Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Michael schreef:pff. Wat een gedoe bij dat CBR zeg. Kijk ik net op internet hoe het ervoor staat met mijn rijbewijsverlenging, Moet ik ook nog eens langs een medisch specialist om me te laten keuren. Nou maar wachten op de oproep daarvan. Maar ondertussen verloopt mijn rijbewijs wel over 2,5 maand.
Klopt, als je medicijnen voor/tegen AD(H)D slikt, dan is dat inderdaad verplicht. Zorg ervoor dat je een € 150,- opzij houdt om de factuur te betalen van die specialist. Ze doen niet veel meer dan een doorsnee (ARBO-)arts, maar ja, alles voor de verkeersveiligheid enzo hé! :D
België is wel het andere uiterste natuurlijk. Ideaal lijkt mij een systeem waarbij je wel in het begin lessen moet volgen om de basisvaardigheden te leren, maar na een tussentijdse toets gewoon net als in België naast je vader ofzo in de auto mag zitten en zelf leren rijden, en dan afsluiten met een examen op hoog niveau.
Het NL systeem is te strikt/te duur, en het Belgische systeem is te laks.
Het enige minpunt was dat er een man naast mij zat die zich stoorde als wij om de grapjes moesten lachen en onze stoel die kraakte.
Daarna nog een drankje gedaan in de bar. Ik nam een Ice Tea en mijn vrienden een biertje, de society mensen vonden dat niet leuk :neg: Daarna nog naar de McDo geweest,had een mcflurry en een groetenburger.
Ha, zo'n zuurpruim had ik ook een keer tijdens een concert, een oudere mevrouw. Ze zat continu te mopperen dat mensen aan het praten waren vóór het begon ( :') ), daarna wilde er een echtpaar naast haar zitten en zei ze keihard 'hou je kop dicht !'. Vervolgens ging er nog iemand naast haar zitten en ging ze slaan met haar programmaboekje. Ze heeft mij ook nog gemept :')
Was dit in Middelburg? Daar woont namelijk zo'n agressief vrouwtje dat wel vaker met folders slaat :')
Nee. Maar wie weet, misschien was het wel dezelfde vrouw? Het koor kwam namelijk toevallig uit Middelburg, meen ik te hebben onthouden. Maar waarschijnlijk is het heel iemand anders. Uiteraard betreft het hier een klassiek concert (zou een stuk minder geschokt zijn als mensen elkaar gaan meppen bij een ander concert, haha).
Het NL systeem is te strikt/te duur, en het Belgische systeem is te laks.
Om de paar jaar een verplicht dagje verkeerseducatie lijkt mij geen overbodige luxe eerlijk gezegd. Toon maar dat je het nog steeds onder de knie hebt.
Bakpapier schreef:België is wel het andere uiterste natuurlijk. Ideaal lijkt mij een systeem waarbij je wel in het begin lessen moet volgen om de basisvaardigheden te leren, maar na een tussentijdse toets gewoon net als in België naast je vader ofzo in de auto mag zitten en zelf leren rijden, en dan afsluiten met een examen op hoog niveau.
Het NL systeem is te strikt/te duur, en het Belgische systeem is te laks.
Iets zoals het Franse systeem dus, waarbij je oefent met een iemand (vader/moeder) en regelmatig op evaluatie komt bij een rijschool.
Wat medische keuring betreft, ik moest op het gemeentehuis een briefje tekenen bij aanvraag van het voorlopig rijbewijs waarin ik verklaarde dat ik gezond was. Dat ging zo van: "teken hier nog even dat je gezond bent" (begint te lezen) "voor de meeste mensen houdt dit niets bijzonders in hoor en als je echt niet zeker bent vraag je het even aan je huisarts."
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Milco schreef:Er staan weer nieuwsberichten op http://openbaarvervoerinboskoop.nl/.
Ben benieuwd of het hierbij blijft of dat de site wellicht terugkomt... :)
Oh dat zou wel leuk zijn ja. Misschien dat het conflict is bijgelegd.
Zou toch wel mooi zijn als DE ov site van NL weer terug komt
Hierbij moet wel gezegt worden dat er nu alleen links opstaan naar andere site's .
Bakpapier schreef:België is wel het andere uiterste natuurlijk. Ideaal lijkt mij een systeem waarbij je wel in het begin lessen moet volgen om de basisvaardigheden te leren, maar na een tussentijdse toets gewoon net als in België naast je vader ofzo in de auto mag zitten en zelf leren rijden, en dan afsluiten met een examen op hoog niveau.
Het NL systeem is te strikt/te duur, en het Belgische systeem is te laks.
Het Nederlandse systeem is ook laks, een keer een rijbewijs, een paar jaar puntjes voorkomen en vervolgens kan je onbeperkt asociaal rondrijden. Elke vijf jaar een cursus kan geen kwaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Precies, aan de ene kant slaan we hier door met onbegrensde betutteling (wel elke dag je vaatdoekje vervangen hoor want dat kan wel een niet goed voor je zijn :') ), maar als je aan iemand z'n auto (vrijheid) komt zal de wereld te klein zijn. Wel een vermogensbegrenzer op je stofzuiger (je zal maar een kilowattje teveel gebruiken), maar we gaan wel lekker met z'n allen 130 rijden (dat in de praktijk 140 is). Wat dat aan extra uitstoot betekent daar hoor je nooit iemand over.
Voor de goede orde, ik rij zelf ook auto en ik zou zo'n test helemaal niet erg vinden.
Het nieuwe Nederlandse systeem 2toDrive heeft toch wel iets weg van wat jullie voorstellen? Vanaf 16,5 rijlessen, afrijden en daarna nog tot je 18e met een vaste begeleider rijden.
@Bee: Vooral de kennis van voorrangsregels en het goed kijken is bar en boos. Je zult ze de kost geven die fietsers van rechts geen voorrang verlenen, terwijl dat al 13 jaar verplicht is
Ik schrok me vanmiddag echt nog kapot. Ik reed op de rechterbaan van de snelweg met zo'n 100 km/uur, op de vluchtstrook waren ze aan het werk (snoeien van de berm ofzo), knalt dat werkvoertuig z'n voertuig ineens vanuit stapvoets rijden, hop knipper uit en gaan zo voor me op de rijbaan. Ik had geluk dat ik het op tijd zag en er niemand vlak achter me zat want ik moest echt vol in de remmen. Vervolgens reed ik natuurlijk ook 30 km/uur en kon ik dus ook amper aan dat ding voorbij :')
Daantje schreef:Het nieuwe Nederlandse systeem 2toDrive heeft toch wel iets weg van wat jullie voorstellen? Vanaf 16,5 rijlessen, afrijden en daarna nog tot je 18e met een vaste begeleider rijden.
Die "vaste" begeleider vind ik een wassen neus. Dat kan dus iedereen zijn, dus ook iemand die zelf als een krant rijdt en de regels niet kent.
waldo79 schreef:@Bee: Vooral de kennis van voorrangsregels en het goed kijken is bar en boos. Je zult ze de kost geven die fietsers van rechts geen voorrang verlenen, terwijl dat al 13 jaar verplicht is
Dat is dus het probleem. Je leert dat nergens officiëel en moet die veranderingen maar uit de media halen. De meesten zullen dat wel doen, maar een hoop ook niet.
Daantje schreef:Het nieuwe Nederlandse systeem 2toDrive heeft toch wel iets weg van wat jullie voorstellen? Vanaf 16,5 rijlessen, afrijden en daarna nog tot je 18e met een vaste begeleider rijden.
Nee, je moet gewoon volledig je rijexamen halen en dan mag je met zo'n begeleider de weg op. Dan is het beter om gewoon als je 18 bent te gaan lessen (of net iets voor je 18 bent, zodat je je examen hebt zodra je al 18 bent en daarna meteen zelf de weg op kunt).
Het is wel een leuk systeem voor degenen die zo snel mogelijk het rijbewijs willen, dus zeker beter dan de oude situatie, maar niet precies wat ik bedoel.
Bakpapier schreef:België is wel het andere uiterste natuurlijk. Ideaal lijkt mij een systeem waarbij je wel in het begin lessen moet volgen om de basisvaardigheden te leren, maar na een tussentijdse toets gewoon net als in België naast je vader ofzo in de auto mag zitten en zelf leren rijden, en dan afsluiten met een examen op hoog niveau.
Het NL systeem is te strikt/te duur, en het Belgische systeem is te laks.
Het Nederlandse systeem is ook laks, een keer een rijbewijs, een paar jaar puntjes voorkomen en vervolgens kan je onbeperkt asociaal rondrijden. Elke vijf jaar een cursus kan geen kwaad.
Ik ken geen enkel land waar je op opfriscursus moet na het behalen van je rijbewijs. Eens je rijbewijs heb je het voor altijd tenzij je het zelf verpest.
Asociaal rijgedrag voorkom je niet door een opfriscursus om de paar jaar. Wel is het goed om de nieuwerwetse verkeersregels nog eens onder de aandacht te brengen. Veel bestuurders snappen bijvoorbeeld niks van het gebruik van een spitsstrook.
De meeste ongelukken gebeuren door mensen die bewust de verkeersregels aan hun laars lappen, slechts een minderheid door mensen die heel slecht kunnen rijden. Die mensen maken schade bij het inparkeren of ze rijden tegen een paaltje aan of zo, maar de echt vreselijke ongelukken komen door zaken als met drank op rijden, roekeloos/veel te hard rijden, bumperkleven, mislukte inhaalmanoeuvres, bellen tijdens het rijden etc.
Daarom heeft een opfriscursus denk ik niet echt nut, want mensen die de regels overtreden blijf je dan toch houden.
JWM schreef:Veel bestuurders snappen bijvoorbeeld niks van het gebruik van een spitsstrook.
Veel mensen snappen wegen met meer dan 2 rijstroken ook niet. 3 gaat meestal nog wel goed (behalve op zondag), maar bij meer dan 3 is het direct niks meer.
Hainje schreef:
Klopt, als je medicijnen voor/tegen AD(H)D slikt, dan is dat inderdaad verplicht.
Nee hoor, ik slik ADHD-medicijnen en ik heb nog nooit een keuringsarts gezien en wel een rijbewijs
Dan hoop ik dat je een leuke cent op je spaarrekening hebt staan als je auto gaat rijden en met die auto bij een ongeval betrokken raakt. Omdat je de opiumwet overtreedt is de kans 99% dat jij als veroorzaker wordt gezien en dus over de brug mag komen. De verzekering betaalt dan in ieder geval niets.