15 december staking in België.

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 15 december staking in België.

Bericht door Jef400 »

Wat zegt het consumentenrecht hierover? Ik meen dat als een product niet geleverd kan worden, alle gemaakte kosten terugbetaald dienen te worden. Dus ook de boekingskosten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 15 december staking in België.

Bericht door Suus »

Vanuit het oogpunt van de consument is het zeer klantonvriendelijk inderdaad. Maar het terugboeken van een creditcardbetaling kost een bedrijf al snel tien euro en iDEAL drie-vier euro, dus ergens is dit toch wel te begrijpen, toch?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 15 december staking in België.

Bericht door Jef400 »

Ja, maar je hebt ze ertussen die ook de boekingskosten terugeisen. En op dat moment kom je dus in de problemen terecht.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 15 december staking in België.

Bericht door webguy »

Overigens zou een bedrijf hier zicht tegen kunnen verzekeren. Ga ik me trouwens afvragen - komt ANVR en/of SGR dan niet om de hoek kijken? Of was dat alleen voor pakketreizen?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: 15 december staking in België.

Bericht door Ronald »

Bee schreef:Vanuit het oogpunt van de consument is het zeer klantonvriendelijk inderdaad. Maar het terugboeken van een creditcardbetaling kost een bedrijf al snel tien euro en iDEAL drie-vier euro, dus ergens is dit toch wel te begrijpen, toch?
Je moet als bedrijf ook in de gaten houden dat het in dit geval voor een aantal reizigers waarschijnlijk definitief de laatste keer is geweest dat ze een treinreis bij jou geboekt hebben. Waarschijnlijk gaat het dan niet om die paar euro, maar wel het gevoel dat je eraan overhoudt. Daar komt nog bij dat als je bijvoorbeeld voor een stedentrip ook nog zelf een hotel geboekt hebt, je dat geld ook niet terugkrijgt. Een annuleringsverzekering dekt dit namelijk niet, dus als je alsnog je reis wilt maken moet je ook nog eens kosten gaan maken voor het alternatief (vliegreis, auto, bus). En alle moeite en ellende die daar bij komt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 15 december staking in België.

Bericht door Geert »

Bee schreef:Vanuit het oogpunt van de consument is het zeer klantonvriendelijk inderdaad. Maar het terugboeken van een creditcardbetaling kost een bedrijf al snel tien euro en iDEAL drie-vier euro, dus ergens is dit toch wel te begrijpen, toch?
Tja, maar als consument zie ik een staking als een bedrijfsrisico, zeker voor spoorwegen in België. Een consument opzadelen met de financiële rompslomp voor terugbetalen is niet chique en voelt bijzonder onrechtvaardig (ook voor concerten en dergelijke overigens). Alsof het last-minute moeten regelen van alternatief vervoer omdat een bedrijf zijn vervoerdienst niet kan leveren niet al genoeg ellende oplevert.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 15 december staking in België.

Bericht door Suus »

webguy schreef:Overigens zou een bedrijf hier zicht tegen kunnen verzekeren. Ga ik me trouwens afvragen - komt ANVR en/of SGR dan niet om de hoek kijken? Of was dat alleen voor pakketreizen?
Dat verzekeren vraag ik mij af, travel is sowieso een van de meest risicovolle sectoren. Extreem gevoelig voor de conjectuur, de consument is extreem gevoelig voor prijswijzigingen en de marges liggen navenant zeer laag. De bedrijven die het het beste doen zijn opvallend vaak resellers en hebben vaak grote volumes waardoor ze staffelkortingen kunnen bedingen op de inkoop van diensten, zoals het afhandelen van betalingsverkeer.

Ik weet uit eigen ervaring dat de marges bij internetbetalingen vrij ruim zijn en dat veel bedrijven massaal worden afgezet met hun tarieven. Als er dan een bijzondere handeling bij de betalingen moet worden gedaan is het bedrijf meteen ook de (minimale) marge op vijf andere verkopen kwijt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 15 december staking in België.

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Vanuit het oogpunt van de consument is het zeer klantonvriendelijk inderdaad. Maar het terugboeken van een creditcardbetaling kost een bedrijf al snel tien euro en iDEAL drie-vier euro, dus ergens is dit toch wel te begrijpen, toch?
Nou nee. Waarom zou de vervoerder wel het geld van de tickets kunnen terugbetalen, maar niet van de boekingskosten?
Maar belangrijker nog: waarom zijn die bedragen zo abnormaal hoog?
Ik vind überhaupt dat boekings-, administratie- en transactiekosten moeten worden afgeschaft, maar dat is een andere discussie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 15 december staking in België.

Bericht door Frans F »

JeffreyMeijer schreef:Wat zegt het consumentenrecht hierover? Ik meen dat als een product niet geleverd kan worden, alle gemaakte kosten terugbetaald dienen te worden. Dus ook de boekingskosten.
Nee, alleen de kosten van het product moeten worden terugbetaald. Stel jij gaat naar de IKEA 40 kilometer verderop en koopt een kast. Later blijkt dat IKEA die kast niet kan leveren. Dan krijg jij het bedrag van de kast terug, maar de reiskosten voor die 40 kilometer niet. De boekingskosten bij een webshop zijn in feite het equivalent van je reiskosten bij aankoop in een stenen winkel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 15 december staking in België.

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Maar belangrijker nog: waarom zijn die bedragen zo abnormaal hoog?
Internetbetalingen gaan vaak over meerdere schijven. Voorbeeld: een creditcardbetaling voor een treintickets online.

De aanschaf:
De klant kiest zijn kaartjes, stopt het in de winkelmand en rekent deze af.
De website maakt contact met de API of de website van een zogenaamde Payment Service Provider (PSP). Daar wordt de transactie afgehandeld. Bij iDeal gaat dat via een tussenstap via internetbankieren, bij een creditcard vul je de gegevens in.
De PSP handelt de betaling af: de API stuurt een seintje naar de website dat de betaling is gelukt en de website zorgt dat het product (meestal een e-ticket) wordt geleverd aan de klant.

Ondertussen gebeurd er bij de PSP het volgende: de PSP heeft een betaling ontvangen via de bank en de API heeft in de eigen databank achtergelaten dat bij website X een betaling van bedrag Y is gedaan. In de meeste gevallen wordt dat automatisch gematcht en indien nodig wordt het bedrag nog omgewisseld naar de juiste valuta. Uiteraard kan er ook worden teruggevallen op handmatige matching.

Daarna komen de kosten in beeld.
Een creditcardmaatschappij vraagt een percentage van het betaalde bedrag als kosten.
De PSP heeft ook kosten voor het afhandelen van de betaling, dat zijn vaak vaste kosten per betaling en soms nog een extra opslag voor betaalde betaalmethodes. Bij creditcards wordt het percentage van de betaling vaak met enkele tienden verhoogd.

Als de marges op de verkoop van het product dus heel laag zijn (en bij treintickets lijkt dat het geval) zien bedrijven zich dus vaak genoodzaakt bij duurdere betaalmethodes een toeslag te vragen. iDeal is in de meeste gevallen bijvoorbeeld goedkoper omdat die een vast bedrag per betaling vragen (schommelt ergens tussen de 50 en 80 cent geloof ik) en niet een percentage.

Bij het terugbetalen wordt het ingewikkelder, zeker als het bijvoorbeeld slechts een gedeeltelijke charge back is (bij CC's is dat de gebruikelijk term voor terugbetaling). Er moet dan iemand bij de PSP handmatig de betaling terugzoeken en gaan terugboeken en ook de creditcard maatschappij rekent er kosten voor. Bij een bedrijf dat veel betalingen verwerkt zijn de kosten per charge back relatief laag omdat ze er vrij veel doen, maar het blijft wel veel administratief handwerk waardoor de kosten vrij hoog zijn. In contracten wordt best vaak hoog ingezet maar omdat veel bedrijven weinig weet hebben van de werkelijke kosten van dat soort handelingen worden daar vaak relatief hoge prijzen gevraagd, voor de PSP dus een manier om meer winst te maken.

Waarom bedrijven dan zo'n PSP gebruiken? Als je slechts een beperkt aantal transacties per maand hebt zijn de kosten die de bank vragen voor het afhandelen van internetbetalingen vrij hoog. PSP's handelen honderdduizenden/miljoenen transacties per maand af en handelen ook risico's zoals wisselkoersen en betalingen vanuit het buitenland af en kunnen dus ondanks de eigen kosten die ze per betaling in rekening brengen goedkoper zijn dan alles zelf doen. Bovendien nemen PSP's veel rompslomp die ontstaat door internationale betalingen uit handen.

Een bedrijf dat stevig onderhandelt met een PSP (een groot omzetvolume is wel een belangrijke voorwaarde!) kan veel lagere kosten in rekening gebracht krijgen dan een bedrijf dat er weinig aandacht aan schenkt, maar uiteindelijk is de consument in zo'n geval wel de dupe want het bedrijf schuift de kosten gewoon weer door naar de klant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 15 december staking in België.

Bericht door Geert »

Interessant verhaal Bee, maar bij NS International betaal je juist aan de stenen balie en via de telefoon boekingskosten en bij een boeking via internet niet. De overhead aan betaalkosten voor de internetbetalingen neemt NS blijkbaar voor lief, maar niet de kosten wanneer je telefonisch bestelt. Nog even los van de discussie of het bedrag aan boekingskosten reëel is enzovoort - ik blijf er bij dat wanneer een reis niet geleverd wordt, de boekingskosten ook weer moeten vervallen. Dergelijke kosten zijn IMHO een normaal bedrijfsrisico en even goed in te calculeren als het terugbetalen van de tickets zelf.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 15 december staking in België.

Bericht door Wubbo »

Frans F schreef:De boekingskosten bij een webshop zijn in feite het equivalent van je reiskosten bij aankoop in een stenen winkel.
Dat is natuurlijk geen vergelijking. Naast dat boekingskosten door NS International (ook) gerekend worden bij het bezoek aan een stenen winkel zit er nog een belangrijk verschil in. Als ik naar de IKEA wil kan ik kiezen op welke manier ik dat doe. Ik kan ook gaan lopen of fietsen, als ik geen geld voor benzine wil betalen. Ik kan niet kiezen of ik wel of geen boekingskosten wil: die worden me opgedrongen.

Dat een bedrijf kosten maakt zodat ik mijn product er kan kopen lijkt me duidelijk. De vraag is waarom je dat als losse kosten moet/mag berekenen, en het geen onderdeel is van de normale kosten. Zeker als er geen alternatief is (waar je met een prijsprikkel mee zou kunnen spelen) vraag ik me dat erg af.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 15 december staking in België.

Bericht door Suus »

Geert schreef:Interessant verhaal Bee, maar bij NS International betaal je juist aan de stenen balie en via de telefoon boekingskosten en bij een boeking via internet niet. De overhead aan betaalkosten voor de internetbetalingen neemt NS blijkbaar voor lief, maar niet de kosten wanneer je telefonisch bestelt. Nog even los van de discussie of het bedrag aan boekingskosten reëel is enzovoort - ik blijf er bij dat wanneer een reis niet geleverd wordt, de boekingskosten ook weer moeten vervallen. Dergelijke kosten zijn IMHO een normaal bedrijfsrisico en even goed in te calculeren als het terugbetalen van de tickets zelf.
Op het internet moet je bijbetalen bij credit card betalingen zover ik weet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten