Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offline)

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offline)

Bericht door Wubbo »

Beste gebruikers,

OVNL wil het discussieplatform zijn over openbaar vervoer, voor de insiders en voor de mensen die net voor het eerst in de bus hebben gezeten. Voor de mensen die de materieelinzet interessant vinden en de mensen die de dienstregeling interessant vinden. Voor de mensen die graag fotograferen en voor de mensen die graag hun idee spuien. De afgelopen tijd is gebleken dat al deze wensen en interesses niet altijd samengaan. Feit en fictie liepen door elkaar, discussies op een hoog abstractieniveau werden onderbroken door posts over de bus die zojuist langskwam, en discussies gingen alle kanten op. Dat zorgt ervoor dat de sfeer en de aantrekkelijkheid van dit forum achteruit gegaan zijn.

Om al deze wensen een plaats te geven, gaan we wat schuiven met forumdelen. Hierdoor wordt het duidelijker waar welk deel hoort, en wordt het voor mobiele gebruikers ook duidelijker waar veel foto's te verwachten zijn.
In de OVNL Community komen twee extra onderdelen: OV in Beeld en Ideeën OVer OV.
OV in Beeld wordt de plek voor alle foto's en reisverslagen. Ook de (eerder besproken) dumptopics krijgen hier een plekje. We gaan geen expliciete kwaliteitseisen aan foto's stellen, maar wel eisen aan de posts: een foto moet voorzien zijn van context. Dus als je een foto plaatst hoort daar een onderschrift bij, of een verhaaltje. Waarom is deze foto er eentje die wij moeten zien?
Ideeën OVer OV wordt de plek voor alle 'hersenspinsels' over beter openbaar vervoer. Als beheerders gaan wij actief topics scheiden en verplaatsen: wijkt het erg af van de realiteit, dan komt het in dit deel.

De andere delen van de OVNL Community blijven wat ze zijn: het Ontmoetingspunt blijft het ontmoetingspunt, en OV als hobby blijft de plek voor de spelletjes en computerspellen. (NB: OV als hobby dekt niet helemaal meer de lading, heeft iemand een betere suggestie?)

De huidige regio-indeling blijft ook behouden. Wel gaan we meer concessies (of groep van concessies, of deel van concessies, afhankelijk van de verbanden) voorzien van een topic waarin de alledaagse dingen besproken worden. Daarnaast blijven de nieuwsberichten gewoon in de regio-topics (of in OV in Geheel Nederland), op de manier zoals we dat nu gewend zijn. Discussies kunnen daar ook gewoon in plaatsvinden. Als beheerders gaan wij actiever topics afsplitsen en verplaatsen: ideeën naar het ideeëndeel, alledaagse dingen naar het alledaagse dingen-topic.

Wij gaan ons best doen om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Daarom zullen we de komende tijd al wat topics gaan verplaatsen naar de nieuwe forumdelen. We zullen beginnen met de oudste topics, die zullen dan dus even niet te vinden zijn. Op 29 november (de precieze tijd zullen we nog communiceren, maar vermoedelijk aan het begin van de middag) gaan we de actieve topics verplaatsen. Het OVNL-forum zal dan even niet bereikbaar zijn.

Een forum wordt gemaakt door de gebruikers. Als beheerders kunnen we helpen met het sturen van discussies, maar de discussies zelf worden door de gebruikers gevoerd. Van ons kun je verwachten dat we actiever gaan modereren, zeker in het begin, om discussies naar de juiste delen te verplaatsen. We scherpen ook de forumregels wat aan.
Wij hopen dat jullie ook snel de weg weten te vinden in de gewijzigde opzet, en dat jullie ons helpen met het verplaatsen van topics en delen van topics door ons te wijzen op berichten die verkeerd staan (dmv de meldknop). Daarnaast hopen we natuurlijk ook op goede inhoudelijke discussies door jullie!

Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Wubbo »

Plaats hier gerust je reacties! Om de verwachtingen te managen: ik ben de komende dagen niet online (weekendje Berlijn :)) dus ik zal waarschijnlijk niet snel reageren.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door marlies »

Check!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Ardan »

Fijn om te horen dat de problemen opgepakt worden, ik hoop dat door deze nieuwe indeling er een betere scheiding komt tussen feiten en fictie. Wel zijn er genoeg mensen die topics over de realiteit verstoren door allerlei onzin en er verder niet naar luisteren als er wat van gezegd wordt. Dáár zit mijns inziens het echte probleem.
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door waldo79 »

Heel mooi dat de forumindeling wordt aangepast. Hopelijk wordt het onderliggend probleem (nurkse gebruikers) ook getackeld en blijft het forum nog heel lang een aangename discussieplaats.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Thom91 »

Amen!
Komt wel goed schatje.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door matti93 »

Ik hoop vooral dat men zich in de toekomst wat meer op de inhoudelijke discussie kan richten. De meld-knop is er niet voor niets, dus als iets verkeerd staat, druk daarop of open desnoods een topic in "Denk mee met de site". De laatste tijd zie ik soms hele pagina's geklaag in een topic dat daar helemaal niet over ging :N
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Meltrain »

Wubbo schreef:(NB: OV als hobby dekt niet helemaal meer de lading, heeft iemand een betere suggestie?)
"OV Games" misschien?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Suus »

Is het misschien mogelijk om het ontmoetingspunt ook niet meer toegankelijk te maken voor gasten maar alleen nog voor geregistreerde leden (ook om indexatie door zoekmachines te voorkomen)?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door AppleMoose »

Fijn dat er iets met de kritiek gedaan wordt. Ik hoop dat het gaat werken :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Z2N »

Wat gaat er dan gebeuren met het onderdeel 'OVer je Reiservaringen'? Als de reisverslagen naar 'OV in Beeld' gaan blijft er daar niet zo heel veel meer over...
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Aking »

Daar blijven dan de faptopics gok ik? Waar je kan melden dat de 874 in de 32419 zat terwijl daar normaal altijd de 89021 in zit enzo *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:Wat gaat er dan gebeuren met het onderdeel 'OVer je Reiservaringen'? Als de reisverslagen naar 'OV in Beeld' gaan blijft er daar niet zo heel veel meer over...
We hebben niet direct onderdelen willen opheffen die toevallig overbleven ergens. Het restant van OVer je reiservaringen is dus iets waarvan we nog moeten aankijken hoe het loopt (ook in combinatie met meer concessies die hun eigenaardighedentopic krijgen) voordat besloten kan worden wat ermee gaat gebeuren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:Is het misschien mogelijk om het ontmoetingspunt ook niet meer toegankelijk te maken voor gasten maar alleen nog voor geregistreerde leden (ook om indexatie door zoekmachines te voorkomen)?
Voor :pos:

Wat gaat er eigenlijk gebeuren met de dumptopic's en dergelijke,wordt alles verplaatst naar OV in Beeld of komt hierover nog aanvullend beleid ?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Daniel »

De dumptopic worden gewoon meeverplaatst naar OV in Beeld, maar zoals in de mededeling ook al staat komt er een vereiste dat een geplaatste foto enige context heeft (dus dat er een verhaaltje aan vast zit en niet slechts "Dit is een bus" boven staat).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Jef400 »

Allereerst ben ik er blij mee dat er wat wordt gedaan aan de sfeer op het forum. Terecht word ook aangegeven dat de gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor de sfeer op het forum.

Ik heb echter een verzoek, zou het mogelijk kunnen zijn dat iedere concessie een topic krijgt over de gang van zaken en eigenaardigheden in het vervoersgebied? Dat zou ik dan erg interessant vinden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Milco »

Ik vind het ook fijn dat er een verandering aan zit te komen en ben er dan ook erg over te spreken. :)
Klopt het dus dat alle fotoreportages (inclusief de reisverslagen in "OVer je Reiservaringen") in één (nieuw) topic komen?

Ik vraag me eerlijk gezegd wel af hoe "streng" er gecontroleerd gaat worden straks. Ik bedoel: als ik bijvoorbeeld een reisverslag post met foto's, en ik heb van één trein twee leuke foto's en ik vermeld de samenvatting over die twee foto's in één zin, is het dan erg dat er bij één van de twee foto's toch geen verhaaltje staat?

Verder: als het forum de 29e (even?) offline gaat, blijft de wiki dan wel toegankelijk of is die dan ook niet bereikbaar?

Ik zie er naar uit en succes met verplaatsen voor de beheerders! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Meltrain »

Milco schreef: Ik bedoel: als ik bijvoorbeeld een reisverslag post met foto's, en ik heb van één trein twee leuke foto's en ik vermeld de samenvatting over die twee foto's in één zin, is het dan erg dat er bij één van de twee foto's toch geen verhaaltje staat?
Dat lijkt me niet. :wink: Zolang je maar niet 20 foto's van dezelfde trein (of bus) plaatst.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Daantje »

Milco schreef:Ik vind het ook fijn dat er een verandering aan zit te komen en ben er dan ook erg over te spreken. :)
Klopt het dus dat alle fotoreportages (inclusief de reisverslagen in "OVer je Reiservaringen") in één (nieuw) topic komen?

Ik vraag me eerlijk gezegd wel af hoe "streng" er gecontroleerd gaat worden straks. Ik bedoel: als ik bijvoorbeeld een reisverslag post met foto's, en ik heb van één trein twee leuke foto's en ik vermeld de samenvatting over die twee foto's in één zin, is het dan erg dat er bij één van de twee foto's toch geen verhaaltje staat?

Verder: als het forum de 29e (even?) offline gaat, blijft de wiki dan wel toegankelijk of is die dan ook niet bereikbaar?

Ik zie er naar uit en succes met verplaatsen voor de beheerders! *O*
Alle fotoreportages (ook die uit OVer je reiservaringen) zijn straks terug te vinden in OV in Beeld.

Zo streng zal het niet worden. Het is alleen niet de bedoeling om zo maar 20 foto's in een topic te dumpen zonder enige toelichting of wat dan ook. Twee foto's met een gezamenlijke toelichting lijkt me geen probleem.

Of de wiki wel toegankelijk is weet ik niet. Daar zal een technisch beheerder uitsluitsel over moeten geven.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Gekko123 »

Meltrain schreef:
Milco schreef: Ik bedoel: als ik bijvoorbeeld een reisverslag post met foto's, en ik heb van één trein twee leuke foto's en ik vermeld de samenvatting over die twee foto's in één zin, is het dan erg dat er bij één van de twee foto's toch geen verhaaltje staat?
Dat lijkt me niet. :wink: Zolang je maar niet 20 foto's van dezelfde trein (of bus) plaatst.
Het klopt wat Meltrain zegt, we zullen echt niet heel streng zijn. Bij bijvoorbeeld een reisverslag is het gehele verslag al voldoende context. Bij dumptopics zonder beschrijving bij de getoonde foto's is dan natuurlijk niet de bedoeling. Mocht je het lukken om ook in een dumptopic in een tekstje twee foto's van context te voorzien is dat natuurlijk prima.
JeffreyMeijer schreef:Ik heb echter een verzoek, zou het mogelijk kunnen zijn dat iedere concessie een topic krijgt over de gang van zaken en eigenaardigheden in het vervoersgebied? Dat zou ik dan erg interessant vinden.
Het is in principe de bedoeling om van iedere concessie (of verzameling concessies) een topic te hebben van de alledaagse eigenaardigheden en een topic voor het centrale nieuws. In dat nieuws-topic komen dan dus berichten te staan die te maken hebben met bijvoorbeeld een aanbesteding. In sommige gevallen kan het praktischer zijn om bepaalde concessies samen te voegen in een topic vanwege de grote overlap. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de concessies in Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Daniel »

Milco schreef:Verder: als het forum de 29e (even?) offline gaat, blijft de wiki dan wel toegankelijk of is die dan ook niet bereikbaar?
De wiki is gewoon bereikbaar en je kunt daar ook inloggen. Alleen op de portal zal dat niet kunnen want die logt je in via het forum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Hainje »

JeffreyMeijer schreef:Allereerst ben ik er blij mee dat er wat wordt gedaan aan de sfeer op het forum. Terecht word ook aangegeven dat de gebruikers zelf verantwoordelijk zijn voor de sfeer op het forum.
Wat ik eigenlijk nog belangrijker vind is dat bepaalde figuren die het gewoon te bont maken, consequent op hun ongewenste gedrag worden aangesproken. Voor zover dit achter de schermen al niet gebeurt natuurlijk. Ook mag er best wat strenger opgetreden worden in de topics zelf. Arbitraire berichten (tijdelijk) verplaatsen naar het modmagazijn voor onderling overleg moet gewoon kunnen vind ik.

Ook vraag ik mij af of het mogelijk gemaakt kan worden om berichten door meerdere personen te laten melden. Nu kan een bericht maar één maal gemeld worden, terwijl het misschien wel een duidelijker beeld geeft over bepaalde zaken als je meerdere meldingen van diverse personen met argumenten in hun eigen woorden kunt ontvangen als beheerder.
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Jef400 »

Is ook belangrijk, zelf heb ik er natuurlijk ook een bijdrage aan dat ik het onderwerp steeds aanswengel. Maar ik geef je gelijk. Want de sfeer op het forum is nog nooit zo slecht geweest. En is volgens mij na de ban van Deadlock alleen maar verslechterd. Omdat anderen zich zo vrij voelden gelijkgesteld gedrag tentoon te spreiden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door waldo79 »

Ik betrapte mezelf ook aan op de man spelen, iets wat nogal zinloos is 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanpassingen in forumindeling (en daardoor eventjes offl

Bericht door Suus »

Hainje schreef:Ook vraag ik mij af of het mogelijk gemaakt kan worden om berichten door meerdere personen te laten melden. Nu kan een bericht maar één maal gemeld worden, terwijl het misschien wel een duidelijker beeld geeft over bepaalde zaken als je meerdere meldingen van diverse personen met argumenten in hun eigen woorden kunt ontvangen als beheerder.
Dat kan niet door een technische beperking. Een bericht heeft de status gemeld of niet. Ik ken ook geen modificaties die dat aanpassen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten