer komt dan op dezelfde tijd aan als de sprinter via Nijverdal, dus alleen voor reizigers uit Rijssen en Holten zou dat interessant zijn (moet je er echter wel stoppen). Daar kun je geen trein van overeind houden. Laat staan dat je de duizenden reizigers Noord-Nederland<->Arnhem en verder zwaar benadeeld, want die krijgen dan ruim 30 minuten extra reistijd (het is namelijk vrijwel onmogelijk om die op zo'n sprinter te laten aansluiten én in Zwolle nog in de knoop te blijven vallen).
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Diesellocje voor een VIRMpje plaatsen #yolo #omdathetkanZugführer schreef:Diesel-VIRM?
🍉
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Hebben we niet een meut ICR staan Zonde van die Virm dan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Dat is misschien weer te lang enzo. Perronlengtes en weet ik het.
Maar misschien een beetje offtopic.
Maar misschien een beetje offtopic.
🍉
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
'Reizigers, gelieve aa nde voorkant van de trein uit te stappen voor station Lutjelollum. De deuren in het achterste deel van de trein zullen niet opengaan.'
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Dat hangt toch ervan af hoeveel ICR je neemt?Hainje schreef:Dat is misschien weer te lang enzo. Perronlengtes en weet ik het.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
De discussie begon juist met het niet meer kunnen versterken van de huidige treinen omdat 3 stellen het maximum is. Dan maakt het volgens mij niet uit of je met 3 stellen DM'90 rijdt of 6 rijtuigen ICR. DDAR rijtuigen zijn dan nog een betere optie
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Inderdaad. Extra zitplaatsen creëer je niet met ICR, omdat je dan een locomotief nodig hebt die ook weer perronlengte inneemt. Dus denk ik dat een dubbeldekker met een diesellok nog wel het beste is, al weet ik niet of dat in Nederland is toegestaan.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
En dat zal even voor die 3 jaar nog geregeld gaan worden. Denk daar eerst eens over na zou ik zeggen :')
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Dat is niet per se waar. Het maximum van drie stellen is een eigenschap van het materieel en staat los van de perronlengte.Zugführer schreef:De discussie begon juist met het niet meer kunnen versterken van de huidige treinen omdat 3 stellen het maximum is. Dan maakt het volgens mij niet uit of je met 3 stellen DM'90 rijdt of 6 rijtuigen ICR.
Maar gezien de bezorgdheid bij sommigen hier over langzaam optrekkend materieel lijkt een lange getrokken trein erg onlogisch.
Lekker doorpruttelen dus maar voorlopig met DM'90.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Je zou tijdens werkzaamheden in de vakantie/avond nog creatief de trein vanuit Enschede naar Wierden door kunnen trekken naar Zwolle over Deventer. Dat kost 6 minuten meer dan de reguliere route. Enschede 7.04.....Almelo .31 Wierden .37 Deventer .58 Zwolle 8.17. Dat past op enkelspoor in een richting. In de middag en avond kan je dan weer terug: Zwolle .13 Deventer .33 (spoor 2) Wierden .55 Almelo .01... Enschede .27. Reizigers Holten/Rijssen - Zwolle hebben dan een snelle overstap in Deventer.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Dat is tussen Deventer en Olst wel afschuwelijk krap zonder speling. De tegentrein in Olst vertrekt om .05, dus dan moet je in 7 minuten over zijn en volgens mij ga je dat net niet redden.
Ik doe ook maar wat
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Buiten de spits rijdt er veelal een los tweewagenstel DM90 dat redelijk bezet is maar niet vol is. Dus wat gaan we dan na 9.30 's morgens met die dubbeldekkers doen? Echt mensen, Zwolle-Almelo is niet de drukste spoorlijn van Nederland.verfmeer schreef: Dus denk ik dat een dubbeldekker met een diesellok nog wel het beste is, al weet ik niet of dat in Nederland is toegestaan.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Welke IC-verbinding is er mislukt? NS heeft er volgens mij altijd een sneltrein gereden, waarbij ik me afvraag of dat een sneltrein was om een dienstregeling te kunnen maken op het enkelsporige baanvak of om een andere reden.Frans F schreef:Overigens blijf ik ondanks alle fervente supporters hier mijn ernstige vraagtekens houden met die IC. Dat de IC-verbinding naar Emmen in het verleden is mislukt moge een waarschuwing zijn, ook daar bleek een frequentere sprinterdienst meer reizigers op te leveren.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Nee, die sneltrein of IC naar Emmen (dat is nu hetzelfde) is er gekomen op aandringen van de regio bij de electrificatie in 1987 (iedere gelijkenis met Zwolle-Almelo is puur toeval ). Er waren destijds zelfs plannen om de treinen vanaf Zwolle te laten doorrijden richting Randstad en te voorzien van koffiekarretjes van Wagon-Lits t.b.v. de langeafstandsreizigers (die er dus nauwelijks waren).Wubbo schreef:Welke IC-verbinding is er mislukt? NS heeft er volgens mij altijd een sneltrein gereden, waarbij ik me afvraag of dat een sneltrein was om een dienstregeling te kunnen maken op het enkelsporige baanvak of om een andere reden.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 12 nov 2014, 18:59, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Dat valt wel mee. Deventer - Olst is 7 minuten als je in Olst stopt. Rijdt je daar voorbij dan zal je niet hoeven af te remmen en dus eerder zijn. Daarnaast heb je in Heino ook maar een minuut en werkt je vertraging daar veel eerder door. Bovendien is het voorstel alleen op rustigere tijden ter compensatie voor reizigers die anders veel langer onderweg zijn. Hoe zou je anders bijvoorbeeld van Wierden naar Zwolle moeten?Ardan schreef:Dat is tussen Deventer en Olst wel afschuwelijk krap zonder speling. De tegentrein in Olst vertrekt om .05, dus dan moet je in 7 minuten over zijn en volgens mij ga je dat net niet redden.
Laatst gewijzigd door visgraat op wo 12 nov 2014, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Dat zegt me nog niet zo veel. Het kan een mooie bijvangst zijn dat de regio tevreden is, en NS een treindienst gepland krijgt op het baanvak. Arriva rijdt nog steeds geen volledige stoptreindienst, maar een sneltrein, een stoptrein en een spitstrein-die-niet-overal-stopt. Wel stopt Arriva vaker dan NS dat deed (Marienberg is toegevoegd), maar dat heeft alles te maken met het ingezette materieel en de rijtijden.Frans F schreef:Nee, die sneltrein of IC naar Emmen (dat is tegenwoordig hetzelfde) is er bij de electrificatie in 1987 gekomen op aandringen van de regio.Wubbo schreef:Welke IC-verbinding is er mislukt? NS heeft er volgens mij altijd een sneltrein gereden, waarbij ik me afvraag of dat een sneltrein was om een dienstregeling te kunnen maken op het enkelsporige baanvak of om een andere reden.
Ik kan het mislukken van het concept dus niet staven aan wat ik zie gebeuren.
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Er zijn in de loop van de jaren veel meer stops toegevoegd.
In het begin werd er alleen in Ommen, Hardenberg en Coevorden gestopt.
In het begin werd er alleen in Ommen, Hardenberg en Coevorden gestopt.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Oh, dan had ik dat verkeerd begrepen van die treinlengte.reisthijs schreef:Dat is niet per se waar. Het maximum van drie stellen is een eigenschap van het materieel en staat los van de perronlengte.Zugführer schreef:De discussie begon juist met het niet meer kunnen versterken van de huidige treinen omdat 3 stellen het maximum is. Dan maakt het volgens mij niet uit of je met 3 stellen DM'90 rijdt of 6 rijtuigen ICR.
Maar gezien de bezorgdheid bij sommigen hier over langzaam optrekkend materieel lijkt een lange getrokken trein erg onlogisch.
Lekker doorpruttelen dus maar voorlopig met DM'90.
En uiteraard zijn mijn opmerkingen over DDAR niet serieus bedoeld :')
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
Dat klopt. Maar dan moet het je ook zijn opgevallen hoe die dienstregeling in elkaar zat: de aankomst te Zwolle zat namelijk in een 8-52-frequentie en waren er zeer lange wachttijden voor SM90.Frans F schreef:Er zijn in de loop van de jaren veel meer stops toegevoegd.
In het begin werd er alleen in Ommen, Hardenberg en Coevorden gestopt.
Overigens moet je daar ook rekening houden met de problemen met SM90 (waar voor een deel de DGRL op is gebaseerd) en de vervanging daarvan door mat'54.
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start
De IC Zwolle-Roosendaal rijdt:visgraat schreef:Je zou tijdens werkzaamheden in de vakantie/avond nog creatief de trein vanuit Enschede naar Wierden door kunnen trekken naar Zwolle over Deventer. Dat kost 6 minuten meer dan de reguliere route. Enschede 7.04.....Almelo .31 Wierden .37 Deventer .58 Zwolle 8.17. Dat past op enkelspoor in een richting. In de middag en avond kan je dan weer terug: Zwolle .13 Deventer .33 (spoor 2) Wierden .55 Almelo .01... Enschede .27. Reizigers Holten/Rijssen - Zwolle hebben dan een snelle overstap in Deventer.
.05/.35 Olst -> .13/.43 Deventer
.17/.47 Deventer -> .24/.54 Olst
Als je dan om .28 uit Deventer wil vertrekken, kom je om .35 in Olst aan. Dan mag geloof ik niet meer van ProRail, want er moet minimaal 1 minuut tussen zitten toch? Daarnaast heb je bij Zwolle dan ook nog een krappe kruising (2 minuten voorlangs de IC Zwolle-Roosendaal) én moeten er op Deventer-Zwolle ook nog goederentreinen kunnen rijden.
Dat wordt allemaal wel veel te krap, zeker aangezien de IC Zwolle-Roosendaal toch al zo vertragingsgevoelig is.
Ik denk eerder dat je er verstandig aan zou doen om op de tijden dat Wierden-Almelo eruit ligt vanwege de elektrificatie om de spitsintercity Enkhuizen-Deventer door te trekken naar Enschede en in Deventer dan weer (tijdelijk) de oude knoop terug te brengen:
.22 Enschede
.26 Enschede Drienerlo
.32 Hengelo
.37 Borne
.42 Almelo De Riet
.46 Almelo
.52 Wierden
.12 Deventer (aankomst)
.14 Deventer (vertrek ri. Enkhuizen)
de IC Zwolle-Roosendaal moet je dan in de spits heel lichtjes aanpassen:
Zwolle->Roosendaal:
.42 Deventer (aankomst, is nu .43)
.44 Deventer (vertrek, was .45)
Roosendaal->Zwolle:
.17 Deventer (aankomst, is nu .15)
.19 Deventer (vertrek, is nu .17)
Alleen op momenten van de IC-Berlijn heb je dan een probleem, want dan past het niet (de IC-Berlijn kan niet extra stoppen op die kleinere stations). Dit zou je kunnen oplossen door dan een extra sprinter Enschede->Wierden te laten rijden die direct voor de IC-Berlijn rijdt en in Almelo dus kort overstap biedt. (andersom hoeft dat niet, want de sprinter uit Apeldoorn zit er vanaf Almelo dan al direct achter).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten