Meldpunt te lege treinen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Meldpunt te lege treinen

Bericht door Nitein-Repart »

Een ergenis die nooit in de media komt: te lege treinen.
Je herkent het vast wel, je zit in de trein, helemaal alleen in de coupé.
Een kleine groep vindt dit prettig, maar een grote groep vind het reizen in te lege treinen niet prettig.
Het is er kil en saai, nergens is gezelligheid. Verder is het nog onveilig voor, want er is nauwelijks sociale controle.

Ik vind dat de NS een inspanningsverplichting heeft om reizigers zoveel mogelijk te concentreren. Dit kan door bijvoorbeeld stellen en/of bakken af te sluiten. Scheelt ook in de verlichting, verwarming en andere kosten. Dit komt ook de sfeer en de veiligheid in de trein ten goede. Discucieer in dit topic verder over het probleem en mogelijke oplossingen voor het fenoneem te lege treinen.

Verder is het handig om treinen te noemen die te leeg zijn.
Ik begin met de s3000 (en s3100) tussen Arnhem en Nijmegen na half 9 die uitgevoerd worden met 10 a 12 bakken. De rest van het traject zijn 10 a 12 bakken hard nodig, maar tussen Arnhem en Nijmegen heb je lege coupés.

Groet Erno.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Zugführer »

Erno-BE schreef: Ik begin met de s3000 (en s3100) tussen Arnhem en Nijmegen na half 9 die uitgevoerd worden met 10 a 12 bakken. De rest van het traject zijn 10 a 12 bakken hard nodig, maar tussen Arnhem en Nijmegen heb je lege coupés.
Ik zou me bijzonder ergeren als ik in Arnhem de trein uit gezet wordt om in een ander deel van de trein te moeten gaan zitten omdat mijn deel het laatste kwartier zonder licht en verwarming verder moet rijden :')
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Nitein-Repart »

Vinden jullie het leuk om in een lege coupé te zitten?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door JWM »

Ja, en al helemaal dat die coupe dan ook volledig verlicht wordt. Zonde van de energie. Verder is het er kil en saai en mist er gezelligheid.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Klaasje »

Erno-BE schreef:Vinden jullie het leuk om in een lege coupé te zitten?
Heerlijk, kan ik zoveel herrie maken als ik wil en als ik stilte wil hoef ik me daar ook niet druk over te maken..
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Ardan »

Klaasje schreef:Heerlijk, kan ik zoveel herrie maken als ik wil en als ik stilte wil hoef ik me daar ook niet druk over te maken..
Dit.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Thom91 »

Erno-BE schreef:Vinden jullie het leuk om in een lege coupé te zitten?
Waarom denk je dat de eerste klas bestaat?
Komt wel goed schatje.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Nitein-Repart »

De eerste klas ius een vrijwillige keuze, ik wil juist wat zien in de trein en dat is niet de omgeving. Dan neem ik voortaan de s7600 omdat die gezelliger is dan de s3000 die na half 9 uit 12 bakken bestaat, de horror.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Bakpapier »

Erno-BE schreef:Vinden jullie het leuk om in een lege coupé te zitten?
Ja. In de auto zit je toch ook in je eentje? Heb je verlatingsangst of zo dat je niet in je eentje durft te zitten?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Bakpapier »

Maar het afkoppelen van bakken is ook vervelend voor de reiziger, dan word je eruit gekickt en kun je een end lopen... Bovendien kost het extra tijd op de stations.

Dit werkt dus alleen voor treinseries die over de gehele lengte te leeg zijn in de avond/weekenduren.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door julsteren »

De s7000 kan wel ingekort worden in het weekend en de avond. Wacht, ze rijden dan al met 1 stel.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Zugführer »

Je kan makkelijk een aantal bakken afsluiten en daar het licht en verwarming alvast uit doen :Y
Misschien zijn er zelfs wel mensen die graag in zo'n bak willen zitten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Suus »

Als de TS langer dan twee seconden had nagedacht had hij zelf toch ook wel kunnen vaststellen dat lange treinen net na de spits behoorlijk leeg rondrijden. De trein heeft net het halve land doorgereden midden in de drukke ochtendspits en er is nog geen tijd geweest om de trein in te korten. Helemaal geen vreemd fenomeen en aangezien het bewegen van de trein nog altijd het meeste energie kost zijn de voorgestelde maatregelen hooguit druppels op de gloeiende plaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door dylanwild94 »

ik vind in dit topic de redenering dat als je in een volledig lege coupé zit de sociale veiligheid in gevaar is een enorme lacher. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Karl »

In de context gezien vond ik dat nou net het enige steekhoudende... :|
Het is een spectrum.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door verfmeer »

Ik denk dat je dat vanuit vervoertechnisch oogpunt niet moet doen. Want als het achterste treinstel leeg van Nijmegen naar Arnhem rijdt, is die ook na Arnhem minder vol. Daardoor worden reizigers minder goed over de trein verdeeld en wordt er veel capaciteit verspilt. Gegeven het gebrek aan spreiding van reizigers in het algemeen, kan je bovendein bij een treinstel in de buurt van de trap altijd wel een volle coupé vinden, dus moet je gewoon even doorlopen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Aking »

Mjah in theorie is het mogelijk om zo ongeveer op de millimeter aan te geven waar men in moet/kan stappen...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Wubbo »

Ik heb in dit topic flink opgeruimd. De strekking van de berichten is duidelijk en ze zijn niet weg: ze zijn alleen niet meer voor gebruikers zichtbaar. Een aantal genoemde punten hebben we klaarstaan om aan te pakken, maar omdat we voor een forumverandering even offline moeten (of willen omdat we het in 1x willen doen) heeft dat nog even tijd nodig. Stay tuned.

Heeft er iemand nog iets te melden over te lege treinen?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Aking »

Ja, Heerlijk die lege treinen!

Kan ik tenminste rustig scheten, eten, rukken, tukken, schreeuwen en geeuwen zonder dat die andere klotereizigers weer gaan lopen zeiken.

Doe mij voortaan dus maar een priverijtuig :Y
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door marlies »

Kunnen die berichten niet naar een openbaar topic in het Denk Mee-forum?

Het voelt wat dubbel zo. Er wordt wat mee gedaan, dat is het belangrijkste, maar juist degenen die de tijd hebben genomen om een duidelijk verhaal te tikken over waar het misloopt zonder daarbij hun zelfbeheersing te verliezen (waar ik mezelf overigens niet toe reken in deze thread ;) ) zijn hun posts nu kwijt. Dat komt een beetje ondankbaar over. Ook is het zonder de oorspronkelijke kritiek er op na te kunnen slaan ineens een stuk lastiger om te toetsen of er daadwerkelijk wat mee gedaan is.

Met het oog op transparantie (en zelfs om in de toekomst duidelijk te kunnen maken waarom bepaalde wijzigingen gedaan zijn) zou het fijn zijn als de afgesplitste posts nog toegankelijk waren voor leden.

Als je niet wilt dat er verder nog over gepraat wordt hang je er desnoods een slot aan, al dan niet tijdelijk tot de voorgenomen veranderingen uitgevoerd zijn, maar idealiter houd je de mogelijkheid om naar aanleiding van de al gegeven kritiek nog verder te discussieren over de aangekaarte problemen ook gewoon open.

Doet me een beetje denken aan sommige webwinkels die niet thuis geven als je de klantenservice belt maar dan wel ineens met een mailtje komen dat je alsnog je geld terugkrijgt mits je de negatieve review die je ze hebt gegeven op Kieskeurig weer verwijdert.

En omdat het ontopic moet: het valt me op dat het in te lege treinen vaak niet zo druk is. Herkent iemand dat?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Bakpapier »

Met bovenstaande posting ben ik het wel eens, laat toch gewoon ergens staan met een slotje erop !
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Wubbo »

Het was een bewuste keus om het te verwijderen. Niet omdat ik het niet mee eens ben met wat er gezegd is, maar omdat de discussie op het randje van persoonlijk ligt en omdat zo'n discussie goed is om te voeren maar niet om te laten staan voor iedereen (ook niet-ingelogde of geregistreerde gebruikers kunnen hier alles lezen). Ik ga vanavond een berichtje typen met wat er allemaal op stapel staat en zal voor die tijd nog even nadenken wat ik met de nu afgesplitste berichten doe. Wellicht dat ik ze even terugzet om ze later weer weg te halen ofzo, ga ik even op broeden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door marlies »

Dank je :)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Hainje »

Prima, want ik ben oprecht benieuwd naar wat voor plannen in de koker zitten. Mijn advies (en ook wel van de Adviescommisie "Open Deur"):

Maak een apart topic hier over aan waar mensen feedback op jullie plannen kunnen geven. Met die feedback kunnen jullie de plannen wellicht nog wat verder 'fine-tunen'.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Meldpunt te lege treinen

Bericht door Wubbo »

Het topic zal sowieso (ook) in Denk mee met de site komen, en staat dan ook open voor reacties.

En nu weer echt on-topic, anders krijg ik ruzie met de beheerders :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten