Concessie Zwolle - Enschede/Kampen (2018-2033)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Bakpapier »

Of je zet gewoon NS bussen in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Suus »

Als het zo ver is dat je elke avond het baanvak moet sluiten stop je gewoon 's avonds helemaal met de s7900 en blijft vanaf dan gewoon de gehele dag de s7000 tot Enschede rijden. Tussen Wierden en Zwolle rijdt je met een bus. De hele bediening van Deventer omgooien is waanzin.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Nitein-Repart »

Probleem is dat er dan vanuit de s31200 geen aansluiting richting Enschede bestaat of je moet Syntus toestemming geven om door te rijden naar Enschede als de s7000 niet rijdt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Nitein-Repart »

Wubbo schreef:
Frans F schreef:Overigens blijf ik ondanks alle fervente supporters hier mijn ernstige vraagtekens houden met die IC. Dat de IC-verbinding naar Emmen in het verleden is mislukt moge een waarschuwing zijn, ook daar bleek een frequentere sprinterdienst meer reizigers op te leveren.
Welke IC-verbinding is er mislukt? NS heeft er volgens mij altijd een sneltrein gereden, waarbij ik me afvraag of dat een sneltrein was om een dienstregeling te kunnen maken op het enkelsporige baanvak of om een andere reden.
De sneltrein op de Maaslijn is ook afgeschaft en de plan van een sneltrein Zwolle-Enschede die niet in Heino, Wierden, Aml De Riet, Borne en Es Drienelo stopte was er nooit gekomen. En de sneltrein op de Emmerlijn stopt alleen niet meer in Gramsbergen en Dalen door infrastructurele tekortkomingen. Sneltreinen en enkelspoor gaan eenmaal slecht samen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door dennistd »

Bee schreef:Als het zo ver is dat je elke avond het baanvak moet sluiten stop je gewoon 's avonds helemaal met de s7900 en blijft vanaf dan gewoon de gehele dag de s7000 tot Enschede rijden. Tussen Wierden en Zwolle rijdt je met een bus. De hele bediening van Deventer omgooien is waanzin.
De s7900 zal het grootste deel van de tijd gewoon tot Wierden kunnen rijden lijkt me, en op momenten dat dat niet kan stuur je hem leeg door naar Rijssen om daar te keren op spoor 1.

Op Wierden-Zwolle stopbussen en doorgaande reizigers via Deventer met de s1600 / s1700 en s3600
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door MdJ »

En in de zomervakantie hef je de 7000 op tussen Almelo en Enschede en leg je in de spitsrichting (ochtend ri Zwolle, middag ri Enschede) wat treintjes Enschede-Deventer-Zwolle (ala 27900) in, die op Enschede-Almelo op de tussengelegen stations stopt een verder niet. (rijdt dan dus half in het pad van de 140/7000)
Bij twijfel: gebruik beton.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

Bee schreef:Als het zo ver is dat je elke avond het baanvak moet sluiten stop je gewoon 's avonds helemaal met de s7900 en blijft vanaf dan gewoon de gehele dag de s7000 tot Enschede rijden. Tussen Wierden en Zwolle rijdt je met een bus. De hele bediening van Deventer omgooien is waanzin.
Ik ben het met je eens dat je niet de hele bediening van Deventer moet omgooien. Maar wat jij voorstelt is denk ik niet handig, vanwege een aantal redenen:
Mensen zijn namelijk gewend aan de tijden van de 7900;
Je krijgt op het drukste stuk (tussen Enschede en Hengelo) een slechte verdeling van treinen 3/27;
de aansluitingen in Hengelo worden om zeep geholpen en als mensen hier geen rekening meehouden bijvoorbeeld tot een uur langer onderweg tussen Enschede en Goor
en de reistijd van en naar Zwolle worden ontzettend veel langer dan normaal.

Ik vind dat je de dienstregeling zoveel mogelijk intact houden, maar wel daar waar kan zinvolle connecties leggen. Vandaar dat ik denk dat de 7900 i.i.g. in de ochtend door laten rijden vanaf Wierden naar Deventer en Zwolle (zonder tussenstops) en in de middag omgekeerd.

Als de passering bij Olst echt zo'n probleem is, vertrek je van Olst naar Deventer een minuut later in de vakantie en 's avonds. Dat kan het probleem niet zijn of Prorail moet wel heel star zijn. In Zwolle kan je binnenrijden, vlak voor een tegentrein vertrekt. Dat gebeurt in Enschede ook met de intercity's.

Wierden - Zwolle zal met de bus denk ik ongeveer een half uur langer zijn dan de treinverbinding (als mensen dat al willen, want veel mensen die regelmatig een trein nemen, zullen nooit een bus nemen). Met een omgeleide trein kan de extra reistijd worden gereduceerd tot ca. 5. Voor Rijssen/Holten - Zwolle geldt dit ook. Voor Almelo/Borne/Oldenzaal/Hengelo/Enschede - Zwolle zal de trein ook 15 tot 25 minuten reistijdwinst opleveren. Tel uit je winst!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Bakpapier »

Een half uur langer? Er ligt toch gewoon een weg langs het spoor, de N35?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

Het betreft momenten dat er werkzaamheden zijn tussen Zwolle en Wierden, de trein daar niet kan rijden (en je nog een degelijk alternatief wilt bieden).
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Bakpapier »

visgraat schreef:Het betreft momenten dat er werkzaamheden zijn tussen Zwolle en Wierden, de trein daar niet kan rijden (en je nog een degelijk alternatief wilt bieden).
Da snap ik, zo dom ben ik niet hoor.

Dan zet je toch gewoon een NS bus in? Dat is normaal bij spoorwerkzaamheden, waarom zou je hier opeens de hele treindienstregeling moeten omgooien? Dat is natuurlijk raar.

Toen de tunnel nog in aanbouw was, reden er treinen zwolle- nijverdal west, en nijverdal - enschede, met een pendelbus ertussen. Men is in die regio dus wel gewend aan een wat slechtere dienstverlening tijdens spoorwerkzaamheden. Als je dus per uur twee stopbussen en twee snelbussen inzet (die niet overal stoppen), dan heb je een prima alternatief. Veel goedkoper en makkelijker en minder verwarrend dan een compleet andere trein gaan inzetten.


Indien de NS bussen te weinig capaciteit bieden, kun je ook de busvervoerder in die regio vragen om een lijndienst zwolle - enschede in te zetten, en daar voor betalen. Die zou dan met bussen met meer capaciteit kunnen rijden.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

Dan praten we over hetzelfde, maar een bus is geen trein en ook niet gelijkwaardig aan een trein voor veel mensen. Ik denk dat een bus die een stopdienst rijdt er wel een half uur langer over doet dan een trein en dan moet je ook nog overstappen op die bus. Drie stops onderweg en met name in Zwolle moet je een deel van de stad door. Is dat een rare schatting?

En laat ik nog eens duidelijk proberen te zijn over die trein: Het is niet een kwestie van de hele dienstregeling omgooien. Ik begrijp niet waarom je die term gebruikt, maar het gaat om een omgeleide trein over Deventer die normaal over Raalte rijdt en dan alleen in spitsrichting tussen Wierden en Zwolle en 's middags omgekeerd. NS heeft nota bene eerder ook met werkzaamheden extra treinen gereden tussen Hengelo en Zwolle. In Zwolle kan je ook gebruik maken van het spoor waar normaal ook de 7900 stopt. Vanwaar zou dat de hele dienstregeling omgooien zijn?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Bakpapier »

Je kunt niet zo goed lezen hè visgraat. Ik heb het over een snelbus én een stopbus. Anders wordt de reistijd inderdaad te groot. Er zijn ook voldoende reizigers om die twee diensten te bieden. Wel zou ik alles laten stoppen in Nijverdal, omdat de omweg om daar te stoppen niet groot is.

De andere gebruikers in dit topic hebben al aangegeven dat extra treinen op zwolle - deventer simpelweg niet in de dienstregeling passen. Dat werkt gewoon niet, je kunt niet tijdelijk zomaar extra treinen laten rijden.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door dennistd »

visgraat schreef:Dan praten we over hetzelfde, maar een bus is geen trein en ook niet gelijkwaardig aan een trein voor veel mensen. Ik denk dat een bus die een stopdienst rijdt er wel een half uur langer over doet dan een trein en dan moet je ook nog overstappen op die bus. Drie stops onderweg en met name in Zwolle moet je een deel van de stad door. Is dat een rare schatting?
Zelfs zonder stops is de bus al 10 minuten langer onderweg dan de trein op Wierden-Zwolle. Dat is nog zonder de extra tijd die je in Wierden (toch al snel 3-4 minuten) en in Zwolle (een minuut extra) kwijt bent met overstappen. Dat is dus al een kwartier verlies, waardoor je rond het :00 en :30 in Zwolle aankomt en vertrekt.

Daar heeft de doorgaande reiziger weinig aan. Het alternatief is de IC via Deventer, met een kwartier overstaptijd. Dat kost je voor Enschede 18 minuten extra, voor Hengelo 22 minuten extra en voor Almelo 25 minuten extra.

Voor de doorgaande reizigers zal het advies dus zijn via Deventer, voor de reizigers op de stations tussen Almelo en Zwolle de stopbus (die hopelijk niet meer dan vijf minuten per station (Nijverdal, Raalte en Heino) nodig heeft, want dan is de vertraging voor een reiziger Wierden-Groningen zelfs een uur).
Bakpapier schreef:Wel zou ik alles laten stoppen in Nijverdal, omdat de omweg om daar te stoppen niet groot is.
In de zomer van 2016 is de tunnel in Nijverdal open voor autoverkeer, dus dan kost stoppen in Nijverdal veel extra tijd ten opzichte van doorrijden.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Bakpapier »

15 minuten langere reistijd lijkt me prima, veel beter dan omreizen via Deventer.

Langere reistijd voor de stoptreinstations is jammer, maar helaas. De meeste mensen zullen naar de dichtstbijzijnde stad willen (dus raalte - zwolle of wierden - hengelo, niet andersom), en dan is het reistijdverlies zeer beperkt. Voor die enkeling die een langere reis maakt geldt: pech gehad, jammer dan, daar ga je geen extra treinen voor inzetten. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken, op een gegeven moment houdt het op !

EDIT: Helaas is met de trein dus duurder (waarom?!), dus ik ga het er denk ik toch nog op wagen met zo'n pendelbusje...
Laatst gewijzigd door Bakpapier op za 15 nov 2014, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Nitein-Repart »

Bus kan ook op de s7000 aansluiten zodat je in de Zwolse knoop komt. De s7000 laten doorrijden naar Enschede en Syntus door laten rijden naar Enschede. Tussen Hengelo en Oldenzaal een pendeltrein (plan v).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door waldo79 »

dennistd schreef:In de zomer van 2016 is de tunnel in Nijverdal open voor autoverkeer, dus dan kost stoppen in Nijverdal veel extra tijd ten opzichte van doorrijden.
Rijkswaterstaat communiceert eind 2014 als openingsdatum.
Let op: PDF.

Neem aan dat NS een doortimmerd plan heeft ter vervanging van de treinen in de late avonduren.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door visgraat »

Bakpapier schreef:Je kunt niet zo goed lezen hè visgraat. Ik heb het over een snelbus én een stopbus. Anders wordt de reistijd inderdaad te groot. Er zijn ook voldoende reizigers om die twee diensten te bieden. Wel zou ik alles laten stoppen in Nijverdal, omdat de omweg om daar te stoppen niet groot is.
Sorry, die snelbus kwam er later bij en heb ik niet goed naar gekeken. Kan ik het goedmaken?

Dan nog denk ik dat de extra reistijd toch aardig op een half uur uitkomt, ook met een sneldienst. Met de trein duurt Wierden - Zwolle 34 minuten en met de auto 45 minuten. Daar moet je met een busdienst toch flinke marge op rekenen i.v.m. onzekerheden op de weg. Stop je in Nijverdal dan kost dat zo'n 5 minuten. En je hebt ook minimaal 5 minuten overstaptijd nodig van trein op bus.
Bakpapier schreef: De andere gebruikers in dit topic hebben al aangegeven dat extra treinen op zwolle - deventer simpelweg niet in de dienstregeling passen. Dat werkt gewoon niet, je kunt niet tijdelijk zomaar extra treinen laten rijden.
Waarvoor moeten we daar zo stellig in zijn. Is er onderzoek naar gedaan? Het interessante van het forum is dat we dingen ter discussie kunnen stellen. Vrijwel niks staat vast, vrijwel alles is op verschillende manieren te interpreteren of is subjectief, zo ook of ik goed kan lezen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door waldo79 »

Trek het je niet aan. Bakpapier is nogal een ster in het kleineren van andere gebruikers :')

Maar terug naar Zwolle - Enschede. Het grootste deel van de buitendienststelling gebeurt in de daluren. Dan is het verschil tussen bus en trein minder groot en is voor Wierden - Zwolle de bus de aangewezen methode.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Thom91 »

Mogelijkheid is vanuit Deventer/Zwolle een extra trein in te leggen die aansluit op de IC van/naar Almelo en verder. Qua dienstregeling zit je dan alleen vast aan Zwolle - Deventer waardoor hij beter inpasbaar is dan een doorgetrokken trein vanuit Enschede.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door reisthijs »

waldo79 schreef:
dennistd schreef:In de zomer van 2016 is de tunnel in Nijverdal open voor autoverkeer, dus dan kost stoppen in Nijverdal veel extra tijd ten opzichte van doorrijden.
Rijkswaterstaat communiceert eind 2014 als openingsdatum.
Dan klopt wat Dennis zegt dus :Y
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Vinny »

Frans F schreef:
Wubbo schreef:Welke IC-verbinding is er mislukt? NS heeft er volgens mij altijd een sneltrein gereden, waarbij ik me afvraag of dat een sneltrein was om een dienstregeling te kunnen maken op het enkelsporige baanvak of om een andere reden.
Nee, die sneltrein of IC naar Emmen (dat is nu hetzelfde) is er gekomen op aandringen van de regio bij de electrificatie in 1987 (iedere gelijkenis met Zwolle-Almelo is puur toeval :wink:). Er waren destijds zelfs plannen om de treinen vanaf Zwolle te laten doorrijden richting Randstad en te voorzien van koffiekarretjes van Wagon-Lits t.b.v. de langeafstandsreizigers (die er dus nauwelijks waren).
Maar nu maak je een vergelijking op basis van een valse analyse. Tussen Emmen en de Randstad bestaat nauwelijks vervoersvraag, maar tussen Twente en de Randstad bestaat die natuurlijk wel. Nu is er ook tussen Zwolle en Enschede een vervoersvraag én tussen Enschede en Groningen (al bestaat die relatie voor een zeer groot gedeelte uit heen en weer reizende studenten). Als je die vervoersstromen combineert met de reeds door de provincie aangegeven wens om een sneltrein tijdens de spits aan te bieden dan kan ik alleen maar concluderen dat een volwaardige IC verbinding op die spoorlijn veel meer kans van slagen heeft dan de sneltrein naar Emmen destijds. Daarnaast is Zwolle zelf ook flink gegroeid: het is de afgelopen jaren de economisch snelst groeiende stad van Nederland geweest.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door gkw1969 »

Even voor de helderheid:
Zoals met zoveel buitendienststellingen bij de NS zal ook deze gepaard gaan met vervangend busvervoer.
De werkzaamheden vinden alleen in de avonduren plaats en binnenkort begint de aanbestedingsprocedure voor het treinvervangende vervoer.
De constructie die eerder werd gebruikt tijdens de verbouwing in Nijverdal (een extra sneltrein naar Zwolle via Deventer) was alleen nodig in de spits. In de daluren is dat ding volstrekt overbodig.

De verwachting is dat niet elke avond het volledige traject dicht gaat. Elke trein kan op elk station keren, behalve in Wierden.
De 7900 blijft gewoon rijden tussen (Rijssen) Wierden en Enschede. Waarom zouden ze dat niet doen? Dat deel van het traject gaat er niet uit en stellen hebben ze genoeg. Sterker nog..... tussen (Rijssen) Wierden en Enschede kun je zelfs gewoon elektrisch materieel inzetten mocht je niet genoeg buffels hebben.

Maar nogmaals.... het traject wordt in delen afgesloten en de verbouwing duurt naar verwachting 3 jaar.
When you're tired of London, you're tired of life
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Wubbo »

Waarom kan je in Wierden niet keren?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door Wubbo »

gkw1969 schreef:Maar nogmaals.... het traject wordt in delen afgesloten en de verbouwing duurt naar verwachting 3 jaar.
OVpro meldt dat de verbouwing start in 2016 (2015 is voor de voorbereiding) en in 2017 klaar is. Dat is dus 2 jaar.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Bericht door dennistd »

Wubbo schreef:Waarom kan je in Wierden niet keren?
Als je met DM'90 rijdt kun je prima keren in Wierden op spoor 3 in 19 minuten. Mocht er met elektrisch materieel gereden worden, of wanneer er werkzaamheden zijn aan spoor 3 in Wierden om daar een waslijn boven te hangen, dan moet je doorrijden naar Rijssen en daar keren in een minuut of 7 op spoor 1. Eventueel zou je de IC naar Enschede voor Rijssen iets moeten ophouden, zeker 's avonds heeft deze voldoende tijd in en na Almelo. De s7900 zou daar namelijk 2-3 minuten voorlangs kruisen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten