Eindhoven: Busstation Neckerspoel barst uit zijn voegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Eindhoven: Busstation Neckerspoel barst uit zijn voegen

Bericht door Daniel »

Busstation Neckerspoel barst uit zijn voegen
door Rob Burg. woensdag 04 februari 2009 | 08:18 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 04 februari 2009 | 19:21

EINDHOVEN - Busstation Neckerspoel in Eindhoven heeft de grenzen van zijn capaciteit bereikt. Vooral sinds de komst van meer stads- en streekbussen, vanaf 14 december, kraakt het station in zijn voegen. De gemeente studeert op een oplossing.

Voor Will Geurds, ruim twintig jaar buschauffeur, is de oplossing helder: maak van Neckerspoel een dubbeldeks station. Inclusief uitgang vanaf het NS-perron naar het bovenste bussendek. Geurds heeft zijn idee, compleet met ontwerpschets, onlangs ingediend bij het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven.

Wethouder Erik van Merrienboer, tevens portefeuillehouder Verkeer en Vervoer bij het SRE, kent het plannetje van Geurds en staat er niet direct afwijzend tegenover. "Onlangs ben ik met een gezelschap naar Madrid geweest, waar ze ook een meerlaagse ov-ontsluiting hebben. Aan zo'n oplossing moet je zeker willen denken. Maar, het is wel een héél forse financiële opgave."

Dat er iets moet gebeuren aan Neckerspoel staat ook volgens de wethouder buiten kijf. "Soms knijp je je handen dicht, als je ziet wat er gebeurt. " De drukte is volgens hem niet alleen toe te schrijven aan de extra bussen, ook het NS-station is veel drukker geworden. Ook met het oog op de door het college voorgestane groei van het busgebruik met jaarlijks vijf procent, is een verbouwing van Neckerspoel bittere noodzaak, aldus Van Merrienboer. Volgens de wethouder wordt dit meegenomen in een totaalplan voor de herontwikkeling van het station en omgeving. "Als je alleen het busstation aanpakt, is dat een héle dure grap."

Over de kosten heeft buschauffeur Geurds nog niet echt nagedacht. "Daar ga ik ook niet over." De vroegere BBA-medewerker signaleert enkel het knelpunt, zegt hij. "Ik zie elke dag de problemen. Het stationneke is gewoon te klein. Het is één grote warboel, er komen daar nu veel te veel bussen op één plek samen. En als je als chauffeur je bus even weg wilt zetten, om een kopje koffie te gaan drinken, is er geen plek." Volgens Geurds is een dubbeldeks busstation een 'logische keuze'; "Je kunt daar verder geen kant op, ook niet omlaag, gezien de hoge grondwaterstand hier." Ook volgens Fred Tilburgs, regiomanager bij Hermes, is een ombouw wenselijk en wel 'zo spoedig mogelijk'. "Het loopt duidelijk tegen zijn grenzen aan." Over de dranghekken, die ter beveiliging van de wachtende reizigers zijn neergezet, wordt verschillend gedacht. Tilburgs: "Ik hoor positieve verhalen van chauffeurs, maar ook geluiden dat jeugd ze verschuift."

Bron: Eindhovens Dagblad

Busstation Neckerspoel is nu klein, krap en hectisch
woensdag 04 februari 2009 | 08:19 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 04 februari 2009 | 17:45

EINDHOVEN - Dinsdagochtend kwart over acht. Op busstation Neckerspoel wachten honderden mensen op hun bus terwijl tegelijkertijd aan de lopende band busladingen passagiers worden afgeleverd. Het is een gekrioel van jewelste.

Vanaf 14 december is het aantal ritten en lijnen met dertig procent uitgebreid.
Goed nieuws natuurlijk voor de reizigers. Maar de inzet van meer bussen blijkt ook een keerzijde te hebben. Vooral 's ochtends tussen half acht en negen uur is het enorm druk op Neckerspoel. Bussen rijden voortdurend af en aan. Passagiers steken de rijbaan over, hollen achter een nét vertrokken bus aan of springen opzij voor een andere die ze eventjes over het hoofd hadden gezien...

Het is, zoals een Hermeschauffeuse verzucht, 'klein, krap en hectisch.'

Om te voorkomen dat de wachtende reizigers op de rijbaan gaan staan, heeft Hermes tijdelijk een aantal dranghekken neergezet. De hekken staan schots en scheef. Het oogt slordig, en de vraag dringt zich op of het middel niet erger is dan de kwaal.

Reizigster A. Dankers uit Eindhoven, wachtend op de bus, heeft er geen hoge pet van op. "Er lopen constant mensen tussen de hekken door", constateert ze. Echt onveilig vindt ze de situatie op het busstation niet. "Maar je moet wel goed opletten wáár je bus aankomt. Voorheen was dat duidelijk, dan stopte de bus altijd op hetzelfde perron. Nu is het anders. Als er ergens een perron leeg is, schiet zo'n chauffeur er meteen in."

De Eindhovense A. Smits is een vaste klant van Hermes. Per week reist ze gemiddeld één tot vier keer met de bus. "Het is wel heel erg druk geworden", zegt Smits. "Vooral daar in het voorste stuk. Maar echt onveilig kan ik het niet noemen. Althans, ik heb nooit iets meegemaakt hier. Overdag heb ik er geen moeite mee om hierheen te komen. Maar 's avonds zie je me niet. Dan loopt hier van alles rond."

E. Boers uit Geldrop is het busreizen niet gewend. "Ik moest vandaag wel, omdat mijn auto kapot is." Dat het druk is op het busstation, ziet ook Boers. "Maar ik vind, je moet gewoon goed opletten. Dat doe je toch ook als je ergens oversteekt? Nee, voor mij hoeft hier niets te veranderen."

Bron: Eindhovens Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Eindhoven: Busstation Neckerspoel barst uit zijn voegen

Bericht door Raymond »

Ik ben heel benieuwd wat ze ervan gaan maken straks. Een dubbeldeks busstation past daar op het moment niet bepaald in de omgeving en is voor de sociale veiligheid ook niet echt goed. Daarnaast zit je met de aansluiting in het station zelf. En een verdubbeling van de capaciteit is nou ook weer niet nodig. Dan krijg je wel erg veel ongebruikte ruimte.

Wat er wel aan te doen is erg lastig. Ik ben voorlopig blij dat het mijn opdracht niet is, want dat zou behoorlijk wat hoofdbrekens opleveren.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Eindhoven: Busstation Neckerspoel barst uit zijn voegen

Bericht door Ruben »

In Madrid is dat station gecombineerd met een groot station van de metro en het is volledig ondergronds, namelijk Avenida de America. Overigens niet erg mooi, beetje donker en ranzig hier en daar, maar wel ontzettend druk.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Eindhoven: Busstation Neckerspoel barst uit zijn voegen

Bericht door playertwo »

Madrid is iets groter als Eindhoven :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten