OVer je OV-Chipkaart #12

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Meltrain »

Op mijn transactieoverzicht (via de NS-kaartautomaat) staat ook dat ik controle heb gehad bij de HTM. :O
Zoiets had ik nog nooit eerder gezien.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door bartjemestrom »

Werd er bij controle niet een transactie aangemaakt om fraude met gemanipuleerde chipkaarten te beperken?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Niet bij de controles van NS, maar andere vervoerders doen dat soms wel. Arriva bijvoorbeeld ook, als ik me goed herinner.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Suus »

Het gebeurt iig bij Veolia, daar was iemand niet zo blij mee en die ging toen rellen:

viewtopic.php?f=36&t=10671
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Dat ging om iemand die niet had ingecheckt met zijn jaarabonnement. Een andere situatie, lijkt me.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Suus »

Maar hij checkte niet in omdat Veolia tijdens controle zijn gegevens zou kunnen registeren, want dat zou hij gezien hebben op de kaartautomaten :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Ah inderdaad, ik had het verkeerd begrepen :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Meltrain »

bartjemestrom schreef:Werd er bij controle niet een transactie aangemaakt om fraude met gemanipuleerde chipkaarten te beperken?
Hoe dan? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door ODRAIL »

Meltrain schreef:Op mijn transactieoverzicht (via de NS-kaartautomaat) staat ook dat ik controle heb gehad bij de HTM. :O
Zoiets had ik nog nooit eerder gezien.
Heb het een keertje gehad dit jaar bij Arriva Vechtdallijnen. Tussen Zwolle en Mariënberg. Zag het later bij mijn transactieoverzicht via het internet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door webguy »

Meltrain schreef:
bartjemestrom schreef:Werd er bij controle niet een transactie aangemaakt om fraude met gemanipuleerde chipkaarten te beperken?
Hoe dan? :?
Een gekopieerde kaart heeft die transactie dan niet bijvoorbeeld.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Joshua »

In ieder geval maakt Veolia een transactie aan bij het controleren. Maar dit gebeurt pas sinds een paar weken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

Eerder postte ik al eens dat m'n vader geregeld problemen met het laden van samenreiskorting had. Nu blijkt dat het product niet vanzelf een halfuur na uitchecken vervalt waardoor hij het dus bij de automaat niet opnieuw kan laden. Wel steeds bij een reis deels met Arriva. Kan het zijn dat dat aan een traag verwerkte transactie ligt?
Het blijkt wel op te lossen door in- en uit te checken, dan is het oude product opeens wel vervallen voor de automaat :?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door webguy »

Het is sowieso 35 minuten, niet een half uur he, maar ik neem aan dat die 5 minuten het verschil niet maken. Misschien wordt er dusdanig gefilterd dat de checkout van samenreizen niet wordt gezien (misschien in combinatie met ander abonnement ofzo?).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

Gaat om een anonieme kaart, dus staat verder alleen saldo op. En het blijkt dus wel mis te gaan bij een heen- en terugreis op dezelfde dag (met zo'n 9 uur ertussenin), maar niet als de terugreis pas een dag later is.
Vreemde is vooral dat het product "samenreiskorting" volgens de automaat (en de T&S balie) nog actief is, maar bij het inchecken zelf niet actief blijkt (want die rekenen dus bij meer dan 35 min. na de laatste checkout gewoon vol tarief).

En dus altijd i.c.m. een trajectdeel bij Arriva, maar in het geval van m'n vader betreft dat dus alle reizen want hij reist altijd vanaf Dordrecht Stadspolders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door webguy »

Klinkt dan inderdaad als een interoperabiliteits-issue. Ik zou het kunnen begrijpen dat de samenreiskorting niet bij Arriva wordt verwijderd, maar als dat op de heenreis (dus met NS) ook zo is is dat geen logische constatering.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

Ik zat zelf te denken dat wellicht de transacties bij Arriva trager verwerkt worden dan bij NS waardoor het systeem nog een check-uit op de samenreiskorting mist en die zodoende actief blijft. Maar het blijft een raar verhaal. (En de servicemedewerkers kwamen steeds niet verder dan "dat heb ik nog nooit gehoord" bij het doen van navraag)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door VIRM »

Ik snap even iets helemaal niet. Vandaag heb ik defacto zwartgereden in de trein omdat gisteren de OV Chip Plus klantenservicelijn niet open is (gehandicapten reizen immers niet in het weekend toch?). Dit heb ik vanmiddag wel netjes achteraf laten inboeken. Ik moest op de heenweg in de spits reizen, en voelde er niet echt wat voor om mijn personalia op te gaan noemen in een volle trein.
Nu lees ik net dat het Bureau Assistentieverlening Gehandicapten zeven dagen per week van 07:00 tot 23:00 telefonisch bereikbaar is. Zou 1+1 niet 2 moeten zijn? Ofwel: breng die hele telefonische reservering dan onder bij het Bureau Assistentieverlening met hun ruimere openingstijden? Of denk ik nu veel te logisch na?
Beul van de blindegeleidelijn
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Karl »

VIRM schreef:OV Chip
VIRM schreef:logisch
:')
Het is een spectrum.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Freek »

@Daniel de samenreiskorting vervalt alleen bij NS automatisch na 35 minuten. Bij regiovervoerders (Cxx weet ik niet) vervalt het volgens mij na een dag. Of dat dan 00.00 uur of 04.00 of 24 uur is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

M'n vader had inmiddels inderdaad bevestiging dat het ook bij Veolia optreedt.

Maargoed, het gaat hier om een reis met zowel Arriva als NS (Dordrecht Stadspolders - Amersfoort en Dordrecht Stadspolders - Rotterdam). Dan zou die samenreiskorting toch alsnog moeten vervallen 35 minuten na het uitchecken bij NS?
Dat doet 'ie dus maar half: voor de automaat is 'ie nog actief (waardoor opnieuw laden onmogelijk is), maar bij het inchecken niet. Zou in dit geval voor elke terugreis op dezelfde dag een bezoekje aan de balie betekenen, want daar blijken ze de samenreiskorting er wel handmatig af te kunnen halen. Het probleem: m'n vader reist ook geregeld naar Blaak en daar is geen balie...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Freek »

Kan je vader in die gevallen de samenreiskorting ook niet verwijderen aan de automaat? Dat kan namelijk ook. Vervolgens weer opnieuw laden en dan inchecken.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door VIRM »

Klein vraagje voor de OV-chipkaart alwetenden hier: als het een beetje meezit, heb ik binnen twee weken een baan. Maar ik zit een beetje te tobben met wat ik aanmoet met de chipkaart:
- Mijn potentiele werkgever maakt gebruik van een NS Business Card. Zowel mijn thuisstation (Zaandam) als station die het dichst in de buurt is van mijn werkgever (Den Haag Centraal) hebben geen poortjes. Als slechtziende zijn losse paaltjes vaak al een probleem, maar tel daar nog eens een leeglopende trein tijdens de spits bij op.
- Ik reis dan niet vaak genoeg om een Traject Vrij eruit te halen.
- Gebruik maken van een eigen chipkaart met OV Chip Plus en achteraf declareren bij de werkgever kan, maar dat betekent elke maand weer een groot bedrag dat van mijn rekening afgaat en extra administrtieve rompslomp.

Heeft iemand nog leuke en handige tips? Of is dit gewoon een kwestie van de zoveelste toegankelijkheidsfaal van de chipkaart? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Somoht »

Er komen uiteindelijk poortjes op Den Haag Centraal, weet alleen niet precies wanneer. Met een TrajectVRij moet je overigens ook in en uitcheckken :/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Geert »

VIRM schreef:- Mijn potentiele werkgever maakt gebruik van een NS Business Card. Zowel mijn thuisstation (Zaandam) als station die het dichst in de buurt is van mijn werkgever (Den Haag Centraal) hebben geen poortjes. Als slechtziende zijn losse paaltjes vaak al een probleem, maar tel daar nog eens een leeglopende trein tijdens de spits bij op.
Als je straks een vast traject gaat forensen weet je op een gegeven moment denk ik wel waar de paaltjes in Den Haag staan, of niet? Kun je gewoon je vaste paal claimen totdat er poortjes staan :)
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door VIRM »

Nouja, met een Traject Vrij kom je wel weg met het niet inchecken. Dat ging ook prima met een SOV, in de tijd dat ik geen student was. ;)
Een vaste CiCo-adopteren zou op zich kunnen (volgens mij worden er slechts twee perrons gebruikt voor de richting Schiphol/Amsterdam), maar die dingen zijn sowieso onhandig geplaatst en bij een leeglopende trein in de spits is het levend pinball spelen om bij die paaltjes te komen. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten