NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
‘NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen’
In de nieuwe Intercitytreinen van NS moeten geen trappen zijn. Daar pleit het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer ( Locov ) voor in een brief aan Marjan Rintel , de nieuwe directeur van NS Reizigers. De trappen in de huidige dubbeldekstreinen vormen voor het groeiend aantal ouderen in het ov een ‘toenemend probleem’, meent het Locov .
Lees verder op: http://www.metronieuws.nl/nieuws/ns-moe ... QTBt7h3Gs/
In de nieuwe Intercitytreinen van NS moeten geen trappen zijn. Daar pleit het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer ( Locov ) voor in een brief aan Marjan Rintel , de nieuwe directeur van NS Reizigers. De trappen in de huidige dubbeldekstreinen vormen voor het groeiend aantal ouderen in het ov een ‘toenemend probleem’, meent het Locov .
Lees verder op: http://www.metronieuws.nl/nieuws/ns-moe ... QTBt7h3Gs/
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Oudjes kunnen toch gewoon op die klapstoeltjes gaan zitten of op de stoelen op het balkon? Als die bezet zijn, moeten andere reizigers maar opstaan, men kan bordjes ophangen met 'gereserveerd voor ouderen/invaliden/etc.'
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Zoveel klapstoeltjes zijn er niet in dubbeldekstreinen en de stoeltjes die er zijn, hangen op het balkon en zijn nu niet echt supercomfortabel voor een langere reis.
🍉
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Bombardier heeft dé oplossing: de Omneo ( http://www.bombardier.com/en/transporta ... name=OMNEO )
Veel capaciteit en toch voor een aanzienlijk lagevloers.
Veel capaciteit en toch voor een aanzienlijk lagevloers.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6464
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Zijn er geen dubbeldekkers met een gelijkvloers beneden etage bijvoorbeeld?
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
In Duitsland zijn er wel wagens met 'tiefeinstieg' waar je meteen op de benedenverdieping uitkomt (55cm boven het spoor), maar door de perronhoogtes kan dat niet in Nederland
Ik doe ook maar wat
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Alleen wel een beperkt aantal deuren,met meer deuren zou hij geschikt kunnen zijn voor Nederland.Meltrain schreef:Bombardier heeft dé oplossing: de Omneo
Veel capaciteit en toch voor een aanzienlijk lagevloers.
VIRM zijn sowieso al niet erg comfortabel op een lange reis.DB Twindexx ook niet als ik treinreiziger.nl mag geloven. Vind het wel prima dat er voor de vervangen van ICM en ICR geen (Volledige) dubbeldekkers zouden worden besteld,de bevolking gaat krimpen en door de invoering van PHS en frequentieverhogingen op overige trajecten is het niet persé nodig om een IC wagenpark te hebben dat alleen uit dubbeldekkers bestaat.Hainje schreef:Zoveel klapstoeltjes zijn er niet in dubbeldekstreinen en de stoeltjes die er zijn, hangen op het balkon en zijn nu niet echt supercomfortabel voor een langere reis.
Daarnaast speelt ook mee dat de treinstellen naar het buitenland en op de HSL moeten kunnen rijden,dus het profiel is ook nog eens krapper.
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Bij de DDZ heeft het eerste treinstel alleen een bovenverdieping, daaronder zitten (volgens mij) technische dingen. Kunnen ze daarvan een gedeelte niet naar boven verplaatsen zodat er daar een gelijkvloers gedeelte ontstaat.
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Het aantal deuren valt wel mee: op een trein van 95 meter zijn er zes deuren van 1,6 meter, op een 4-baks VIRM van ~100 meter zijn het er acht van 1,2 meter, per saldo kom je op evenveel deurruimte uit.Mr-W schreef: Alleen wel een beperkt aantal deuren,met meer deuren zou hij geschikt kunnen zijn voor Nederland.
Verder past de Omneo in het krappe Franse profiel, dus als het daar past moet het ook in onze andere buurlanden passen.
Ik geloof dat je dan nog steeds met het probleem zit dat de draaistellen te hoog zijn om daarboven een gelijkvloerse ingang te creëren met onze perronhoogte. Dan zou je de toegang in het midden van de bak kunnen zetten, maar dat neemt niet weg dat je dan zulke grote constructiewijzigingen moet doen dat het goedkoper is om nieuwe dubbeldekkers te kopen à la Omneo.verfmeer schreef:Bij de DDZ heeft het eerste treinstel alleen een bovenverdieping, daaronder zitten (volgens mij) technische dingen. Kunnen ze daarvan een gedeelte niet naar boven verplaatsen zodat er daar een gelijkvloers gedeelte ontstaat.
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Het viel mij in ieder geval op dat de vloer van het balkon niet doorliep in de coupé. Dat had ik namelijk wel verwacht, aangezien naar beneden blijkbaar wel kan.
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Om de volledige bepakking van de benedenverdieping naar boven te halen moet je wel een ontzettend stevige vloer inbouwen, áls het überhaupt al zou kunnen. Die wagen heeft niet voor niets drie draaistellen in plaats van twee.
Ik doe ook maar wat
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Dat kan misschien wel aangepast worden hoor .Ardan schreef:In Duitsland zijn er wel wagens met 'tiefeinstieg' waar je meteen op de benedenverdieping uitkomt (55cm boven het spoor), maar door de perronhoogtes kan dat niet in Nederland
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Vanaf een perron van 55 of 76 centimeter een lage instap is eigenlijk een stap naar beneden, gevolgd door een hellend vlak in de trein direct achter de deur en nog een hellend vlak op op vloerniveau van de onderverdieping te komen, zoals ook te zien op deze foto:
Persoonlijk ben ik er geen fan van, een echte gelijkvloerse instap is echt beter. Een dubbeldekker levert, ondanks de vele extra ruimte die je nodig hebt voor de trappen e.d., wel extra zitplaatsen op die je op een aantal van de beoogde trajecten van de nieuwe intercitytreinen zeker nodig hebt.
Persoonlijk ben ik er geen fan van, een echte gelijkvloerse instap is echt beter. Een dubbeldekker levert, ondanks de vele extra ruimte die je nodig hebt voor de trappen e.d., wel extra zitplaatsen op die je op een aantal van de beoogde trajecten van de nieuwe intercitytreinen zeker nodig hebt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Tel daarbij op dat je in een deur van 1,2 meter niet naast elkaar uitstapt en bij eentje van 1,6 meter dat wel doet. Dat scheelt best een hoop bij drukke haltes.Z2N schreef:Het aantal deuren valt wel mee: op een trein van 95 meter zijn er zes deuren van 1,6 meter, op een 4-baks VIRM van ~100 meter zijn het er acht van 1,2 meter, per saldo kom je op evenveel deurruimte uit.Mr-W schreef: Alleen wel een beperkt aantal deuren,met meer deuren zou hij geschikt kunnen zijn voor Nederland.
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Helemaal geen dubbeldekkers meer is sowieso totaal onrealistisch. Dan krijg je gigantisch lange enkeldeks treinen, en dan gaan diezelfde ouderen daar ook weer over miepen.
Oplossing is inderdaad in een enkel/dubbeldeks combi. Of richt de balkons even wat aangenamer en comfortabeler in. In de VIRM heb je op de balkons ook hier en daar normale vierzitjes. Daarnaast moet je wat met de geur van de WC gaan doen, want als je op een balkon moet zitten in een niet-zo-frisse geur...
Oplossing is inderdaad in een enkel/dubbeldeks combi. Of richt de balkons even wat aangenamer en comfortabeler in. In de VIRM heb je op de balkons ook hier en daar normale vierzitjes. Daarnaast moet je wat met de geur van de WC gaan doen, want als je op een balkon moet zitten in een niet-zo-frisse geur...
Beul van de blindegeleidelijn
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Gezien de toegankelijkheidseisen in combinatie met on leek het mij altijd al voor de hand te liggen dat het een combi gaat worden.
Dit pleidooi van het Locov lijkt me daarom eerlijk gezegd een beetje overbodig. Maar goed, het kan nooit kwaad dit soort punten nog eens te benoemen (beter een keer teveel gezegd dan te weinig, voorkomt dat je achteraf gezeik krijgt zoals met de SLT).
Dit pleidooi van het Locov lijkt me daarom eerlijk gezegd een beetje overbodig. Maar goed, het kan nooit kwaad dit soort punten nog eens te benoemen (beter een keer teveel gezegd dan te weinig, voorkomt dat je achteraf gezeik krijgt zoals met de SLT).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6464
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Op zich zie ik ook wel eens op tegen die trappen, vooral als ik met bijvoorbeeld een koffer reis. Die kan je op het balkon ook niet altijd even handig kwijt dat je er zelf nog zicht op hebt.
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Dat wordt door het Locov ook aangegeven, die zien ook wel in dat volledig enkeldeks niet echt een mogelijkheid is: http://locov.nl/Images/Locov%202014-244 ... 360721.pdfVIRM schreef:Helemaal geen dubbeldekkers meer is sowieso totaal onrealistisch. Dan krijg je gigantisch lange enkeldeks treinen, en dan gaan diezelfde ouderen daar ook weer over miepen.
Oplossing is inderdaad in een enkel/dubbeldeks combi.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Dat stond ook gewoon in het artikel van Metro.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
Als je capaciteit, toegankelijkheid, korte lengtes en hoge perrons wilt combineren ontkom je niet aan treinen die bestaan uit zowel enkel- als dubbeldeksbakken. Eerder in dit topic werd de OMNEO van Bombardier al genoemd, maar ook Siemens heeft tegenwoordig zo'n trein in het assortiment zitten.
Ik presenteer u de Desiro High Capacity:
Foto: @Railcolor
De brochure:
(klik voor groot)
Combinatiemogelijkheden:
(klik voor groot)
Alle tractieapparatuur zit in de kopbakken, hiervoor is in de dubbeldeks tussenbakken geen ruimte. Dit beperkt de maximumlengte wel enigszins, langer dan 5 bakken per stel is niet mogelijk.
Interieurimpressie:
(klik voor groot)
Ik presenteer u de Desiro High Capacity:
Foto: @Railcolor
De brochure:
(klik voor groot)
Combinatiemogelijkheden:
(klik voor groot)
Alle tractieapparatuur zit in de kopbakken, hiervoor is in de dubbeldeks tussenbakken geen ruimte. Dit beperkt de maximumlengte wel enigszins, langer dan 5 bakken per stel is niet mogelijk.
Interieurimpressie:
(klik voor groot)
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
NS wil 3,4&6 bakken dus Siemens zou daarvoor een oplossing moeten zoeken.Daarnaast zouden er meer dan 2 stellen moeten kunnen koppelen. Mij lijkt het voordeel van deze trein dat je hem optimaal samen kunt stellen,zeker als ze als losse rijtuigen bruikbaar zijn.AlexNL schreef: Alle tractieapparatuur zit in de kopbakken, hiervoor is in de dubbeldeks tussenbakken geen ruimte. Dit beperkt de maximumlengte wel enigszins, langer dan 5 bakken per stel is niet mogelijk.
Heb wel een aantal kritische kanttekeningen, is dit materieel geschikt voor 200KM/H ?
Verder vind ik het interieur erg krap ogen,doordat er zeer veel stoelen op een korte afstand zijn geplaatst.Daarnaast lijken ze op de NMBS Desirostoelen en die zijn zeker niet geschikt voor lange afstanden. (al kunnen er natuurlijk ook de Railjet of ICE stoelen in). De Multifunctionele ruimte is op de tekening op de benedenverdieping,lijkt me beter om die op een lagevloersdeel te plaatsen.
Re: NS moet geen dubbeldekkers meer bestellen
NS vraagt in de ICNG-tender niet om bakken, maar om treinlengtes: 80, 110 en 160 meter. De varianten met 80 en 110 meter kunnen door Siemens worden geleverd, voor 160 meter moet er wellicht wat geknutseld gaan worden met een extra aangedreven tussenbak.Mr-W schreef:NS wil 3,4&6 bakken dus Siemens zou daarvoor een oplossing moeten zoeken.Daarnaast zouden er meer dan 2 stellen moeten kunnen koppelen. Mij lijkt het voordeel van deze trein dat je hem optimaal samen kunt stellen,zeker als ze als losse rijtuigen bruikbaar zijn.
De Siemens-man die ik sprak op InnoTrans vertelde mij dat meer dan 3 'dode' tussenbakken niet mogelijk was i.v.m. het gewicht t.o.v. de hoeveelheid aangedreven assen.
In de brochure heeft men het over 160 km/u, maar hierbij moet worden opgemerkt dat het gaat om een concepttrein. Weliswaar gebouwd op bewezen technologie (Desiro ML en Desiro Duo), maar toch...Heb wel een aantal kritische kanttekeningen, is dit materieel geschikt voor 200KM/H ?
De Desiro-familie is primair bedoeld voor voorstads- en regionale treinen, ICE-stoelen zouden dan een beetje overkill zijn. Uiteindelijk bepaalt de klant toch wat voor meubilair er in de trein komt.Verder vind ik het interieur erg krap ogen,doordat er zeer veel stoelen op een korte afstand zijn geplaatst.Daarnaast lijken ze op de NMBS Desirostoelen en die zijn zeker niet geschikt voor lange afstanden. (al kunnen er natuurlijk ook de Railjet of ICE stoelen in).
Eens, maar ook dat is weer een kwestie van inrichting. In die multifunctionele ruimte op de benedenverdieping is wel weer plek voor staanplaatsen... ;)De Multifunctionele ruimte is op de tekening op de benedenverdieping,lijkt me beter om die op een lagevloersdeel te plaatsen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten