De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [86]
De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [86]
Na de prachtige reis in Zuid-Amerika en een leuke zomervakantie stond er in 2014 nog een reis op het programma: de gewonnen fotowedstrijd van vorig jaar leverde immers twee Interrailpassen op, de tweede moest nog voor het einde van dit jaar gebruikt worden. Oktober beviel vorig jaar prima als reismaand en ik kon het me qua tijd nu ook wel veroorloven om er een paar weken tussenuit te gaan. Geld is altijd vers twee, maar aangezien ik toch niet de illusie heb om veel spaargeld over te houden na m'n studie heb ik maar gewoon besloten om te gaan en er wat moois van te maken.
Goed, waarheen dan? Met een Interrailpas van 22 dagen kun je een heel eind komen en het leek me wel leuk om ergens heen te reizen en dan terug te vliegen. Het land wat al een tijd heel hoog bij mij op de verlanglijst stond is een land in het Midden-Oosten waar het momenteel vrij rustig is: Iran. Aangezien er op politiek niveau - zwaar understatement - nogal wat probleempjes zijn is een visum uiteraard een vereiste. Na wat uitzoekwerk op het internet heb ik uitgevogeld hoe je het beste een visum kunt regelen, het bleek geen onmogelijk obstakel te zijn. Later zal ik er nog wat uitgebreider op terug komen, maar de beste weg leek om via een (Iraans) reisbureau een uitnodiging te regelen. Zij vragen die uitnodiging voor je aan bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Tehran en mailen zodra dat gelukt is een 7-cijferige autorisatiecode naar je toe, welke gelinkt is aan de uitnodiging die het Ministerie naar het desbetreffende consulaat of ambassade gestuurd heeft. Dit kost ongeveer $30-35, meestal over te maken naar een Turkse of Russische bankrekening (vanwege de sancties zijn Iraanse banken vrijwel afgesloten van de buitenwereld). Bij sommige bureautjes kun je echter ook cash betalen bij aankomst, wat mij een betere optie leek. Als het dan toch niet lukt kost het in ieder geval geen geld. Half augustus heb ik de aanvraag ingediend bij een reisbureautje in Shiraz, die wel bevestigden maar daarna niks meer lieten horen. Begin september had ik de hoop al een beetje laten varen - ik wou immers toch wel in oktober op stap gaan - maar op 2 september, 9 uur 's ochtends: *ping*, mailtje, met code! Ik heb meteen de Iraanse ambassade in Den Haag gebeld of de uitnodiging gefaxt was. Na vijf pogingen kreeg ik iemand aan de lijn die Engels sprak en ja, hij was er! Meteen heb ik de visumaanvraagformulieren uitgeprint, overige documenten bij elkaar geronseld en ben met de eerstvolgende trein naar Den Haag gegaan. Slechts twee dagen later lag m'n paspoort - met visum én toeristendvdtje over Iran - alweer in de brievenbus. Wat een tempo! Dit laat ook wel zien dat de politieke relaties nu relatief goed zijn, officieel staat er 15 werkdagen wachttijd voor. Met het visum op zak heb ik ook een vliegticket voor de terugweg geboekt en ben toen maar eens verder gaan denken over het hoe en wat.
Het globale plan wat ik had was om met de Interrailpas in 22 dagen naar Turkije te reizen, daar een paar dagen extra in te bouwen en vervolgens met de Transasya Ekspresi van Ankara naar Tehran te treinen. Vanuit Tehran zou ik ook terugvliegen, dus die stad zou het uitgangspunt worden voor een rondje Iran. 22 dagen voor Enschede-Ankara is natuurlijk aardig wat tijd, dus ik had al wel het idee om met een flinke omweg erheen te gaan. Een vriend van mij doet momenteel een minor in Zweden en aangezien ik Scandinavië eigenlijk nauwelijks ken leek het me wel leuk om die kant eens op te gaan. Ik kreeg toen ook het idee om nog wat meer vrienden in het buitenland op te gaan zoeken, wat ik uiteindelijk ook gedaan heb. NO-Europa was ik nog nooit geweest, dus dat zou ik ook mooi kunnen meepakken. Voor Iran wel volledig de verkeerde richting, maar 22 dagen om in Turkije te geraken is natuurlijk aardig wat ;) Lang was ik toch niet van plan in Scandinavië te blijven, gezien het prijsniveau van de Noord-Europese landen. In de laatste resterende weken ben ik langzaam gaan plannen en mensen gaan contacten, zondag 5 oktober zou de uiteindelijke vertrekdatum worden. Een weekje eerder heb ik in Bad Bentheim wat reserveringen gehaald voor de eerste dagen.
Zo gezegd, zo gedaan. Na een zwaar toernooiweekend sleep ik me op zondag 5 oktober met rugzak door de regen naar het station van Enschede. Nuchter van de avond ervoor ben ik nog lang niet, dus dat ik veel moet overstappen in verband met de gebruikelijke talrijke werkzaamheden tijdens de weekenden wekt nog niet heel veel reislust op. Via een paar krappe overstappen in Zwolle, Utrecht en Breukelen en een paar volle treinen haal ik in een uur of drie zonder problemen m'n ouders, waar ik mee eet en om kwart voor 6 de stoptrein naar Amsterdam Centraal neem. Daar gaat de echte reis beginnen, eerst richting het noordoosten. Uiteraard heb ik ook weer wat kaartjes in elkaar gepaint, deze etappe is hier te vinden. Zoals je ziet eindigt dit deel net onder de poolcirkel in het Finse Rovaniemi, in Lapland, waar dit deel ook haar titel aan dankt.
1. De eerste trein is de CityNightLine "Borealis", die me naar København gaat brengen. Het verhaal van deze trein is bekend, inmiddels is het treindeel naar København al opgeheven, de rest wordt binnenkort ingekort tot Oberhausen. Een kwartiertje voor vertrek wordt de trein het station in gereden, vlak daarvoor heeft een NS-medewerkster iedereen al naar de juiste plek gedirigeerd.
CityNightLine “Borealis” at Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
2. Ik heb een reservering voor het couchetterijtuig, rechts op de vorige foto. Dat de DB weinig meer geeft om de CNL is wel te merken: drie van de vier deuren zijn defect, de helft van de toiletten in het slaaprijtuig en beide couchetterijtuigen zijn kapot en een deel van de lichten doet het niet meer. De vergane glorie is wel aan te voelen.
CityNightLine “Borealis” at Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
3. Het instappen, er zijn wel wat mensen maar extreem druk is het nog niet. Het gros van de reizigers stapt in Utrecht en het Ruhrgebiet in.
CityNightLine “Borealis” at Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
4. Mijn coupeetje, al in de nachtopstelling. Aangezien het pas 7 uur is klap ik de middenbedden weer naar beneden, slapen komt later wel.
CityNightLine “Borealis” interior by Timon91, on Flickr
5. De mooie overkapping van Amsterdam Centraal.
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
6. Op tijd vertrekken we. De trein bestaat uit vier rijtuigen naar København, drie naar Warszawa en vier naar Praha.
CityNightLine “Borealis” leaving Amsterdam Centraal by Timon91, on Flickr
7. Vlak voor Amsterdam Muiderpoort moeten we wachten voor een rood sein. Het is een heel stille plek, ook de locomotief maakt geen geluid tijdens het wachten. Een heel apart gevoel, ik ben al heel vaak langs dit toch drukke punt gekomen, maar heb hier nog nooit met een pilsje uit het raam kunnen hangen zonder dat er een andere trein langsreed. Na 10 minuutjes kunnen we weer verder.
CityNightLine “Borealis” at Amsterdam Muiderpoort by Timon91, on Flickr
8. In Utrecht wordt het iets drukker, ook in Arnhem stappen er nog wat mensen in. De vertraging bedraagt nog steeds 10 minuten.
Arnhem train station by Timon91, on Flickr
In Emmerich vindt er nog steeds een lokwissel plaats, ondanks dat de trein nu voor het Nederlandse stuk een multicourante lok heeft. Ook komt de Bundespolizei nog langs voor een paspoortcontrole, maar heel serieus kijken ze niet naar mijn paspoort. In Köln krijg ik er vier coupégenoten bij, in Dortmund wordt het laatste bed opgevuld. Ik slaap slecht, bij de Hannover Open 's nachts wordt er agressief getennist - het rangeren is duidelijk voelbaar. Bij Hamburg gaat er iemand uit, dus ook dan word ik weer wakker. Bij Kolding ontwaak ik definitief, we zijn inmiddels 20 minuten te laat. M'n aansluiting in København van 70 minuten is nog wel haalbaar gelukkig. De dag ervoor is de trein met 190 minuten vertraging in København aangekomen, dus ik ben aardig opgelucht. Voor mij was het overigens het eerste bezoek aan Scandinavië in 8 jaar.
9. Het stuk door Denemarken is qua landschap niet heel bijzonder, maar de bruggen onderweg zijn wel leuk. Dit is de Nieuwe Kleine Beltbrug (Den Nye Lillebæltsbro), die Jutland met Fyn verbindt.
Den Nye Lillebæltsbro seen from the train by Timon91, on Flickr
10. Met flinke snelheid rijden we over de Grote Beltbrug (Storebæltsbroen), foto's maken is lastig.
CityNightLine “Borealis” at the Storebæltsbroen by Timon91, on Flickr
11. De tijd dood ik met praten met m'n coupégenoten. Drie zijn er al uitgestapt, de overige twee gaan mee tot het eindpunt. Één komt uit Iran, dus dat is wel leuk :) Verderop praat ik nog wat met een Duits-Braziliaans echtpaar, dus m'n Portugees kan ik ook weer even oefenen. København wordt met 15 minuten vertraging bereikt.
CityNightLine “Borealis” at København Hovedbanegård by Timon91, on Flickr
12. Na een klein uurtje wachten vertrekt m'n volgende trein: de X2000 naar Zweden. Reserveren is verplicht, ik heb een raamplaats. De stoelen zitten heel prima :)
X2000 from København Hovedbanegård to Stockholm Central by Timon91, on Flickr
13. Al snel rijden we de Sontbrug (Øresundsbroen/Öresundsbron) op. Op de brug komt de Zweedse douane controleren. Van een vriendelijke (en overigens bloedmooie) agente krijg ik wat vragen over m'n bagage, ook kijkt ze nog even in m'n kleine schoudertas die naast me staat. Geen problemen verder, en voor ik het weet staan we op Malmö Central, voor een stop van 10 minuten. Daarna rijden we verder Zweden in. De trein is redelijk gevuld, maar de plek naast mij blijft leeg. De herfstkleuren in het zuiden van Zweden zijn erg mooi, hier een meertje onderweg. Fotograferen is echter lastig, vanwege de hoge snelheid en het weinige licht.
Southern Sweden seen from the X2000 by Timon91, on Flickr
14. De vierzitter aan de andere kant van het gangpad. De trein rijdt lekker door, door de kantelbak kan de trein ook wat harder door bochten heen. Onderweg slaap ik nog wat bij en geniet verder van het landschap.
X2000 interior by Timon91, on Flickr
15. Na 4:10 uur wordt met een verwaarloosbare vertraging Norrköping Central bereikt, waar ik moet overstappen. Ik heb een kwartiertje overstaptijd, dus de vijf minuten vertraging van de X2000 maakt niet zoveel uit. Het is zonnig, maar wel koud.
Norrköping Central train station by Timon91, on Flickr
16. De voorkant van de X2000. Na een korte stop vertrekt hij weer, voor het laatste stuk richting Stockholm.
X2000 to Stockholm Central at Norrköping Central by Timon91, on Flickr
Vanaf Norrköping is het nog twee uur met een regionale trein naar Västerås, waar die vriend van mij momenteel studeert. Ook deze trein rijdt flink door door het mooie en dunbevolkte landschap, de trein zit wel flink vol. Op Västerås Central is het erg druk en tref ik mijn maat, foto's heb ik hier niet meer gemaakt. We praten wat bij, eten thuis en brengen de avond nog in een ander studentenhuis door. De volgende dag staan we rond een uur of 9 op, ontbijten en fietsen daarna door de lichte regen met een ommetje door het centrum naar het station. Daar nemen we afscheid, ondanks dat het een kort bezoek was was het wel de moeite waard, we hebben weer flink bijgepraat :) Met een regionale trein reis ik naar Stockholm Central, een rit van een uurtje. Daar gooi ik m'n rugzak in een (duur) kluisje en ga vervolgens de stad in. Ik heb hier de hele dag, 's avonds ga ik met de trein verder. Het is dreigend weer, maar op wat motregen na blijft het het grootste deel van de dag gelukkig droog. In Stockholm heb ik aardig wat foto's gemaakt, ondanks het slechte weer, welke - zoals jullie inmiddels wel gewend zijn - op Flickr (63) te vinden zijn. Een selectie van 20 foto's is hier te vinden. Ik neem aan dat een aantal van jullie Stockholm al wel kennen, dan kun je snel doorscrollen ;) Voor mij was het in ieder geval de eerste keer, buiten een paar uur Malmö in 2002 was ik überhaupt nooit in Zweden geweest.
17. Stockholm is een stad met veel water - vandaag ook in de lucht ;) - wat je meteen merkt als je het station uit loopt. De Vasabron verbindt het vasteland met het eiland waar de oude stad (Gamla Stan) op ligt.
Vasabron, Stockholm by Timon91, on Flickr
18. De Centralbron ligt ernaast, met een doorgaande weg en de spoorlijn. Aan de overkant ligt Stockholm Central.
Centralbron, Stockholm by Timon91, on Flickr
19. Riddarholmskyrkan, op het iets westelijk gelegen eilandje Riddarholmen.
Riddarholmskyrkan, Stockholm by Timon91, on Flickr
20. Een X2000 verlaat Stockholm Central richting het zuiden.
X2000 at Centralbron, Stockholm by Timon91, on Flickr
21. Doorkijkje richting Stockholm Central.
View towards Stockholm Central from Riddarholmen, Stockholm by Timon91, on Flickr
22. Västerlånggatan, de hoofdstraat van Gamla Stan.
Västerlånggatan, Gamla Stan, Stockholm by Timon91, on Flickr
23. Pontjes zat, zoals hier aan de zuidoostkant van Gamla Stan.
Ferry towards Djurgården, Stockholm by Timon91, on Flickr
24. Uitzichtpunt aan de zuidkant van het centrum, met zicht op het stadsmuseum.
Södermalmstorg, Stockholm by Timon91, on Flickr
25. Mooi waterzicht op Stockholms Ström, lopend richting het oostelijke eilandje Kastellholmen.
Ship at Kastellholmen, Stockholm by Timon91, on Flickr
26. Ondanks het grijze weer zijn de herfstkleuren schitterend :)
Autumn at Kastellholmen, Stockholm by Timon91, on Flickr
27. Zicht vanaf Kastellholmen richting westen.
View towards Gamla Stan and Södermalmstorg, Stockholm by Timon91, on Flickr
28. Moderne gebouwen zijn er ook genoeg, zoals hier bij het Cultuurhuis en het Stadstheater aan het Sergels torg.
Sergels torg, Stockholm by Timon91, on Flickr
29. Kungsträdgården, vroeger een koninklijke moestuin, nu een park/plein met een zompig stuk kunstgras.
Kungsträdgården, Stockholm by Timon91, on Flickr
30. Na een leuk dagje met erg veel lopen vind ik het wel mooi geweest en wordt het weer tijd om terug te gaan richting station. Op de Centralbron kom ik nog een X2000 tegen.
X2000 at Centralbron, Stockholm by Timon91, on Flickr
31. En een stoptreintje. Het is eigenlijk al te donker om fatsoenlijk foto's te maken.
Regional train at Centralbron, Stockholm by Timon91, on Flickr
32. Ik loop nog even naar het Stadshus, vanaf de Stadshusbron zie ik nog een stoptreintje voorbij komen.
View towards Centralbron from stadshus, Stockholm by Timon91, on Flickr
33. Kijkend richting Gamla Stan.
Waterfront at stadshus, Stockholm by Timon91, on Flickr
34. Nog een stoptrein.
View from stadshus, Stockholm by Timon91, on Flickr
35. Bij een supermarkt doe ik wat kleine inkopen en begeef me dan weer richting station. Het is nu bijna donker.
Stockholm Central train station by Timon91, on Flickr
36. De stationshal, best mooi :)
Stockholm Central train station by Timon91, on Flickr
37. Ik heb nog 30 minuten voor vertrek van m'n volgende trein, maar op het moment dat ik eens op het perron ga kijken wordt hij net binnengesleept :) Links staat een dubbeldekker klaar om richting Västerås te vertrekken, met zo'n ding ben ik vanmorgen dus aangekomen.
Train to Västerås at Stockholm Central train station by Timon91, on Flickr
Mijn volgende trein is de nachttrein van Stockholm naar Luleå, in het noorden van Zweden. Waarom in hemelsnaam die kant op? Nou, m'n volgende bezoekje staat gepland in Letland en aangezien ik nog een paar dagen heb om daar te geraken heb ik besloten om maar eens kort bovenin te gaan kijken. Ook Tallinn, de hoofdstad van Estland, stond nog op m'n verlanglijstje, dus daar kan ik nu ook mooi even kijken. Met twee nachttreinen en een korte bootrit kun je ook in Tallinn geraken, dat leek me een stuk leuker dan met de directe nachtboot. "Omdat het kan", laten we maar zeggen ;)
38. De trein, met direct links een slaaprijtuig, gevolgd door het couchetterijtuig waarvoor ik een reservering heb. De trein bestaat uit twee delen, het voorste deel gaat naar Narvik (Noorwegen), het achterste deel naar Luleå. De rit naar Narvik had ik graag gemaakt, het schijnt een schitterende rit te zijn. Echter, dat betekent wel dat je in Narvik moet overnachten en dat is nou niet bepaald een goedkope aangelegenheid. Bovendien kost het een paar extra dagen, die ik nu i.v.m. de bezoekjes niet had. Volgende keer dan maar ;)
Night train to Luleå and Narvik at Stockholm Central by Timon91, on Flickr
39. Het ligrijtuig.
Night train to Luleå and Narvik at Stockholm Central by Timon91, on Flickr
40. Richting Luleå dus.
Night train to Luleå and Narvik at Stockholm Central by Timon91, on Flickr
41. Een Zweedse spoorkaart, in de trein. De trein wordt in Boden gesplitst.
Railway map in the train to Luleå from Stockholm by Timon91, on Flickr
42. Het gangpad.
Night train Stockholm-Luleå interior by Timon91, on Flickr
43. Het coupeetje. Het zijn zespersoons coupés, maar wel redelijk ruim - veel ruimer dan de rijdende vluchtelingenkampen van de ShittyNightLine.
Night train Stockholm-Luleå interior by Timon91, on Flickr
44. De CTA, een kwartiertje voor vertrek. We vertrekken op tijd, ik deel m'n coupé met twee Iraakse immigranten, Ahmed en Kerouin. Ahmed spreekt een klein beetje Engels, verder zijn alleen Zweeds en Arabisch bekend bij ze. Ze reizen ook naar Luleå, uiteindelijk blijven we de hele rit met z'n drieën.
Night train Stockholm-Luleå/Narvik by Timon91, on Flickr
45. Uppsala Central, na een minuut of 40.
Uppsala Central seen from the night train Stockholm-Luleå/Narvik by Timon91, on Flickr
46. Gävle Central, iets voor achten 's avonds.
Gävle Central seen from the night train Stockholm-Luleå/Narvik by Timon91, on Flickr
Gedurende de avond praten we wat met elkaar, lees ik wat en luister wat muziek. We gaan vroeg slapen, de aankomst in Luleå is immers ook vrij vroeg.
47. Bij de splits- en keerstop in Boden staan we op, een half uurtje later bereiken we op tijd Luleå Central.
Train from Stockholm at Luleå Central train station by Timon91, on Flickr
48. De trein is nog redelijk gevuld tot hier, ik heb een beetje om de mensen heen gefotografeerd.
Train from Stockholm at Luleå Central train station by Timon91, on Flickr
49. Veel vertrekt er niet vanaf Spoor 1.
Luleå Central train station by Timon91, on Flickr
50. In totaal rijdt elke 2-3 uur wel een trein.
Luleå Central train station by Timon91, on Flickr
51. Nogmaals de trein uit Stockholm.
Train from Stockholm at Luleå Central train station by Timon91, on Flickr
Vanaf Boden ligt er wel een spoorlijn naar Finland, maar die wordt niet voor personenvervoer gebruikt. Finland heeft bovendien breedspoor, dus heel handig is dat niet. Gelukkig rijdt er vanaf Luleå een bus naar Haparanda, aan de Finse grens, vanaf waar er een bus naar het Finse Kemi gaat. In Kemi kun je weer met de trein verder. Bijkomend voordeel: met Interrail zijn deze bussen gratis te gebruiken :)
52. Het busstation is goed aangegeven vanaf het treinstation, het is 5 minuten lopen. Op het busstation haal ik bij de Pressbyrån een kop koffie en een croissantje, ik moet nog een klein uurtje wachten tot m'n bus vertrekt (08:20). Plaatsreserveringen bestaan niet, je laat gewoon je Interrail aan de buschauffeur zien :) De mensen hier zijn trouwens erg vriendelijk en behulpzaam, er hangt een gemoedelijke atmosfeer.
Luleå bus station by Timon91, on Flickr
53. De bus, een dubbeldekker. Achter mij staan nog wat mensen, inclusief personeel, dus ik heb niet zoveel zin om een paar meter te verschuiven voor een betere foto ;) Een busliefhebber ben ik toch niet
Bus to Haparanda/Tornio at Luleå bus station by Timon91, on Flickr
54. Bovenin, voorin is nog een tweezitter vrij, dus dat komt mooi uit :) Het landschap wou ik wel wat van zien, nu kan ik er tenminste ook nog wat foto's van maken ;) Het is nog 130 km van Luleå naar Haparanda.
E4 in northern Sweden by Timon91, on Flickr
55. Het landschap is prachtig, de herfstkleuren zijn schitterend!
E4 in northern Sweden by Timon91, on Flickr
56. De grootste plaats onderweg is Kalix, waar ook een stop wordt gemaakt. Druk is het totaal niet verder.
Entering Kalix, Sweden by Timon91, on Flickr
57. Na 2 uur en 20 minuten bereiken we Haparanda. Haparanda (SE) en Tornio (FI) hebben tegenwoordig een gezamenlijk busstation, wat letterlijk op een steenworp afstand van de grens ligt. Ik sta hier vlak voor het busstation, de dame in de witte jas staat precies op de grens.
Swedish-Finnish border at Haparanda/Tornio by Timon91, on Flickr
58. Het nieuwe busstation.
Haparanda/Tornio bus station by Timon91, on Flickr
59. De vlaggen van Noorwegen, Rusland, Zweden en Finland, de vier landen waar Lapland in ligt.
Flags in Haparanda/Tornio by Timon91, on Flickr
60. De noordelijkste IKEA ter wereld ligt vlak naast het busstation. Er schijnen zelfs busreizen vanuit Murmansk hier naartoe georganiseerd te worden.
IKEA in Haparanda by Timon91, on Flickr
25 minuten na aankomst in Haparanda/Tornio vertrek ik met een oude Finse bus richting Kemi. De bus rijdt heeft als eindbestemming Oulu.
61. Na 45 minuten wordt Kemi bereikt, bij het treinstation word ik afgezet. De klok is inmiddels een uurtje vooruit gegaan. Na een korte stop vervolgt de bus zijn weg naar Oulu. Het uiteindelijke doel vandaag is Rovaniemi, tevens het noordelijkste punt van deze reis. Vanaf daar zal ik terug naar het zuiden reizen. In Kemi heb ik anderhalf uur om het stadje te verkennen voordat er een trein naar Rovaniemi vertrekt - achteraf gezien meer dan genoeg
Bus Haparanda/Tornio-Oulu leaving Kemi train station by Timon91, on Flickr
62. Het station van Kemi. Er staat een goederentrein te niksen, er is weinig reuring.
Kemi train station by Timon91, on Flickr
63. De andere kant op gekeken, het lege perron op.
Kemi train station by Timon91, on Flickr
64. Welkom in Kemi: "Tervetuloa Kemiin!". Fins is onmogelijk. Punt uit. Ik ken één woord Fins: "hämähäkki". Waarom dat woord? Iets met een avond bier drinken in een hostel in Albanië en een Finse backpacker twee jaar geleden Verder niet heel nuttig vandaag, hopelijk spreken ze een beetje Engels hier.
Welcome to Kemi by Timon91, on Flickr
65. Het mooie stationsgebouwtje.
Kemi train station by Timon91, on Flickr
66. De dienstregeling vanaf Kemi. Gemiddeld vertrekt er elk uur wel een trein.
Kemi train station by Timon91, on Flickr
67. Het Rautatieasema vanaf de straatzijde gezien.
Kemi train station by Timon91, on Flickr
68. Kemi vind ik een nogal gaar stadje. Vage einzelgängers op straat, niemand lijkt met elkaar te praten. En natuurlijk schitterende gebouwen.
Kemi, Finland by Timon91, on Flickr
69. Meripuistokatu, een soort van hoofdstraat van een kilometertje lang die het station met de kust verbindt.
Meripuistokatu, Kemi by Timon91, on Flickr
70. Flats en op de achtergrond een schoorsteen: Kemi heeft een grote houtindustrie (zagerijen en pulpfabrieken), die vanuit de bus en trein ook goed te zien zijn.
Nahkurinkatu, Kemi by Timon91, on Flickr
71. Kemin kirkko, een mooi kerkje in dit verder desolate oord.
Kemin kirkko, Kemi by Timon91, on Flickr
72. Mooie gebouwen zijn hier een zeldzaamheid, nog maar een foto dan.
Kemin kirkko, Kemi by Timon91, on Flickr
73. Aan het einde van Meripuistokatu ligt de Botnische golf. Zowaar hier nog wat authentieke rode huisjes.
Meripuistokatu, Kemi by Timon91, on Flickr
74. Meer industrie.
Gulf of Bothnia, Kemi by Timon91, on Flickr
75. De waterkant is wel leuk, ook al is er weinig te beleven en is het ondanks het zonnige weer flink koud, dankzij een straffe wind uit het noorden.
Gulf of Bothnia, Kemi by Timon91, on Flickr
76. De herfstkleuren zijn prachtig, dat dan weer wel :)
Autumn in Kemi by Timon91, on Flickr
77. Ik heb Kemi gauw gezien, bij een negentientachtigachtige supermarkt haal ik wat lunch, Engels lijkt hier niemand te spreken. Als ik op het station aankom blijkt er bijna een trein naar Kuopio te vertrekken, zo'n 400 km verderop. Een handjevol reizigers stapt hier in.
Train to Kuopio at Kemi train station by Timon91, on Flickr
78. In het stationsgebouwtje eet ik m'n lunch (broodjes met billigsalami) op. Na een minuut of 20 ga ik weer naar buiten, als de trein uit Oulu naar Rovaniemi aan komt rijden.
Kemi train station by Timon91, on Flickr
79. Bussen naar Tornio/Haparanda staan hier wel goed aangegeven gelukkig.
Kemi train station by Timon91, on Flickr
80. Ah, daar komt-ie al.
Train Oulu-Rovaniemi entering Kemi train station by Timon91, on Flickr
81. Mooie treinen, al had ik in Finland eigenlijk wat modernere treinen verwacht. Geen probleem natuurlijk, oudere treinen zijn over het algemeen een stuk comfortabeler ;)
Train Oulu-Rovaniemi entering Kemi train station by Timon91, on Flickr
82. De kleurstelling van de rijtuigen lijkt een beetje op de ouderwetse kleurstelling van de DB InterCity rijtuigen.
Train Oulu-Rovaniemi at Kemi train station by Timon91, on Flickr
83. Het interieur, druk is het totaal niet. De stoelen zitten best prima, beenruimte is er ook genoeg :)
Train Oulu-Rovaniemi interior by Timon91, on Flickr
84. Close-up van de zetels. We blijven een paar minuten staan in Kemi en gaan dan op weg naar Rovaniemi, wat op ongeveer een uur en 20 minuten rijden ligt.
Train Oulu-Rovaniemi interior by Timon91, on Flickr
85. Veel oude stationsgebouwtjes onderweg. Naast de twee geplande stops in Tervola en Muurola stoppen we ook nog een paar keer bij kleinere stationnetjes om een trein te laten passeren, zoals hier in Koivu.
Train Oulu-Rovaniemi at Koivu train station by Timon91, on Flickr
86. Op tijd bereiken we Rovaniemi, op zo'n 3200 spoorkilometers vanaf Amsterdam. De trein gaat over 20 minuten weer terug als sneltrein richting Kokkola.
Train Oulu-Rovaniemi at Rovaniemi train station by Timon91, on Flickr
In Rovaniemi heb ik een uurtje of 2 voordat ik met een nachttrein terug naar het zuiden ga, richting Helsinki. In het volgende deel volgen er wat foto's van Rovaniemi, waarna we de reis richting het zuiden aan gaan vangen. Tehran ligt 30 breedtegraden naar het zuiden, dus we zijn nog wel even bezig ;) Het klopt dat ik voor de eerste paar dagen al aardig wat afstand heb afgelegd, maar treinen in dit deel van de wereld zijn ook nog wel aardig snel. Met een nachttrein leg je dus ook zo 1000 km af. Dit was het voor het eerste deel, hopelijk vonden jullie het wat. Hoeveel delen ik nodig ga hebben weet ik nu uiteraard nog niet, maar dat zal nog wel blijken ;) Laat maar weten wat jullie ervan vonden, reacties zijn altijd welkom! ;)
Goed, waarheen dan? Met een Interrailpas van 22 dagen kun je een heel eind komen en het leek me wel leuk om ergens heen te reizen en dan terug te vliegen. Het land wat al een tijd heel hoog bij mij op de verlanglijst stond is een land in het Midden-Oosten waar het momenteel vrij rustig is: Iran. Aangezien er op politiek niveau - zwaar understatement - nogal wat probleempjes zijn is een visum uiteraard een vereiste. Na wat uitzoekwerk op het internet heb ik uitgevogeld hoe je het beste een visum kunt regelen, het bleek geen onmogelijk obstakel te zijn. Later zal ik er nog wat uitgebreider op terug komen, maar de beste weg leek om via een (Iraans) reisbureau een uitnodiging te regelen. Zij vragen die uitnodiging voor je aan bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Tehran en mailen zodra dat gelukt is een 7-cijferige autorisatiecode naar je toe, welke gelinkt is aan de uitnodiging die het Ministerie naar het desbetreffende consulaat of ambassade gestuurd heeft. Dit kost ongeveer $30-35, meestal over te maken naar een Turkse of Russische bankrekening (vanwege de sancties zijn Iraanse banken vrijwel afgesloten van de buitenwereld). Bij sommige bureautjes kun je echter ook cash betalen bij aankomst, wat mij een betere optie leek. Als het dan toch niet lukt kost het in ieder geval geen geld. Half augustus heb ik de aanvraag ingediend bij een reisbureautje in Shiraz, die wel bevestigden maar daarna niks meer lieten horen. Begin september had ik de hoop al een beetje laten varen - ik wou immers toch wel in oktober op stap gaan - maar op 2 september, 9 uur 's ochtends: *ping*, mailtje, met code! Ik heb meteen de Iraanse ambassade in Den Haag gebeld of de uitnodiging gefaxt was. Na vijf pogingen kreeg ik iemand aan de lijn die Engels sprak en ja, hij was er! Meteen heb ik de visumaanvraagformulieren uitgeprint, overige documenten bij elkaar geronseld en ben met de eerstvolgende trein naar Den Haag gegaan. Slechts twee dagen later lag m'n paspoort - met visum én toeristendvdtje over Iran - alweer in de brievenbus. Wat een tempo! Dit laat ook wel zien dat de politieke relaties nu relatief goed zijn, officieel staat er 15 werkdagen wachttijd voor. Met het visum op zak heb ik ook een vliegticket voor de terugweg geboekt en ben toen maar eens verder gaan denken over het hoe en wat.
Het globale plan wat ik had was om met de Interrailpas in 22 dagen naar Turkije te reizen, daar een paar dagen extra in te bouwen en vervolgens met de Transasya Ekspresi van Ankara naar Tehran te treinen. Vanuit Tehran zou ik ook terugvliegen, dus die stad zou het uitgangspunt worden voor een rondje Iran. 22 dagen voor Enschede-Ankara is natuurlijk aardig wat tijd, dus ik had al wel het idee om met een flinke omweg erheen te gaan. Een vriend van mij doet momenteel een minor in Zweden en aangezien ik Scandinavië eigenlijk nauwelijks ken leek het me wel leuk om die kant eens op te gaan. Ik kreeg toen ook het idee om nog wat meer vrienden in het buitenland op te gaan zoeken, wat ik uiteindelijk ook gedaan heb. NO-Europa was ik nog nooit geweest, dus dat zou ik ook mooi kunnen meepakken. Voor Iran wel volledig de verkeerde richting, maar 22 dagen om in Turkije te geraken is natuurlijk aardig wat ;) Lang was ik toch niet van plan in Scandinavië te blijven, gezien het prijsniveau van de Noord-Europese landen. In de laatste resterende weken ben ik langzaam gaan plannen en mensen gaan contacten, zondag 5 oktober zou de uiteindelijke vertrekdatum worden. Een weekje eerder heb ik in Bad Bentheim wat reserveringen gehaald voor de eerste dagen.
Zo gezegd, zo gedaan. Na een zwaar toernooiweekend sleep ik me op zondag 5 oktober met rugzak door de regen naar het station van Enschede. Nuchter van de avond ervoor ben ik nog lang niet, dus dat ik veel moet overstappen in verband met de gebruikelijke talrijke werkzaamheden tijdens de weekenden wekt nog niet heel veel reislust op. Via een paar krappe overstappen in Zwolle, Utrecht en Breukelen en een paar volle treinen haal ik in een uur of drie zonder problemen m'n ouders, waar ik mee eet en om kwart voor 6 de stoptrein naar Amsterdam Centraal neem. Daar gaat de echte reis beginnen, eerst richting het noordoosten. Uiteraard heb ik ook weer wat kaartjes in elkaar gepaint, deze etappe is hier te vinden. Zoals je ziet eindigt dit deel net onder de poolcirkel in het Finse Rovaniemi, in Lapland, waar dit deel ook haar titel aan dankt.
1. De eerste trein is de CityNightLine "Borealis", die me naar København gaat brengen. Het verhaal van deze trein is bekend, inmiddels is het treindeel naar København al opgeheven, de rest wordt binnenkort ingekort tot Oberhausen. Een kwartiertje voor vertrek wordt de trein het station in gereden, vlak daarvoor heeft een NS-medewerkster iedereen al naar de juiste plek gedirigeerd.
CityNightLine “Borealis” at Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
2. Ik heb een reservering voor het couchetterijtuig, rechts op de vorige foto. Dat de DB weinig meer geeft om de CNL is wel te merken: drie van de vier deuren zijn defect, de helft van de toiletten in het slaaprijtuig en beide couchetterijtuigen zijn kapot en een deel van de lichten doet het niet meer. De vergane glorie is wel aan te voelen.
CityNightLine “Borealis” at Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
3. Het instappen, er zijn wel wat mensen maar extreem druk is het nog niet. Het gros van de reizigers stapt in Utrecht en het Ruhrgebiet in.
CityNightLine “Borealis” at Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
4. Mijn coupeetje, al in de nachtopstelling. Aangezien het pas 7 uur is klap ik de middenbedden weer naar beneden, slapen komt later wel.
CityNightLine “Borealis” interior by Timon91, on Flickr
5. De mooie overkapping van Amsterdam Centraal.
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr
6. Op tijd vertrekken we. De trein bestaat uit vier rijtuigen naar København, drie naar Warszawa en vier naar Praha.
CityNightLine “Borealis” leaving Amsterdam Centraal by Timon91, on Flickr
7. Vlak voor Amsterdam Muiderpoort moeten we wachten voor een rood sein. Het is een heel stille plek, ook de locomotief maakt geen geluid tijdens het wachten. Een heel apart gevoel, ik ben al heel vaak langs dit toch drukke punt gekomen, maar heb hier nog nooit met een pilsje uit het raam kunnen hangen zonder dat er een andere trein langsreed. Na 10 minuutjes kunnen we weer verder.
CityNightLine “Borealis” at Amsterdam Muiderpoort by Timon91, on Flickr
8. In Utrecht wordt het iets drukker, ook in Arnhem stappen er nog wat mensen in. De vertraging bedraagt nog steeds 10 minuten.
Arnhem train station by Timon91, on Flickr
In Emmerich vindt er nog steeds een lokwissel plaats, ondanks dat de trein nu voor het Nederlandse stuk een multicourante lok heeft. Ook komt de Bundespolizei nog langs voor een paspoortcontrole, maar heel serieus kijken ze niet naar mijn paspoort. In Köln krijg ik er vier coupégenoten bij, in Dortmund wordt het laatste bed opgevuld. Ik slaap slecht, bij de Hannover Open 's nachts wordt er agressief getennist - het rangeren is duidelijk voelbaar. Bij Hamburg gaat er iemand uit, dus ook dan word ik weer wakker. Bij Kolding ontwaak ik definitief, we zijn inmiddels 20 minuten te laat. M'n aansluiting in København van 70 minuten is nog wel haalbaar gelukkig. De dag ervoor is de trein met 190 minuten vertraging in København aangekomen, dus ik ben aardig opgelucht. Voor mij was het overigens het eerste bezoek aan Scandinavië in 8 jaar.
9. Het stuk door Denemarken is qua landschap niet heel bijzonder, maar de bruggen onderweg zijn wel leuk. Dit is de Nieuwe Kleine Beltbrug (Den Nye Lillebæltsbro), die Jutland met Fyn verbindt.
Den Nye Lillebæltsbro seen from the train by Timon91, on Flickr
10. Met flinke snelheid rijden we over de Grote Beltbrug (Storebæltsbroen), foto's maken is lastig.
CityNightLine “Borealis” at the Storebæltsbroen by Timon91, on Flickr
11. De tijd dood ik met praten met m'n coupégenoten. Drie zijn er al uitgestapt, de overige twee gaan mee tot het eindpunt. Één komt uit Iran, dus dat is wel leuk :) Verderop praat ik nog wat met een Duits-Braziliaans echtpaar, dus m'n Portugees kan ik ook weer even oefenen. København wordt met 15 minuten vertraging bereikt.
CityNightLine “Borealis” at København Hovedbanegård by Timon91, on Flickr
12. Na een klein uurtje wachten vertrekt m'n volgende trein: de X2000 naar Zweden. Reserveren is verplicht, ik heb een raamplaats. De stoelen zitten heel prima :)
X2000 from København Hovedbanegård to Stockholm Central by Timon91, on Flickr
13. Al snel rijden we de Sontbrug (Øresundsbroen/Öresundsbron) op. Op de brug komt de Zweedse douane controleren. Van een vriendelijke (en overigens bloedmooie) agente krijg ik wat vragen over m'n bagage, ook kijkt ze nog even in m'n kleine schoudertas die naast me staat. Geen problemen verder, en voor ik het weet staan we op Malmö Central, voor een stop van 10 minuten. Daarna rijden we verder Zweden in. De trein is redelijk gevuld, maar de plek naast mij blijft leeg. De herfstkleuren in het zuiden van Zweden zijn erg mooi, hier een meertje onderweg. Fotograferen is echter lastig, vanwege de hoge snelheid en het weinige licht.
Southern Sweden seen from the X2000 by Timon91, on Flickr
14. De vierzitter aan de andere kant van het gangpad. De trein rijdt lekker door, door de kantelbak kan de trein ook wat harder door bochten heen. Onderweg slaap ik nog wat bij en geniet verder van het landschap.
X2000 interior by Timon91, on Flickr
15. Na 4:10 uur wordt met een verwaarloosbare vertraging Norrköping Central bereikt, waar ik moet overstappen. Ik heb een kwartiertje overstaptijd, dus de vijf minuten vertraging van de X2000 maakt niet zoveel uit. Het is zonnig, maar wel koud.
Norrköping Central train station by Timon91, on Flickr
16. De voorkant van de X2000. Na een korte stop vertrekt hij weer, voor het laatste stuk richting Stockholm.
X2000 to Stockholm Central at Norrköping Central by Timon91, on Flickr
Vanaf Norrköping is het nog twee uur met een regionale trein naar Västerås, waar die vriend van mij momenteel studeert. Ook deze trein rijdt flink door door het mooie en dunbevolkte landschap, de trein zit wel flink vol. Op Västerås Central is het erg druk en tref ik mijn maat, foto's heb ik hier niet meer gemaakt. We praten wat bij, eten thuis en brengen de avond nog in een ander studentenhuis door. De volgende dag staan we rond een uur of 9 op, ontbijten en fietsen daarna door de lichte regen met een ommetje door het centrum naar het station. Daar nemen we afscheid, ondanks dat het een kort bezoek was was het wel de moeite waard, we hebben weer flink bijgepraat :) Met een regionale trein reis ik naar Stockholm Central, een rit van een uurtje. Daar gooi ik m'n rugzak in een (duur) kluisje en ga vervolgens de stad in. Ik heb hier de hele dag, 's avonds ga ik met de trein verder. Het is dreigend weer, maar op wat motregen na blijft het het grootste deel van de dag gelukkig droog. In Stockholm heb ik aardig wat foto's gemaakt, ondanks het slechte weer, welke - zoals jullie inmiddels wel gewend zijn - op Flickr (63) te vinden zijn. Een selectie van 20 foto's is hier te vinden. Ik neem aan dat een aantal van jullie Stockholm al wel kennen, dan kun je snel doorscrollen ;) Voor mij was het in ieder geval de eerste keer, buiten een paar uur Malmö in 2002 was ik überhaupt nooit in Zweden geweest.
17. Stockholm is een stad met veel water - vandaag ook in de lucht ;) - wat je meteen merkt als je het station uit loopt. De Vasabron verbindt het vasteland met het eiland waar de oude stad (Gamla Stan) op ligt.
Vasabron, Stockholm by Timon91, on Flickr
18. De Centralbron ligt ernaast, met een doorgaande weg en de spoorlijn. Aan de overkant ligt Stockholm Central.
Centralbron, Stockholm by Timon91, on Flickr
19. Riddarholmskyrkan, op het iets westelijk gelegen eilandje Riddarholmen.
Riddarholmskyrkan, Stockholm by Timon91, on Flickr
20. Een X2000 verlaat Stockholm Central richting het zuiden.
X2000 at Centralbron, Stockholm by Timon91, on Flickr
21. Doorkijkje richting Stockholm Central.
View towards Stockholm Central from Riddarholmen, Stockholm by Timon91, on Flickr
22. Västerlånggatan, de hoofdstraat van Gamla Stan.
Västerlånggatan, Gamla Stan, Stockholm by Timon91, on Flickr
23. Pontjes zat, zoals hier aan de zuidoostkant van Gamla Stan.
Ferry towards Djurgården, Stockholm by Timon91, on Flickr
24. Uitzichtpunt aan de zuidkant van het centrum, met zicht op het stadsmuseum.
Södermalmstorg, Stockholm by Timon91, on Flickr
25. Mooi waterzicht op Stockholms Ström, lopend richting het oostelijke eilandje Kastellholmen.
Ship at Kastellholmen, Stockholm by Timon91, on Flickr
26. Ondanks het grijze weer zijn de herfstkleuren schitterend :)
Autumn at Kastellholmen, Stockholm by Timon91, on Flickr
27. Zicht vanaf Kastellholmen richting westen.
View towards Gamla Stan and Södermalmstorg, Stockholm by Timon91, on Flickr
28. Moderne gebouwen zijn er ook genoeg, zoals hier bij het Cultuurhuis en het Stadstheater aan het Sergels torg.
Sergels torg, Stockholm by Timon91, on Flickr
29. Kungsträdgården, vroeger een koninklijke moestuin, nu een park/plein met een zompig stuk kunstgras.
Kungsträdgården, Stockholm by Timon91, on Flickr
30. Na een leuk dagje met erg veel lopen vind ik het wel mooi geweest en wordt het weer tijd om terug te gaan richting station. Op de Centralbron kom ik nog een X2000 tegen.
X2000 at Centralbron, Stockholm by Timon91, on Flickr
31. En een stoptreintje. Het is eigenlijk al te donker om fatsoenlijk foto's te maken.
Regional train at Centralbron, Stockholm by Timon91, on Flickr
32. Ik loop nog even naar het Stadshus, vanaf de Stadshusbron zie ik nog een stoptreintje voorbij komen.
View towards Centralbron from stadshus, Stockholm by Timon91, on Flickr
33. Kijkend richting Gamla Stan.
Waterfront at stadshus, Stockholm by Timon91, on Flickr
34. Nog een stoptrein.
View from stadshus, Stockholm by Timon91, on Flickr
35. Bij een supermarkt doe ik wat kleine inkopen en begeef me dan weer richting station. Het is nu bijna donker.
Stockholm Central train station by Timon91, on Flickr
36. De stationshal, best mooi :)
Stockholm Central train station by Timon91, on Flickr
37. Ik heb nog 30 minuten voor vertrek van m'n volgende trein, maar op het moment dat ik eens op het perron ga kijken wordt hij net binnengesleept :) Links staat een dubbeldekker klaar om richting Västerås te vertrekken, met zo'n ding ben ik vanmorgen dus aangekomen.
Train to Västerås at Stockholm Central train station by Timon91, on Flickr
Mijn volgende trein is de nachttrein van Stockholm naar Luleå, in het noorden van Zweden. Waarom in hemelsnaam die kant op? Nou, m'n volgende bezoekje staat gepland in Letland en aangezien ik nog een paar dagen heb om daar te geraken heb ik besloten om maar eens kort bovenin te gaan kijken. Ook Tallinn, de hoofdstad van Estland, stond nog op m'n verlanglijstje, dus daar kan ik nu ook mooi even kijken. Met twee nachttreinen en een korte bootrit kun je ook in Tallinn geraken, dat leek me een stuk leuker dan met de directe nachtboot. "Omdat het kan", laten we maar zeggen ;)
38. De trein, met direct links een slaaprijtuig, gevolgd door het couchetterijtuig waarvoor ik een reservering heb. De trein bestaat uit twee delen, het voorste deel gaat naar Narvik (Noorwegen), het achterste deel naar Luleå. De rit naar Narvik had ik graag gemaakt, het schijnt een schitterende rit te zijn. Echter, dat betekent wel dat je in Narvik moet overnachten en dat is nou niet bepaald een goedkope aangelegenheid. Bovendien kost het een paar extra dagen, die ik nu i.v.m. de bezoekjes niet had. Volgende keer dan maar ;)
Night train to Luleå and Narvik at Stockholm Central by Timon91, on Flickr
39. Het ligrijtuig.
Night train to Luleå and Narvik at Stockholm Central by Timon91, on Flickr
40. Richting Luleå dus.
Night train to Luleå and Narvik at Stockholm Central by Timon91, on Flickr
41. Een Zweedse spoorkaart, in de trein. De trein wordt in Boden gesplitst.
Railway map in the train to Luleå from Stockholm by Timon91, on Flickr
42. Het gangpad.
Night train Stockholm-Luleå interior by Timon91, on Flickr
43. Het coupeetje. Het zijn zespersoons coupés, maar wel redelijk ruim - veel ruimer dan de rijdende vluchtelingenkampen van de ShittyNightLine.
Night train Stockholm-Luleå interior by Timon91, on Flickr
44. De CTA, een kwartiertje voor vertrek. We vertrekken op tijd, ik deel m'n coupé met twee Iraakse immigranten, Ahmed en Kerouin. Ahmed spreekt een klein beetje Engels, verder zijn alleen Zweeds en Arabisch bekend bij ze. Ze reizen ook naar Luleå, uiteindelijk blijven we de hele rit met z'n drieën.
Night train Stockholm-Luleå/Narvik by Timon91, on Flickr
45. Uppsala Central, na een minuut of 40.
Uppsala Central seen from the night train Stockholm-Luleå/Narvik by Timon91, on Flickr
46. Gävle Central, iets voor achten 's avonds.
Gävle Central seen from the night train Stockholm-Luleå/Narvik by Timon91, on Flickr
Gedurende de avond praten we wat met elkaar, lees ik wat en luister wat muziek. We gaan vroeg slapen, de aankomst in Luleå is immers ook vrij vroeg.
47. Bij de splits- en keerstop in Boden staan we op, een half uurtje later bereiken we op tijd Luleå Central.
Train from Stockholm at Luleå Central train station by Timon91, on Flickr
48. De trein is nog redelijk gevuld tot hier, ik heb een beetje om de mensen heen gefotografeerd.
Train from Stockholm at Luleå Central train station by Timon91, on Flickr
49. Veel vertrekt er niet vanaf Spoor 1.
Luleå Central train station by Timon91, on Flickr
50. In totaal rijdt elke 2-3 uur wel een trein.
Luleå Central train station by Timon91, on Flickr
51. Nogmaals de trein uit Stockholm.
Train from Stockholm at Luleå Central train station by Timon91, on Flickr
Vanaf Boden ligt er wel een spoorlijn naar Finland, maar die wordt niet voor personenvervoer gebruikt. Finland heeft bovendien breedspoor, dus heel handig is dat niet. Gelukkig rijdt er vanaf Luleå een bus naar Haparanda, aan de Finse grens, vanaf waar er een bus naar het Finse Kemi gaat. In Kemi kun je weer met de trein verder. Bijkomend voordeel: met Interrail zijn deze bussen gratis te gebruiken :)
52. Het busstation is goed aangegeven vanaf het treinstation, het is 5 minuten lopen. Op het busstation haal ik bij de Pressbyrån een kop koffie en een croissantje, ik moet nog een klein uurtje wachten tot m'n bus vertrekt (08:20). Plaatsreserveringen bestaan niet, je laat gewoon je Interrail aan de buschauffeur zien :) De mensen hier zijn trouwens erg vriendelijk en behulpzaam, er hangt een gemoedelijke atmosfeer.
Luleå bus station by Timon91, on Flickr
53. De bus, een dubbeldekker. Achter mij staan nog wat mensen, inclusief personeel, dus ik heb niet zoveel zin om een paar meter te verschuiven voor een betere foto ;) Een busliefhebber ben ik toch niet
Bus to Haparanda/Tornio at Luleå bus station by Timon91, on Flickr
54. Bovenin, voorin is nog een tweezitter vrij, dus dat komt mooi uit :) Het landschap wou ik wel wat van zien, nu kan ik er tenminste ook nog wat foto's van maken ;) Het is nog 130 km van Luleå naar Haparanda.
E4 in northern Sweden by Timon91, on Flickr
55. Het landschap is prachtig, de herfstkleuren zijn schitterend!
E4 in northern Sweden by Timon91, on Flickr
56. De grootste plaats onderweg is Kalix, waar ook een stop wordt gemaakt. Druk is het totaal niet verder.
Entering Kalix, Sweden by Timon91, on Flickr
57. Na 2 uur en 20 minuten bereiken we Haparanda. Haparanda (SE) en Tornio (FI) hebben tegenwoordig een gezamenlijk busstation, wat letterlijk op een steenworp afstand van de grens ligt. Ik sta hier vlak voor het busstation, de dame in de witte jas staat precies op de grens.
Swedish-Finnish border at Haparanda/Tornio by Timon91, on Flickr
58. Het nieuwe busstation.
Haparanda/Tornio bus station by Timon91, on Flickr
59. De vlaggen van Noorwegen, Rusland, Zweden en Finland, de vier landen waar Lapland in ligt.
Flags in Haparanda/Tornio by Timon91, on Flickr
60. De noordelijkste IKEA ter wereld ligt vlak naast het busstation. Er schijnen zelfs busreizen vanuit Murmansk hier naartoe georganiseerd te worden.
IKEA in Haparanda by Timon91, on Flickr
25 minuten na aankomst in Haparanda/Tornio vertrek ik met een oude Finse bus richting Kemi. De bus rijdt heeft als eindbestemming Oulu.
61. Na 45 minuten wordt Kemi bereikt, bij het treinstation word ik afgezet. De klok is inmiddels een uurtje vooruit gegaan. Na een korte stop vervolgt de bus zijn weg naar Oulu. Het uiteindelijke doel vandaag is Rovaniemi, tevens het noordelijkste punt van deze reis. Vanaf daar zal ik terug naar het zuiden reizen. In Kemi heb ik anderhalf uur om het stadje te verkennen voordat er een trein naar Rovaniemi vertrekt - achteraf gezien meer dan genoeg
Bus Haparanda/Tornio-Oulu leaving Kemi train station by Timon91, on Flickr
62. Het station van Kemi. Er staat een goederentrein te niksen, er is weinig reuring.
Kemi train station by Timon91, on Flickr
63. De andere kant op gekeken, het lege perron op.
Kemi train station by Timon91, on Flickr
64. Welkom in Kemi: "Tervetuloa Kemiin!". Fins is onmogelijk. Punt uit. Ik ken één woord Fins: "hämähäkki". Waarom dat woord? Iets met een avond bier drinken in een hostel in Albanië en een Finse backpacker twee jaar geleden Verder niet heel nuttig vandaag, hopelijk spreken ze een beetje Engels hier.
Welcome to Kemi by Timon91, on Flickr
65. Het mooie stationsgebouwtje.
Kemi train station by Timon91, on Flickr
66. De dienstregeling vanaf Kemi. Gemiddeld vertrekt er elk uur wel een trein.
Kemi train station by Timon91, on Flickr
67. Het Rautatieasema vanaf de straatzijde gezien.
Kemi train station by Timon91, on Flickr
68. Kemi vind ik een nogal gaar stadje. Vage einzelgängers op straat, niemand lijkt met elkaar te praten. En natuurlijk schitterende gebouwen.
Kemi, Finland by Timon91, on Flickr
69. Meripuistokatu, een soort van hoofdstraat van een kilometertje lang die het station met de kust verbindt.
Meripuistokatu, Kemi by Timon91, on Flickr
70. Flats en op de achtergrond een schoorsteen: Kemi heeft een grote houtindustrie (zagerijen en pulpfabrieken), die vanuit de bus en trein ook goed te zien zijn.
Nahkurinkatu, Kemi by Timon91, on Flickr
71. Kemin kirkko, een mooi kerkje in dit verder desolate oord.
Kemin kirkko, Kemi by Timon91, on Flickr
72. Mooie gebouwen zijn hier een zeldzaamheid, nog maar een foto dan.
Kemin kirkko, Kemi by Timon91, on Flickr
73. Aan het einde van Meripuistokatu ligt de Botnische golf. Zowaar hier nog wat authentieke rode huisjes.
Meripuistokatu, Kemi by Timon91, on Flickr
74. Meer industrie.
Gulf of Bothnia, Kemi by Timon91, on Flickr
75. De waterkant is wel leuk, ook al is er weinig te beleven en is het ondanks het zonnige weer flink koud, dankzij een straffe wind uit het noorden.
Gulf of Bothnia, Kemi by Timon91, on Flickr
76. De herfstkleuren zijn prachtig, dat dan weer wel :)
Autumn in Kemi by Timon91, on Flickr
77. Ik heb Kemi gauw gezien, bij een negentientachtigachtige supermarkt haal ik wat lunch, Engels lijkt hier niemand te spreken. Als ik op het station aankom blijkt er bijna een trein naar Kuopio te vertrekken, zo'n 400 km verderop. Een handjevol reizigers stapt hier in.
Train to Kuopio at Kemi train station by Timon91, on Flickr
78. In het stationsgebouwtje eet ik m'n lunch (broodjes met billigsalami) op. Na een minuut of 20 ga ik weer naar buiten, als de trein uit Oulu naar Rovaniemi aan komt rijden.
Kemi train station by Timon91, on Flickr
79. Bussen naar Tornio/Haparanda staan hier wel goed aangegeven gelukkig.
Kemi train station by Timon91, on Flickr
80. Ah, daar komt-ie al.
Train Oulu-Rovaniemi entering Kemi train station by Timon91, on Flickr
81. Mooie treinen, al had ik in Finland eigenlijk wat modernere treinen verwacht. Geen probleem natuurlijk, oudere treinen zijn over het algemeen een stuk comfortabeler ;)
Train Oulu-Rovaniemi entering Kemi train station by Timon91, on Flickr
82. De kleurstelling van de rijtuigen lijkt een beetje op de ouderwetse kleurstelling van de DB InterCity rijtuigen.
Train Oulu-Rovaniemi at Kemi train station by Timon91, on Flickr
83. Het interieur, druk is het totaal niet. De stoelen zitten best prima, beenruimte is er ook genoeg :)
Train Oulu-Rovaniemi interior by Timon91, on Flickr
84. Close-up van de zetels. We blijven een paar minuten staan in Kemi en gaan dan op weg naar Rovaniemi, wat op ongeveer een uur en 20 minuten rijden ligt.
Train Oulu-Rovaniemi interior by Timon91, on Flickr
85. Veel oude stationsgebouwtjes onderweg. Naast de twee geplande stops in Tervola en Muurola stoppen we ook nog een paar keer bij kleinere stationnetjes om een trein te laten passeren, zoals hier in Koivu.
Train Oulu-Rovaniemi at Koivu train station by Timon91, on Flickr
86. Op tijd bereiken we Rovaniemi, op zo'n 3200 spoorkilometers vanaf Amsterdam. De trein gaat over 20 minuten weer terug als sneltrein richting Kokkola.
Train Oulu-Rovaniemi at Rovaniemi train station by Timon91, on Flickr
In Rovaniemi heb ik een uurtje of 2 voordat ik met een nachttrein terug naar het zuiden ga, richting Helsinki. In het volgende deel volgen er wat foto's van Rovaniemi, waarna we de reis richting het zuiden aan gaan vangen. Tehran ligt 30 breedtegraden naar het zuiden, dus we zijn nog wel even bezig ;) Het klopt dat ik voor de eerste paar dagen al aardig wat afstand heb afgelegd, maar treinen in dit deel van de wereld zijn ook nog wel aardig snel. Met een nachttrein leg je dus ook zo 1000 km af. Dit was het voor het eerste deel, hopelijk vonden jullie het wat. Hoeveel delen ik nodig ga hebben weet ik nu uiteraard nog niet, maar dat zal nog wel blijken ;) Laat maar weten wat jullie ervan vonden, reacties zijn altijd welkom! ;)
Mijn Flickr account.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Wederom een prachtig verslag!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Mooi verslag :pos: Scandinavië staat zeker op mijn wenslijst,vooral foto's van de E4 vind ik mooi.
Is Lapland niet erg ver uit de richting van Perzië ?
Is Lapland niet erg ver uit de richting van Perzië ?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Grandioos verslag weer! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Supergaaf weer. :pos: :pos: :pos:
Ik zal met belangstelling het vervolg afwachten, als is dat wachten nu al moeilijk. :)
Overigens een bootrit naar Tallinn? ;)
Ik zal met belangstelling het vervolg afwachten, als is dat wachten nu al moeilijk. :)
Overigens een bootrit naar Tallinn? ;)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Wat een reis _O_
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Prachtig, toen ik het eerste stukje zat te lezen dacht ik het volgende:
Van Nederland met de trein naar Iran via Finland? DIE KEREL IS GENIAAL!
*O* *O* *O*
Van Nederland met de trein naar Iran via Finland? DIE KEREL IS GENIAAL!
*O* *O* *O*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Tof. (y) Ben benieuwd naar de rest.
Wat een armoe, die DB nachttrein, ben achteraf wel blij dat ik geen weekendje weg meer heb geboekt om het nog even mee te kunnen maken. Dat zou mijn tot nu toe redelijk positieve beeld van de nachttrein maar negatief beïnvloeden.
Wat een armoe, die DB nachttrein, ben achteraf wel blij dat ik geen weekendje weg meer heb geboekt om het nog even mee te kunnen maken. Dat zou mijn tot nu toe redelijk positieve beeld van de nachttrein maar negatief beïnvloeden.
Het is een spectrum.
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Mooi verslag! :pos:
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Verrassend begin van een reisje naar Perzië, maar leuk om te zien!
Een aantal jaar terug ben ik ook via Luleå en Kemi naar Talinn gereisd, dus een hoop herkenning *O*
Een aantal jaar terug ben ik ook via Luleå en Kemi naar Talinn gereisd, dus een hoop herkenning *O*
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Weer een prachtig reisverslag en Scandinavië is altijd mooi :pos: Ik heb gelijk weer heimwee :@
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
- Locatie: Arnhem
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Geweldig! _O_
Ben benieuwd naar de rest van je belevenissen.
Ben benieuwd naar de rest van je belevenissen.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Youtube
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Prachtig verslag weer *O* *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Dat belooft wat voor de volgende delen
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Sodeju, hoe krijg je het toch voor elkaar om altijd weer van dit soort bijzondere reizen te maken :D Schitterend :D
Ik doe ook maar wat
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Bedankt voor de positieve reacties iedereen! *O*
Haha, zeker, dat heb ik in het verslag ook al aangegeven. Ik vond het zelf in ieder geval wel leuk om de contrasten te zien tussen de vele verschillende gebieden die ik bezocht heb. Daarnaast zijn treinen in Zweden en Finland vrij snel. Met een nachttrein leg je zo 1000 km, terwijl een nachttrein in een Balkanland in dezelfde tijd misschien maar de helft aflegt. Je merkt daardoor niet echt dat je best veel kilometers maakt.Mr-W schreef:Is Lapland niet erg ver uit de richting van Perzië ?
Slordigheidsfoutje ;)isadora schreef:Overigens een bootrit naar Tallinn? ;)
Ik gok dat er niet heel veel mensen mij voor zijn gegaan, maar er zijn er altijd wel een paar die gek genoeg zijn :pos:julsteren schreef:Van Nederland met de trein naar Iran via Finland?
Dat er veel kapot is vind ik niet zo erg (anders zou ik nooit van ze lang zal ze leven een nachttrein in Servië nemen :')), maar van de DB verwacht je dat natuurlijk niet. Nachttreinen in vergelijkbare landen (Frankrijk, Oostenrijk) zijn wellicht ook niet de nieuwste, maar die zijn stukken beter onderhouden. Voor zover ik weet stopt het onderhoudscontract van de CNL ook in 2017, dus daarna is het definitief over en uit. By far het beste rijtuig in deze CNL/EN waar ik ooit mee gereisd heb is het Poolse slaaprijtuig Amsterdam-Warszawa van de PKP, maar ik moet ook toegeven dat ik het Tsjechische slaaprijtuig naar Praha nooit geprobeerd heb.Karl schreef: Wat een armoe, die DB nachttrein, ben achteraf wel blij dat ik geen weekendje weg meer heb geboekt om het nog even mee te kunnen maken. Dat zou mijn tot nu toe redelijk positieve beeld van de nachttrein maar negatief beïnvloeden.
Mijn Flickr account.
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Wat een geweldig verslag! Erg nieuwsgierig naar de rest. En naar het midden-oosten via Finland, zoals gezegd geniaal :') :')
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Complimenten Timon!! :pos:
Kan nu al niet wachten tot deel 2
Kan nu al niet wachten tot deel 2
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Prachtig verslag :pos: :pos: :pos:
Wat je over Lapland schrijft, klopt. Ik ben ooit ook in dit deel van Scandinavië geweest op een roadtrip, maar ben gauw weer vertrokken. Te unheimisch. Op de achtergrond spelen er in dit gebied grote sociale en etnische problemen, die draaien om armoede, alcohol en etnische Lappen. Daarnaast is het hier 's zomers en 's winters onleefbaar door de aanhoudende zon/nacht. En daarnaast vreten de muggen je op.
Wat je over Lapland schrijft, klopt. Ik ben ooit ook in dit deel van Scandinavië geweest op een roadtrip, maar ben gauw weer vertrokken. Te unheimisch. Op de achtergrond spelen er in dit gebied grote sociale en etnische problemen, die draaien om armoede, alcohol en etnische Lappen. Daarnaast is het hier 's zomers en 's winters onleefbaar door de aanhoudende zon/nacht. En daarnaast vreten de muggen je op.
De mortuis nil nisi bene
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Prachtig verslag!
Het beeld van Finland kan ik erkennen, als je daar bijvoorbeld naar een McDonalds gaat, spreekt niemand met elkaar. Het dus ook heel rustig. Waarschinlijk een groter cultuurschok voor een Zuid-European dan voor een Hollander, ik zie een Italian niet in Finland leven
Het taal is inderdaad zeer lastig. Al vond ik wel dat de mensen een paar woorden Engels spreken.
Moet je niet reserveren voor de treinen trouwens? Ik had slecht ervaringen daar, je moet voor bijna alle treinen reserven met uitzondering van de voorsteden treinen.
Het beeld van Finland kan ik erkennen, als je daar bijvoorbeld naar een McDonalds gaat, spreekt niemand met elkaar. Het dus ook heel rustig. Waarschinlijk een groter cultuurschok voor een Zuid-European dan voor een Hollander, ik zie een Italian niet in Finland leven
Het taal is inderdaad zeer lastig. Al vond ik wel dat de mensen een paar woorden Engels spreken.
Moet je niet reserveren voor de treinen trouwens? Ik had slecht ervaringen daar, je moet voor bijna alle treinen reserven met uitzondering van de voorsteden treinen.
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Thanks! :)
Klopt, je moet voor veel reserveren. Het uitstapje naar Zweden en Finland heeft me maar liefst 80 euro aan reserveringen gekost (goed, met zitten in nachttreinen was het een stuk goedkoper geweest, maar ook nagenoeg ondoenlijk). De rest van de reis heb ik nog geen 30 euro uitgegeven aan reserveringen.... De CNL en de nachttrein in Zweden waren 20 euro per stuk, de X2000 iets van 6-7 euro. De nachttrein in Finland was het duurste, die komt in het volgende deel aan bod.
Alcohol is inderdaad wel een probleem daar, het meeste alcoholgebruik vindt "verborgen" (thuis) plaats. Niet zo gek, gezien de alcoholprijzen in horeca. Een goedkoop pauperpilsje in een bar in Zweden kost schijnbaar al een euro of 6. De muggen heb ik weinig last van gehad gelukkig, maar ik gok dat het seizoen net voorbij was - met nachtvorst zijn die beesten natuurlijk gauw vertrokken.
Klopt, je moet voor veel reserveren. Het uitstapje naar Zweden en Finland heeft me maar liefst 80 euro aan reserveringen gekost (goed, met zitten in nachttreinen was het een stuk goedkoper geweest, maar ook nagenoeg ondoenlijk). De rest van de reis heb ik nog geen 30 euro uitgegeven aan reserveringen.... De CNL en de nachttrein in Zweden waren 20 euro per stuk, de X2000 iets van 6-7 euro. De nachttrein in Finland was het duurste, die komt in het volgende deel aan bod.
Alcohol is inderdaad wel een probleem daar, het meeste alcoholgebruik vindt "verborgen" (thuis) plaats. Niet zo gek, gezien de alcoholprijzen in horeca. Een goedkoop pauperpilsje in een bar in Zweden kost schijnbaar al een euro of 6. De muggen heb ik weinig last van gehad gelukkig, maar ik gok dat het seizoen net voorbij was - met nachtvorst zijn die beesten natuurlijk gauw vertrokken.
Mijn Flickr account.
Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier [
Heel mooi verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten