Concessie DAV-gebied (2007-2018)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Roeland schreef:Heeft Arriva er weleens serieus over nagedacht, om lijn 90 ook tussen Alblasserdam en Ameide een halfuursdienst te geven?
Er zijn geen grote kernen aan die Lekdijk, maar ze liggen wel mooi op rij, en hebben relatief weinig voorzieningen in eigen dorp. Je zou dan toch verwachten dat er een redelijke vervoersvraag op die Lekdijk is. Of zit de 90 op dat traject bijna leeg?
In de ochtendspits richting Utrecht rijdt lijn 90 in elk geval vanaf Alblasserdam twee keer per uur, en vanaf een uur of 13.00 richting Rotterdam vanaf Utrecht ook, tot pakweg 17.30 uur. Tel daarbij de 190 op en de ritten die straks als 93 en 94 gaan rijden en je hebt de vraag volgens mij wel redelijk afgedekt.
Meltrain schreef:Overleg met Veolia lijkt me niet echt nodig.
Niet meer; ten tijde van de publicatie van het document (juni 2014 staat er op het voorblad) was het nog een mogelijkheid ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Dordtenaar
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 03 nov 2014, 11:24

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Dordtenaar »

Waarom wordt er eigenlijk besloten om de 8 persoonsbusjes zo goed als weg te halen op, volgens mij, alle lijnen?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Bijna alle lijnen. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee, in mijn ogen heeft 't waarschijnlijk iets te maken met betrouwbaarheid enzo...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door The Greyhound »

Stefan schreef:Bijna alle lijnen. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee, in mijn ogen heeft 't waarschijnlijk iets te maken met betrouwbaarheid enzo...
De taxiritjes op de lijntjes rond Gorinchem staan nu vermeld als : kan worden uitgevoerd met een taxibusje. Op de stadsdienst in Gorinchem ( lijn 1 t/m 4 vana 14/12) rijden maandag t/m zaterdag de hele dag gewone bussen. Op zondag rijden er een paar slagen mogelijk met een taxibusje. Logica kan ik daar niet in vinden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Aannemelijk rijden die ritten gewoon altijd met een taxibusje en staat er "kan worden uitgevoerd" omdat er ook een grote bus op kan rijden als er iemand gebeld heeft dat hij met een grotere groep wil reizen met die lijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:Aannemelijk rijden die ritten gewoon altijd met een taxibusje en staat er "kan worden uitgevoerd" omdat er ook een grote bus op kan rijden als er iemand gebeld heeft dat hij met een grotere groep wil reizen met die lijn.
Dat denk ik niet. De afgelopen jaren stond er 'wordt uitgevoerd met een taxi bus'. Ik denk ook niet dat Arriva een reservebus met chauffeur heeft klaar staan voor die ene keer dat er iemand belt omdat er een gezelschap van 9 personen mee wil. Die ritten vallen voor zover ik weet onder verantwoording van het Taxibedrijf. Het lijkt er eerder op dat men wat flexibeler wil zijn. Op lijn 75 zijn alle middagritten nu van de categorie, kan een taxibusje zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Over die taxibusritten staat nu expliciet in het busboekje dat je 24 uur van tevoren moet bellen als je met 4 of meer personen met een dergelijke rit mee wil zodat "we het voertuigtype kunnen aanpassen".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:Over die taxibusritten staat nu expliciet in het busboekje dat je 24 uur van tevoren moet bellen als je met 4 of meer personen met een dergelijke rit mee wil zodat "we het voertuigtype kunnen aanpassen".
In de bestaande dienstregeling staat bijna hetzelfde:

Om te voorkomen dat u niet allemaal tegelijk kunt reizen, vragen wij u, om vroegtijdig aan Arriva door te geven,
dat u met een groep wilt reizen van 5 personen of meer. Gelieve dit enkele dagen van tevoren door te geven aan Arriva Klantenservice 0900 – 202 20 22

Een groep van 4 of 5 mensen is het probleem niet. Het gaat om individuele reizigers die als het regent of sneeuwt opeens met de bus naar school willen.
Dordtenaar
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 03 nov 2014, 11:24

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Dordtenaar »

Toch blijft het allemaal apart, of het nu echt wordt uitgevoerd met 8 persoonsbus of KAN worden uitgevoerd, ik zie bijvoorbeeld in stadsdienst Gorinchem dat op zondag op lijn 3 en 4 maar 3 ritten zijn die (mogelijk) worden uitgevoerd met 8 persoonsbus. Dit zijn echter ritten midden op de dag en eentje aan het begin van de avond. Bij de vroege en late ritten staat weer niks. Het lijkt mij vrij apart om dan om 12:00 een taxibusje in te zetten en om 00:30 een grote bus.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door OmniLezer »

nvdw schreef:
Roeland schreef:Heeft Arriva er weleens serieus over nagedacht, om lijn 90 ook tussen Alblasserdam en Ameide een halfuursdienst te geven?
Er zijn geen grote kernen aan die Lekdijk, maar ze liggen wel mooi op rij, en hebben relatief weinig voorzieningen in eigen dorp. Je zou dan toch verwachten dat er een redelijke vervoersvraag op die Lekdijk is. Of zit de 90 op dat traject bijna leeg?
In de ochtendspits richting Utrecht rijdt lijn 90 in elk geval vanaf Alblasserdam twee keer per uur, en vanaf een uur of 13.00 richting Rotterdam vanaf Utrecht ook, tot pakweg 17.30 uur. Tel daarbij de 190 op en de ritten die straks als 93 en 94 gaan rijden en je hebt de vraag volgens mij wel redelijk afgedekt.
Meltrain schreef:Overleg met Veolia lijkt me niet echt nodig.
Niet meer; ten tijde van de publicatie van het document (juni 2014 staat er op het voorblad) was het nog een mogelijkheid ;)
Lijn 93 heb ik gezien, maar lijn 94 is een ander verhaal.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

Als je Ameide invult in de 'dienstregeling per lijn' zoekfunctie, krijg je hem vanzelf. Het zijn alleen nog drie ritten in de ochtend richting Utrecht, alle andere ritten terug naar Ameide Prinsengracht zijn komen te vervallen.

Wat betreft die voetnoot voor taxibusjes: ik snap de gedachte daarachter ook niet helemaal. Misschien dat Arriva niet 'publiek' wil hebben welke ritten door grote bussen gereden worden en welke worden uitbesteed? Dat er grote bussen rijden op bepaalde tijdstippen dat er 'een taxibus KAN worden ingezet' is wel zeker.

Ik zie trouwens dat de vakantiedienstregeling nu simpelweg een uitgeklede variant wordt van de normale dienstregeling, d.w.z. dat er gewoon (spits)ritten uit worden geplukt in plaats van dat de patroontijden in de vakanties compleet veranderen. Dat is in elk geval een stuk duidelijker en overzichtelijker.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Overigens... Wat ik opmerkelijk vind (en wat ik al aan had zien komen) is dat lijn 12 straks geen halte meer heeft bij winkelcentrum Walburg (Halte Beneluxlaan).. Daar zullen de ouderen uit Nederhoven blij mee zijn, de dichtstbijzijnde halte is dus Koninginneweg of Hoofdland. :') Of zou lijn 12 ook bij de Prinses Beatrixstraat gaan stoppen? Die staat er nu niet bij, maar lijkt me wel meer dan logisch..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Valt sowieso op dat men, aan de dienstregeling te zien, heeft gekozen voor lijn 12 voor de noordelijke route richting ASZZ en dus lijn 11 in beide richtingen via Nederhoven. In het vervoerplan had men het nog over twee tegengestelde ringlijnen namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Oh, inderdaad.. Da's ook een goeie, had me inderdaad ook wel duidelijker geleken.

Overigens bedenk ik me nu ook ineens, dat het me gisteren opviel dat lijn 13 anders gestickerd is dan dat de haltes in de nieuwe dienstregeling. Volgens de 'routestickers' in Sliedrecht rijdt lijn 13 vanaf het Burgemeester Winklerplein linksaf (net als de 87 en 91) richting de halte Talmastraat.

Daarnaast stopt lijn 691 niet meer op het Burgemeester Winklerplein vanaf volgende maand.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Dordtenaar
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 03 nov 2014, 11:24

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Dordtenaar »

Lijn 388 heeft tot mijn verbazing ook wel erg veel ritten op zaterdag gekregen. Hij rijdt gewoon elk uur van 08:00-18:00. Dat is veel meer dan ik had verwacht.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Ben wel benieuwd hoeveel mensen er gebruik van gaan maken, als ze er een beetje reclame tegenaan gooien zal 't denk ik wel wat gaan worden. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door arjano1978 »

Op de RET staat de nieuwe lijnennetkaart 2015 met een gedeelte van de drechtsteden er op.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Mwoh, die kaart lijkt deels al weer achterhaald want de situatie voor lijn 11/12 staat nu al anders op de Arriva-site :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door nvdw »

De tarieven voor de kaartjes op de bus gaan over op het systeem als in Zuid-Holland Noord, met kaartjes van 2, 4 en 6,50 euro op basis van de oude zonekaart en met overstaprecht (met tijdslimiet). In HWGO hetzelfde trouwens.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Oh top, heb ik weer wat te leren. :') :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Voor Dordrecht staan de nieuwe tijden nog niet in de dienstregelingsmodule op de Arriva-site, maar inmiddels is wel het nieuwe busboekje te downloaden met alle stads- en streektabellen.

Op de stadsdienst een aantal opvallende vakantiedienst-aanpassingen. Er is in Dordrecht geen standaard-vakantiedienst meer zo blijkt, maar echt iets wat afgestemd is op de bezettingscijfers blijkbaar:
  • Lijn 2: geen vakantiedienst
  • Lijn 3: in zomer- en kerstvakantie een halfuursdienst van 7-11 uur op ma-vr, daarbuiten blijft het altijd een kwartiersdienst. Zaterdags alleen in de zomervakantie halfuursdienst, in de kerstvakantie gewoon kwartiersdienst
  • Lijn 4: geen vakantiedienst doordeweeks, dus heel het jaar dezelfde dienstregeling. Op zaterdag in de zomervakantie een halfuursdienst.
  • Lijn 5: halfuursdienst in de zomervakantie van ca. 9-15 uur op ma-vr. De extra ochtendspitsrit Stadspolders - Centraal Station rijdt niet in kerst- én zomervakantie. Zaterdag in de zomervakantie een halfuursdienst.
  • Lijn 7: halfuursdienst in de zomervakantie van 9-16 uur op maandag t/m vrijdag en hele dag op zaterdag.
  • Lijn 8: geen vakantiedienst
  • Lijn 9: rijdt niet in de kerst- en zomervakantie
  • Lijn 10: geen vakantiedienst
En wat betreft de lijncombi 4/8: in de ochtendspits vanaf de Staart 2x/uur lijn 4 en 2x/uur lijn 8. In de avondspits rijdt lijn 8 vanuit Dordtse Kil maar tot het station en rijdt lijn 4 2x/uur Wielwijk - Staart i.c.m. 2x/uur Centraal Station - Staart.

En owja: mooi geintegreerd... in het DAV-boekje staan ook dienstregelingen van de Brabantse lijnen 120, 121, 135 en 402. 135 vindt ik toch een wat vreemde eend in de bijt en 620 staat er dan juist weer niet in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Stefan »

Het zijn precies de 4 lijnen die Schelluinen gaat rijden overigens. :P

Edit: Valt me gelijk wat op.. Overdag is er geen overstap meer mogelijk van lijn 90 naar 87 op de Sportlaan in Ridderkerk... De 87 komt om :14 en :44 aan en vertrekt om :15 en :45, de 90 komt om :16 aan en vertrekt om :17 weer...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door dylanwild94 »

en de lijnen 91 en 89?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Daniel »

Stefan schreef:Het zijn precies de 4 lijnen die Schelluinen gaat rijden overigens. :P
Zozo, DAV die tot in Den Bosch rijdt? Doet oude tijden herleven... in de vorige concessie (dus 2003-2006) heb ik door lijnkoppelingen al eens dezelfde bus in zowel Dordrecht als Nijmegen op de foto gezet op één dag, komt nu alweer een aardig eind in de buurt dan :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie DAV-gebied

Bericht door Hainje »

Zo te zien komt het dan maximaal tot in Sliedrecht (135 -> 121 -> 71 -> 77). Al denk ik niet dat die koppeling snel gemaakt zal worden, want iets met huisstijlen enzo.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten