Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

huibf schreef:10 lijkt me hoog. Dan had er geen een buslijn meer moeten rijden.
Ik heb het nog eens even bij iemand die ik ken bij de Provincie nagevraagd. De norm in het basisvoorzieningenniveau is een gemiddelde bezetting van 8 reizigers (dat is dus wat anders dan 8 reizigers die ieder maar een paar haltes meegaan). Er is echter een adder onder het gras: de minimale frequentie waarmee gewerkt wordt is ook voor het weekend een uurdienst. Die 8 reizigers gemiddeld moet je dus ieder uur halen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door CamilleKreemers »

In Groningen en Drenthe rijden we dan met lijnafhankelijk vervoer, zodat er een manier van reizen bestaat.
Is dit niet een optie, zodat mensen die het willen ook kunnen blijven reizen buiten de drukke uren?
Ik hoor van belbuschauffeurs in mijn regio dat gemiddeld 25 tot 50% van de belbusritten gebeld wordt en bij taxibedrijven een zeer welkome manier van werken is.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Globetrotter »

CamilleKreemers schreef:In Groningen en Drenthe rijden we dan met lijnafhankelijk vervoer, zodat er een manier van reizen bestaat.
Is dit niet een optie, zodat mensen die het willen ook kunnen blijven reizen buiten de drukke uren?
Ik hoor van belbuschauffeurs in mijn regio dat gemiddeld 25 tot 50% van de belbusritten gebeld wordt en bij taxibedrijven een zeer welkome manier van werken is.
Voor de taxibedrijven wel ja. Maar voor de reiziger is het geen vooruitgang.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door CamilleKreemers »

die lijnen rijden nu niet buiten de drukke uren en dan is er een OV-mogelijkheid aanwezig. Beter iets dan niets zeggen we hier.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

CamilleKreemers schreef:In Groningen en Drenthe rijden we dan met lijnafhankelijk vervoer, zodat er een manier van reizen bestaat. Is dit niet een optie, zodat mensen die het willen ook kunnen blijven reizen buiten de drukke uren? Ik hoor van belbuschauffeurs in mijn regio dat gemiddeld 25 tot 50% van de belbusritten gebeld wordt en bij taxibedrijven een zeer welkome manier van werken is.
Er is in Brabant bewust voor gekozen geen kleinschalige oplossingen meer te bieden anders dan de buurtbus (alleen ma-vr/za overdag) of de regiotaxi. Waarbij het "voordeel" van de regiotaxi is dat de meeste mensen vanzelf afhaken omdat ze het te duur en te omslachtig vinden en dus met eigen vervoer gaan of met iemand meerijden.

Voor de taxibedrijven is zo'n belbus misschien wel fijn, voor de schatkist van de Provincie niet. Kijk eens wat twee man in zo'n belbusrit betalen en vergelijk dat met de prijs die je betaalt als je zelf met twee man een taxi zou nemen. Je schrikt hoeveel subsidie daar per reiziger dus bij moet.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door SLToilet »

Frans F schreef: Ik heb het nog eens even bij iemand die ik ken bij de Provincie nagevraagd. De norm in het basisvoorzieningenniveau is een gemiddelde bezetting van 8 reizigers (dat is dus wat anders dan 8 reizigers die ieder maar een paar haltes meegaan). Er is echter een adder onder het gras: de minimale frequentie waarmee gewerkt wordt is ook voor het weekend een uurdienst. Die 8 reizigers gemiddeld moet je dus ieder uur halen.
Dat verklaart ook waarom in het weekeinde zowel de bus naar Reusel als naar Best vanuit Hilvarenbeek zijn geschrapt :cry: , ook al zaten er regelmatig minstens acht, soms zelfs meer reizigers in (maar eigenlijk nooit meer dan om en nabij de vijftien reizigers). Als ze 1x/2 uur ook hadden toegestaan was er veel meer bespaard gebleven.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Dat realiseerde ik me ook toen ik het hoorde. Het zelfde geldt voor lijn 91 Uden-Mill-Cuijk.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door CamilleKreemers »

En als je een twee-uursdienst gaat bieden?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Als alle lijnen om het uur rijden (een halfuurdienst is dan twee uurdiensten) kun je de bussen overal op knooppunten met een paar minuten pauze doorkoppelen op weer een andere lijn zodat je de chauffeurs permanent aan het werk houdt. Als je er dan een tweeuurdienst tussen hebt zitten kan die niet meedoen in zo'n systeem. Ik heb de indruk dat dit allemaal vooral uit efficiency oogpunt is verzonnen (zeker gezien de hoge personeelskosten in het weeekend) en niet vanuit de reizigers.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

Waarom zou je ze perse doorkoppelen ? De huidige 2 uursdiensten vanuit Tilburg en Veghel zijn in 2 uur te rijden,dus is er maar 1 bus nodig. Chauffeur kan gewoon een paar rondjes op een lijn rijden. Wat efficiëntie betreft is dit argument bullshit. CXX kan in meerdere regio's wel 2 uursdiensten rijden en die planningen rond krijgen dus waarom Arriva niet ?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

De rijtijd op lijn 142 Tilburg-Reusel is in het weekend heen en terug 92 minuten. Als je die dus niet doorkoppelt en in een gesloten omloop een tweeuurdienst laat rijden heb je dus bijna 25% stilstand. Op lijn 91 Uden-Cuijk is de stilstand procentueel zelfs nog iets meer.

Natuurlijk kan Arriva op deze manier tweeuurdiensten organiseren maar daar hangt dan wel een prijskaartje aan dat de Provincie kennelijk niet wil betalen. Dat CXX dat wel doet klopt, kennelijk willen andere regio's daar wel voor betalen.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 18 nov 2014, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door CamilleKreemers »

Hoe het voor de reizigers het beste is, telt in veel gebieden en bedrijven niet mee.
Er zijn knooppunten waarbij een lijn 1 minuut later komt dan de overige lijnen, omdat dit voor het bedrijf geld scheelt. De reizigers mist hierdoor wel de aansluiting.
Timmie
Berichten: 22
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 20:02

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Timmie »

Van een chauffeur had ik vandaag gehoord dat er in de regio Uden/Veghel enkel nieuwe bussen komen voor de Volanslijnen. En dat de andere lijnen met bestaand materieel gereden zouden worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Dat is een mogelijk scenario, Timmie. Wanneer er behalve de Citaro's verder niets word doorgeschoven naar andere stallingen, dan zal het meeste nieuwe spul vooral terecht komen in West-Brabant.
🍉
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rdaalwil »

Lijn 5 in Roosendaal zal niet meer uitbesteed gaan worden. Maar door Arriva zelf gereden worden. Ben benieuwd! Nu rijdt er een klein busje, zal dat nu een VDL Citea gaan worden?
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door huibe »

In de dienstregeling is de tabel rood gekleurd, wat duidt op een kleine bus. Dus lijkt mij uitbesteding. Maar hoe weet je dat deze lijn niet wordt uitbesteed?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Misschien doorkoppeling met een buurtbus? Dat is nu volgens mij ook het geval met lijn 4 en lijn 220.
🍉
buschauffeur
Berichten: 196
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door buschauffeur »

Timmie schreef:Van een chauffeur had ik vandaag gehoord dat er in de regio Uden/Veghel enkel nieuwe bussen komen voor de Volanslijnen. En dat de andere lijnen met bestaand materieel gereden zouden worden.
Ook die twee heel oude bussen? Ik ken de bussen niet, maar ik weet wel dat Veghel geloof ik twee heel oude (en hete) bussen heeft met een miljoen op de teller?
Timmie
Berichten: 22
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 20:02

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Timmie »

De 80xx serie gaat eruit. De 82xx serie blijft. En er komen nieuwe bussen voor de Volans. Dat had die chauffeur gezegd.
Dus die oude met 1 miljoen op de klok gaan er blijkbaar uit, maar er komt niets nieuws bij behalve die nieuwe bussen voor de Volans.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Rdaalwil »

huibe schreef:In de dienstregeling is de tabel rood gekleurd, wat duidt op een kleine bus. Dus lijkt mij uitbesteding. Maar hoe weet je dat deze lijn niet wordt uitbesteed?
Verschillende chauffeurs hebben dit gezegd tegen mij. Dus vond het al vreemd dat er ineens iets anders zou gaan rijden.
Hainje schreef:Misschien doorkoppeling met een buurtbus? Dat is nu volgens mij ook het geval met lijn 4 en lijn 220.
Klopt, die gaat alleen langs het stadskantoor. Op zich wel een goede oplossing om dit ook te doen voor lijn 5. Alleen dan pak je wel weer werk af van een betaald iemand ;)!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Schijnbaar gaan er ook chauffeurs vanuit midden-brabant op lijnen in oost-brabant rijden. Kwam vanmorgen de 5270 tegen met een aantal veolia chauffeurs erin in schijndel op de route van lijn 156/159
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Timmie schreef:Van een chauffeur had ik vandaag gehoord dat er in de regio Uden/Veghel enkel nieuwe bussen komen voor de Volanslijnen. En dat de andere lijnen met bestaand materieel gereden zouden worden.
Dat zou goed kunnen kloppen. Als je alle bussen van lijn 152 en 160 vrij krijgt kun je de frequentieverhoging op de 158 in de spits opvangen en dan houdt je nog een heleboel bussen over die je bijv. kunt inzetten op de ex-Veolia lijnen rond Den Bosch.

Wat ik me nog afvroeg: wat gaat er gebeuren met die aparte serie Amba's die nu nog op de stadsdienst Den Bosch rijdt? Of is dat de serie 8000 die wordt afgevoerd?
Jasper073
Berichten: 799
Lid geworden op: wo 01 okt 2014, 20:39
Locatie: Rosmalen

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Jasper073 »

Frans F schreef:
Timmie schreef:Van een chauffeur had ik vandaag gehoord dat er in de regio Uden/Veghel enkel nieuwe bussen komen voor de Volanslijnen. En dat de andere lijnen met bestaand materieel gereden zouden worden.
Dat zou goed kunnen kloppen. Als je alle bussen van lijn 152 en 160 vrij krijgt kun je de frequentieverhoging op de 158 in de spits opvangen en dan houdt je nog een heleboel bussen over die je bijv. kunt inzetten op de ex-Veolia lijnen rond Den Bosch.

Wat ik me nog afvroeg: wat gaat er gebeuren met die aparte serie Amba's die nu nog op de stadsdienst Den Bosch rijdt? Of is dat de serie 8000 die wordt afgevoerd?

Die Amba's gaan op de streekdienst rijden of elders worden ingezet.
Als de stad Citea's op de staddienst rijden heeft Arriva meer dan genoeg stadsbussen voor Den Bosch.
Op deze site voor de leuke info over het OV in Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Rdaalwil schreef:Lijn 5 in Roosendaal zal niet meer uitbesteed gaan worden. Maar door Arriva zelf gereden worden. Ben benieuwd! Nu rijdt er een klein busje, zal dat nu een VDL Citea gaan worden?
Lijn 5 krijgt een "microbus", wat dat ook moge betekenen (Procity?).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten