(Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Ronald »

Frans F schreef:Dit is eigenlijk meer wat elders de regiotaxi heet. Dat tarief van €3 lijkt vooral bedoeld om toeristen een poot uit te draaien omdat die dan veel meer gaan betalen dan met de OVC.

Een uur van te voren melden, een kansloze proef dus. En als je wat verder googlet, lees je dat ze hopen dat als na twee jaar de subsidie is afgelopen dat het project winstgevend is en zichzelf verder kan bedruipen zonder subsidie. Hoe naief zijn sommige bestuurders wel niet?
Deze "proef" heeft maar één doel en dat is om de bestaande buslijnen te kunnen wegbezuinigen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Suus »

Lieve mensen, jullie weten toch wel dat Texel van het echte Holland is en niet van de Hollandsche wingewesten? :twisted:

Nota Bene: uiteraard is deze post grappig bedoeld. In geen enkele omstandigheid was het de bedoeling om iemand te beledigen, ik probeer alleen grappig te doen met de sentimenten die in bepaalde regio's bestaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door njoy »

En daarom staat het bericht blijkbaar ook in een subforum over het Noordelijk net....
En ik maar denken dat met 'Noordelijk' alleen Groningen, Friesland en Drenthe werd bedoeld. Morgen ook berichtjes uit Noord-Brabant, Rotterdam-Noord en de Noordoostpolder?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Vinny »

Ach toe nou joh. De buslijn Alkmaar - Leeuwarden rijdt ook een groot deel van zijn route door Noord-Holland. Daar hoor je ook niemand over zeuren :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Geert »

sirvinniei schreef:
Geert schreef:Verplicht los kaartje (enkel of retour) kopen, tenzij je een ov-chipkaart met abonnement hebt (lees: geldige studenten-OV).
Is dat net zoiets als in de buurtbussen waar ze geen scanner hebben en dus als je er een beetje jong uit ziet, een ov chipkaart bij je hebt en zegt dat je studentenov hebt je er gratis kan reizen? :P
Was eerst wel zo maar ze hebben nu een scanner om chipkaarten te controleren.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Globetrotter »

Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door reisthijs »

Kan dat niet in een apart Texeltopic?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door njoy »

Ik lees zojuist een Twitterbericht dat komende zaterdag het boek "Groningen op de rails / railvervoer 1860 - 2020" wordt uitgebracht. Voor wie alles over de ontwikkeling van het Noordelijk spoornetwerk wil weten, is het boek waarschijnlijk heel interessant.
Afbeelding
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Globetrotter »

Om 19.00 begint het tv- programma Kassa over het afschaffen van de ov- chipkaart op Texel en het verdwijnen van buslijnen op het eiland.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door ov'tje »

Ezra schreef:Om 19.00 begint het tv- programma Kassa over het afschaffen van de ov- chipkaart op Texel en het verdwijnen van buslijnen op het eiland.
Zie dit topic: viewtopic.php?f=34&t=10989

Dit topic is meer bedoeld voor Fryslân, Groningen en Drenthe :wink:
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door ov'tje »

Voor de liefhebber van het spoor rond Leeuwarden: de opstelsporen van Speno op Leeuwarden Schenkeschans worden op dit moment enkele meters naar het zuiden opgeschoven. De reden hiervoor is de Westelijke invalsweg en de toekomstige aansluiting op het Stephensonviaduct, waarvoor een klein beetje spoorse ruimte nodig is.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door njoy »

Bouw van transferium bij De Punt nog geen gelopen race
Er moet nog heel veel onderzoek worden gedaan naar de aanleg van een transferium bij De Punt. Dat zegt de commissie die gaat over de Milieu Effect Rapportage. Het Transferium is gepland vlak naast de Drentsche Aa, één van de zwaarst beschermde natuurgebieden van ons land. En daarom moet uitgebreid onderzocht worden wat de effecten zijn op de natuur, en of er geen alternatieven zijn. Gedeputeerde Brink verwacht dat veel van die gegevens er al zijn. Maar binnen de gemeenteraad van Tynaarlo en in Provinciale Staten is er veel kritiek op het plan. (Bron, en gesprek met de voorzitter van de MER-commissie: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/bouw-va ... lopen-race)


Mooi zo! Eerst maar eens kijken wat de (meer dan) verdubbeling van het transferium bij Haren brengt, voordat een kwetsbaar natuurgebied wordt geasfalteerd.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door gebruiker77 »

Ik vind dat je dat per se zo kunt stellen. Het transferium wordt naast het gevoelige natuurgebied de Drentsche Aa gebouwd. Daarbij zijn er genoeg voordelen te bedenken van deze locatie:
- versterken trend van auto naar openbaar vervoer
- beperken van de files, goed voor het milieu
- je maakt een aantrekkelijk natuurgebied goed bereikbaar
- op die manier schuif je de problemen niet altijd naar de stad Groningen door. Het is heel makkelijk om het hier niet te bouwen. Mogelijk waren enkele aanpassingen in Groningen zoals Zuidelijke ringweg niet nodig als De Punt P+R eerder was gebouwd.
- er komen bij De Punt ontzettend veel lijnen bij elkaar (in dat rapport stond lijn 5 vermeld, lijn 50, lijn 2 en misschien 312, maar dat weet ik niet zeker meer) dat zorgt voor gemak
- P+R Haren is voor UMCG, P+R De Punt is voor Martini ZKHS bedoeld.
- Er wordt klein begonnen, en pas bij succes wordt het uitgebreid.
Ik ben zeker voor natuur, dat is erg belangrijk, maar hier zijn niet echt alternatieven beschikbaar, voornamelijk vanwege de kosten en de extra rijtijden van de bussen voor een op- en afrit. Je kunt moeilijk Qlink 5 5 minuten laten omrijden via De Punt. Dat moet binnen 2 minuten zoals in het rapport vermeld staat.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door CamilleKreemers »

Mag het Martini dan wel een betere verbinding met dit P+R De Punt krijgen?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door waldo79 »

gebruiker77 schreef:Ik vind dat je dat per se zo kunt stellen. Het transferium wordt naast het gevoelige natuurgebied de Drentsche Aa gebouwd. Daarbij zijn er genoeg voordelen te bedenken van deze locatie:
- versterken trend van auto naar openbaar vervoer
- beperken van de files, goed voor het milieu
- je maakt een aantrekkelijk natuurgebied goed bereikbaar
....
Helaas voor jou gelden al die argumenten niet voor het ontwikkelen van activiteiten (zoals het bouwen van een busstation) in een Natura 2000-gebied :twisted:
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door gebruiker77 »

Volgens mij heeft De Punt een voldoende verbinding met Martini, 24 minuten reistijd.
Ter vergelijking: P+R Haren - UMCG Hoofdingang bedraagt 20 minuten.
En dan ligt De Punt behoorlijk verder af van Groningen dan Haren. Het Martini ZKHS ligt weliswaar iets Zuidelijker dan UMCG, maar dat heft dat verschil niet op volgens mij.

Tja, ik denk eigenlijk dat het niet meer gebouwd gaat worden, helaas.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Kevster »

Ik vind niet dat de verbinding met het Martini Ziekenhuis goed genoeg is. De vergelijking met de reistijd Haren - UMCG gaat compleet mank omdat die beleving heel anders is. Als je vanuit het zuiden via de ringweg en Europaweg naar het UMCG toe moet in de drukte is de bus veel fijner. Dat probleem is er veel minder bij De Punt - Martini Ziekenhuis. Daarnaast is de tussenliggende afstand ook korter.

Er is niemand die zo gek is de auto bij De Punt te parkeren om vervolgens een rondreis door Eelde-Paterswolde te maken, dat gaat gewoon niet werken en is al helemaal niet als HOV/Q-link te verkopen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door gebruiker77 »

Welke afstand is er korter?

Het lijkt mij dan weer weinig zinvol om een extra lijn naar het Martini te laten gaan vanaf De Punt, omdat deze al wordt geboden. Maar aangezien er wel werd gesproken over De Punt - Zernike, zou je kunnen overwegen om iets te maken als P+R De Punt - P+R Haren - Martini ZKHS - Zernike via ringweg in de spits ofzo. Maar ja, dat is weer zo'n toekomstbeeld...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Kevster »

Maar dat is dezelfde discussie als lijn 5 en lijn 12, beiden rijden naar het Europapark maar toch wordt ervoor gekozen om zowel een spitslijn als een HOV-lijn in te zetten op die verbinding. Daar zit echt een gedachte achter.

Is het niet de bedoeling de stad straks zo efficiënt mogelijk te ontlasten? Dan moet er een to-the-point netwerk komen dat op strategische plekken (o.m. De Punt en Groningen Zuid/VK Verschuurbrug) aansluit op de behoeftes van de reiziger/automobilist/werknemer. Dat is van belang voor de Noordelijke economie, zeker in een tijd waarin we de wegen gaan ombouwen. Vergeet niet dat de zuidelijke ringweg en het stationsgebied straks ongeveer tegelijkertijd aangepakt gaan worden. Dan zul je iets moeten doen. En die werkzaamheden kun je niet ontlasten met de dorpsbus van Eelde die er 24 minuten over doet, dat is echt geen concurrentie voor de auto. Een Q-link van De Punt naar Martini Ziekenhuis en evt. door naar Hoogkerk doet er max. een kwartier over via Groningen Zuid.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door njoy »

Waarom vanaf De Punt en niet vanaf het transferium in Haren?

Laten we eerst maar eens kijken of de vergroting van het transferium in Haren voldoende is. Blijkt dat er dan alsnog behoefte is aan extra parkeerplaatsen dan kan je, voordat bij De Punt een transferium wordt gebouwd,
- het transferium bij Haren verder vergroten (er is nog ruimte),
- meer busverbindingen aanbieden vanuit forensenplaatsen, of
- carpoolplaatsen nabij de A28 en N34 uitbreiden (en daar de bus laten stoppen)

Overigens begrijp ik de roep om een HOV-busverbinding vanuit het zuiden naar Martiniziekenhuis niet. Ten eerste omdat een overstap tijd kost. De bus kan weliswaar over de vluchtstrook langs de 'file' rijden, maar de file tussen Haren en Groningen-zuid is vaak een rij langzaam verkeer dat altijd nog boven de 50km/u rijdt. De vertraging is vrij beperkt. Bovendien kan eventueel via Paterswolde en Eelderwolde naar het Martiniziekenhuis worden gereden.
Ten tweede is het Martiniziekenhuis (en zijn omgeving) weliswaar één van de 'dynamo's' van de stad, maar vergeleken met de binnenstad, het UMCG of Zernike trekt dit gebied niet eens zo veel bezoekers. Een HOV-lijn vanaf P+R Haren (of P+R de Punt, zoals sommigen hopen) zal het vooral moeten hebben van werknemers die werken in één van de kantoren rondom het Martiniziekenhuis. Dat betekent dat de bussen op deze HOV-lijn in de daluren leeg zullen rondrijden. Immers, in de daluren is het ziekenhuis goed bereikbaar en is er voor bezoekers van het ziekenhuis geen enkele noodzaak om op een bus over te stappen. Dan parkeer je net zo lief je auto in de garage bij het ziekenhuis.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door CamilleKreemers »

njoy, Welke forenzenplaats wil je hoogfrequent gaan uitvoeren dan in de spits waarmee je P+R Haren ontlast?

Van belang voor P+R Haren:
- Annen, Westlaren, Zuidlaren: 6x/uur
- Assen: minimaal 6x/uur met Qliner en 4x/uur met trein
- Stadskanaal - Gieten + tussenliggende dorpen: minimaal 4x/uur
- Emmen: minimaal 6x/uur

Overige forenzenplaatsen:
- Hoogezand: 4x/uur trein + 2x/uur een bus
- Veendam: 2x/uur trein + 2x/uur een bus
- Leek / Roden: elk minimaal 6x/uur een bus

Volgens mij zijn er niet veel forenzenplaatsen meer over, waar P+R Haren nog beroerder van is.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door gebruiker77 »

Kevster schreef:Maar dat is dezelfde discussie als lijn 5 en lijn 12, beiden rijden naar het Europapark maar toch wordt ervoor gekozen om zowel een spitslijn als een HOV-lijn in te zetten op die verbinding. Daar zit echt een gedachte achter.

Is het niet de bedoeling de stad straks zo efficiënt mogelijk te ontlasten? Dan moet er een to-the-point netwerk komen dat op strategische plekken (o.m. De Punt en Groningen Zuid/VK Verschuurbrug) aansluit op de behoeftes van de reiziger/automobilist/werknemer. Dat is van belang voor de Noordelijke economie, zeker in een tijd waarin we de wegen gaan ombouwen. Vergeet niet dat de zuidelijke ringweg en het stationsgebied straks ongeveer tegelijkertijd aangepakt gaan worden. Dan zul je iets moeten doen. En die werkzaamheden kun je niet ontlasten met de dorpsbus van Eelde die er 24 minuten over doet, dat is echt geen concurrentie voor de auto. Een Q-link van De Punt naar Martini Ziekenhuis en evt. door naar Hoogkerk doet er max. een kwartier over via Groningen Zuid.
In de toekomst rijdt lijn 1 naar Europapark (aangevuld met lijn 12 in de spits). Zal er dan ook weer iets van de oude route van lijn 8 herleven? (of gewoon compleet de oude lijn 8, het Martini ZKHS stuk schuift dan door naar lijn 9, en De Wijert krijgt extra spitsbussen onder een eigen lijn met geleed materiaal)

Ik ben het eens dat dat ook een goede route van een Q-link naar De Punt kan worden, dus niet via Eelde maar over de snelweg naar Martini, doorgetrokken naar Station en Vinkhuizen?. Eelde houdt dan lijn 2 naar de Korrewegwijk, maar wel over de busbaan Paterswoldseweg. Geen Q-link formule, maar wel een aanpassing van de route, en mogelijk iets frequenter in de spits.

Volgens mij staat in de politiek niet zozeer het nut van het transferium ter discussie, maar of de locatie verantwoord is. Bovendien wordt het eerst een klein aantrekkelijk transferium met horeca, vergaderplekken en dergelijke.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door Kevster »

Het zou wel de oplossing zijn om lijn 8 weer vanaf het station door te laten rijden naar het Noorderstation, en lijn 9 door te trekken naar het ziekenhuis, dan keert de oude situatie op stadsgebied wel weer terug.

Toch denk ik niet dat dat het wordt; ik denk dat die ringlijn 8 er wel gaat komen en men vooral in gaat zetten op snelle HOV-lijnen en uitgeklede stadslijnen.
njoy schreef: Overigens begrijp ik de roep om een HOV-busverbinding vanuit het zuiden naar Martiniziekenhuis niet. Ten eerste omdat een overstap tijd kost. De bus kan weliswaar over de vluchtstrook langs de 'file' rijden, maar de file tussen Haren en Groningen-zuid is vaak een rij langzaam verkeer dat altijd nog boven de 50km/u rijdt. De vertraging is vrij beperkt. Bovendien kan eventueel via Paterswolde en Eelderwolde naar het Martiniziekenhuis worden gereden.
Ten tweede is het Martiniziekenhuis (en zijn omgeving) weliswaar één van de 'dynamo's' van de stad, maar vergeleken met de binnenstad, het UMCG of Zernike trekt dit gebied niet eens zo veel bezoekers. Een HOV-lijn vanaf P+R Haren (of P+R de Punt, zoals sommigen hopen) zal het vooral moeten hebben van werknemers die werken in één van de kantoren rondom het Martiniziekenhuis. Dat betekent dat de bussen op deze HOV-lijn in de daluren leeg zullen rondrijden. Immers, in de daluren is het ziekenhuis goed bereikbaar en is er voor bezoekers van het ziekenhuis geen enkele noodzaak om op een bus over te stappen. Dan parkeer je net zo lief je auto in de garage bij het ziekenhuis.
Het Martini Ziekenhuis is één van de dynamo's en men wil deze, net als de andere dynamo's door middel van een goede verbinding met transferia bereikbaar krijgen tijdens de ombouw van de zuidelijke ringweg. Omrijden via Eelderwolde lijkt misschien makkelijk; maar de gemeente Haren heeft van de Meerweg net een kronkelende bebouwde kom-weg gemaakt en ik denk niet dat de gemeente Tynaarlo op sluipverkeer zit te wachten. De wijk (Hoornsemeer en het zuidelijke puntje van Corpus) staat volgeparkeerd met kantoor- en ziekenhuispersoneel, evenals de parkeerplaats van het sportpark (die mensen worden er knettergek van) en die garage die is regelmatig erg vol en ook nog eens behoorlijk aan de prijs.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door marlies »

Ik moet er morgen weer heen en ik ga gelukkig lekker op de fiets, heb het één keer met de bus gedaan toen fietsen geen optie was en dat was nooit weer. Overdag valt het allemaal wel mee (de bus doet er dan 10 minuten langer over dan de fiets) maar 's avonds zijn er per uur maar twee reismogelijkheden die er ook nog eens drie kwartier over doen. Daar is dus ruimte voor verbetering. :P
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: (Eventuele) plannen in het Noordelijk net:

Bericht door gebruiker77 »

Drie kwartier naar het Martini Ziekenhuis of de wijk?

Volgens mij zijn de stadslijnen zoals ze nu zijn al vrij basis. Ik zie niet hoe hier nog veel verder in wordt gesneden (lijn 7 misschien compleet overnemen door streeklijnen. En mogelijk verminderen frequentie Station Noord - Korrewegwijk, iets strekken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten