Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Zugführer schreef:En tegelijkertijd wil je de IC stop in Driebergen-Zeist afschaffen, terwijl daar nu hetzelfde gebeurt als in Bilthoven? Overstappen op een rechtstreekse bus naar de Uithof, omdat je dan niet meer via Utrecht hoeft te reizen. Lijn 71 en 72 zijn volgens mij allebei ongeveer even populair door deze overstapmogelijkheid en zouden volgens mij prima vertramd kunnen worden, mits er ook goede aansluitingen in Bilthoven en Driebergen-Zeist op de trein zijn. Dat kost alleen geld en dat is er maar beperkt.
Of ik heb het afschaffen van de IC stop in Driebergen-Zeist verkeerd onthouden?
Tramvervoer is hoogwaardiger dan busvervoer. Zodra de huidig geplande tramlijn af is, kunnen mensen uit de richting Driebergen-Zeist naar Vaartsche Rijn reizen en dan met de tram, en kan driebergen-zeist dus een sprinterstation worden. VR moet dan een IC station worden. Bij VR komen de spoorlijnen uit de richting Geldermalsen, Ede en Veenendaal bij elkaar (nou ja veenendaal al verder oostelijk natuurlijk), daardoor hebben reizigers uit ál die richtingen dus wat aan een IC stop bij VR. Uiteraard hoeven niet álle ICs er te stoppen, 2 per uur per richting is voldoende.

Sprinterreizigers kunnen alsnog naar Db en dan met de bus.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Jef400 »

Dus je gaat de reizigers naar Veenendaal, Ede, Arnhem en Nijmegen eerst naar Vaartsche Rijn laten reizen, om vervolgens terug door hun station heen door te laten rijden. Beetje onnozel als je het mij vraagt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Bakpapier »

JeffreyMeijer schreef:Dus je gaat de reizigers naar Veenendaal, Ede, Arnhem en Nijmegen eerst naar Vaartsche Rijn laten reizen, om vervolgens terug door hun station heen door te laten rijden. Beetje onnozel als je het mij vraagt.
Wat bazel je nou? Ik laat ze eerst naar VR reizen, en dan met de tram naar de Uithof.

Mensen die naar Db zelf willen (of naar bunnik of zo) kunnen reizen met de sprinter. Die moet er dan natuurlijk wel komen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Aking »

Bakpapier schreef:VR moet dan een IC station worden.

Wordt dat station niet juist zodanig gebouwd dat de IC's over perronloze sporen worden geleid?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door reisthijs »

Klopt. Alleen daarom al is het een raar voorstel. Nog los van het feit dat mensen niet onnodig om willen reizen alleen maar omdat ze dan in een tram zitten in plaats van in een bus.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Wubbo »

Een IC-stop op Vaartse Rijn zal dan ook voor de meeste reizigers een reistijdverlenging zijn: vanuit 's-Hertogenbosch is het een extra stop. Daarnaast is het hebben van 2 IC-stops op zo'n korte afstand ook niet erg bevorderlijk voor het gevoel van snelheid (speelt ook mee). Als je je trein in Utrecht verkeerd neerzet en je hebt een beetje een lange trein, staat de achterkant nog op Vaartse Rijn. Echt veel tijd win je dan ook niet met een stop op Vaartse Rijn op je reis van/naar de Uithof.

De H-bahn-technologie hebben we hier al meerdere keren besproken. Ik ben het er mee eens dat het een techniek is met perspectief, maar heb al eerder beargumenteerd dat het in een woonomgeving niet echt werkt. Als je al een proefproject zou willen starten, zou ik eens gaan kijken op een omgeving a la Schiphol (bedrijventerreinen en luchthaventerrein) waar je nauwelijks problemen zult tegenkomen met omwonenden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Aking schreef:
Bakpapier schreef:VR moet dan een IC station worden.

Wordt dat station niet juist zodanig gebouwd dat de IC's over perronloze sporen worden geleid?
Zoals ik zei hoeven niet álle ICs er te stoppen, en de ICE stopt er uiteraard ook niet, dus die perronloze sporen worden zeker benut. Ik stel voor:

3100 stopt wél te VR
3000 stopt níet te VR
17400 en 7400 stoppen wél te VR
16000 en 6000 stoppen wél te VR
800 stopt níet te VR
3500 stopt wél te VR

Op die manier stoppen er 4 ICs per uur te Vaartsche Rijn (twee uit de richting nijmegen, twee uit de richting den bosch) , plus een hoop sprinters (8 per uur).

1. Een IC-stop op Vaartse Rijn zal dan ook voor de meeste reizigers een reistijdverlenging zijn: vanuit 's-Hertogenbosch is het een extra stop. 2. Daarnaast is het hebben van 2 IC-stops op zo'n korte afstand ook niet erg bevorderlijk voor het gevoel van snelheid (speelt ook mee). 3. Als je je trein in Utrecht verkeerd neerzet en je hebt een beetje een lange trein, staat de achterkant nog op Vaartse Rijn. Echt veel tijd win je dan ook niet met een stop op Vaartse Rijn op je reis van/naar de Uithof.
1. Zoals ik zei hoeven niet alle ICs er te stoppen. De extra reistijd is er wel, maar zo groot is dat nu ook weer niet. En wie van den bosch naar de Uithof moet, heeft juist een kortere reistijd.
2. Is met Blaak - Rotterdam CS ook, en reden daar zeurt niemand over. Net als VR biedt Blaak een overstap op de metro (bij VR dan de tram), en dat is blijkbaar genoeg om de meeste ICs er te laten stoppen.
3. Dat is dan de fout van de machinist, en bovendien is het hier ook niet relevant, want dat heb je ook als je niet op VR stopt.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Zugführer »

Maar Rotterdam Blaak en CS liggen meer dan een paar honderd meter uit elkaar
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Suus »

Het verschil tussen Rotterdam en Utrecht is dat in Utrecht beide stations aansluiting op dezelfde tramlijn hebben terwijl in Rotterdam het twee verschillende metrolijnen betreft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Bee schreef:Het verschil tussen Rotterdam en Utrecht is dat in Utrecht beide stations aansluiting op dezelfde tramlijn hebben terwijl in Rotterdam het twee verschillende metrolijnen betreft.
Het reistijdverschil zal net zo groot zijn (van CS kun je ook naar Beurs en dan op de juiste metrolijn) als in Utrecht (waarbij je dan eerst naar CS moet en dan met de tram weer terug...).
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Jef400 »

Bakpapier schreef:
JeffreyMeijer schreef:Dus je gaat de reizigers naar Veenendaal, Ede, Arnhem en Nijmegen eerst naar Vaartsche Rijn laten reizen, om vervolgens terug door hun station heen door te laten rijden. Beetje onnozel als je het mij vraagt.
Wat bazel je nou? Ik laat ze eerst naar VR reizen, en dan met de tram naar de Uithof.

Mensen die naar Db zelf willen (of naar bunnik of zo) kunnen reizen met de sprinter. Die moet er dan natuurlijk wel komen.
Er rijdt geen sprinter van Driebergen-Zeist naar Ede vrind ;)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door BrengMe »

Bakpapier schreef:die naar Db zelf willen (of naar bunnik of zo) kunnen reizen met de sprinter. Die moet er dan natuurlijk wel komen.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Klopt. De komst van zo'n sprinter (evt. een verlenge sprinter arnhem - ede die dan doorrijdt naar Utrecht) is sowieso een voordeel, want dan hoeven er geen ICs meer te stoppen in Veenendaal de Klomp en Db en krijgen alle tussengelegen stations ook een fatsoenlijke verbinding richting Ede ipv alleen richting Utrecht.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Aking »

Er was ooit een stoptrein Utrecht - Arnhem v.v. Toen die op een gegeven moment werd beperkt tot de spits kreeg je in Maarn de mooie terugsteekuitzondering dat je dus alleen buiten de spitsen via Driebergen-Zeist mocht reizen richting Veenendaal-de Klomp en verder.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Bakpapier »

Dat snap ik wel, maar ik denk dus dat het weer tijd is om de oude situatie terug in te voeren, en geen IC stops meer te hebben tussen Vaartsche Rijn en Ede-W.


Voor enkel de verbinding maarn - ede moet je natuurlijk niet zo'n trein invoeren (die stroom zal redelijk marginaal zijn omdat Maarn erg klein is) maar als je toch de IC stop in Db gaat schrappen, dan is een sprinter wel gewenst, want anders heeft Db alleen nog een verbinding utrecht - veenendaal...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Wubbo »

Als de IC uit 's-Hertogenbosch in Vaartse Rijn moet stoppen moet hij daarna via Woerden naar Amsterdam rijden. Lijkt me niet handig. De IC uit Arnhem kan in ieder geval nog vrolijk achter de Sprinter aanhobbelen van of tot Maarssen, dat is al veel beter :evil:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Ardan »

Huh? Worden er zoveel wissels weggehaald dat je in Utrecht niet meer van sprinterspoor naar IC-spoor kan wisselen?
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Aking »

Wubbo schreef:Als de IC uit 's-Hertogenbosch in Vaartse Rijn moet stoppen moet hij daarna via Woerden naar Amsterdam rijden. Lijkt me niet handig. De IC uit Arnhem kan in ieder geval nog vrolijk achter de Sprinter aanhobbelen van of tot Maarssen, dat is al veel beter :evil:
Hoezo? Stukje steiger en n paar plankjes en je hebt zo een extra perron! Kun je zelfs cross-platform naar de Uithof vanuit Arnhem 8-|

En Ardan dat is wel de bedoeling volgens mij...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Wubbo »

Ja. De sprinters tussen Driebergen en Breukelen stoppen straks op spoor 14/15, de IC's naar Arnhem en Den Bosch staan op 18/19 en de IC's uit Arnhem en Den Bosch blijven op spoor 5 en 7. De vrije kruisingen komen allemaal ten zuiden van Vaartse Rijn te liggen, in Vaartse Rijn ben je dus al goed voorgesorteerd om op de juiste manier Utrecht in te komen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Zugführer »

Ja, het probleem is vooral dat de IC uit de richting Den Bosch naar spoor 7 gaat en de sprinter uit de richting Den Bosch (en dus de treinen uit die richting die op Vaartsche Rijn stoppen) naar spoor 20 gaan: voorgesorteerd voor Woerden dus.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Geert »

Rick Visser schreef:Maar dat is niet de reden dat ik dit topic telkens weer ter sprake breng. De echte reden is dat ik het zo jammer vind dat bestuurders steeds maar kiezen voor bekende technieken met al hun gebreken: door conservatisme, of kortzichtigheid of domweg omdat ze te bang zijn om hun nek uit te steken. Elke keer als ik weer op een tram zit te wachten die is vastgelopen in het verkeer, of omdat de wissels zijn vastgevroren, of omdat er een auto tegenop is gebotst denk ik: dat moet anders kunnen. Veel mensen kennen dat gevoel als ze reizen met de NS met al die vertragingen door wisselstoringen of aanrijdingen: iedereen vindt dat dat anders moet.
Ieder vervoersysteem kampt met technische gebreken. Wat dat betreft heb ik het idee dat je een grenzeloos optimisme hebt wat betreft de zweefbaan, maar ook die zal met technische gebreken komen. En heeft een zweefbaan niet ook een paar wissels?

Wat betreft trams en het verkeer: je kunt trams ook grotendeels kruisingsvrij aanleggen. Bij mij in de buurt rijdt de tram bijvoorbeeld op een eigen rijbaan en rijdt in de buurt van het station een viaduct om, en in de binnenstad vervolgens een tunnel in. De dienstregeling op dat stuk is bijzonder betrouwbaar.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door reisthijs »

In de wissels van een zweefbaan kan geen sneeuw blijven hangen dus die zullen niet snel vastvriezen. Daar zit op zich wel wat in. (Die wissels bij de baan in Dortmund maken wel veel lawaai).

Maar veel wissels heb je niet nodig, ook bij een tram eigenlijk alleen bij de eindpunten. Zo'n groot probleem is het niet.

En inderdaad, ook de Uithof krijgt grotendeels eigen baan en kent weinig kruisingen met overig verkeer. Bij een lijn door de binnenstad zal dat anders zijn (maar daar zou een tram ook wat langzamer rijden: meer bochten en meer haltes).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Jef400 »

Verschil tussen Stadstram en Sneltram, moet ik het op die manier interpreteren?

En Bakpapier, die sprinter is een vereiste in de plannen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Rick Visser
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 19 dec 2010, 12:31
Contacteer:

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Rick Visser »

Geert schreef:Ieder vervoersysteem kampt met technische gebreken. Wat dat betreft heb ik het idee dat je een grenzeloos optimisme hebt wat betreft de zweefbaan, maar ook die zal met technische gebreken komen. En heeft een zweefbaan niet ook een paar wissels?
De wissels die Siemens gebruikt bij de H-Bahn en Sky-train zijn uniek: de bewegende onderdelen zitten niet in de baan, maar in het voertuig: door aan de juiste kant de geleidewieltjes te liften kan het voertuig zelf bepalen welke kant het opgaat.

Afbeelding
Hierdoor zouden voertuigen in principe dus heel dicht achter elkaar kunnen rijden: er hoeft immers geen wissel omgezet te worden. Dan krijg je zoiets als dit filmpje (dateert al uit de jaren 70):

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5SWZrFjr ... re=youtube[/youtube]

Wat betreft de technische gebreken: de H-Bahn in Dortmund bestaat al dertig jaar, de sky-train in Düsseldorf sinds 2002, en de Shonan suspended monorail zweeft al sinds 1970. Dit systeem is de kinderziektes dus wel voorbij.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe Uithoflijn Utrecht

Bericht door Wubbo »

Dan nog gaan dingen wel eens stuk (net als alles in de wereld).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten