Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Tristan »

Begrijp ik nu goed dat in de dienstregeling van lijn 195/295 de ritnummers die door Arriva gereden gaan worden met een a'tje zijn aangegeven en dat Arriva deze lijnen dus (veel) vaker gaat rijden, met name op zaterdag en zondag, waardoor de verhouding Arriva/Connexxion meer 50/50 is geworden?

Edit: laat maar, ik zie staan dat de 'a' staat voor Connexxion
Laatst gewijzigd door Tristan op do 13 nov 2014, 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Bakpapier schreef:Ah ik zie het. Hij laadt wel erg langzaam bij mij overigens.

Rijdt lijn 6 nu weer telkens 4 keer per uur ma-vr buiten de vakantie? Is nu namelijk vaak 3x per uur... Ook wel logisch, want i.v.m. de breestraat wordt het belangrijkste deel van de route van deze bus al overgenomen door tig andere lijnen (namelijk alles tussen centraal en pelikaanstraat) en straks niet meer.
De stadslijnen gaan allemaal weer 4x per uur rijden ja, op het grootste deel van het traject (dus 1&2 en 3&4 op het gedeelde traject 4x per uur). Deze verlaging komt nu inderdaad door de omleiding Breestraat - per 14 december gaan alle lijnen weer de normale route rijden. Naar mijn idee komt de verlaging trouwens niet doordat de route gedeeld wordt met meer bussen, maar veel praktischer doordat er nu meer bussen en diensten nodig zijn (geknipte lijnen) en er dus niet genoeg geld was om de oude frequenties vast te houden.

Overigens, gisteren zag ik dat de lijnennetkaart en de vertrekstaatjes op Leiden Centraal al weggehaald zijn (er staat nu een lege kast), wordt toevallig de hele kast (die erg oud is en nog beeldschermen uit het CXX-tijdperk heeft [die nooit meer gebruikt worden]) vervangen, of is het een beetje een vroege vervanging van de reisinfo?
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Bakpapier »

Z2N schreef:Mij zijn tot dusver geen wijzigingen opgevallen die nog niet bekend waren, al blijf ik lijn 176 raar vinden, met zijn rondje door Zoeterwoude-Dorp is hij maar 13 minuten bezig, en dus is de chauffeur de overige 47 minuten van het uur niets aan het doen.. :lol:
Ik vind het ook dom, kunnen ze net zo goed dat ding door laten rijden naar Leiden Centraal via lammenschans in die 47 minuten en weer terug, kan volgens mij makkelijk (via Breestraat). Daar kan de chauffeur namelijk worden gewisseld. Volgens mij is zoeterwoude voornamelijk op leiden gericht en minder op zoetermeer, maar dat weet ik niet zeker.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Bedenk wel dat dit dan wel weer extra dienstregelingsuren kost. Wellicht gaat de bus leeg ergens heen, en dan door als volgende lijn - als deze lijn überhaupt met een volwaardige bus gereden gaat worden.
spoorpat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 21:37

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door spoorpat »

Jammer dat ze van lijn 176/576 niet een soort ringlijn maken : Leiden - Lammenschans - Zoeterwoude Dorp - Zoeterwoude Rijndijk - Leiderdorp - Leiden. :?:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12820
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Hainje »

Dat was in Limburg al een daverend succes ja! :D
🍉
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

spoorpat schreef:Jammer dat ze van lijn 176/576 niet een soort ringlijn maken : Leiden - Lammenschans - Zoeterwoude Dorp - Zoeterwoude Rijndijk - Leiderdorp - Leiden. :?:
Ik neem aan dat je dan ongeveer dit voor ogen had: http://app.transitmix.net/map/47282 ?

Zo'n ringlijn beslaat ruim 20 kilometer (het exacte getal bij de kaart moet je delen door 2 en klopt niet doordat ik de lijn niet over busbanen etc. kan laten lopen), met zo'n 15 à 20 km per uur en wat ruimte voor speling ben je dan toch gauw een bus en een chauffeur voor een uur kwijt. Daarnaast, wat is de toegevoegde waarde voor Leiderdorp en Zoeterwoude-Rijndijk van deze bus? Ze hebben al een snellere verbinding met Leiden (169/186/187 en 365).

Zoeterwoude is een gemeente van 8.000 inwoners, waarvan ik denk dat het merendeel in Zoeterwoude-Dorp woont. Het dorp heeft elke 10 minuten een verbinding met Leiden en Zoetermeer, Rijndijk heeft 4 bussen per uur (169/186/187) naar Leiden. Daarnaast rijdt er een keer per uur in het dorp nog een bus voor die mensen die niet makkelijk naar de bushalte aan de rand van het dorp kunnen komen. Ik denk dat menig dorp van vergelijkbare grootte jaloers is op zo'n verbinding.

Daarnaast, alle keren dat ik met de 365 van Leiden naar Zoetermeer of vice versa via Zoeterwoude gereden ben, stapte er hooguit één passagier in of uit. Ik denk dat de vervoersvraag naar een bus binnen het dorp nogal overschat wordt hier, en dat de huidige plannen prima voorzien in de bestaande vraag.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door nvdw »

De pijn zit hem volgens mij niet zozeer in het lopen naar de N206, die afstand valt nog wel mee. Het is eerder dat de Westeindseweg één centrale halte is, zodat de loopafstanden vanaf de noordelijke en zuidelijke haltes in ZW-dorp vrij groot worden.

De winst voor Arriva en de doorgaande reizigers is duidelijk: het scheelt vier minuten op nog geen half uur rijtijd. Ik heb wel eens een trajectvideo van deze lijn gezien en verbaasde me toen al over de krappe route door het dorpscentrum.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Op Arriva.nl staat inmiddels het busboekje voor 2015, met daarin een (naar mijn idee) opvallende en nog niet genoemde wijziging in de stadsdienst Leiden:
Stadsdienst Leiden: lijn 3 van Leiden Station De Vink naar Leiden Merenwijk
Om de bereikbaarheid van de vele universiteitsgebouwen en –instellingen langs de Witte Singel vanuit de stad en vanaf Leiden Centraal te verbeteren gaat lijn 3 via de Jan van Houtkade, Witte Singel en Noordeinde rijden.
Dus samen met lijn 1 rijdt vanaf december standaard 4× per uur een bus over de Witte Singel :pos:

Helaas valt ook in het busboekje te zien dat de spreiding over het uur van de stadsdiensten niet echt optimaal is: lijn 1 & 2 gaan in een 10-20-dienst rijden, lijn 3 & 4 doen dat 's ochtends ook - maar 's middags verschuift lijn 4 waardoor er een 15-15-dienst ontstaat. Ook de nieuwe combinatie van lijn 1 & 3 gaat in een 10-20-dienst rijden...
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Bakpapier »

Mooi zo, ik denk dat men geleerd heeft van het feit dat veel mensen nu de bus kiezen om naar de uni te reizen, omdat er vanwege de afgesloten breestraat veel meer bussen rijden (tijdelijk). Ik denk in ieder geval veel vaker dan vroeger 'goh laat ik eens met de bus gaan'.
Met het aanbod van voorheen slechts 2x per uur zag je maar weinig busreizigers naar de uni, dat zal nu dus meer worden, want aanbod creëert ook vraag. Station - witte singel is een afstand die te lopen is, maar als er ook een frequente bus is dan is de keuze bij regen of na een lange dag toch snel gemaakt. En dat levert geld op ;)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Ik hoop wel dat de gemeente Leiden afziet van het idee om alleen nog maar stadsbussen toe te laten op de Breestraat, als ik het goed reken zijn dat er dan in het vervolg nog maar vier per uur, een 'stukje' minder dan dat nu het geval is... :?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Bakpapier »

Ik zou liever alleen streekbussen zien dan alleenstadsbussen in de breestraat. Stadsbussen kunnen omrijden viade andere routes....
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door WSM »

Z2N schreef:Ik hoop wel dat de gemeente Leiden afziet van het idee om alleen nog maar stadsbussen toe te laten op de Breestraat, als ik het goed reken zijn dat er dan in het vervolg nog maar vier per uur, een 'stukje' minder dan dat nu het geval is... :?
Dat lijkt me ook in tegenspraak met het feit dat R-Net hét kwaliteitskeurmerk is voor snel en hoogwaardig openbaar vervoer, dat betrouwbaar, frequent en comfortabel is. Met lijn 365 achteraan aansluiten op de Hooigracht en vervolgens met +10 tot +15 de stad uitkomen vind ik niet echt betrouwbaar en comfortabel.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door MdJ »

Bakpapier schreef:Ik zou liever alleen streekbussen zien dan alleenstadsbussen in de breestraat. Stadsbussen kunnen omrijden viade andere routes....
Waarom?
Bij twijfel: gebruik beton.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Bakpapier »

MdJ schreef:
Bakpapier schreef:Ik zou liever alleen streekbussen zien dan alleenstadsbussen in de breestraat. Stadsbussen kunnen omrijden viade andere routes....
Waarom?
Omdat de functie van stadsbussen is om delen van de stad te bedienen die niet door overig openbaar vervoer worden bediend. Momenteel is het in Leiden omgekeerd; sommige stadsbussen rijden bijvoorbeeld vrolijk over de Breestraat, en sommige delen van de stad worden alleen bediend door streeklijnen (zoals delen van Oegstgeest). Dat is natuurlijk raar. Je wil streeklijnen juist zo snel mogelijk de stad uithebben over goede uitvalswegen (zoals de Breestraat, Hoge Rijndijk, Rijnsburgerweg, Lammenschansweg, W de Zwijgerln etc.) en de stadsbussen bedienen dan de gebieden tussen die uitvalswegen. Denk aan Hooigracht, Witte Singel (universiteit), noord/de kooi, leiden zuidwest, oegstgeest centrum, haaswijk, leiderdorp leyhof etcetera.
Op het moment dat je streeklijnen 'om' laat rijden via die langzame routes (witte singel en hooigracht bv.) dan schiet je het doel ervan voorbij.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Jef400 »

Dat willen stadsbus passagiers toch ook.........................?????????????????????....................?????????????????????.......??????????????
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Bakpapier »

Laatst zag ik een bus 1 op de hooigracht met een kapotte display.
Afbeelding
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Bakpapier »

JeffreyMeijer schreef:Dat willen stadsbus passagiers toch ook.........................?????????????????????....................?????????????????????.......??????????????
Wat? Snel de stad uit? Nee, stadsbuspassagiers willen juist naar wijken in de stad waar overig OV niet komt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

De 8753 rijdt al een paar weken zo rond (als het niet een paar maanden is), blijkbaar een hardnekkige storing.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Opvallend: de halte Lammermarkt in Leiden is per vandaag in beide richtingen vervallen i.v.m. het aanleggen van een nieuwe parkeergarage aldaar. De vervangende halte hiervoor is de Korte Mare, terwijl de getroffen lijnen allemaal vanaf Centraal langs de halte Nieuwe Beestenmarkt (om de hoek van Lammermarkt) rijden, maar daar dus niet gaan stoppen. Opvallender is wellicht het feit dat voor de lijnen die er vanaf 14 december nog komen (6 & 56) de omleiding tot en met 1 januari 2017 geldt, maar de halte wel nog gewoon opgenomen is in de dienstregeling. Gaan we een heel jaar lang een halte die niet meer bestaat omgeroepen krijgen? Met de halte Kooilaan (vervallen voor 183 richting Alphen i.v.m. werkzaamheden) is het wel goed opgelost, deze is uit de dienstregeling gehaald. (Oh, en zeikmodus: Arriva stelt op de website dat o.a. lijn 3 & 5 getroffen worden - die komen daar helemaal niet...)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Met ingang van de huidige dienstregeling worder er geen losse lijnenkaarten meer verkocht.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

Ik ben allang blij dat het busboek nog verkocht wordt, blijft mij collectie nog een beetje compleet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Globetrotter »

Ik zag gister een Arriva Qliner op station Gouda. Komt het vaker voor dat er Qliner- bussen op niet Q- liner lijnen worden ingezet?
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daelea »

Zo af en toe gebeurt dat wel eens ja, een week of wat terug ben ik er een tegengekomen op lijn 56 (Leiden - Leimuiden). Een paar maanden terug heb ik zelfs een keer een Volvo op stadslijn 1 van Leiden gezien :D
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

Z2N schreef:Ik ben allang blij dat het busboek nog verkocht wordt, blijft mij collectie nog een beetje compleet.
Ja ... maar tot 13 december 2014 werden de lijnenkaarten los verkocht voor €1. en nu moet je er ook een dienstregeling bijkopen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten