'Voeg OV-gebieden samen'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Tristan »

'Voeg OV-gebieden samen'

DEN HAAG - De provincie gaat onderzoeken of vermindering van het aantal OV-aanbestedingen kosten bespaart. Alle partijen in Provinciale Staten steunden dinsdag een SP-voorstel voor samenvoeging.

Lees verder...
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Suus »

Éen concessiegebied voor de provincie Zuid-Holland lijkt mij toch wat te weinig, twee zou ik nog wel kunnen begrijpen, als in een samenvoeging van de twee concessiegebieden ten zuiden van Rotterdam. In de meest optimale situatie zou de spoorlijn Gouda - Alphen na afloop van de looptijd ook samengevoegd kunnen worden met de busconcessie in die regio.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Frans F »

Lijkt me geen goed idee, zo wordt het veel te log en onbestuurbaar.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door CamilleKreemers »

Op deze wijze houden we maar 11 concessies over in Nederland. Kunnen startende bedrijven op deze wijze nog wel meedoen met het OV (denkende aan Syntus en EBS)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door nvdw »

Zuid-Holland een concessie? Misschien dan maar meteen eisen dat alle bussen geel worden, logootje erop (zoiets als mijn avatar?) en dan de handel Westnederland noemen.

O wacht.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Michael 1988 »

Slecht voorstel. Misschien dat twee gebieden beter is, maar 1 gebied wordt veel te groot. Ben eerder ook van mening dat de regio Rotterdam en de regio Den Haag samengevoegd mogen worden tot 1 gebied.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Z2N »

Wat mij part mogen Rotterdam en Den Haag op alle bestuurlijke gebieden samengevoegd worden, ik ken weinig steden van zulk formaat die wél met elkaar verbonden zijn per metro, maar niet op lokaal gebied met elkaar samenwerken..

Overigens ben ik wel tegenstander van dit plan. Het verlaagd dan wel de kosten voor de overheden, de inefficiëntie neemt echter wel toe en het legt een enorme druk op de busbouwers, wat niet goed is voor de economie in bijvoorbeeld Fryslan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Dagren »

Ze werken toch samen dmv de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Nitein-Repart »

In plaats van gebieden samenvoegen, gebieden logischer afbakenen en dat zijn niet de provinciegrenzen. Veel steden liggen aan de rand van de concessiegebieden wat een negatief effect heft op de organisatie van vervoer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:Lijkt me geen goed idee, zo wordt het veel te log en onbestuurbaar.
Momenteel vind ik de concessies nu al te groot, heel de provincie Zeeland en Limburg(samen met treindiensten) en dan ook heel Zuid-Holland.Nieuwe vervoerders kunnen door die grote gebieden nooit intreden tot de markt. (TCR,Munckhof en dergelijke). Zie zelf meer in aanbesteding per lijnbundel,met een gezamenlijk tariefkader in een provincie. Zeker stadsdiensten en interliner lijnen kunnen makkelijk als losse concessie worden aanbesteed.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Roeland »

Het probleem in Zuid-Holland is niet dat de driie provinciale concessies versnipperd zijn, maar dat ze ophouden bij de stadsregiogrenzen, terwijl in de praktijk de Leidse en de Haagse regio in elkaar overlopen.
Wie vanaf de eilanden in Rotterdam verder reist, kan dat niet meer op één abonnement. Idem wie vanaf ZHN in de Haagse regio verder wil reizen. Dat probleem moeten ze aanpakken.
Ook is er een probleem dat de vervoerders op "gedeelde lijnen" (45, 195/295) niet in staat zijn om eenduidige en heldere abonnementen neer te zetten. Simpelste oplossing: lijn 195-295 geheel door de Utrechtse vervoerder, en lijn 45 geheel door de Haagse vervoerder laten rijden.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door donny2290 »

tariefintegratie... kijk naar Duitsland. Nederland is alles zwaar versnipperd
Ov liefhebber, reizen.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Tristan »

Roeland schreef:Het probleem in Zuid-Holland is niet dat de driie provinciale concessies versnipperd zijn, maar dat ze ophouden bij de stadsregiogrenzen, terwijl in de praktijk de Leidse en de Haagse regio in elkaar overlopen.
Wie vanaf de eilanden in Rotterdam verder reist, kan dat niet meer op één abonnement. Idem wie vanaf ZHN in de Haagse regio verder wil reizen. Dat probleem moeten ze aanpakken.
Dat probleem is ontstaan na het afschaffen van de sterabonnementen in hun oude vorm. Kortom: de oude voorwaarden van de sterabonnementen herinvoeren en het probleem is opgelost. Omdat die oude sterabonnementen geldig waren bij alle vervoerders, maakte het ook niet uit of er lijnen door twee (of meer ;)) vervoerders gereden wordt (45, 195/295). Dan doen de vervoerders 'alles voor de reiziger' en beleeft de reiziger een 'goede reis'.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Suus »

Maar in plaats van de concessies samen te voegen zou je als provincie samen met de twee stadsregio's ook eens om de tafel kunnen gaan zitten en bijvoorbeeld een abonnementssysteem opleggen wat naast een eigen abonnementsysteem toegepast moet worden. Dat hebben Noord-Holland en Amsterdam ook gedaan. Dat voorkomt ook het gedoe van mensen die in september een jaarabonnement kopen en dan in december constateren dat ze het niet meer mogen gebruiken bij een nieuwe vervoerder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Ronald »

Dan moet je als provincie en/of stadsregio wel de problemen van de reizigers snappen. Volgens mij mist dat namelijk nog wel eens...
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Michael 1988 »

Nou het kan makkelijker, de zeven plusregio's die Nederland nog heeft gewoon opheffen. Dan heb je dat probleem niet meer. Maar helaas wil de regering dit niet doen, dus blijf je van die eilandgebieden in de provincies behouden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Frans F »

Tristan schreef: Dat probleem is ontstaan na het afschaffen van de sterabonnementen in hun oude vorm.
Nee, het probleem is ontstaan doordat een aantal regio's tegen alle afspraken in de sterabonnementen hebben gehandhaafd. We zouden op saldo gaan reizen, weet je nog.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Jef400 »

Volgens mij lopen hier abonnementen en normale ritten door elkaar heen. Daarnaast is het taalgebruik weer zeer denigrerend.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Hainje »

Ergens vind ik het wel apart dat juist de SP een voorstel indient vóór het vergroten van de concessiegebieden. Dat is namelijk het absolute tegenovergestelde van wat ze zelf prediken, namelijk "Terug naar de menselijke maat." Het vormen van grote bedrijven die met een paar andere grote bedrijven een bepaalde markt bestieren is juist waar ze altijd tegen in opstand komen, zeker als het gaat om zaken als thuiszorg. Waarom zou dat in het OV dan ineens wel acceptabel zijn? Het lijkt mij juist beter dat er gezocht word naar een andere manier van aanbesteden dan dat we nu in Nederland kennen.

Het Belgische systeem staat mij (voor zover ik het ken) meer aan. Namelijk een vervoerder/toerboer krijgt maximaal 3% van het totale lijnenpakket in het land/gewest in handen en als de vervoerder elders een lijnenpakket wint en daarmee word het maximum van 3% overschreden, dan gaat het nieuwe contract naar een ander. Om uniformiteit richting de reiziger te garanderen is het dan wel van belang dat een aanbestedende overheid een eigen formule over het hele kavelaanbod hanteert. Formules als Breng, Twents en De Lijn zijn daar mooie voorbeelden van. Verschillende aannemers die met bussen in hetzelfde jasje rijden.

Sowieso zijn er ontzettend veel kavels in de afgelopen tien jaar samen gevoegd, op een gegeven moment is de koek op. Hoe ver wil je nog gaan hiermee. Straks hebben we nog maar 1 kavel over, namelijk "Nederland". Wel overzichtelijk voor de reiziger natuurlijk, maar dan moet je wel erkennen dat je de markt kapot vermarkt hebt. :P
🍉
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Daantje »

Rotterdam is in mijn ogen een heel ander soort stad dan Den Haag. Als vervoerder lijkt me dat lastig om rekening mee te houden bij het maken van een goede dienstregeling en dienstenpakket. Ik ben er dus niet voor om die twee stadsregio's of concessies samen te voegen. Ik ben wel een voorstander van abonnementen die geldig zijn bij meerdere vervoerders. Neem iets als de voormalige sterabonnementen of gewoon elkaars abonnementen accepteren in elk geval in concessiegrens overschrijdende lijnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Daniel »

Michael 1988 schreef:Nou het kan makkelijker, de zeven plusregio's die Nederland nog heeft gewoon opheffen. Dan heb je dat probleem niet meer. Maar helaas wil de regering dit niet doen, dus blijf je van die eilandgebieden in de provincies behouden.
Dat hoeft niet persé mis te gaan, het is gewoon een kwestie van samenwerken. Neem BRU en Provincie Utrecht, daar zijn de sterabonnementen nu al uitwisselbaar en moeten met de nieuwe aanbesteding de overige producten dat ook worden (oftewel de provinciale vervoerder moet de U-OV producten gaan accepteren, want andersom zijn er geen andere producten).
Levert daar ook nog een voordeeltje voor de reiziger op: de sterabonnementen van U-OV en Connexxion hebben namelijk kleine prijsverschillen, maar je kunt dus gewoon met een iets goedkoper CXX-abonnement reizen als je alleen met U-OV reist bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat je als provincie eigenlijk meerdere concessies wilt overhouden, waarbij je gewoon de Utrecht-oplossing kunt eisen. De hele markt is eigenlijk al in twee handen: Connexxion en Arriva hebben samen de grootste vervoersgebieden. Hierdoor kunnen kleine bedrijven als EBS, Qbuzz en Syntus moeilijker ertussen komen. Deze hebben in verhouding meer overheadskosten.

Ook kun je door het gebied kleiner te houden, meer invloed uitvoeren als gemeentes en als vervoerder relatief meer kwaliteit bieden. Ik denk dat dit bij een grote concessie als Limburg toch snel naar alleen de treindiensten en HOV-lijnen in Zuid-Limburg gaan en minder naar streeklijnen in Noord-Limburg. Ik had dus liever twee concessies gezien, zoals Limburg dit al had. Limburg heeft in het Zuiden namelijk stedelijk (relatief drukker) vervoer en in het Noorden plattelandsvervoer wat minder druk is. Deze afweging zul je ook in Groningen, Friesland en Drenthe krijgen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Vinny »

In plaats van OV-gebieden samen te voegen zou het de provincie sieren om gewoon zichzelf op te heffen en de taken die ze heeft onder te brengen bij andere overheden. Zuid-Holland is het toonvoorbeeld van inefficient bestuur. De daadwerkelijke beslissingen worden immers genomen in de grote steden zelf, terwijl de bovenstedelijke problematiek op randstedelijk niveau speelt, en dan lopen de provincies elkaar juist enorm in de weg.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Hainje »

Voor wat betreft Zuid-Holland heb je gelijk Vinny, maar ik denk niet dat je die visie 1-op-1 kunt kopiëren naar andere provincies. Drenthe is immers een heel ander soort regio dan Zuid-Holland.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Voeg OV-gebieden samen'

Bericht door Suus »

De plusregio's worden per 1 januari aanstaande al afgeschaft. In sommige regio's houdt dat in dat de taken terugkeren naar de provincie, zoals in Twente waar de provincie Overijssel de nieuwe opdrachtgever wordt. Ik dacht dat de twee grote stedelijke regio's in Zuid-Holland hadden besloten samen een nieuwe OV-autoriteit te gaan worden maar daarover kan ik nu zo snel niets vinden. Wat overblijft is voor de provincie en voor zover ik kan oordelen heeft die de gebieden vrij logisch verdeeld in meerdere concessies, alhoewel je je ook kan afvragen of Zuid-Holland Noord eigenlijk niet al te groot is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten