Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

U-OV is kennelijk nog wat aan het experimenteren met de ingekorte teksten op de schermen in de streekbussen. Vandaag kwam ik namelijk wat andere afkortingen tegen, maar of ik nu erg blij wordt van iets als "Bilth. Dvln via De Bilt" (Bilthoven Duivenlaan via De Bilt in normaal Nederlands dus). Niet echt :(

De bus die ik vanmiddag had kende vooral minder apostrofjes op de schermen. Zo kreeg je "Utrecht CS Centrumz." als halte en bij de aansluitingen "12 Uith. AZU via Galgenw.". Echter ook daartussen compleet onbegrijpelijke varianten als "Overv.-N via Z'len" (vertaling: Overvecht-Noord via Zuilen), maar ook weer duidelijke varianten als "Wageningen Busst."
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MichaelV
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 14:37

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MichaelV »

:D
Laatst gewijzigd door MichaelV op vr 21 nov 2014, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Euhm, ik weet niet of je ooit gebruik hebt gemaakt van buslijn 12, maar ik denk dat het één van de weinige Nederlandse buslijnen is die echt in aanmerking komt om door een tram vervangen te worden. Er rijdt om de 3 minuten een overvolle dubbelgelede bus op dit moment, er is geen enkele mogelijkheid om op deze manier de capaciteit nog verder te vergroten, anders was het al lang gedaan.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Hainje »

Daniel schreef:U-OV is kennelijk nog wat aan het experimenteren met de ingekorte teksten op de schermen in de streekbussen. Vandaag kwam ik namelijk wat andere afkortingen tegen, maar of ik nu erg blij wordt van iets als "Bilth. Dvln via De Bilt" (Bilthoven Duivenlaan via De Bilt in normaal Nederlands dus). Niet echt :(

De bus die ik vanmiddag had kende vooral minder apostrofjes op de schermen. Zo kreeg je "Utrecht CS Centrumz." als halte en bij de aansluitingen "12 Uith. AZU via Galgenw.". Echter ook daartussen compleet onbegrijpelijke varianten als "Overv.-N via Z'len" (vertaling: Overvecht-Noord via Zuilen), maar ook weer duidelijke varianten als "Wageningen Busst."
Mssch. mtn. ze daar mee stppn. Of gwn bij elke best. "m 35 zkt v (28-37) vr leuk cntct" zttn" Dt ga nrgns mr ovr.
Mag die handel niet scrollen ofzo?
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De reisinfoschermen in de bus kunnen niet scrollen :wink: Vanmorgen dan weer, afhankelijk van de lengte van de bestemming, "Nieuweg." of "Nwgn" bij de aansluitingen op Kanaleneiland-Zuid. Doe mij dan maar afgebroken bestemmingen hoor...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Of gewoon ophouden met via-bestemmingen. Wat is er mis met '57 Bilthoven'?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Daar ben ik het ook wel mee eens. Net als op vroeger op de filmrollen, vrijwel alleen de plaats.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Inderdaad uiteraard als het past gewoon normaal is het geen probleem, maar past het niet gewoon alleen Eindbestemming dus Bilthoven of Nieuwegein erop voorbeeld(Eventueel met Centrum of NS erbij als om station gaat).
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Zeker bij Nieuwegein wil je op een deel van het traject juist wel de via-bestemming erbij, aangezien er bepaalde lijnen een compleet andere route rijden naar Nieuwegein Stadscentrum.
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Zo te merken zijn ze niet alleen met de bestemmingen op de schermen in de bus bezig maar ook met de displays op de perrons en aan de buitenkant van de bussen. Zo zag ik vandaag bij mijn halte alleen "Nieuwegein" staan. Vroeger stond hier Nieuwegein Centrum. Daarnaast stond er ook alleen Bilthoven ipv Bilthoven via Utrecht CS. Op de bussen (vooral bij de Amba's zijn ze ook flink aan het puzzelen. Zo testen ze verschillende lettergroottes.
Erik030
Berichten: 5
Lid geworden op: za 05 jul 2014, 08:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Erik030 »

Ik zag net op lijn 27 een dubbelgelede rijden! Dit gebeurd regelmatig!
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Erik030 schreef:Ik zag net op lijn 27 een dubbelgelede rijden! Dit gebeurd regelmatig!
Zal waarschijnlijk ivm de koppeling met lijn 128 zijn, die zie vaak propvol, want voor lijn 27 zijn gelede bussen eigenlijk al te groot mijns inziens.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Gister nog vergeten: op 19 november rond 16.30 uur reed een van de Citaro LEs zo te zien een instructieritje in Utrecht. Hij kwam vanuit de richting Socrateslaan richting Europaplein, verder niet kunnen zien of 'ie uiteindelijk rechtdoor ging (route lijn 10) of linksaf (route 71/72/265/271).
In elk geval was de bewuste LE vanmorgen weer terug in de stalling aan de Europalaan (daar stond er gistermiddag nog eentje), maar vanmiddag waren ze er allebei weg van hun plekje aan het hek. Allicht vast naar de stalling waarvanuit ze gaan rijden verhuist?

Voor wat betreft de schermen in de bus: de 4556 had een heel erg ruimte-afhankelijke variant en toonde bovenin naast het lijnnummer "Utr. CS Jaarbeursz." als bestemming, maar in het haltelijstje en bij de eindbestemming onderaan juist weer "Utrecht CS Jaarbeursz.". Opvallend bij deze bus was ook dat hij geen aansluitingen meer toonde vlak voor aankomst op het CS.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door ovforens »

Erik030 schreef:Ik zag net op lijn 27 een dubbelgelede rijden! Dit gebeurd regelmatig!
Jonkervoort schreef:
Erik030 schreef:Ik zag net op lijn 27 een dubbelgelede rijden! Dit gebeurd regelmatig!
Zal waarschijnlijk ivm de koppeling met lijn 128 zijn, die zie vaak propvol, want voor lijn 27 zijn gelede bussen eigenlijk al te groot mijns inziens.

Onder andere de volgende ritten op lijn 27/28/128 rijden dubbelgeleed:
15:03 van Rijnsweerd
15:48 van Rijnsweerd
16:08 van Vleuten
16:51 van Vleuten
17:15 van Uithof
17:57 van Uithof
19:10 van Vleuten
20:22 van Uithof
21:25 van Vleuten
22:28 van Uithof
23:25 van Vleuten
00:19 van Uithof
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De twee Citaro LEs waren vandaag weer terug aan de Europalaan.

Verder een gigantische chaos die zeker invloed op het busverkeer in Utrecht gaat hebben: vanaf de parkeerterreinen van de Jaarbeurs stond alles muurvast via de Europalaan tot bij Kanaleneiland Zuid aan toe. 102/103/107/195/295 reden al via Koningin Wilhelminalaan - Balijelaan - Croeselaan naar CS Jaarbeurszijde en zag nog een 63 uit de Rijnlaan komen.
Ook de massale uitruk voor de versterking van lijn 12 is getroffen en zag ik de route Stalling -> linksaf Europalaan -> rechtsaf Beneluxlaan en dan aannemelijk via de Graadt van Roggenweg rijden, maar een andere ging juist weer linksaf de Beneluxlaan op en via een onbekende route verder. Ook een uitrukker voor lijn 37 ging via die route richting CS Jaarbeurszijde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bumzle
Berichten: 167
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 20:22

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bumzle »

Mijn bus (77) sloeg de haltes van Europalaan tot Bleekstraat over. Het werd wel omgeroepen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Daar heb je alleen niet zoveel aan als je bij een halte staat natuurlijk... er zijn ook de nodige studenten die juist vanaf de Europalaan ri. centrum reizen namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robertgvu
Berichten: 140
Lid geworden op: za 10 mei 2014, 21:46

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door robertgvu »

Daniel schreef:De twee Citaro LEs waren vandaag weer terug aan de Europalaan.
Voor de volledigheid. Ik zag gisteren (donderdag 20/11) rond het middaguur de 3291 langs het Antonius Ziekenhuis in Leidse Rijn rijden met een behoorlijk contingent bestuurders aan boord.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Daniel schreef:Daar heb je alleen niet zoveel aan als je bij een halte staat natuurlijk... er zijn ook de nodige studenten die juist vanaf de Europalaan ri. centrum reizen namelijk.
Maar gelukkig komt daar overdag om de paar minuten een bus *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Niet als alles omrijdt omdat de hele Europalaan vast staat :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Dan zijn de meeste studenten slim genoeg om even het park door te steken en de tram te pakken :wink:
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Maar weer te lui om dat stukje naar de tram te lopen!

Verder kwam ik vandaag op het A. Frankplein de 3219 tegen met een hoop chauffeurs op de stoelen.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Z2N »

Met de opheffing van de POD-diensten bij het einde van het GVU moeten de stadschauffeurs met gewone lijndiensten mee van hun stalling naar het CS, zo rond een uur zie je aardig wat chauffeurs op de lijnen 74 en 77 omdat dan veel personeel aan het einde van de dienst zit.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Klopt, maar dat chauffeursverkeer is er ´s ochtends vroeg nog niet zo veel. Dan wordt er veel meegereden met de massale uitruk van lijn 12.
Aking schreef:Dan zijn de meeste studenten slim genoeg om even het park door te steken en de tram te pakken :wink:
Vanmorgen was het wel een beetje afhankelijk van de chauffeur volgens mij... ik zag bv. twee DGBs aansluiten op de file en de derde die de stalling uit kwam ging vervolgens linksaf en via het Europaplein net als de daaropvolgende. Dan weet je natuurlijk niet heel goed waar je nu aan toe bent.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Suus »

Z2N schreef:Met de opheffing van de POD-diensten bij het einde van het GVU moeten de stadschauffeurs met gewone lijndiensten mee van hun stalling naar het CS, zo rond een uur zie je aardig wat chauffeurs op de lijnen 74 en 77 omdat dan veel personeel aan het einde van de dienst zit.
De POD-diensten sloegen nergens op. Met een stadsbus om kwart over vijf chauffeurs naar CS brengen zoals bij het GVU is geldverspilling. Die bus kan je op dat tijdstip veel beter gebruiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten