Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd

Bericht door Daniel »

Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd
Geplaatst op: dinsdag 18 november 2014 19:18
Laatst bijgewerkt: dinsdag 18 november 2014 19:19


HARDENBERG/OMMEN - Het is nog even doorbijten, maar het einde van volle treinen op het traject traject Zwolle - Emmen is in zicht.
Er komen medio 2016 in de ochtend- en avondspits 165 extra zitplaatsen bij. Gedeputeerde Staten van Overijssel en Drenthe hebben vervoersmaatschappij Arriva opdracht gegeven drie extra tussenrijtuigen te kopen voor verlenging van de treinen in de spits.
Daarnaast gaat de provincie Overijssel in nauwe samenwerking met Zwolse onderwijsinstellingen en bedrijven bekijken wat de mogelijkheden zijn om de reizigersstromen nog beter over de dag te verspreiden, zodat de vraag naar en aanbod van het vervoer beter op elkaar aansluiten.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva | Dossier Concessie Vechtdallijnen | Meer nieuws over Concessie Vechtdallijnen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd

Bericht door flipje »

Mooi nieuws :pos:.
Daarnaast gaat de provincie Overijssel in nauwe samenwerking met Zwolse onderwijsinstellingen en bedrijven bekijken wat de mogelijkheden zijn om de reizigersstromen nog beter over de dag te verspreiden, zodat de vraag naar en aanbod van het vervoer beter op elkaar aansluiten.
Volgens mij is dit plan niet zo heel lang geleden afgeschoten door de grote onderwijsinstellingen in Zwolle.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd

Bericht door CamilleKreemers »

Ze hebben vorig jaar bedacht dat ze de extra spitsritten te willen schrappen. Ik vraag me af waar deze wijziging op gebaseerd is, aangezien het kenelijk zeer druk is in de treinritten.
qv834
Berichten: 15
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 13:59

Re: Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd

Bericht door qv834 »

Ik neem aan dat ze hiermee verlenging van 2/6 naar 2/8 bedoelen (net als in het noorden)? Ik kan dat er niet helemaal uit halen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd

Bericht door groningen »

Daarnaast gaat de provincie Overijssel in nauwe samenwerking met Zwolse onderwijsinstellingen en bedrijven bekijken wat de mogelijkheden zijn om de reizigersstromen nog beter over de dag te verspreiden, zodat de vraag naar en aanbod van het vervoer beter op elkaar aansluiten.
Kansloos; alsof de scholieren alleen maar met de trein reizen. Scholieren uit Zwartsluis, Heerde of wat voor oord dan ook moeten bloeden, omdat er te weinig capaciteit op het spoor van en naar Emmen. Maanden geleden hoorde ik van een onderzoek dat reizigers veel positiever over Arriva-treinen waren dan toen de NS er nog reed. Alle goodwill verdampt?!
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd

Bericht door Bakpapier »

Ik weet uit betrouwbare bron dat er binnenkort reizigerstellingen zijn in o.a. deze treinen, misschien heeft dat verband hiermee?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd

Bericht door Freek »

Het tellen van reizigers vind met enige regelmaat plaats. Zeker bij regionale lijnen willen de opdrachtgevers alle informatie hebben
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd

Bericht door Frans F »

CamilleKreemers schreef:Ze hebben vorig jaar bedacht dat ze de extra spitsritten te willen schrappen. Ik vraag me af waar deze wijziging op gebaseerd is, aangezien het kenelijk zeer druk is in de treinritten.
De Provincie wilde geld uitsparen om geen bussen op het platteland te hoeven opheffen. Ik denk dat men er inmiddels achter is dat het niet zo zinvol is om volle treinen op te heffen en het geld te gebruiken voor vrijwel lege bussen.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd

Bericht door flipje »

De bezuinigingen op de Vechtdallijnen had niks te maken met de reizigersaantallen (want die zijn goed). Er rijden 4 treinen (allen met een machinist EN conducteur) in de spits en dat grapje is/was te duur voor de provincie, een halfuursdienst met langere treinen is natuurlijk veel goedkoper.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd

Bericht door Frans F »

Bij een frequentieverlaging loopt ook het aantal reizigers terug en daarmee de inkomsten. Je kunt je beter afvragen of in iedere trein een vaste conducteur niet wat te veel van het goede is.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd

Bericht door Klaasje »

flipje schreef:De bezuinigingen op de Vechtdallijnen had niks te maken met de reizigersaantallen (want die zijn goed). Er rijden 4 treinen (allen met een machinist EN conducteur) in de spits en dat grapje is/was te duur voor de provincie, een halfuursdienst met langere treinen is natuurlijk veel goedkoper.
De grap is dat dat meer materieel kost omdat je niet heen en weer rijdt naar Coevorden met twee losse stelletjes en daarmee voorkomt dat je 3 treinen met een heel stel moet verlengen. Onder de streep is dat dus waarschijnlijk niet goedkoper behalve dat de provincie voor de dienstregelingsuren betaalt en niet voor de treinen en het personeel. Het aantal dienstregelingsuren neemt inderdaad af.

Het zou inderdaad beter zijn om de stewards op bijvoorbeeld het pendeltje af te schaffen en dat pendeltje wel te laten rijden.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:Bij een frequentieverlaging loopt ook het aantal reizigers terug en daarmee de inkomsten. Je kunt je beter afvragen of in iedere trein een vaste conducteur niet wat te veel van het goede is.
Mee eens. Zie ook liever dat de vaste conducteur in alle sprinters en regionale treinen wordt afgeschaft.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Treinstellen Vechtdallijnen worden verlengd

Bericht door CamilleKreemers »

Het werken met flexteams is ook kostenbesparend voor de vervoerder. Ik zou als provincie juist kijken of dit niet een optie is om te bezuinigen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten