Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Soortvanhenk »

Gek genoeg is men in de drukke Parkweg (Groningen) momenteel bezig met de halte Kamerlingh Onnesstraat ri. P+R Hoogkerk. De inham voor bussen verdwijnt. Dat zal wel lekkere opstoppingen geven daar.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door rener »

Aan die inham had je toch vrij weinig met die bomen erbij.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Nicketick »

gebruiker77 schreef:Ben benieuwd of je überhaupt een reactie krijgt.
Een nogal standaard mail teruggekregen dat het is doorgegeven aan de planning maar dat ze vrij weinig ruimte hebben vanwege bezuinigingen bij de opdrachtgever. Ook een tegemoetkomingskaartje ontvangen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

Met andere woorden: er wordt natuurlijk niks aan gedaan! Terwijl op alle Qlink lijnen regelmatig extra bussen worden ingezet, in de ochtendspits vaak op lijn 9 richting De Wijert. Terwijl die versterkingsritten puur nodig zijn, omdat ze geen geleed materiaal willen inzetten, maar die liever laten rijden op lange trajecten om veel kilometers binnen te halen.
Ik vind dat als het vaker voor gaat komen dat lijn 2 vanaf het vliegveld (of net in de middagspits voor komt voor mensen die weer terug gaan naar Gdansk) vol komt te zitten, dat er sowieso de ritten uit de dienstregeling moeten worden gegarandeerd. Het is van de zotte dat er gewoon wordt besloten dat er geen bus rijdt via Eelde, Paterswolde en Groningen-Zuid als die rit vervalt, en tegelijk onrendabele lijnen als 7 gewoon 2x/uur zien rijden op zaterdag. Het is gek dat door een vliegtuiglanding meteen het busnetwerk ontspoort.
Ik zie niet in dat daar geen budget voor is: als er een bus speciaal wordt ingezet tussen Groningen HS en Airport, Eelde die compleet vol is met mensen die Eurokaartjes kopen, dan is deze bus zeker kostendekkend. Op de boot naar Lauwersoog worden (terecht) ook bussen ingezet, het zal niet heel vreemd zijn om dit ook voor het vliegveld te regelen. Op de zaterdag kan je prima rond dat tijdstip een extra bus doortrekken vanuit De Wijert of standaard geleed. Zo druk zijn de bussen met enkel bestemming De Wijert-Zuid absoluut niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat Qlink eerder wordt versterkt, omdat deze lijnen onder het HOV-netwerk wordt gezien. lijn 2 valt er niet onder, dus zonder respectloos te worden is deze minder hoog op de lijst van versterking.

De opdrachtgever moet wel steeds bezuinigingen (zie het vaak genoeg in de dienstregelingswijzigingen staan) met een grote variatie van redenen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

Ja, de HOV-lijnen krijgen voorrang, maar op de zaterdag worden al nauwelijks versterkingsritten aangeboden.

Ik geloof dat dat wel kostendekkend is om een dergelijke versterkingsrit aan te bieden. En als dat het niet is, dan vind ik het nog het visitekaartje om deze mensen met een beetje comfortabel vervoer naar Groningen HS te brengen. De (lokale) economie profiteert daar uiteindelijk van. Een gelede bus lijkt mij niet te veel gevraagd, die zijn in het weekend zelfs over. Draai hem gewoon op, lijn 2 De Wijert standaardbus, lijn 2 De Punt gelede bus.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door CamilleKreemers »

Hoe vaak zal het voorkomen dat een vliegtuig vol met polen aankomt en is dit altijd op dezelfde tijd? Ik denk namelijk dat dit zeer onregelmatig is.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

Die vluchtschema's met aankomsttijden (en vertrektijden) zijn gewoon vastgesteld. Dat behoeft geen belemmering te zijn. Al kunnen er natuurlijk wel vertragingen zijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk dat het niet vaak voorkomt dat er ineens een grote groep mensen met de bus verder gaat. anders waren er wel structureel geledes op die lijn ingezet op zaterdag.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

Deze lijndienst Gdansk - Groningen is nieuw. Bij andere vluchten is deze vooral gericht op Nederlanders die willen reizen (en vaak met de auto gaan), bij deze vlucht komen er vooral mensen uit Polen, zoals ik begrijp.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Je kunt lijkt mij een gelede bus extra inzetten op de vlucht van Polen. Dus vlak voor de reguliere rit aan vertrek vanaf de Grote Markt of het Hoofdstation en dan direct naar het vliegveld rijden, hetzelfde voor de terugweg? Andere optie is inderdaad zoals ik al eerder noemde (gezette) ritten van Q-link 5 tot Haren doortrekken naar het vliegveld.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Bjarte »

CamilleKreemers schreef:ik denk dat het niet vaak voorkomt dat er ineens een grote groep mensen met de bus verder gaat. anders waren er wel structureel geledes op die lijn ingezet op zaterdag.
Dit is een nieuwe lijndienst sinds 28 oktober. Tijden staan vast, op wat vertragingen of vervroegingen na natuurlijk.

De andere lijndiensten van Eelde trekken vooral Nederlandse vakantiegangers en af en toe ook wat deze kant op, maar niet genoeg mensen om een bus mee te vullen. De lijn naar het Poolse Gdansk doet dit wel, aangezien er veel mensen deze kant op komen en er waarschijnlijk veel mensen gebruiken van maken die zonder auto hier in Noord-Nederland werken of geen zin hebben om de auto voor een hoge prijs op de luchthaven te parkeren. Er kunnen 180 man in zo'n toestel, dus dan zit de bus al snel vol...
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Nicketick »

Kreeg deze mail vanmiddag van de klantenservice naar aanleiding van mijn mail:
In aanvulling van het antwoord op uw reactie over de overvolle rit van lijn 2 vanaf Eelde Airport waardoor u helaas een half uur vertraging heeft opgelopen kunnen wij u het volgende meedelen.

In de afgelopen jaren hebben meerdere vluchten Eelde Airport aangedaan. Dit heeft incidenteel geleidt tot volmeldingen van onze chauffeurs. In de afgelopen 2 jaar is het hierbij 1x voorgekomen dat dit tot gevolg heeft gehad dat niet alle klanten uit Eelde en/of Groningen Zuid mee konden met de reguliere dienstregeling rit. Om deze reden is er dan ook geen structurele extra inzet van bussen aansluitend op aankomsten van vliegtuigen. Het is ons bekend dat de karakteristiek van de passagiers van de nieuwe WizzAir vlucht vanuit Gdańsk anders is dan de overige vluchten. Bij de nieuwe vlucht is er primair sprake van Polen die naar Nederland komen en hier aangewezen zijn op de bus. Bij de overige vluchten is het aandeel Nederlanders dat met eigen vervoer naar de luchthaven komt veel groter. Hierdoor is de reguliere lijnbus bij deze vluchten in vrijwel alle gevallen dus afdoende geweest.

Complicerende factor is ook geweest dat de vlucht dermate vroeg gearriveerd was, dat de bus van 16:50 uur vanaf de Airport de passagiers kreeg te verwerken. De officiële aankomsttijd van de vlucht uit Gdańsk op Eelde is echter pas om 17:05 uur. Hierdoor was verwacht dat de bus van 17:20 uur degene die de drukte kreeg te verwerken. Een extra bus zou in dit geval op het verkeerde moment ingepland zijn. Om voldoende capaciteit te bieden voor de toekomstige vluchten is geregeld dat er standaard op zaterdag een extra bus ingepland wordt om het grotere aanbod van passagiers goed te kunnen verwerken. Deze bus is vanaf ongeveer 16:45 uur aanwezig bij het vliegveld. Op de overige vliegdagen hebben we de afgelopen twee weken een bus stand-by gehouden om bij te springen. In alle gevallen is de inzet van deze bus niet noodzakelijk geweest.

Aanvullend hebben we WizzAir gevraagd ons op structurele basis te informeren over de bezetting van deze vlucht, zodat we een goede inschatting kunnen maken of een extra bus noodzakelijk is.
Qbuzz gaat dus extra bussen inzetten en contact houden met WizzAir over de bezetting *bus*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Hainje »

Netjes hoor. Aan zo'n inzet/antwoord kunnen andere vervoerders nog een puntje zuigen.
🍉
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

Heel netjes en een prima oplossing van Qbuzz! Complimenten aan ze! :D
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door groningen »

Straks gaat lijn 50 vanuit Assen nog via de luchthaven rijden en niet via Glimmen en Haren. Ik heb wel een beetje bittere smaak over het luchtvervoer hier. Polen is nu niet een bestemming waar wij (Groningers) op zitten te wachten en waarvoor een baanverlenging noodzakelijk was. Het is interessant te weten wat voor nationaliteit in het vliegtuig de overhand heeft. Is het meer voor de Polen of de Nederlanders.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marlies »

Maakt het uit? Het lijkt me een goede zaak dat er vervoer wordt geboden daar waar er vraag naar is, ongeacht de nationaliteit van die vraag.

Wij halen die Polen tenslotte hier heen omdat ze werk willen doen in bedrijven die met lonen die Nederlanders voor dat soort werk verwachten niet overeind zouden kunnen blijven. Dat ze vervolgens ook nog een deel van dat loon gebruiken om de luchthaven - waarvan alleen maar lokale overheden aandeelhouder zijn - wat minder verlieslatend te maken is alleen nog maar extra mooi meegenomen.

Dat ene extra DRU-tje aan busvervoer dat dat per week kost valt daarbij wel in het niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Z2N »

En bovendien, een hele bus vol met mensen die papieren kaartjes gebruikt zal niet heel erg veel subsidie kosten: vijftig man vervoeren met een eurokaartje van 5 euro levert 250 euro op om een uurtje een chauffeur en brandstof te betalen. Zit wel goed dus.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

groningen schreef:Straks gaat lijn 50 vanuit Assen nog via de luchthaven rijden en niet via Glimmen en Haren. Ik heb wel een beetje bittere smaak over het luchtvervoer hier. Polen is nu niet een bestemming waar wij (Groningers) op zitten te wachten en waarvoor een baanverlenging noodzakelijk was. Het is interessant te weten wat voor nationaliteit in het vliegtuig de overhand heeft. Is het meer voor de Polen of de Nederlanders.
Lijkt mij geen enkele reden om aan te nemen dat lijn 50 opeens via de luchthaven gaat rijden en niet via Haren. Onzin, er is voldoende vraag vanuit Assen, maar ook voor een deel vanuit Eelde.
Daarbij vind jij dit niet een bestemming is waar Groningers op zitten! Wie weet zitten de Grieken wel helemaal niet te wachten op de vakantievluchten vanuit Eelde die vrijwel compleet vol zitten met Nederlanders... :? Die baanverlenging op zich zelf is een ander iets.

Verder denk ik dat die extra bus op lijn 2 rechtstreeks rijdt naar het Hoofdstation via de snelweg A28, of misschien wel een snellere route naar Groningen als blijkt dat bepaalde hotels in Groningen-Zuid worden aangedaan (of het Familiehotel). Dan valt het met de extra tijd weer mee.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Bjarte »

Misschien moet je Gdansk eerst eens bezoeken. Geweldig mooie stad!

Mooi dat Qbuzz zo mee denkt. Valt mij weer erg mee.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

Tja, en dan landt het vliegtuig pas om 18:17, als ik het zo lees op die website...
Bus van 19 uur (+7). Dan moet men toch aardig lang wachten.
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door WillemGN »

groningen schreef:
Gisteren reed 1 bus op buslijn 73 (Emmen - Ter Apel - Stadskanaal - Groningen) via Haren.
En hoe beviel dat?
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door j7927 »

Hallo,
even een vraagje, denk dat dat hier het beste past. Voor een schoolproject heb ik toekomstige plannen nodig van het lijnennet in Emmen, wat onderdeel is van de concessie GD. Weet iemand toevallig of deze plannen ergens te vinden zijn? Bij voorbaat dank! *bus*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Hainje »

OV Bureau Groningen Drenthe.
Google daar maar even op, ben te lui om de link voor je te zoeken. :p
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door CamilleKreemers »

Gewoon nieuwsgierigheid, waarom wil je een toekomstig plan hebben van de Emmer Stadsdienst?

Als het om toekomstplannen gaat heeft het OV Bureau Groningen Drenthe het. Ik weet alleen niet of ze die ook gaan delen met je. Ieder geval, succes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten