Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Gek genoeg is men in de drukke Parkweg (Groningen) momenteel bezig met de halte Kamerlingh Onnesstraat ri. P+R Hoogkerk. De inham voor bussen verdwijnt. Dat zal wel lekkere opstoppingen geven daar.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Aan die inham had je toch vrij weinig met die bomen erbij.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Een nogal standaard mail teruggekregen dat het is doorgegeven aan de planning maar dat ze vrij weinig ruimte hebben vanwege bezuinigingen bij de opdrachtgever. Ook een tegemoetkomingskaartje ontvangen.gebruiker77 schreef:Ben benieuwd of je überhaupt een reactie krijgt.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Met andere woorden: er wordt natuurlijk niks aan gedaan! Terwijl op alle Qlink lijnen regelmatig extra bussen worden ingezet, in de ochtendspits vaak op lijn 9 richting De Wijert. Terwijl die versterkingsritten puur nodig zijn, omdat ze geen geleed materiaal willen inzetten, maar die liever laten rijden op lange trajecten om veel kilometers binnen te halen.
Ik vind dat als het vaker voor gaat komen dat lijn 2 vanaf het vliegveld (of net in de middagspits voor komt voor mensen die weer terug gaan naar Gdansk) vol komt te zitten, dat er sowieso de ritten uit de dienstregeling moeten worden gegarandeerd. Het is van de zotte dat er gewoon wordt besloten dat er geen bus rijdt via Eelde, Paterswolde en Groningen-Zuid als die rit vervalt, en tegelijk onrendabele lijnen als 7 gewoon 2x/uur zien rijden op zaterdag. Het is gek dat door een vliegtuiglanding meteen het busnetwerk ontspoort.
Ik zie niet in dat daar geen budget voor is: als er een bus speciaal wordt ingezet tussen Groningen HS en Airport, Eelde die compleet vol is met mensen die Eurokaartjes kopen, dan is deze bus zeker kostendekkend. Op de boot naar Lauwersoog worden (terecht) ook bussen ingezet, het zal niet heel vreemd zijn om dit ook voor het vliegveld te regelen. Op de zaterdag kan je prima rond dat tijdstip een extra bus doortrekken vanuit De Wijert of standaard geleed. Zo druk zijn de bussen met enkel bestemming De Wijert-Zuid absoluut niet.
Ik vind dat als het vaker voor gaat komen dat lijn 2 vanaf het vliegveld (of net in de middagspits voor komt voor mensen die weer terug gaan naar Gdansk) vol komt te zitten, dat er sowieso de ritten uit de dienstregeling moeten worden gegarandeerd. Het is van de zotte dat er gewoon wordt besloten dat er geen bus rijdt via Eelde, Paterswolde en Groningen-Zuid als die rit vervalt, en tegelijk onrendabele lijnen als 7 gewoon 2x/uur zien rijden op zaterdag. Het is gek dat door een vliegtuiglanding meteen het busnetwerk ontspoort.
Ik zie niet in dat daar geen budget voor is: als er een bus speciaal wordt ingezet tussen Groningen HS en Airport, Eelde die compleet vol is met mensen die Eurokaartjes kopen, dan is deze bus zeker kostendekkend. Op de boot naar Lauwersoog worden (terecht) ook bussen ingezet, het zal niet heel vreemd zijn om dit ook voor het vliegveld te regelen. Op de zaterdag kan je prima rond dat tijdstip een extra bus doortrekken vanuit De Wijert of standaard geleed. Zo druk zijn de bussen met enkel bestemming De Wijert-Zuid absoluut niet.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Ik denk dat Qlink eerder wordt versterkt, omdat deze lijnen onder het HOV-netwerk wordt gezien. lijn 2 valt er niet onder, dus zonder respectloos te worden is deze minder hoog op de lijst van versterking.
De opdrachtgever moet wel steeds bezuinigingen (zie het vaak genoeg in de dienstregelingswijzigingen staan) met een grote variatie van redenen.
De opdrachtgever moet wel steeds bezuinigingen (zie het vaak genoeg in de dienstregelingswijzigingen staan) met een grote variatie van redenen.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Ja, de HOV-lijnen krijgen voorrang, maar op de zaterdag worden al nauwelijks versterkingsritten aangeboden.
Ik geloof dat dat wel kostendekkend is om een dergelijke versterkingsrit aan te bieden. En als dat het niet is, dan vind ik het nog het visitekaartje om deze mensen met een beetje comfortabel vervoer naar Groningen HS te brengen. De (lokale) economie profiteert daar uiteindelijk van. Een gelede bus lijkt mij niet te veel gevraagd, die zijn in het weekend zelfs over. Draai hem gewoon op, lijn 2 De Wijert standaardbus, lijn 2 De Punt gelede bus.
Ik geloof dat dat wel kostendekkend is om een dergelijke versterkingsrit aan te bieden. En als dat het niet is, dan vind ik het nog het visitekaartje om deze mensen met een beetje comfortabel vervoer naar Groningen HS te brengen. De (lokale) economie profiteert daar uiteindelijk van. Een gelede bus lijkt mij niet te veel gevraagd, die zijn in het weekend zelfs over. Draai hem gewoon op, lijn 2 De Wijert standaardbus, lijn 2 De Punt gelede bus.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Hoe vaak zal het voorkomen dat een vliegtuig vol met polen aankomt en is dit altijd op dezelfde tijd? Ik denk namelijk dat dit zeer onregelmatig is.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Die vluchtschema's met aankomsttijden (en vertrektijden) zijn gewoon vastgesteld. Dat behoeft geen belemmering te zijn. Al kunnen er natuurlijk wel vertragingen zijn.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
ik denk dat het niet vaak voorkomt dat er ineens een grote groep mensen met de bus verder gaat. anders waren er wel structureel geledes op die lijn ingezet op zaterdag.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Deze lijndienst Gdansk - Groningen is nieuw. Bij andere vluchten is deze vooral gericht op Nederlanders die willen reizen (en vaak met de auto gaan), bij deze vlucht komen er vooral mensen uit Polen, zoals ik begrijp.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Je kunt lijkt mij een gelede bus extra inzetten op de vlucht van Polen. Dus vlak voor de reguliere rit aan vertrek vanaf de Grote Markt of het Hoofdstation en dan direct naar het vliegveld rijden, hetzelfde voor de terugweg? Andere optie is inderdaad zoals ik al eerder noemde (gezette) ritten van Q-link 5 tot Haren doortrekken naar het vliegveld.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Dit is een nieuwe lijndienst sinds 28 oktober. Tijden staan vast, op wat vertragingen of vervroegingen na natuurlijk.CamilleKreemers schreef:ik denk dat het niet vaak voorkomt dat er ineens een grote groep mensen met de bus verder gaat. anders waren er wel structureel geledes op die lijn ingezet op zaterdag.
De andere lijndiensten van Eelde trekken vooral Nederlandse vakantiegangers en af en toe ook wat deze kant op, maar niet genoeg mensen om een bus mee te vullen. De lijn naar het Poolse Gdansk doet dit wel, aangezien er veel mensen deze kant op komen en er waarschijnlijk veel mensen gebruiken van maken die zonder auto hier in Noord-Nederland werken of geen zin hebben om de auto voor een hoge prijs op de luchthaven te parkeren. Er kunnen 180 man in zo'n toestel, dus dan zit de bus al snel vol...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Kreeg deze mail vanmiddag van de klantenservice naar aanleiding van mijn mail:
Qbuzz gaat dus extra bussen inzetten en contact houden met WizzAir over de bezetting *bus*In aanvulling van het antwoord op uw reactie over de overvolle rit van lijn 2 vanaf Eelde Airport waardoor u helaas een half uur vertraging heeft opgelopen kunnen wij u het volgende meedelen.
In de afgelopen jaren hebben meerdere vluchten Eelde Airport aangedaan. Dit heeft incidenteel geleidt tot volmeldingen van onze chauffeurs. In de afgelopen 2 jaar is het hierbij 1x voorgekomen dat dit tot gevolg heeft gehad dat niet alle klanten uit Eelde en/of Groningen Zuid mee konden met de reguliere dienstregeling rit. Om deze reden is er dan ook geen structurele extra inzet van bussen aansluitend op aankomsten van vliegtuigen. Het is ons bekend dat de karakteristiek van de passagiers van de nieuwe WizzAir vlucht vanuit Gdańsk anders is dan de overige vluchten. Bij de nieuwe vlucht is er primair sprake van Polen die naar Nederland komen en hier aangewezen zijn op de bus. Bij de overige vluchten is het aandeel Nederlanders dat met eigen vervoer naar de luchthaven komt veel groter. Hierdoor is de reguliere lijnbus bij deze vluchten in vrijwel alle gevallen dus afdoende geweest.
Complicerende factor is ook geweest dat de vlucht dermate vroeg gearriveerd was, dat de bus van 16:50 uur vanaf de Airport de passagiers kreeg te verwerken. De officiële aankomsttijd van de vlucht uit Gdańsk op Eelde is echter pas om 17:05 uur. Hierdoor was verwacht dat de bus van 17:20 uur degene die de drukte kreeg te verwerken. Een extra bus zou in dit geval op het verkeerde moment ingepland zijn. Om voldoende capaciteit te bieden voor de toekomstige vluchten is geregeld dat er standaard op zaterdag een extra bus ingepland wordt om het grotere aanbod van passagiers goed te kunnen verwerken. Deze bus is vanaf ongeveer 16:45 uur aanwezig bij het vliegveld. Op de overige vliegdagen hebben we de afgelopen twee weken een bus stand-by gehouden om bij te springen. In alle gevallen is de inzet van deze bus niet noodzakelijk geweest.
Aanvullend hebben we WizzAir gevraagd ons op structurele basis te informeren over de bezetting van deze vlucht, zodat we een goede inschatting kunnen maken of een extra bus noodzakelijk is.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Netjes hoor. Aan zo'n inzet/antwoord kunnen andere vervoerders nog een puntje zuigen.
🍉
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Heel netjes en een prima oplossing van Qbuzz! Complimenten aan ze! :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Straks gaat lijn 50 vanuit Assen nog via de luchthaven rijden en niet via Glimmen en Haren. Ik heb wel een beetje bittere smaak over het luchtvervoer hier. Polen is nu niet een bestemming waar wij (Groningers) op zitten te wachten en waarvoor een baanverlenging noodzakelijk was. Het is interessant te weten wat voor nationaliteit in het vliegtuig de overhand heeft. Is het meer voor de Polen of de Nederlanders.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Maakt het uit? Het lijkt me een goede zaak dat er vervoer wordt geboden daar waar er vraag naar is, ongeacht de nationaliteit van die vraag.
Wij halen die Polen tenslotte hier heen omdat ze werk willen doen in bedrijven die met lonen die Nederlanders voor dat soort werk verwachten niet overeind zouden kunnen blijven. Dat ze vervolgens ook nog een deel van dat loon gebruiken om de luchthaven - waarvan alleen maar lokale overheden aandeelhouder zijn - wat minder verlieslatend te maken is alleen nog maar extra mooi meegenomen.
Dat ene extra DRU-tje aan busvervoer dat dat per week kost valt daarbij wel in het niet.
Wij halen die Polen tenslotte hier heen omdat ze werk willen doen in bedrijven die met lonen die Nederlanders voor dat soort werk verwachten niet overeind zouden kunnen blijven. Dat ze vervolgens ook nog een deel van dat loon gebruiken om de luchthaven - waarvan alleen maar lokale overheden aandeelhouder zijn - wat minder verlieslatend te maken is alleen nog maar extra mooi meegenomen.
Dat ene extra DRU-tje aan busvervoer dat dat per week kost valt daarbij wel in het niet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
En bovendien, een hele bus vol met mensen die papieren kaartjes gebruikt zal niet heel erg veel subsidie kosten: vijftig man vervoeren met een eurokaartje van 5 euro levert 250 euro op om een uurtje een chauffeur en brandstof te betalen. Zit wel goed dus.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Lijkt mij geen enkele reden om aan te nemen dat lijn 50 opeens via de luchthaven gaat rijden en niet via Haren. Onzin, er is voldoende vraag vanuit Assen, maar ook voor een deel vanuit Eelde.groningen schreef:Straks gaat lijn 50 vanuit Assen nog via de luchthaven rijden en niet via Glimmen en Haren. Ik heb wel een beetje bittere smaak over het luchtvervoer hier. Polen is nu niet een bestemming waar wij (Groningers) op zitten te wachten en waarvoor een baanverlenging noodzakelijk was. Het is interessant te weten wat voor nationaliteit in het vliegtuig de overhand heeft. Is het meer voor de Polen of de Nederlanders.
Daarbij vind jij dit niet een bestemming is waar Groningers op zitten! Wie weet zitten de Grieken wel helemaal niet te wachten op de vakantievluchten vanuit Eelde die vrijwel compleet vol zitten met Nederlanders... :? Die baanverlenging op zich zelf is een ander iets.
Verder denk ik dat die extra bus op lijn 2 rechtstreeks rijdt naar het Hoofdstation via de snelweg A28, of misschien wel een snellere route naar Groningen als blijkt dat bepaalde hotels in Groningen-Zuid worden aangedaan (of het Familiehotel). Dan valt het met de extra tijd weer mee.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Misschien moet je Gdansk eerst eens bezoeken. Geweldig mooie stad!
Mooi dat Qbuzz zo mee denkt. Valt mij weer erg mee.
Mooi dat Qbuzz zo mee denkt. Valt mij weer erg mee.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Tja, en dan landt het vliegtuig pas om 18:17, als ik het zo lees op die website...
Bus van 19 uur (+7). Dan moet men toch aardig lang wachten.
Bus van 19 uur (+7). Dan moet men toch aardig lang wachten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
En hoe beviel dat?groningen schreef:
Gisteren reed 1 bus op buslijn 73 (Emmen - Ter Apel - Stadskanaal - Groningen) via Haren.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Hallo,
even een vraagje, denk dat dat hier het beste past. Voor een schoolproject heb ik toekomstige plannen nodig van het lijnennet in Emmen, wat onderdeel is van de concessie GD. Weet iemand toevallig of deze plannen ergens te vinden zijn? Bij voorbaat dank! *bus*
even een vraagje, denk dat dat hier het beste past. Voor een schoolproject heb ik toekomstige plannen nodig van het lijnennet in Emmen, wat onderdeel is van de concessie GD. Weet iemand toevallig of deze plannen ergens te vinden zijn? Bij voorbaat dank! *bus*
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
OV Bureau Groningen Drenthe.
Google daar maar even op, ben te lui om de link voor je te zoeken.
Google daar maar even op, ben te lui om de link voor je te zoeken.
🍉
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD
Gewoon nieuwsgierigheid, waarom wil je een toekomstig plan hebben van de Emmer Stadsdienst?
Als het om toekomstplannen gaat heeft het OV Bureau Groningen Drenthe het. Ik weet alleen niet of ze die ook gaan delen met je. Ieder geval, succes.
Als het om toekomstplannen gaat heeft het OV Bureau Groningen Drenthe het. Ik weet alleen niet of ze die ook gaan delen met je. Ieder geval, succes.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten