Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Frans F »

Zugführer schreef: Zo'n intercity zal sowieso wel weer nodig zijn, want ik neem aan dat de spoorlijn in gedeeltes dicht gaat tijdens de elektrificatie.
Dordrecht -Geldermalsen is ook geelektriceerd zonder dat het baanvak gesloten is.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Thom91 »

Toen waren de veiligheidsregels nog niet zo intensief als nu.

Gepland staat vanaf drgl 2016 baanvak dicht dagelijks van 21:30 tot 06:30 en in de zomer van 2016 zes weken plat.
Komt wel goed schatje.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door SuperGhost »

Er heeft wel tijdelijk zo'n spits-sprinter Hengelo-Deventer-Zwolle (was een veredelde sneltrein) gereden toen er in Nijverdal aan de tunnel gewerkt werd en deze vertrek vlak voor de 3600 uit naar Zwolle. Alleen waren dat ook maar 1 of 2 ritten per richting ('s ochtends ri. Zwolle, 's middags ri. Hengelo). In twee richtingen was onmogelijk i.v.m. het enkelspoor Deventer-Olst (je moet dan juist daar de tegentrein kruisen) en meer ritten werd ook lastig, omdat je dan de IC-Berlijn in de weg rijdt.
Bovendien is de 3600 al zeer vertragingsgevoelig, wat zeker i.v.m. het enkelspoor Deventer-Olst en de krappe kering in Zwolle zeer onverstandig is om dat stuk enkelspoor krap te gaan plannen.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Obus »

Dan kort je in de de s3600 toch in tot Deventer en laat je de nieuwe intercity twee keer per uur karren tussen Es en Dv, met stops te Olst en Wijhe? Als het baanvak trouwens dichtgaat, dan kun je misschien ook nog wat doen via Mariënberg.
De mortuis nil nisi bene
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door SuperGhost »

En dan de IC-Berlijn ook inkorten tot Hengelo?

Maar ik denk dat het toch wel duidelijk mag zijn dat dat een belachelijk voorstel is?

Bovendien heb je dan niet eens een kwartiersdienst, want zo'n sprinter via Deventer komt dan op dezelfde tijd aan als de sprinter via Nijverdal, dus alleen voor reizigers uit Rijssen en Holten zou dat interessant zijn (moet je er echter wel stoppen). Daar kun je geen trein van overeind houden. Laat staan dat je de duizenden reizigers Noord-Nederland<->Arnhem en verder zwaar benadeeld, want die krijgen dan ruim 30 minuten extra reistijd (het is namelijk vrijwel onmogelijk om die op zo'n sprinter te laten aansluiten én in Zwolle nog in de knoop te blijven vallen).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Hainje »

Zugführer schreef:Diesel-VIRM?
Diesellocje voor een VIRMpje plaatsen #yolo #omdathetkan
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Jef400 »

Hebben we niet een meut ICR staan :p Zonde van die Virm dan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Hainje »

Dat is misschien weer te lang enzo. Perronlengtes en weet ik het. :P

Maar misschien een beetje offtopic. :P
🍉
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Bakpapier »

'Reizigers, gelieve aa nde voorkant van de trein uit te stappen voor station Lutjelollum. De deuren in het achterste deel van de trein zullen niet opengaan.'
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door baladid »

Hainje schreef:Dat is misschien weer te lang enzo. Perronlengtes en weet ik het. :P
Dat hangt toch ervan af hoeveel ICR je neemt?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Zugführer »

De discussie begon juist met het niet meer kunnen versterken van de huidige treinen omdat 3 stellen het maximum is. Dan maakt het volgens mij niet uit of je met 3 stellen DM'90 rijdt of 6 rijtuigen ICR. DDAR rijtuigen zijn dan nog een betere optie :mrgreen:
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door verfmeer »

Inderdaad. Extra zitplaatsen creëer je niet met ICR, omdat je dan een locomotief nodig hebt die ook weer perronlengte inneemt. Dus denk ik dat een dubbeldekker met een diesellok nog wel het beste is, al weet ik niet of dat in Nederland is toegestaan.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door dennistd »

En dat zal even voor die 3 jaar nog geregeld gaan worden. Denk daar eerst eens over na zou ik zeggen :')
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door reisthijs »

Zugführer schreef:De discussie begon juist met het niet meer kunnen versterken van de huidige treinen omdat 3 stellen het maximum is. Dan maakt het volgens mij niet uit of je met 3 stellen DM'90 rijdt of 6 rijtuigen ICR.
Dat is niet per se waar. Het maximum van drie stellen is een eigenschap van het materieel en staat los van de perronlengte.

Maar gezien de bezorgdheid bij sommigen hier over langzaam optrekkend materieel lijkt een lange getrokken trein erg onlogisch.

Lekker doorpruttelen dus maar voorlopig met DM'90.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

Je zou tijdens werkzaamheden in de vakantie/avond nog creatief de trein vanuit Enschede naar Wierden door kunnen trekken naar Zwolle over Deventer. Dat kost 6 minuten meer dan de reguliere route. Enschede 7.04.....Almelo .31 Wierden .37 Deventer .58 Zwolle 8.17. Dat past op enkelspoor in een richting. In de middag en avond kan je dan weer terug: Zwolle .13 Deventer .33 (spoor 2) Wierden .55 Almelo .01... Enschede .27. Reizigers Holten/Rijssen - Zwolle hebben dan een snelle overstap in Deventer.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Ardan »

Dat is tussen Deventer en Olst wel afschuwelijk krap zonder speling. De tegentrein in Olst vertrekt om .05, dus dan moet je in 7 minuten over zijn en volgens mij ga je dat net niet redden.
Ik doe ook maar wat
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Frans F »

verfmeer schreef: Dus denk ik dat een dubbeldekker met een diesellok nog wel het beste is, al weet ik niet of dat in Nederland is toegestaan.
Buiten de spits rijdt er veelal een los tweewagenstel DM90 dat redelijk bezet is maar niet vol is. Dus wat gaan we dan na 9.30 's morgens met die dubbeldekkers doen? Echt mensen, Zwolle-Almelo is niet de drukste spoorlijn van Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Wubbo »

Frans F schreef:Overigens blijf ik ondanks alle fervente supporters hier mijn ernstige vraagtekens houden met die IC. Dat de IC-verbinding naar Emmen in het verleden is mislukt moge een waarschuwing zijn, ook daar bleek een frequentere sprinterdienst meer reizigers op te leveren.
Welke IC-verbinding is er mislukt? NS heeft er volgens mij altijd een sneltrein gereden, waarbij ik me afvraag of dat een sneltrein was om een dienstregeling te kunnen maken op het enkelsporige baanvak of om een andere reden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Frans F »

Wubbo schreef:Welke IC-verbinding is er mislukt? NS heeft er volgens mij altijd een sneltrein gereden, waarbij ik me afvraag of dat een sneltrein was om een dienstregeling te kunnen maken op het enkelsporige baanvak of om een andere reden.
Nee, die sneltrein of IC naar Emmen (dat is nu hetzelfde) is er gekomen op aandringen van de regio bij de electrificatie in 1987 (iedere gelijkenis met Zwolle-Almelo is puur toeval :wink:). Er waren destijds zelfs plannen om de treinen vanaf Zwolle te laten doorrijden richting Randstad en te voorzien van koffiekarretjes van Wagon-Lits t.b.v. de langeafstandsreizigers (die er dus nauwelijks waren).
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 12 nov 2014, 18:59, 4 keer totaal gewijzigd.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

Ardan schreef:Dat is tussen Deventer en Olst wel afschuwelijk krap zonder speling. De tegentrein in Olst vertrekt om .05, dus dan moet je in 7 minuten over zijn en volgens mij ga je dat net niet redden.
Dat valt wel mee. Deventer - Olst is 7 minuten als je in Olst stopt. Rijdt je daar voorbij dan zal je niet hoeven af te remmen en dus eerder zijn. Daarnaast heb je in Heino ook maar een minuut en werkt je vertraging daar veel eerder door. Bovendien is het voorstel alleen op rustigere tijden ter compensatie voor reizigers die anders veel langer onderweg zijn. Hoe zou je anders bijvoorbeeld van Wierden naar Zwolle moeten?
Laatst gewijzigd door visgraat op wo 12 nov 2014, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Wubbo »

Frans F schreef:
Wubbo schreef:Welke IC-verbinding is er mislukt? NS heeft er volgens mij altijd een sneltrein gereden, waarbij ik me afvraag of dat een sneltrein was om een dienstregeling te kunnen maken op het enkelsporige baanvak of om een andere reden.
Nee, die sneltrein of IC naar Emmen (dat is tegenwoordig hetzelfde) is er bij de electrificatie in 1987 gekomen op aandringen van de regio.
Dat zegt me nog niet zo veel. Het kan een mooie bijvangst zijn dat de regio tevreden is, en NS een treindienst gepland krijgt op het baanvak. Arriva rijdt nog steeds geen volledige stoptreindienst, maar een sneltrein, een stoptrein en een spitstrein-die-niet-overal-stopt. Wel stopt Arriva vaker dan NS dat deed (Marienberg is toegevoegd), maar dat heeft alles te maken met het ingezette materieel en de rijtijden.

Ik kan het mislukken van het concept dus niet staven aan wat ik zie gebeuren.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Frans F »

Er zijn in de loop van de jaren veel meer stops toegevoegd.
In het begin werd er alleen in Ommen, Hardenberg en Coevorden gestopt.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Zugführer »

reisthijs schreef:
Zugführer schreef:De discussie begon juist met het niet meer kunnen versterken van de huidige treinen omdat 3 stellen het maximum is. Dan maakt het volgens mij niet uit of je met 3 stellen DM'90 rijdt of 6 rijtuigen ICR.
Dat is niet per se waar. Het maximum van drie stellen is een eigenschap van het materieel en staat los van de perronlengte.

Maar gezien de bezorgdheid bij sommigen hier over langzaam optrekkend materieel lijkt een lange getrokken trein erg onlogisch.

Lekker doorpruttelen dus maar voorlopig met DM'90.
Oh, dan had ik dat verkeerd begrepen van die treinlengte.
En uiteraard zijn mijn opmerkingen over DDAR niet serieus bedoeld :')
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door MdJ »

Frans F schreef:Er zijn in de loop van de jaren veel meer stops toegevoegd.
In het begin werd er alleen in Ommen, Hardenberg en Coevorden gestopt.
Dat klopt. Maar dan moet het je ook zijn opgevallen hoe die dienstregeling in elkaar zat: de aankomst te Zwolle zat namelijk in een 8-52-frequentie en waren er zeer lange wachttijden voor SM90.

Overigens moet je daar ook rekening houden met de problemen met SM90 (waar voor een deel de DGRL op is gebaseerd) en de vervanging daarvan door mat'54.
Bij twijfel: gebruik beton.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door SuperGhost »

visgraat schreef:Je zou tijdens werkzaamheden in de vakantie/avond nog creatief de trein vanuit Enschede naar Wierden door kunnen trekken naar Zwolle over Deventer. Dat kost 6 minuten meer dan de reguliere route. Enschede 7.04.....Almelo .31 Wierden .37 Deventer .58 Zwolle 8.17. Dat past op enkelspoor in een richting. In de middag en avond kan je dan weer terug: Zwolle .13 Deventer .33 (spoor 2) Wierden .55 Almelo .01... Enschede .27. Reizigers Holten/Rijssen - Zwolle hebben dan een snelle overstap in Deventer.
De IC Zwolle-Roosendaal rijdt:
.05/.35 Olst -> .13/.43 Deventer
.17/.47 Deventer -> .24/.54 Olst

Als je dan om .28 uit Deventer wil vertrekken, kom je om .35 in Olst aan. Dan mag geloof ik niet meer van ProRail, want er moet minimaal 1 minuut tussen zitten toch? Daarnaast heb je bij Zwolle dan ook nog een krappe kruising (2 minuten voorlangs de IC Zwolle-Roosendaal) én moeten er op Deventer-Zwolle ook nog goederentreinen kunnen rijden.
Dat wordt allemaal wel veel te krap, zeker aangezien de IC Zwolle-Roosendaal toch al zo vertragingsgevoelig is.

Ik denk eerder dat je er verstandig aan zou doen om op de tijden dat Wierden-Almelo eruit ligt vanwege de elektrificatie om de spitsintercity Enkhuizen-Deventer door te trekken naar Enschede en in Deventer dan weer (tijdelijk) de oude knoop terug te brengen:
.22 Enschede
.26 Enschede Drienerlo
.32 Hengelo
.37 Borne
.42 Almelo De Riet
.46 Almelo
.52 Wierden
.12 Deventer (aankomst)
.14 Deventer (vertrek ri. Enkhuizen)

de IC Zwolle-Roosendaal moet je dan in de spits heel lichtjes aanpassen:
Zwolle->Roosendaal:
.42 Deventer (aankomst, is nu .43)
.44 Deventer (vertrek, was .45)
Roosendaal->Zwolle:
.17 Deventer (aankomst, is nu .15)
.19 Deventer (vertrek, is nu .17)

Alleen op momenten van de IC-Berlijn heb je dan een probleem, want dan past het niet (de IC-Berlijn kan niet extra stoppen op die kleinere stations). Dit zou je kunnen oplossen door dan een extra sprinter Enschede->Wierden te laten rijden die direct voor de IC-Berlijn rijdt en in Almelo dus kort overstap biedt. (andersom hoeft dat niet, want de sprinter uit Apeldoorn zit er vanaf Almelo dan al direct achter).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten