Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Daniel »

Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

DEN HAAG - Als de hogesnelheidstrein eind dit jaar gaat rijden, moet de populaire Beneluxtrein gewoon in stand blijven. Minister Eurlings van Verkeer heeft dat toegezegd in de Tweede Kamer.

Aanvankeliijk zou de Beneluxtrein verdwijnen, maar de minister komt daar nu op terug. De SP in de Tweede Kamer is erg blij met de toezegging van Eurlings. Reizigers kunnen daardoor kiezen tussen een boemeltje en de veel duurdere flitstrein tussen Amsterdam, Rotterdam en Brussel.

In het debat werd verder bekend dat reizigers die vertraging hebben met de Beneluxtrein voortaan geld terug krijgen. Nu hebben ze alleen nog recht op een tegoedbon voor een kopje koffie.

Bron: RTV West
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Caspar »

In het debat werd verder bekend dat reizigers die vertraging hebben met de Beneluxtrein voortaan geld terug krijgen.
Beetje afgezaagde opmerking, maar ik denk dat het een flinke kostenpost kan worden de regeling, als de reizigers er ook echt gebruik van maken.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Ruben »

Het is een Europese regel dat treinen bij 1 uur of meer vertraging recht geven op geld terug, maar de Beneluxtrein die valt én niet onder de NS regeling én niet onder de EU regeling. Nou dat noem ik nog eens afgezaagd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Caspar »

Geld die regel voor alle landen/maatschappijen binnen de EU?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Suus »

Hoe gaan ze dit nu weer in de dienstregeling doen :? Vlissingen - Amsterdam zou twee keer per uur gaan rijden als de Benelux verdwijnt. Nu verdwijnt de Benelux niet, en is Zeeland zeker blijgemaakt met een dode mus?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door BR628 »

Dat zit er dik in ja. [kort-door-de-bocht-modus]Maarja, wie woont er dan ook in Zeeland[/kort-door-de-bocht-modus]
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Vinny »

Hmm het laatste concrete plan was het doortrekken van de IR Antwerpen - Essen naar Roosendaal. Mij lijkt dat toch wel voldoende?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Daantje »

Ik ben blij dat de Benelux blijft rijden. Ik wist trouwens niet dat je een gratis kopje koffie kon krijgen bij vertraging? Ik ben tot nu toe bij grote internationale vertragingen met die trein altijd net buiten de boot gevallen.

Voor reizigers naar Zeeland lijkt het me prima als de huidige situatie gehandhaafd blijft. Ik vind die niet veel slechter dan de plannen van een twee keer per uur intercity (en ja, ik woon dan niet meer in Zeeland maar m'n ouders wel ;) ).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Caspar »

Als na een aantal jaar die 'Varkensneuzen in Belgie uit de dienstregeling gaan, en ook de oude klassieke motorstellen, wat blijft er dan nog over waar er mee naar Roosendaal gereden kan worden?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Als na een aantal jaar die 'Varkensneuzen in Belgie uit de dienstregeling gaan, en ook de oude klassieke motorstellen, wat blijft er dan nog over waar er mee naar Roosendaal gereden kan worden?
Ongeveer al het andere Belgische materieel? :?

Ze komen toch niet voorbij Rsd, dus er hoeft geen toelating plaats te vinden.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Karl »

Jij kent het IVW nog niet?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Daniel »

Het nieuwere Belgische materieel kan allesbehalve probleemloos doorrijden naar Roosendaal! Niet zozeer de spanning is het probleem, maar heb ergens gelezen dat voor bv. de M6-dubbeldekkers de Nederlandse perrons te hoog zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Als na een aantal jaar die 'Varkensneuzen in Belgie uit de dienstregeling gaan, en ook de oude klassieke motorstellen, wat blijft er dan nog over waar er mee naar Roosendaal gereden kan worden?
De Maastricht-Brussel express naar Roosendaal dan? :mrgreen:
Ik wist trouwens niet dat je een gratis kopje koffie kon krijgen bij vertraging? Ik ben tot nu toe bij grote internationale vertragingen met die trein altijd net buiten de boot gevallen.
Afgelopen april/mei had ik drie uur vertraging met de CityNightLine (Amsterdam -> Wenen). Ik kreeg tegoedbonnen van NS Hispeed (twv 27,50 euro), zodat mijn reisje naar Londen met de Eurostar wat goedkoper uitviel (ik was daardoor nog geen 100 euro kwijt).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Karl »

En hoe kom je daaraan dan? Heb ook wel eens negentig minuten in de plus gezeten met de CNL...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Vinny »

Briefje geschreven naar de klantenservice...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Caspar »

Maar Hispeed gaat daar toch helemaal niet over? Is toch een of andere holding van DB?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Daantje »

Ik heb jaren geleden toen Feyenoord supporters het leuk vonden om het stadion te slopen inclusief stoeptegels die op het spoor belanden, etc een paar uur vertraging opgelopen. Ik ben er toen achteraan gegaan of ik ergens geld terug kon krijgen maar of m'n kaartje was te goedkoop :? of het goldt niet voor de Benelux of ik had te weinig vertraging, er was overal wel wat mee. Rover heeft toen nog een oproep geplaatst om te proberen iets te regelen maar daar heb ik ook nooit meer iets van gehoord.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Chauf21 »

De normale vertragingsregeling bij NS Hispeed (PDF) is wat karig: alleen bij meer dan 60 minuten vertraging en een vervoerbewijs duurder dan €50,- krijg je 20% van de ritprijs in tegoedbonnen die 12 maanden geldig zijn. Olé.
De nieuwe regeling van de Benelux is wat schappelijker (en is hier te vinden: http://www.nshispeed.nl/nl/na-de-reis/c ... ty-brussel): de ondergrens van €50,- per ticket is gewijzigd naar een minimaal uit te keren bedrag van €2,20 (vergelijkbaar met de normale GtbV-regeling). De tegoedbonnen vervallen dus en bij een vertraging van meer dan 3 uur (!) krijg je het volledige bedrag (i.p.v. 20%) teruggestort.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Vinny »

Maar er geldt wel een CIV regel dat je bij een vervoersbewijs > 50 euro, en grensoverschrijdend vervoer je het recht hebt om de Thalys te nemen, als de Beneluxtrein door vertraging later aan komt dan de eerstvolgende Thalys ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Meltrain »

Daantje schreef:Voor reizigers naar Zeeland lijkt het me prima als de huidige situatie gehandhaafd blijft. Ik vind die niet veel slechter dan de plannen van een twee keer per uur intercity (en ja, ik woon dan niet meer in Zeeland maar m'n ouders wel ;) ).
Ik denk dat het dan dezelfde situatie blijft als nu, maar dat de s2100 dan overal stopt tussen Roosendaal en Vlissingen.
Zelf vind ik het ook een goede actie als de Benelux blijft rijden: zo heeft de toerist, die meestal niet echt haast heeft, tenminste nog een goedkoper alternatief. :D
Chauf21 schreef:De nieuwe regeling van de Benelux is wat schappelijker (en is hier te vinden: http://www.nshispeed.nl/nl/na-de-reis/c ... ty-brussel): de ondergrens van €50,- per ticket is gewijzigd naar een minimaal uit te keren bedrag van €2,20 (vergelijkbaar met de normale GtbV-regeling). De tegoedbonnen vervallen dus en bij een vertraging van meer dan 3 uur (!) krijg je het volledige bedrag (i.p.v. 20%) teruggestort.
Bedankt voor deze link. :D
Ik heb hem gelijk doorgestuurd naar mijn wiskundedocent, die 3x per week Antwerpen-Centraal - Rotterdam Centraal aflegt. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Ruben »

Wat voor een materieel moet dat eigenlijk gaan doen dan, die tot op de draad toe versleten belgische locjes? Vraag me überhaupt af of een trein die nu zoveel vertraging oploopt nog wel toekomst heeft als het bedrijf dat het ding moet rijden in heeft gezet op een ander alternatief - de HSL - in hoeverre kan een overheid dan zo'n treindienst dwingend vastleggen, zij maakt immers niet de dienstregeling? Tot 2015 de aanbesteding volgt kunnen ze dan sowieso vrij weinig aan NS opleggen lijkt me, en bovendien wilde zij zelf geen attractieve dienstregeling met een integratie van HSL in binnenlandse treindienst. Lul dan ook niet zo populair het volk tegemoet met conservatieve anti-HSL propaganda. :roll:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Meltrain »

Ik denk dat ze dan met ICRm en de o zo betrouwbare Traxx-locs gaan rijden.
Een alternatief is de nieuwe Belgische Reeks 18, die daarvoor dan wel aangepast moet worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Beneluxtrein hoeft niet te wijken voor hogesnelheidstrein

Bericht door Ruben »

Pfff, nou alles behalve makkelijk lijkt me zo. Typisch de overheid om dan maar te denken dat er treinen uit de hemel neerdalen om dat te gaan rijden.
Het enige wat voor deze handhaving spreekt is het principe dat we af moeten van grensdenken; het feit dat er alleen -duurdere- Hi-Speed treinen de grens overgaan is in deze tijd natuurlijk een beetje krom.
Dus we handhaven meer treintypes die vanaf NL naar Brussel gaan, maar dit moet dan alleen gebeuren als het rendabel is; juist dat laatste betwijfel ik, en de overheid doet nu net alsof aan de populariteit van een Beneluxtrein nooit een einde komt. En misschien is het dan juist zinniger dat ding verder te integreren met de binnenlandse 'IC'-dienst net als met de IC naar Berlin is gebeurd. Koppel het kreng desnoods aan de t3600, en biedt een overstap met de t2100 in Rsd. Heb je toch nog wat veranderd, er zijn grensoverschrijdende IC's die niet over de HSL zoeven en er is toch nog steeds een alternatief. Zeker voor Brabant een verbetering, want kennelijk doet alleen Breda ertoe, daar hoor je geen SP-lid over.
Alleen als iets verdwijnt, gaat men in Nederland zeiken. Denk eens aan iets nieuws ofzo.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten