Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

De terugschaling naar 1x p/u tussen de spitsen van 74 vind ik wel een opmerkelijke. Aan de andere kant ook wel logisch, want tussen Groenlo en Lichtenvoorde zit buiten de spits vrijwel niemand in lijn 74. Wat mij betreft kan lijn 74 prima nog verder teruggeschaald worden tot een spitslijn, mits lijn 72 dan 1xp/u door gaat rijden naar Enschede (halfuursdienst samen met lijn 73).

Voor de verbinding Lichtenvoorde-Doetinchem is lijn 72 straks waarschijnlijk (afhankelijk van de precieze route) sneller, doordat de haltes dichter bij de deur zijn. Lijn 74 stopt namelijk alleen in het noorden en heeft dus gigantische loopafstanden voor Lichtenvoorde.

Ondanks de frequentieverlaging van lijn 74 heeft voor Lichtenvoorde het een positief effect, aangezien er straks 3 verbinding per uur tussen de spitsen zijn in plaats van de huidige 2. En op Groenlo-Enschede blijven dat er gewoon 2 (lijn 74 reed daar al 1x p/u buiten de spitsen).

Ik vraag me wel af wat er met lijn 73 gebeurd 's avonds en zondags. Blijft die van/naar Haaksbergen rijden (aangezien 74 dat niet meer gaat doen en ze samen die verbinding verzorgden), of gaat die in Groenlo eindigen, of gaat die ook naar Neede rijden (dus een halfuursdienst met lijn 72 zorgen). Dit is mij nog een vraag.

Ook wat lijn 72 nu gaat doen 's avonds is een vraag voor mij. Nu rijdt die maar 1x p/u op Groenlo-Neede. Wordt dat straks wel 2x p/u (om de reis Doetinchem-Enschede wel 2x p/u te houden) of ....?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Waarom wordt er eigenlijk tussen vorden en Zutphen gebust?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Ardan »

Omdat Warnsveld ertussen ligt.
Ik doe ook maar wat
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door sirvinniei »

Maar Warnsveld heeft toch sowieso al lijn 82?
Of zijn er vanuit Warnsveld zoveel reizigers richting winterswijk en is het met de bus naar Vorden sneller?
Ik heb geen onderschrift
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

Omdat er (vooral in de spits) erg veel reizigers zijn die vanaf Zutphen naar Hengelo/Keijenborg gaan, nu kunnen ze rechtstreeks per bus, en Arriva wil ze eerst in de trein hebben en dan overstappen op de bus..

Maar daar gaan ze een hoop reizigers mee verliezen aangezien de trein 7 van de 10 x niet op tijd rijdt, overstap in Vorden wordt 2 minuten.. en ze kunnen het nu in de spits al niet aan met de reizigers in de trein, laat staan als er nog meer bij in moeten..
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Frans F »

Een bus over zo'n afstand parallel laten lopen aan de trein is totale verspilling van belastinggeld.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door CamilleKreemers »

Dave4055 schreef:Omdat er (vooral in de spits) erg veel reizigers zijn die vanaf Zutphen naar Hengelo/Keijenborg gaan, nu kunnen ze rechtstreeks per bus, en Arriva wil ze eerst in de trein hebben en dan overstappen op de bus..

Maar daar gaan ze een hoop reizigers mee verliezen aangezien de trein 7 van de 10 x niet op tijd rijdt, overstap in Vorden wordt 2 minuten.. en ze kunnen het nu in de spits al niet aan met de reizigers in de trein, laat staan als er nog meer bij in moeten..
Is dit een wens van Arriva, of wordt dit door de provincie geëist. De provincie wil geen bussen naast een trein hebben. Dit is namelijk dubbel OV. Dan wijkt de bus voor de trein.
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

Frans F schreef:Een bus over zo'n afstand parallel laten lopen aan de trein is totale verspilling van belastinggeld.
Zo'n afstand?? we praten hier niet over 30 km hoor..
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

CamilleKreemers schreef:
Dave4055 schreef:Omdat er (vooral in de spits) erg veel reizigers zijn die vanaf Zutphen naar Hengelo/Keijenborg gaan, nu kunnen ze rechtstreeks per bus, en Arriva wil ze eerst in de trein hebben en dan overstappen op de bus..

Maar daar gaan ze een hoop reizigers mee verliezen aangezien de trein 7 van de 10 x niet op tijd rijdt, overstap in Vorden wordt 2 minuten.. en ze kunnen het nu in de spits al niet aan met de reizigers in de trein, laat staan als er nog meer bij in moeten..
Is dit een wens van Arriva, of wordt dit door de provincie geëist. De provincie wil geen bussen naast een trein hebben. Dit is namelijk dubbel OV. Dan wijkt de bus voor de trein.
Dit heeft Arriva verzonnen, de provincie had pas plannen voor bezuinigingen in 201.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Dat was een plan van Arriva. Nota bene het ROCOV Gelderland heeft nog vraagtekens gezet bij lijn 80 verlengen naar Vorden, omdat er te weinig reizigers zijn op Vorden-Gelre Ziekenhuis en een busdienst (ook al is die maar 1x p/u) dus niet te rechtvaardigen is.

Erg vreemd natuurlijk dat nota bene de reizigersverenigingen in het ROCOV zelf zeggen dat die buslijn er niet hoeft te zijn, terwijl de vervoerder hem wel wil invoeren... :?
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Gamma »

Ik vraag me af wat de reistijd Enschede - Doetinchem in het weekend gaat worden. Wordt dat dan 3 overstappen?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

De reistijd wordt 25 minuten langer en er moet 3x overgestapt worden, blijkt uit het advies dat het ROCOV Gelderland heeft gegeven aan Arriva:

"Met name voor studenten die op zondag terugreizen naar Enschede, wordt de reistijd vanuit Doetinchem langer (25 minuten!), de tijd die wordt gewonnen op het stuk Doetinchem – Varsseveld gaat verloren door het verplichte rondje over Lievelde. De kosten van de ritprijzen zullen op deze manier fors gaan stijgen. Daarnaast wordt het reizen er niet prettiger op; 3x overstappen ( Varsseveld, Groenlo en Haaksbergen), terwijl doordeweeks je in één keer kunt doorreizen.. Zo wordt het reizen in het weekend er zeker niet aantrekkelijker op. Wij verzoeken u dan ook op zondagavond de gebruikelijke dagdienst te rijden."
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

Had liever gezien dat men nog 1 of enkele ritten Doetinchem->Haaksbergen reed op zondagavond.

Verder is via Borculo (23 + 62) of Zutphen (82 + s31200 + s7900) nog een optie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door SuperGhost »

Niet vanuit Varsseveld en Lichtenvoorde natuurlijk, want de reistijdverlies ri. Enschede zit hem juist vanaf daar. Ze moeten én omrijden via Lievelde én hebben een lange overstap van zo'n 16 minuten te Groenlo (of anders te Haaksbergen, maar het lijkt me dat lijn 73 in de avonduren en het weekend kort blijft aansluiten op lijn 62).
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Freek »

@lijn 80 Arriva ziet een markt in reizigers tussen Vorden en het ziekenhuis, het is zeker geen eis. Het verhaal van Hengelo snap ik niet helemaal. Zeg je nou dat er veel spitsreizgers tussen Zutphen en Hengelo zijn?
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

SuperGhost schreef:Dat was een plan van Arriva. Nota bene het ROCOV Gelderland heeft nog vraagtekens gezet bij lijn 80 verlengen naar Vorden, omdat er te weinig reizigers zijn op Vorden-Gelre Ziekenhuis en een busdienst (ook al is die maar 1x p/u) dus niet te rechtvaardigen is.

Erg vreemd natuurlijk dat nota bene de reizigersverenigingen in het ROCOV zelf zeggen dat die buslijn er niet hoeft te zijn, terwijl de vervoerder hem wel wil invoeren... :?
Ik weet niet waar jij dat vandaag haalt: Dit komt van de site van het ROCOV:

De lijnen tussen Doetinchem - Vorden - Zutphen.

Er gaan nogal wat leerlingen van Vorden naar Zutphen en Doetinchem naar school. Vandaar het
verzoek om op schooldagen in de morgen (8.00 - 9.00 uur) en de middag (14.00 - 16.00 uur) een
halfuurdienst te regelen tussen Zutphen en Vorden. In de richting Doetinchem zal lijn 51 dat
verzorgen.

Dus ze willen wel degelijk dat die lijn er blijft (al is het alleen maar in de spits)
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

Freek schreef:@lijn 80 Arriva ziet een markt in reizigers tussen Vorden en het ziekenhuis, het is zeker geen eis. Het verhaal van Hengelo snap ik niet helemaal. Zeg je nou dat er veel spitsreizgers tussen Zutphen en Hengelo zijn?
Klopt inderdaad dat Arriva daar een markt in ziet, en zeker geen eis.

Ja er zijn best veel reizigers in de spits die vanaf Zutphen meerijden naar Vorden centrum en Hengelo.
Wynne
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 15:49

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Wynne »

goedemiddag,

Even een beetje off-topic.
Maar morgen ga ik naar Doetinchem. Rijdt de King Long daar nog op dit moment?

Mvgr,

Wynne
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Inmiddels staat de dienstregeling online, succes met puzzelen *bus*

@Wynne, hij schijnt morgen op dienst te gaan ... tijden heb ik helaas niet -o-
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Frans F »

Dave4055 schreef: Er gaan nogal wat leerlingen van Vorden naar Zutphen en Doetinchem naar school. Vandaar het
verzoek om op schooldagen in de morgen (8.00 - 9.00 uur) en de middag (14.00 - 16.00 uur) een
halfuurdienst te regelen tussen Zutphen en Vorden.
Voor Doetinchem kan ik dat snappen maar die leerlingen naar Zutphen kunnen net zo goed met de trein gaan. Waarom moeten weer parallelle verbindingen worden ingevoerd terwijl er toch al nauwelijks geld is voor OV?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door CamilleKreemers »

En als de trein niet meer capaciteit heeft?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Frans F »

Sorry, uit eigen ervaring weet ik dat die treinen tussen 14 en 16 uur nog niet halfvol zijn. Er als ze in de ochtend wel vol zijn moet Arriva gewoon versterken, dat zijn ze volgens de concessievoorwaarden verplicht. Er staat nog genoeg Lint en DM'90 te huur.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Freek »

Zelfs in de ochtendspits is de trein niet vol.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Meltrain »

Lijn 54 wordt ingekort tot Zutphen - Laren Markeloseweg, maar in beide spitsen zijn er ook drie retourritten tussen Laren Dorpsstraat en Holten Station ('s ochtens een halfuurdienst, 's middags een uurdienst). Tussen beide delen van lijn 54 is een korte overstaptijd.
Het traject tussen Holten en RIjssen gaat zoals eerder vermeld naar lijn 160 van Syntus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Nitein-Repart »

Lijn 82 rijdt niet op zaterdagochtend van Doetinchem naar Zutphen, hoop dat dat een foutje is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten