Märklin failliet

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Märklin failliet

Bericht door Karl »

Treintjesbouwer Märklin vraagt faillissement aan
4 februari 2009, 15:05 uur | FD.nl


De bekende Duitse fabrikant van modeltreinen Märklin heeft gisteren faillissement aangevraagd. Een mislukte herfinanciering en aanhoudende verliezen hebben het bedrijf de das om gedaan. Märklin, dat zevenhonderd werknemers heeft, hoopt nog op een doorstart.

Het is de tweede keer in relatief korte tijd dat het bedrijf uit Göppingen nabij Stuttgart in grote financiële problemen komt. In 2006 moest Märklin ook al bijna faillissement aanvragen. Het bedrijf werd toen op het nippertje gered door de Britse investeringsmaatschappij Kingsbridge en zakenbank Goldman Sachs.

Schaalgrootte onvoldoende

Onder leiding van Kingsbridge sneed Märklin de afgelopen jaren flink in zijn kosten, waarbij onder meer honderden banen verloren gingen. Daarnaast deden de nieuwe eigenaren twee overnames om meer schaalgrootte te krijgen. Desondanks bleef de treinenbouwer in de rode cijfers. Over 2008 werd een onbekend verlies geleden op een omzet van € 128 mln.

Geen akkoord over nieuwe kredietlijn

Het 150 jaar oude bedrijf onderhandelde de afgelopen weken over de verlenging van een kredietlijn van € 50 mln, die gebruikt werd om de seizoensschommelingen in werkkapitaal op te vangen. De partijen kwamen echter niet tot een akkoord, omdat de banken twijfelden aan de overlevingskansen van de onderneming.

Volgens investeerder Kingsbridge zijn de banken teruggekomen op een eerder toezegging om de kredietfaciliteit te verlengen, zo zegt de grootaandeelhouder tegenover de Duitse zakenkrant Handelsblatt.

Door start is onzeker

Advieskantoor KPMG is bezig om een herstructureringsplan voor de treintjesmaker op te stellen. Binnen twee weken moet duidelijk zijn of Märklin een doorstart kan maken.

Duitse detailhandelsverkopen dalen in december 3 februari 2009
Duitse werkloosheid loopt verder op in januari 29 januari 2009
Duitse economie zakt verder in 14 januari 2009

Copyright (c) 2009 Het Financieele Dagblad
Het is een spectrum.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Märklin failliet

Bericht door Daan »

Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat lopen... Zonde is het wel, in ieder geval.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Märklin failliet

Bericht door Dubbele P »

Zou zeker zonde zijn inderdaad, de grote Märklin-treinenbaan die mijn opa ooit had, heeft toch voor een groot gedeelte bijgedragen aan mijn interesse in treinen en spoorwegen.
Begrijpelijk is het op zich wel, want als je de prijzen van dat spul ziet, word je niet bepaald vrolijk. €200,- voor een locje is niets.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Märklin failliet

Bericht door Daan »

Ik denk dat het probleem in veel gevallen ook aan de prijs ligt, voor een Märklin-lok betaal je al gauw €300. Bedrijven als Roco en dergelijke zijn vele malen goedkoper, daar beginnen de prijzen voor loks bij zo'n €130. Plus dat ze ook nog wat meer loks en kleurvarianten in het assortiment hebben.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Märklin failliet

Bericht door Karl »

Ik heb zelf geen modelbaan (had ooit een Fleischmannbaan), maar voor mij was Märklin toch altijd wel hèt merk als het ging om details en werkelijkheid. Daarbij ligt het volgens mij niet zozeer aan de prijs alleen, maar een modelbaan is tegenwoordig toch voor de 'ouwe lul' (vergrijzing, kans?) en zelf daarvan hebben niet zoveel mensen een baan meer thuis liggen.

Ben ooit nog eens in Göppingen, Zuid-Duitsland (bij de fabriek) geweest. 8-)
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Märklin failliet

Bericht door Geert »

Vroeger ook een Märklin-baantje gehad en vond 't inderdaad peperduur. Maar ja, ik was er sowieso al te ongeduldig voor :P
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Märklin failliet

Bericht door Daan »

Karl schreef:maar een modelbaan is tegenwoordig toch voor de 'ouwe lul' (vergrijzing, kans?) en zelf daarvan hebben niet zoveel mensen een baan meer thuis liggen.
Zou best kunnen, al las ik in afgelopen najaar toch wel zo hier en daar dat het weer wat meer "in" was bij de jeugd.

Ik heb zelf ook een paar modellen van Märklin, en het is inderdaad erg mooi en degelijk spul, al vind ik modellen van Roco ook zeer gedetailleerd. Ik heb er helaas de ruimte niet echt voor, maar als ik dat had zou ik zeker een echte baan gaan bouwen, vind het heerlijk werk :)
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Märklin failliet

Bericht door Dubbele P »

Mij lijkt het ook wel wat, toen mijn opa en oma een paar jaar geleden kleiner gingen wonen, heb ik van mijn opa een mooie set gekregen. De rest is naar zijn zoon (mijn oom dus) gegaan.

Een mooi rangeerterrein bouwen, lijkt me wel wat :) Uiteraard met rangeerheuvel en bovenaan de berg een ontkoppelingsrail. Moeten leuken dingen mee te doen zijn :P Misschien heb ik er nog eens ooit veel plaats voor...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Märklin failliet

Bericht door STF »

Ik moet me modelbaan spullen zowiezo al op marktplaats kopen omdat mijn type rails al jaren niet meer gemaakt wordt, dus of Märklin nou failliet is of niet, maakt weinig voor mij uit.
Laatst gewijzigd door STF op do 05 feb 2009, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Märklin failliet

Bericht door AppleMoose »

Ik rij zelf gelijkstroom maar vind het toch wel zonde dat Märklin falliet was. het is/was een zeer bekend merk. Ook veel mensen die niks met treintjes hebben weten vaak wel dat Märklin kleine treintjes maakt.
Maar Märklin is ook wel erg duur vergeleken met andere merken. een NS 1200 loc kost bij hun meer dan 300 euro... :roll: En zo denderend schijnt die loc ook niet te zijn, oude motortype, teveel herrie etc.

Het klopt dat veel ouderen deze hobby (modelspoor) bedrijven, maar met de komst van de digitale technieken raken ook steeds meer kinderen/jongeren geïnteresseerd in deze hobby.

Ik hoop voor ze dat er een doorstart komt, ook voor het personeel. Het is geen fijne tijd om ontslagen te worden, zeker niet in Duitsland die momenteel erg zwaar getroffen wordt door de crisis.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Märklin failliet

Bericht door Meltrain »

Mijn vader en ik hebben zelf Märklin thuis en ik vind het dus echt jammer dat dit merk failliet gaat.
Hoewel, ik moet eerlijk bekennen dat wij er zelf ook al een tijd niks meer aan gedaan hebben en recentelijk de baan zelfs 'tijdelijk' hebben opgebroken om meer plaats te hebben op zolder. :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten