Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Mr-W »

Vanaf 1 september volgend jaar betalen 65-plussers vijftig euro per jaar als ze gebruik willen maken van een bus of tram in Vlaanderen. Andere tarieven van De Lijn stijgen al op 1 februari.
Gratis meerijden kan niet meer, behalve voor oudstrijders, kinderen tot en met 5 jaar en personen met een handicap met hun begeleider. Het gratis vervoer voor parlementsleden zit in de grondwet verankerd, maar De Lijn vraagt hen afstand te doen van dat recht. Ook journalisten moeten voortaan de volle pot betalen en wie zijn nummerplaat inlevert kan voortaan een jaar aan halve prijs reizen in plaats van gratis.

Tijdstarief vervangt zonesysteem

Omdat het huidige zonetarief achterhaald is en te ingewikkeld voor de reizigers, verdwijnt op 1 februari 2015 het systeem van korte (1-2 zones) en lange ritten (3 zones en meer). Vanaf dan betalen reizigers voor 60 minuten rijden, in plaats van voor het aantal zones dat ze willen doorkruisen. Een reiziger mag tijdens dat uur onbeperkt overstappen. Met een biljet of rittenkaart mag hij na dat uur niet meer overstappen, maar kan hij wel zijn rit afmaken.

‘Voortaan zijn er veel minder tarieven’, aldus Kesteloot. ‘Dat is veel transparanter en eenvoudiger dan nu.’ Er komen drie tarieven voor losse vervoerbewijzen: een biljet, een sms-ticket en een rittenkaart. Dat vervangt de tien varianten van vandaag, die verschillen volgens aantal zones en verkoopskanaal. Een biljet voor een enkele rit kost voortaan 3 euro, de prijs voor een sms-ticket stijgt van 1,40 naar 1,80 euro (+28 procent, en er komt ook 15 cent voor de aanvraag-sms bij) en met een Lijnkaart betaal je 1,40 euro.
Afbeelding
Gazet van Antwerpen
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door groningen »

Leefloners?!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Suus »

In Nederland noemen we dat Bijstand :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Ronald »

Ook geen dagpassen meer dus. En korte ritten worden dus wel heel erg duur.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door huibe »

Ik vind de prijzen nog steeds schappelijk, alleen de stap naar de nieuwe prijzen is (te) hoog.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Suus »

Maar langere ritten worden weer goedkoper. Nu betaal je met een Lijnkaart nog 1,90 voor een rit van drie zones of meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Hainje »

Oh inderdaad, geen dagpassen meer. Nou ja, dan nog vallen de kosten reuze mee. :P
Hoop alleen wel dat de reeds aangeschafte dagpassen voorlopig nog wel geldig blijven.
Bee schreef:Maar langere ritten worden weer goedkoper. Nu betaal je met een Lijnkaart nog 1,90 voor een rit van drie zones of meer.
Echter krijg je voor een langere rit nu 90 minuten, dat word straks 60 minuten.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Suus »

Maar je mag je rit afmaken als het over de 60 minuten komt :)

Verder is 1,40 voor een korte stadsrit ook een heel acceptabele prijs (al zullen ze in België wel moord en brand schreeuwen)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Hainje »

Ja inderdaad, ze schreeuwen in België echt moord en brand.

https://www.facebook.com/Gazetvanantwer ... 0598792891

Pak de popcorn er maar bij zou ik zeggen. :3
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door CamilleKreemers »

Belachelijk dat 50 euro per maand voor de bus al te duur wordt gevonden. In veel landen betaal je het veelvoud hiervan.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door waldo79 »

^^Dat krijg je met het prijsbeleid.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Hainje »

CamilleKreemers schreef:Belachelijk dat 50 euro per maand voor de bus al te duur wordt gevonden. In veel landen betaal je het veelvoud hiervan.
Die Belgen zijn sowieso niets gewend. Raad maar eens wat het meest uitgebreide ziektenkostenpakket per maand kost daar. :P
Als ik aangenomen word bij De Lijn ga ik echt veel mijn mond moeten houden denk ik.
🍉
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:Oh inderdaad, geen dagpassen meer. Nou ja, dan nog vallen de kosten reuze mee. :P
Hoop alleen wel dat de reeds aangeschafte dagpassen voorlopig nog wel geldig blijven.
De dagkaarten blijven gewoon bestaan tegen de huidige prijzen volgens twitter van De Lijn. Waar kun je die dagkaarten eigenlijk in de voorverkoop kopen,meeste hebben alleen biljetten en lijnkaarten + evt.gemeentekaarten.
Hainje schreef:
CamilleKreemers schreef:Belachelijk dat 50 euro per maandjaar voor de bus al te duur wordt gevonden. In veel landen betaal je het veelvoud hiervan.
Die Belgen zijn sowieso niets gewend. Raad maar eens wat het meest uitgebreide ziektenkostenpakket per maand kost daar. :P
Als ik aangenomen word bij De Lijn ga ik echt veel mijn mond moeten houden denk ik.
€75 per maand ?
Hainje schreef:
Bee schreef:Maar langere ritten worden weer goedkoper. Nu betaal je met een Lijnkaart nog 1,90 voor een rit van drie zones of meer.
Echter krijg je voor een langere rit nu 90 minuten, dat word straks 60 minuten.
Met een beetje mazzel kun je nu voor €1,40 naar Antwerpen,voor €2,8 heb je wat mij betreft ook geen recht om te klagen.Verder vraag ik me af of de 3e betalersystemen ook worden verandert.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef: €75 per maand ?
€ 35,- :P
🍉
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Daantje »

Mr-W schreef:
Hainje schreef:Oh inderdaad, geen dagpassen meer. Nou ja, dan nog vallen de kosten reuze mee. :P
Hoop alleen wel dat de reeds aangeschafte dagpassen voorlopig nog wel geldig blijven.
De dagkaarten blijven gewoon bestaan tegen de huidige prijzen volgens twitter van De Lijn. Waar kun je die dagkaarten eigenlijk in de voorverkoop kopen,meeste hebben alleen biljetten en lijnkaarten + evt.gemeentekaarten.
Ik haalde in Antwerpen altijd een dagkaart uit de automaat in het ondergrondse station.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Daniel »

Je kunt die dagpassen inderdaad bij de automaten in de Antwerpse premetro tegen voorverkooptarief krijgen, maar ook bij Lijnwinkels (de servicepunten van De Lijn zelf dus, niet een winkel die toevallig ook biljetten verkoopt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Suus »

Een loket van het NMBS met een De Lijn-sticker heeft ook Dagpassen, en in ieder geval de Relay heeft ze eigenlijk ook altijd wel in het assortiment.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Je kunt die dagpassen inderdaad bij de automaten in de Antwerpse premetro tegen voorverkooptarief krijgen, maar ook bij Lijnwinkels (de servicepunten van De Lijn zelf dus, niet een winkel die toevallig ook biljetten verkoopt).
In Westkapelle (B) heb ik wel in 2007 dagpassen bij de lokale sigarenboer gehaald, maar ik weet niet of dat nu nog steeds kan.

Wat mij betreft mag de prijs van de Dagpassen ook best omhoog: €5,- voor binnen de steden (Antwerpen, Gent, Brugge) of €10,- voor het hele net.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Hainje »

Meltrain schreef:Wat mij betreft mag de prijs van de Dagpassen ook best omhoog: €5,- voor binnen de steden (Antwerpen, Gent, Brugge) of €10,- voor het hele net.
Dat is misschien de volgende stap. Al vraag ik mij af hoeveel die kaarten echt gebruikt worden.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Vinny »

In het buitenland reis ik dus meestal met dag- of meerdagenkaarten :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door Hainje »

Oké, maar hoeveel toeristen reizen er - buiten de grote steden - nu met een dagkaart? Zo heel gek veel zullen dat er niet zijn gok ik?
🍉
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Wat vind u van de nieuwe tarieven van De Lijn ?

Bericht door david_meyer24 »

hier zie je een tweet wat ik heb gekregen van De lijn

De Lijn ‏@delijn 1 u1 uur geleden

@meteokrommenie de dagpas en meerdagenpas blijven inderdaad bestaan. De prijs zal dezelfde blijven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten